הולנד ובלגיה – 2009

סכום טיול – הולנד ובלגיה
19.7.09 – 22.7.09

יום ראשון – 19.7.09

טיסת הבקר שלנו באל על הביאה אותנו לקראת צהרים למלוננו. לאחר התארגנות ומנוחה קלה יצאנו אל העיר אמסטרדם בלווי המדריכה, דליה ברזילי שמאותו רגע לא עזבה אותנו . הביקור האמנותי הראשון שלנו היה בבית הכנסת הפורטוגזי העתיק בו התפעלנו מהבנייה ומהמסורת שלא להכניס חשמל למבנה. משם הלכנו לבקר בביתו של רמברנדט ולשמחתנו נערכה שם תערוכה של יאן ליוון שהיה שותפו, בתחילת דרכו של רמברנדט. נסענו למסעדה עתיקה ומצוינת בה סעדנו את ארוחת הערב – משם למלון ולישון – לאחר יום ראשון גדוש.

יום שני – 20.7.09

הרייקסמוזיאום היה האתר הראשון בו בקרנו. מוזיאון גדוש ביצירות של אמני הולנד. התחלנו להכיר כמה מהאמנים ההולנדים כמו ורמיר, אברקאמפ ואחרים. גולת הכותרת של המוזיאון היא כמובן תמונת "משמר הלילה" של רמברנדט , התפעלנו כמו כולם.. לא רחוק משם ניצב לו מוזיאון ואן גוך, תחנתנו השנייה ובו מיטב יצירותיו של האמן יליד הולנד. המוזיאון מסודר לפי תקופות וקל היה לנו להבין את התפתחותו של האמן במשך עשר שנות עבודתו.
לאחר הפסקת הצהרים במלון חזרנו לעיר לסיור ברחובותיה ויצאנו לשייט במשך כשעה בתעלותיה של העיר, ראינו מן המים את הבתים, הארמונות, הגשרים ואת ההווי המיוחד של אמסטרדם.משם הדרך הייתה קצרה לעוד ארוחת ערב במסעדה. לא החמצנו בקור ב"רחוב החלונות האדומים" ומשם למלון למנוחת לילה.

יום שלישי – 21.7.09

הפארק הלאומי הענק אשר ממוקם בחלקה המזרחי של הולנד ליד העיירה אוטרלו  היה עיקר הבילוי שלנו ליום מקסים זה. המוזיאון ע"ש הזוג קרולר – מולר הינו אחד מאוספי האמנות החשובים ביותר של הולנד וכולל את הריכוז הגדול ביותר של יצירות ואן – גוך. בחנו כל יצירה בתשומת לב רבה וההתרגשות הייתה גדולה כשזיהינו כל כך הרבה יצירות מוכרות ואהובות. גן הפסלים במדשאות הפארק לא השאיר אותנו אדישים ורבים יראו ביום זה את אחד משיאי הטיול.אכלנו שם, במסעדת המוזיאון ויצאנו משם בנסיעה לעיר הארלם. זוהי עירו של הצייר פרנס האלס, שהקדים את רמברנדט בציורי דיוקן קבוצתי ושמנו לב עד כמה היה שונה ממנו. הספקנו עוד קצת לטייל בסמטאות העיר העתיקה וחזרנו למלוננו, לארוחת ערב.

יום רביעי – 22.7.09

יצאנו ליום שלם של סיור בערים האג ודלפט. תחנתנו הראשונה בהאג הייתה כמובן המוזיאון מאוריצהיוס
בו ראינו 3 ציורים של ורמיר וביניהם ציורו המפורסם "נערה ועגיל פנינה". ראינו את "שעור האנטומיה של ד"ר טולפ", מעשה ידיו של רמברנדט, סקיצות וציורים של רובנס ואמנים נוספים. משם נסענו ל"פנורמת מזדך" המדהימה ונסענו לאותו חוף המצויר בתמונה  כדי לעשות השוואות. ראינו את בית הדין הבינלאומי והגענו לכיכר מרכזית כדי לעשות שם את הפסקת הצהריים. חלק מהקבוצה ניצלו את ההזדמנות לסייר במוזיאון המיוחד של האמן ההולנדי אשר, הנמצא במקום.
אחר הצהרים נסענו לעיר דלפט שם נכנסנו לבית מלאכה השומר באדיקות, עדיין, על טכניקת ציורי החרסינה שלו . בעיר עצמה סיירנו בחלק העתיק, שמנו לב לקתדראלה ולמזואוליאם הנמצא בה, ראינו את מבני העיר וחזרנו משם למלון , לארוחת ערב.

