רומא פסח 2011

סיכום טיול רומא – פסח 2011

דר' אפי זיו

יום מס. 1 – רביעי – 20.4.11
בטיסת הבוקר הגענו לרומא ויצאנו משדה התעופה אל כנסיית "סנטה מריה דלה ויטוריה" ובה יצירתו המדהימה של ברניני – ה"אקסטזה של מריה תרזה". המשכנו עם האוטובוס לכנסיית "סנטה מריה מג'ורה" המיוחדת בכך שחלקה הפנימי מהווה כנסיה קלאסית מהמאה ה-4. הרמנו את מבטנו אל 56 הפסיפסים העתיקים, ראינו את ההרחבות המאוחרות ואת ציפוי הזהב. עלינו לקברו של ברניני ומשפחתו ומשם נסענו למלון למנוחה.
לפנות ערב נסענו אל המדרגות הספרדיות. הגענו מלמעלה, השקפנו על הנוף וירדנו אל הפיאצה ובה הספינה השקועה מעשה ידיו של פייטרו ברניני – אביו של ז'אן לורנצו. משם עשינו את הדרך ל"פונטנה די טרווי" – הלא היא מזרקת המשאלות הידועה והמפורסמת. לאחר שזרקנו את המטבעות אכלנו ארוחת ערב במסעדה טובה באזור ונסענו במוניות למלון, עייפים מאד וכולנו נמנו את שנת הלילה לאגור כוחות להמשך השבוע.

יום מס. 2 – חמישי – 21.4.11
התחלנו את הבוקר בביקור בווילה פרנזינה המדהימה, פרי תכנונו של פרוצי אשר השתתף גם בציור התקרות והקירות, אחד מאנשי הצוות המוכשרים של רפאל, האחראי על הציור בוילה. באופן חד פעמי, שלא כמו בשנים קודמות נפתחו שני חדרים בהם עסקו שתי אמניות ברסטורציה של הקירות אשר כולם היו מכוסים בוילונות נפלאים… כמובן ציור של "כאילו וילונות", מה שנקרא "תעתוע עין" שוחחנו עם אחת העובדות והיה ממש מרתק. ראינו את תקרת הלוג'יה ועליה סיפור "פסיכה ואמור" של רפאל וצוותו, את חדר הפרספקטיבה למעלה ועוד. יצאנו אל מדינת הוותיקן, היישר למוזיאון הוותיקן. לא עמדנו בתור ונכנסנו מיד אל אולם המבואה ההומה מאדם והתחלנו את סיורנו. התחלנו בסיור ב"פינקוטקה" הלא הוא מוזיאון התמונות של הוותיקן. הייתה שם תצוגה של ביצי פברג'ה בנוסף לאוסף הקבוע עם שטיחי רפאל. המשכנו דרך מסדרונות ארוכים אל ה"חצר המתומנת" ושם ראינו את "אפולו בלבדרה", "לאוקון ובניו" ועוד. הפסלים בחדר העגול הדומה לפנתיאון, את פסל אפוקסיומנוס ("המתקרצף") ועוד. אז הגענו אל השיא – הקפלה הסיסטינית. הסבר קיבלנו גם בתחילת הסיור וגם בתוך הקפלה והתפעלנו מהתקרה ומציורי הקירות. יצאנו מהמוזיאון אל כנסיית סנט פטרוס. התרשמנו מגודלה וראינו יצירות מופת רבות כמו "הפייטה" של מיכאלאנג'לו, ה"בלדקינו" של ברניני, הכיפה של מיכאלאנג'לו, הפסיפסים המיניאטוריים, מצבות קבורה רבות, בעיקר של ברניני ועוד. יצאנו אל הפיאצה של סנט פטרוס הנחשבת לפיאצה הגדולה בעולם ועמדנו על הסוד הארכיטקטוני של ברניני ביצירת שתי הזרועות האליפטיות. עמדנו על הנקודה בה "נעלמים" כל העמודים האחוריים וניצבת בפנינו הזרוע שנדמה, כי יש בה רק שורה אחת, קדמית, של עמודים. לאחר מאמץ של שעות רבות סעדנו במסעדת שרות עצמי נעימה וטעימה, המשכנו לאחר מכן אל "מבצר המלאך" , חצינו את "גשר המלאכים" של ברניני והמשכנו עד ל"פיאצה נבונה". משם נסענו במוניות למלון .

