דרום איטליה 2009

סכום הטיול

יום 1 22.6.09

יצאנו בטיסת בקר של "אל על" לרומא. פגשנו באוטובוס ונסענו לתחנתנו הראשונה בטיול – לעיירה קסטלגנדולפו, אחת מבין העיירות המקיפות את רומא והקרויות "קסטלי רומני". צפינו אל ארמונו של האפיפיור ושמענו סיפור מרגש על ביקורו של הרב ישראל לאו במקום. הבטנו על אגם אלבנו המקסים ושוטטנו קצת בכיכר הראשית בה מצויה גם כנסיה ומזרקה מעשה ידיו של ברניני. משם נסענו לעיירה נוספת באזור – נמי. שם ראינו אגם נוסף, את פסלה של האלה דיאנה, אשר לה היה פולחן קדום באזור. לאחר כמה שעות נסיעה הגענו למלוננו בסורנטו , מלון "גרנד פרדיסו" המשקיף אל מפרץ סורנטו וניתן לראות ממנו שקיעות נפלאות בכל ערב.

יום 2 23.6.09

זה היום הראשון של "החוף האמלפיטני" – נסענו באחת הדרכים היפות בעולם בין סורנטו לאמלפי. הדרך המתפתלת על מצוקים תלולים לאורך מפרצים של ים כחול ועמוק. המדרונות מכוסים טרסות של גפנים וכרמי לימונים. בדרך עצרנו, עברנו למיניוואן שהסיע אותנו לעיירה המדהימה פוזיטאנו בה ירדנו עד לחוף המקסים, נטול החול. משם המשכנו לעיירה אמלפי שהייתה מעצמה ימית חשובה בימי הביניים. חלקנו כבוד לדמותו של פביו ג'ויה, הספן שהמציא את המצפן ואת המפרש המשולש, עלינו אל הקתדראלה ובקרנו בקלויסטר, במוזיאון, בקריפטה בה קבור סנט אנדראה וסיימנו בקתדראלה המפוארת. עשינו שם את הפסקת הצהרים ומשם חזרנו למלון. את הערב בילינו ב"תיאטרו טאסו" – סעדנו שם וצפינו במופע פולקלור טיפוסי לסורנטו – שירה, ריקודים, תלבושות ומצב רוח טוב.

יום 3 24.6.09

ירדנו, לאחר ארוחת הבוקר אל המזח של סורנטו , כדי להפליג משם לאי קפרי. הפלגה קצרה ואנחנו כבר בנמל של האי. לצערנו "המערה הכחולה" הייתה סגורה בגלל מזג אוויר וגלים שלא אפשרו כניסה אליה. נסענו לעיירה קפרי, עיר מקסימה ונעימה בה טיילנו בסמטאותיה עד שהגענו ל"גני אוגוסטוס". משם השקפנו על 800 המדרגות היורדות אל הנמל. משום מה לא ירדנו בהן. הגנים היו נפלאים וחזרנו משם, באותה דרך אל האוטובוס המקומי הצפוף כדי להגיע איתו לעיר השנייה באי – אנה קפרי. ביקרנו בוילה "סן מיקלה" ושמענו פרטים על הרופא, אקסל מונטה, שבנה והתגורר בוילה מקסימה זו. משם הוזמנה כל הקבוצה לארוחת צהרים כפיצוי מה על שלא נכנסנו למערה הכחולה. הארוחה הייתה טעימה להפליא. עלינו על כסאות מרחפים כדי להגיע להר הגבוה של האי – מונטה סולרו שם התגלו לעינינו נופים מרתקים. לאחר שירדנו משם באותו אופן התאפשר לנו קצת לשוטט בסמטאות העיר, ירדנו אל הנמל והפלגנו לסורנטו. בערב, לאחר הארוחה במלון ישבנו במרפסת , שתינו, וכל אחד מהמטיילים הציג את עצמו לשאר וכך הפכנו לחבורה מטיילת המכירה זה את זה.

יום 4 25.6.09

יצאנו בבוקר בנסיעה לעיר פומפיי. המדריך המקומי, סטפנו, הפתיע אותנו בעברית ובחוש ההומור שלו. בילינו כארבע שעות, בשמש הקופחת, בעיר החרבה והתפעלנו מחיי התושבים לפני כ – 2000 שנה. ראינו את המיטב. הווילה של המיסתריות, הפורום, הבזיליקה, בית הבושת, השוק ועוד ועוד. לאחר הפסקת צהרים קלה עלינו להר הווזוב באוטובוס (לא ברגל…). העננים כיסו את כל ההר ולכן אפילו לא יצאנו מהאוטובוס כי לא ניתן היה לראות מאומה. בשעות אחר הצהרים חזרנו למלוננו בסורנטו והספקנו להנות מטבילה במים הצוננים של בריכת המלון. בערב, יצאנו אל מרכז העיר סורנטו לאזור "פיאצה טאסו", טיילנו ואכלנו ארוחת ערב, טעימה להפליא, במסעדה מקומית מצוינת.