יום חמישי – 23.7.09

ביום גשום זה נפרדנו מאמסטרדם ונסענו לעיר הבירה של בלגיה, בריסל. עשינו סיור בעיר באמצעות האוטובוס וירדנו ממנו כדי לטייל ב"גראנד פלאס" – הכיכר המפורסמת של העיר. ראינו את ה"מניקן פיס" , גם את "הילדה" החדשה שהוצבה בעיר כמשקל נגד, את בנין הבורסה, כנסיה עתיקה ומשוחזרת ועשינו שם את הפסקת הצהרים. חלק מהקבוצה התענגו על המולים הטעימים של בריסל. המשכנו משם ל"אטומיום" המפורסם ויצאנו לעיר אנטוורפן למלון קראון פלזה לארוחת ערב וללינת לילה.

יום ששי – 24.7.09

יומה של אנטוורפן החל במוזיאון המלכותי לאמנות יפה שם חוגג רובנס בתמונות הענק שלן. ראינו גם אמנים אחרים כמו יאן ואן אייק, ממלינג, רוג'ר ואן דר ויידן ואחרים. משם נסענו לאזור העתיק של העיר. ראינו את הכיכר והפסל של הבחור המחזיק בידו של השודד ונכנסנו לקתדראלה – הגדולה ביותר בארצות השפלה שם ראינו את שני הטריפטיכונים הענקיים של רובנס – "העלאת הצלב" ו " ההורדה מהצלב" ויצירות נוספות שלו. משם צעדנו לעבר כנסיית קרלו בורומאו של הישועים, הבנויה בסגנון בארוקי וראינו את התקרה בה היו בזמנו עשרות ציורים של רובנס שנשרפו לאחר כמאה שנה. לאחר הפסקת הצהרים פנינו לביתו של רובנס בעיר והתרשמנו מהחיים שלו במאה ה – 17 עם שתי נשותיו האהובות. את יתרת היום בילינו בסיור במדרחוב המפואר והאלגנטי של העיר. בערב אכלנו במסעדה בעיר, שמענו קידוש של ליל שבת וחזרנו למלוננו.

יום שבת – 25.7.09

היה זה היום של גנט וברוג'. בגנט נכנסנו לקתדראלה וחזינו ביצירתו המופלאה של האמן יאן ואן אייק – הערצת השה. הפוליפטיך העצום בו מתוארות מאות דמויות באופן טבעי עד להדהים השאיר את כולנו פעורי פה. משם המשכנו בנסיעה לעבר העיר ששימרה את אופייה מימי הביניים – ברוג'. שטנו בתעלות העיר כדי לקבל מושג על אופייה והתחלנו לסייר בה רגלי. תחנתנו הראשונה הייתה הקתדראלה של העיר ובה היצירה היחידה של מיכאלאנג'לו שנמצאת בארצות השפלה – ה"מדונה ובנה". שמנו לב לדימיון בינה לבין ה"פייטה" שלו ברומא. משם המשכנו וסיירנו בעיר המקסימה. בערב נסענו למלון שלנו ונפרדנו מדליה, המדריכה המקסימה שליוותה אותנו בנועם ובחן בכל ימי הטיול. לאחר ארוחת הערב ישבנו בבר של המלון, אפי סיכם הטיול, אילנה הקריאה המקאמה שחיברה בכישרון רב והמצב רוח היה מרומם.

יום ראשון – 26.7.09

הרווחנו יום שלם נוסף וניצלנו אותו, עוד באנטוורפן כדי לבקר בביתו המשוחזר של ניקולאס רוקוס, שהיה ידידו ופטרונו של רובנס ושימש כראש העיר בזמנו. נפעמנו מהבית, מיצירות האמנות והשכלנו רבות מהסרט שהוסרט בפנינו שם. עזבנו את העיר ונסענו לבריסל כדי להיכנס לסיור ממצה במוזיאון המלכותי של העיר. למוזיאון של מגריט, אותו כה רצינו לראות, לא נותרו כרטיסים. במוזיאון הענק ראינו ברויגל, רמברנדט, רובנס  וגם את יצירתו של דויד "מות מארה".ועוד. שמנו פעמינו לשדה התעופה, נפרדנו בנסיעה מהנהג הנחמד מאד שליווה אותנו כמעט כל ימי הטיול. טסנו לארץ וכך תם לו עוד סיור אמנות ותרבות נעים ומהנה.