יום מס. 3 – שישי – 22.4.11
התחלנו את היום בהליכה קצרה לאורך ויה קאבור עד לכנסיית "סנט פייטרו אין וינקולי" בה שמענו את סיפור מצבת הקבר של יוליוס השני וצפינו בעניין במונומנט ובו כמובן, פסל משה של מיכאלאנג'לו. משם ירדנו אל הפורום הרומאי. נכנסנו אל הקולוסאום ונפעמנו מגודלו העצום של האמפיתיאטרון הראשון בעולם. משם הדרך קצרה לשער קונסטנטין – המפואר ביותר מבין שלושת השערים ולמדנו על הדבקת יצירות אמנות בו מתקופות קודמות. עלינו ב"דרך הקדושה" לשער טיטוס ובו תבליט מנורת המקדש. ראינו את שער הניצחון של ספטימוס סוורוס המפואר, עמדנו דקה דומיה לזכרו של יוליוס קיסר שנאומו של מרכוס אנטוניוס הושמע שם לציבור העצום של הרומאים. יצאנו מהפורום, הלכנו לאורך "ויה פורי אימפריאלי" והגענו לעמוד טריאנוס. העמוד שעליו מגולפים 2500 דמויות בגובה של 2/3 מקומתו של אדם ואורך התבליטים משתרע על פני 200 מטר.
את הפסקת הצהרים עשינו בפיאצה ונציה ומשם נסענו באוטובוס אל פיאצה דל פופולו כדי להיכנס לכנסייה שם ולעמוד מול שתי העבודות של קראווג'יו – "העלאת הצלב של פטרוס" ו"המרתו של שאול הטרסי". הקפלה של רפאל וברניני – קפלת קיג'י הייתה בשיפוצים. המשכנו בסיורנו הרגלי עד ל"פיאצה קולונה", ומשם נסענו למלון במוניות לאחר עוד יום מלא ברשמים מעיר הנצח.

יום מס. 4 – שבת – 23.4.11
יום גדוש עמד לפנינו. התחלנו את הבוקר בגלריה בורגזה וראינו את "פאולין בורגזה" של קנובה, "דוד", "אפולו ודפנה", "האדס חוטף את פרספונה", "איניאס, אביו ובנו" ועוד של ברניני ועמדנו נפעמים גם מול ציוריו של קראווג'יו, רפאל, בוטיצ'לי, טיציאן ועוד. משם נסענו ל"ארא פאצ'יס" – מזבח השלום של אוגוסט והתפעלנו מהשילוב היוצא דופן בין משכן מודרני ליצירת מופת בת אלפיים שנה. משם הגענו באוטובוס פיאצה ונציה שם עשינו שוב את הפסקת הצהרים שלנו. ערכנו תצפית מהגבעה הקפיטולינית על הפורום הרומאי ונכנסנו למוזיאון הקפיטוליני. בתצוגה הקבועה ראינו את הפסל המרשים של מרכוס אאורליוס רכוב על סוס, "הזאבה הקפיטולינית", " ונוס הקפיטולינית" "הגאלי הפצוע", "הזקנה השיכורה" וסיימנו בשתי יצירות פסיפס מדהימות אשר צריך להביט בהן מקרוב מאד כדי לגלות את הטכניקה. הצטלמנו ליד פסל ה"מרפוריו" ומשם יצאנו לשוטט עוד בעיר, חלק חזרו מיד. למלון וכך תם לו עוד יום גדוש בחוויות תרבות מאלפות.

יום מס. 5 – ראשון – 24.4.11
בבקר נסענו אל בית הכנסת הגדול של רומא. קודם לכניסתנו אליו עשינו סיור באי – טיברינה ושמענו את סיפור בית החולים על האי. סיירנו בגטו היהודי והספקנו לראות גם את "מזרקת הצבים" המפורסמת. נכנסנו אל בית הכנסת והתרשמנו מהפאר וההדר שלו. הדריכה אותנו גברת אשר הסבירה לנו את תולדות יהודי רומא וסיירנו איתה בתוככי המרתף המהווה את המוזיאון של בית הכנסת, עשיר מאד בפריטי יודאיקה רבים ומרשימים. משם נסענו לפיאצה ברבריני בה ראינו את מזרקת הטריטון של ברניני. נכנסנו אל מוזיאון ברבריני ובו ראינו יצירת המופת של רפאל – "הפורנרינה", את יהודית והולופרנס של קאראואג'יו, את התקרה מעשה ידיו של פייטרו דה קורטונה ויצירות מופת נוספות. משם נסענו לפיאצה נבונה. סיירנו בפיאצה השוקקת חיים שם עשינו גם את הפסקת הצהריים. אחרי ההפסקה למדנו על מזרקת ארבעת הנהרות של… ברניני, שמענו וראינו את פסקווינו, הפסל המדבר ומשם שמנו פעמינו לשתי פיאצות. האחת – קמפו די פיורי ובה פיסלו המרשים של ג'ורדנו ברונו שהועלה על להבות אש בשנת 1600, וממש במרחק של כעשרים מטר משם עמדנו משתאים מול הפיאצה האלגנטית עליה חולש ארמון – הלא היא פיאצה פרנזה המעטירה. משם המשכנו אל כנסיית "סנט לואיג'י דאי פרנצ'זי" ובה 3 יצירות מופת של קאראואג'יו המספרות על חייו ומותו של מתי המוכס, אחד משליחיו של ישו. המשכנו לכנסייה נוספת – סנט אגוסטינו ובה עוד יצירת מופת של קאראואג'יו – המדונה של עולי הרגל. בכנסייה זו מצוירים גם נביאי ישראל ולהם מגילות עליהם כתובים פסוקים בעברית. אחד מהם הוא ישעיה של רפאל . בערב נסענו למסעדה בה אכלנו לצלילי זמרי אופרה במסעדה ייחודית, במקום היסטורי מעניין.