יום 5 26.6.09

יצאנו מסורנטו לנפולי. את שעות הבוקר בילינו במוזיאון הלאומי הארכיאולוגי בלוית המדריכה המקומית סטפניה, מסבירת הפנים.. המוזיאון הענק מכיל מספר אוספים חשובים ומרתקים. הפיקנטי ביותר הוא כמובן אוסף היצירות הארוטיות מפומפי הנמצאות ב"חדר הסודי". ראינו פסלים רומיים ענקיים כולל "הפר הפרנזי" קבוצת הפיסול הגדולה ביותר של העולם העתיק, פסיפסים, ציורי קיר, פסלים, תכשיטים ועוד. לאחר הביקור במוזיאון נסענו למסעדת פיצות בעיר ובה נהנינו מאד מפיצה ענקית מצוינת. משם התחלנו את הסיור הרגלי להכרת העיר. התחלנו בפיאצה מוניצ'יפיו, המבצר החדש. לא נכנסנו לגלריית אומברטו הראשון (שהייתה בשיפוצים…), פיאצה פלבישטו עם הארמון מצד אחד והכנסייה הדומה לפנתיאון מצידה השני. הקבוצה התפזרה – חלק נכנסו לאופרה סן קרלו ונהנו מסיור בבניין המפואר, חלק עשו קניות, וחלק טיילו בטיילת לאורך החוף ברובע סנטה לוצ'יה. חזרנו למלון לסעודת ליל שבת. קידוש כמובן. במרפסת הושמעה מוסיקה איטלקית להנאתנו.

יום 6 27.6.09

היה זה יומה של ראוולו ויומנו השני ב"דרך האמלפיטנית" . המשכנו דרומה לאחר העיירות פוזיטאנו ואמלפי והתחלנו בטיפוס תלול אל העיר ראוולו הנמצאת כעת בתחילתו של פסטיבל המוסיקה השנתי שלה. ביקרנו ב"וילה צ'ימברונה" עם "השדרה האינסופית" ומרפסת הבלוואדרה המשקיפה על נוף עוצר נשימה. חלק מאיתנו טיילו בגנים המטופחים כדי לראות העתקי פסלים מפורסמים המקשטים את הגן, ואת הצמחייה העשירה. בעיירה עשינו את הפסקת הצהרים והספקנו להיכנס לדואומו ולמוזיאון שלידו. חלק נכנסו אל וילה נוספת – וילה רופולו, המפורסמת בקונצרטים מול הנוף המפעים. את הדרך חזרה עשינו במסלול אחר, בין ההרים וכך הקפנו למעשה את כל חצי האי של סורנטו. ארוחת הערב הייתה האחרונה לטיול זה ולאחריה, שוב על המרפסת, נאמרו דברי סכום ופרידה.

יום 7 28.6.09

יומנו האחרון בטיול החל בנסיעה צפונה לתחנתנו הראשונה – הארמון המפואר של קזרטה שנבנה על ידי לואיג'י ואנויטלי במאה ה-18 כדי להתחרות בארמון ורסאי. הארמון שימש כמפקדה הראשית של כוחות הברית במלחמת העולם השנייה. טיילנו במקצת מהחדרים המפורסמים סיירנו, באוטובוס, בגנים הנפלאים, הצלחנו לראות את המזרקות ואת המפל, היוצא מאמת מים שנבנתה במיוחד לצורך זה ואורכה 38 ק"מ. ראינו את המזרקות של דיאנה ואקטאון , והמשכנו בנסיעתנו צפונה. לאחר חניה לארוחת צהרים החלנו לטפס אל יעדנו האחרון בטיול – המנזר של מונטה קסינו. בדרך שמענו את סיפור המנזר מהקמתו על ידי בנדיקטוס במאה ה-6 ועד להפצצתו במלחמת העולם השנייה על ידי בעלות הברית ושחזורו מחדש. סיירנו בחצרות, בכנסייה המופלאה ואף הספקנו לשמוע את שירתם של הנזירים. משם עשינו את דרכנו אל שדה התעופה, נפרדנו שם מאפי שהמתין לקבוצה נוספת שתגיע למחרת, ועשינו את דרכנו , שוב ב"אל על" לארץ .
תם סיור נופים וטבע, עם קצת אמנות עתיקה ושכיות חמדה נפלאות.