הולנד ובלגיה של האמנות – רובנס ורמברנט

29 שנה בדיוק, מפרידות בין שני גדולי האמנים של ארצות השפלה, רובנס ורמברנדט. בשנת 1977 חגגו את הולדת ה – 400 של רובנס ו – 2006 היא שנת ה – 400 להולדתו של רמברנדט.

השוואה בין שניהם מתבקשת מאליה כמעט. שניהם חיו בדיוק 63 שנה, אצל שניהם נפטרה האישה הראשונה האהובה אבל בכך מסתיים הדמיון ביניהם. רובנס הוא איש העולם הגדול, שהה 8 שנים באיטליה, בנסיעותיו הגיע לצרפת, ספרד, אנגליה, הולנד. עבד עבור מלכים, רוזנים, פטרוני אמנות ידועים, כנסיות ומנזרים. רמברנדט לא יצא מגבולות הולנד במשך כל חייו – לא עבד עבור פטרונים חשובים כמעט אלא סוחרים ובורגנים. רובנס מת כאיש המפורסם ביותר בכל אירופה, עשיר מאד ואב לשמונה ילדים משתי נשותיו.

רמברנדט מת גלמוד, עני, פושט רגל, ושמו כמעט ולא יצא מגבולות הולנד. רובנס היה אינטלקטואל, התכתב עם שועי העולם, פילוסופים וראשי אוניברסיטאות והשאיר מכתבים וכתבים רבים. רמברנדט לא השאיר כמעט שום מכתב ולא ידוע כלל אם התכתב בנושאים שאינם נוגעים לפרטי הזמנות לציוריו עם איש. גם אופי העבודה, הטכניקה, הנושאים וכמות היצירות של שניהם אינם ברי השוואה. רובנס מייצג את הברוק בשיאו, את הנושאים ההיסטוריים והמיתולוגיים הגדולים, את היצירות הדתיות המונומנטאליות ואת מחזורי היצירות הגדולות. את כולם הוא יצר תוך מבט אידיאליסטי, הדמויות יפות מן החיים וכולן מקרינות אושר, פאר וגנדרנות. עסק מעט מאד בציורי פורטרטים.

רמברנדט התמחה בציורי הדיוקן – הן הדיוקן העצמי שלו כתופעה יוצאת דופן בתולדות האמנות, הן בדיוקנאות של אחרים ובעיקר- ועל כך יצא פרסומו ושמו בציורי הדיוקנאות הקבוצתיים. הוא כמעט ולא עסק בנושאים היסטוריים ומיתולוגיים. ההמצאה החדשה של התקופה, טכניקת האור – צל פרי גאוניותו של מי שקדם להם  – קרווג'ו – הייתה הכלי בו שניהם השתמשו. רובנס מכלי ראשון, לאור היכרותו האישית עם קרווג'ו ורמברנדט באמצעות מורו פיטר לסטמן והכרות עם יצירות של אמנים אחרים שהושפעו מקרווג'ו.

רובנס, מיום מותו ועד היום היה ידוע, מפורסם ונותן השראה לזרם הרובניסטי שהמשיך ושיגשג גם לאחר מותו – ציירי הרוקוקו בחלקם, ציירי הזרם הרומנטי במאה ה – 19 ואחרים – הציבו אותו כמודל לחיקוי, הערצה והשפעה.

רמברנדט כאמור מת כשהוא נשכח ושמו לא היה ידוע עד למאה ה – 19 כשאז החלה מדינתו – הולנד – לפרסמו. ייחודו החל להפציע מחדש בשמי האמנות עד שהגיע לשיא הנוכחי בו כל אדם מכירו ומוקירו. די במבט אחד כדי להבדיל בין רובנס ורמברנדט ושניהם יחדיו מהווים את המודל של הברוק הצפוני הנבדל מהברוק האיטלקי.

בסמינר האמנות שלנו נתחיל עם רמברנדט בהולנד – תוך תשומת לב גם לציירי הולנד האחרים – ורמיר בן תקופתו וואן גוך המאוחר יותר. לאחר שנשביע את  רעבוננו ברמברנדט נגיע לראות את רובנס, תוך כדי הצצה לאמן הדגול שחי כ – 150 שנה לפניו – יאן ואן אייק.

רובנס – תולדות חייו

רובנס, נולד ב – 29 ליוני 1577 בעיר הגרמנית זיגן לשם הוגלה אביו יאן על ידי שלטונות אנטוורפן הקתולית בגלל נטיותיו הקלוויניסטיות. כשאביו נפטר ב – 1587 חזרה אימו מריה לבית פיפלניק לאנטוורפן והקריירה של רובנס החלה בעבודה כנער משרת בחצרה של אחת מגבירות העיר. בהיותו בן 14 החל לעבוד כשוליה בסדנתו של טוביאס ורהאכט, המשיך אחר כך ללמוד ולעבוד אצל אוטו ואן ויין ואדם ואן נורט – ציירים נחשבים באנטוורפן. במלאת לו 23 שנה, שנת 1600 , יצא לאיטליה, כמרבית הציירים בני דורו, כדי לספוג את הידע האצור אצל גדולי האמנים שם. מיד עם הגיעו קיבל משרת צייר בחצרו של דוכס מנטובה וינצ'נצ'ו גונזגה אשר בשמו גם יצא למסע דיפלומטי ראשון בספרד.

רובנס גר במקומות נוספים באיטליה – גנואה, ונציה ורומא שם התיידד עם הכוכב העולה קרווג'ו ולמד ממנו מחידושיו ומרעיונותיו הנועזים בטכניקת האור – צל ובגישתו הריאליסטית. ב – 1608, לאחר שהייה בת 8 שנים באיטליה, נמסר לו שאימו נוטה למות, הוא חוזר לאנטוורפן מיד אך לא מספיק אפילו להשתתף בהלוויתה של אימו.

באנטוורפן, והוא בן 31 שמו יוצא למרחקים והוא מתמנה לצייר החצר של הארכי דוכס אלברכט ואשתו, הארכי דוכסית אזבלה – נציגי השלטון הספרדי בבלגיה של היום. הוא מקים סטודיו גדול ובו עוזרים רבים – חלקם התפרסמו כציירים חשובים בזכות עצמם כמו אנטון ואן דייק וג'קובס יורדנס.

רובנס הופך להיות הצייר החשוב והמפורסם בצפון אירופה ומקבל הזמנות רבות מפטרונים, כנסיות  ומלכים.

רובנס, דובר תשע שפות מתכתב עם פילוסופים, ראשי אוניברסיטאות ומלומדים רבים במקביל לעבודתו האמנותית. ב – 1609 הוא נושא לאישה את אליזבט ברנדט ובמשך כמה שנים הם בונים לעצמם את הבית הנקרא היום "בית רובנס".

בבית זה ברחוב  וופר גרו כל בני המשפחה. נולדו להם שלושה ילדים והבית שימש כמו כן לסטודיו שלו ולמשכן אוסף האמנות הנכבד של רובנס.

ב – 1622 הוא חותם על החוזה עם המלכה האם של צרפת מריה דה מדיצ'י, ובמשך שלוש שנים הוא מצייר את מחזור חייה – עשרים וארבע יצירות ענק – התלויות היום באולם מיוחד במוזיאון הלובר.

דילוג לתוכן