יום מס. 6 – שני – 25.4.11
בבוקר נסענו, ב"ויה אפיה" אל עבר הקטקומבות של סן קאליסטו. שמענו הסברים מפי כומר הודי ונכנסו עימו אל תוך מחילות הקבורה הקדומות ביותר. משם נסענו לאזור הפנתיאון. מייד עם תחילת ההסבר במבואה של המבנה העצום עטו על אפי ממשטרת התיירות ולכן נכנסנו פנימה באופן עצמאי. ראינו גם את הצד האחורי של הפנתיאון , אותו בנה לראשונה אגריפה ומשם עברנו אל הפיאצה בה ניצב לו פסל נוסף של ברניני – "הפיל והאובליסק" ולמדנו על השילוב המיוחד ביניהם. נכנסנו בפעם השנייה (קודם הייתה שם תפילה ולא הצלחנו לראות מאומה) לכנסיית "סנטה מריה סופרה מינרבה" המהממת בתקרה הכחולה הגותית שלה, ראינו את פסלו של מיכאלאנג'לו, את קברו של פרא אנג'ליקו ועוד.
הלכנו מעט והגענו לכנסיית "סנט איגנציו" על שם מייסד מסדר הישועים ובה ראינו את התקרה המהממת באשליית הדמויות המרחפות בחלל ופערנו פה מול הכיפה שאיינה אלא ציור של כיפה – הכול מעשה ידיו של אנדראה דל פוצו. משם הלכנו לכנסיית "ג'זו" ובה גם כן תקרה אשלייתית מדהימה מעשה ידיו של בצ'יצ'ה. כאן סיימנו את החלק המשותף ואחדים המשיכו בטיול עצמאי.
בערב אכלנו ארוחת ערב במלון, נאמרו דברי סיכום, ומירי, שרגא ומורי סיכמו והודו למדריך בתשר נאה , אשר כאן המקום שוב להודות לכולם על כך.

יום מס. 7 – שלישי – 6.4.10
היום האחרון לטיולנו ברומא. העמסנו את המזוודות, נפרדנו מהמלון שהנעים לנו את שהייתנו בעיר ונסענו לבקר בכנסיה המהווה את הקתדראלה של רומא – "סנט ג'ובני אין לטראן" והתפעלנו מהחזית ומהפנים של הכנסייה המפוארת. נכנסנו לחצר המקסימה של הכנסייה ובה ממצאים עתיקים, כולל כתובות חקוקות בעברית. יצאנו לעבר בית הטבילה העתיק ביותר ברומא, בעל הצורה המתומנת ומשם הלכנו לראות את המאמינים הרבים עולים ב"מדרגות הקדושות" על ברכיהם. אין ספק שהיה זה מחזה מיוחד במינו. קפצנו שוב אל פיאצה ברבריני כדי להיכנס לקברי הקפוצ'ינים, מחזה מקאברי ביותר. משם נסענו למוזיאון דוריה – פמפילי השוכן בארמון ענק אשר עדיין משמש בחלקו למגורי המשפחה המפורסמת. את הפסקת הצהרים האחרונה עשינו באזור הפנתיאון, פיאצה נבונה, פיאצה ונציה – כל אחד על פי בחירתו היכן יבלה את שעותיו האחרונות ברומא. לאחר ההפסקה נסענו אל רובע טרסטוורה לעוד שתי כנסיות. הראשונה הייתה "סנטה צ'צ'יליה" ובה יצירת המופת של סטפנו מאדרנו שפיסל משיש את דמותה של צ'צ'יליה כפי שהתגלתה גופתה בקטקומבות אותן ראינו יום קודם. השנייה –  "סנט פרנצ'סקו א ריפה" ובה אחת מיצירות המופת של … ברניני – "האכסטזה של לודוביקה". שכבה שם אישה באכסטזה, ידיה לוחצות על החזה, על מזרון וכרית רקומה – והכול משיש. בהחלט הייתה זו חוויה נעימה לסיים בה את הטיול לרומא.
משם נסענו לעבר שדה התעופה , לטרמינל החדש, וטסנו לארץ. כך בא לסיומו סמינר אמנות מהנה ברומא.
תודה לכל המטיילים אשר בהתעניינותם ובמרצם הבלתי נלאה הנעימו על כולנו את הטיול.