מוזיאונים מן הכורסא – כולם

מוזיאונים מן הכורסא – רשימה מלאה

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

הצגה מרתקת של יצירות האמנות במוזיאונים הידועים והחשובים בעולם. מן הכורסא הנוחה נצא לסיור וירטואלי מיוחד במינו במוזיאונים ובגלריות ברחבי העולם. כל הרצאה מלווה בהקרנת תמונות איכותיות של יצירות האמנות וצילומי תקריב יוצאי דופן. נשמע אודות היצירות והאמנים החשובים המוצגים בכל מוזיאון, את סיפור המוזיאון עצמו וגם… טיפים לביקור הבא שלך במוזיאון.

 

גלריה בורגזה ברומא

 הגלריה המרתקת ביותר של רומא, ארמון מפואר השוכן בלב גנים נפלאים נחשב לאחד המוזיאונים המרתקים בעולם. נראה ונשמע על פסלי המיתולוגיה של ברניני – "אפולו ודפנה", "האדס חוטף את פרספונה" ועוד,  "פאולין בורגזה" של קנובה , ציורים של בוטיצ'לי, רפאל, קאראואג'יו  ועוד.

מוזיאון הוותיקן ברומא

 מבלי לעמוד בתור הארוך נסייר באוספי האפיפיורים, ב"חדרים של רפאל" ובחצר המתומנת בה נצפה ב"אפולו בלבדרה", "לאוקאון ובניו" ונלמד על תולדות הפיסול לכל תקופותיו. נשמע גם הסברים על  מדינת האפיפיור כיום ובעבר. נציץ גם אל הקפלה הסיסטינית, הדורשת כמובן הרצאה נפרדת.

ג'יברני, האורנג'רי ומוזיאון מרמוטן – פריז

ההרצאה תתמקד באימפרסיוניזם בכלל ובקלוד מונה בפרט. נתחיל בסיור מקיף בביתו של מונה, בגנים ובנחל הזורם בגן כדי להבין את הסביבה בה הוא פעל עשרות שנים. נמשיך למוזיאונים בפריז שם נמצאות רבות מעבודותיו, יחד עם יצירות מופת של אמנים רבים אחרים.

הגלריה הלאומית בלונדון

 ביקור בלונדון בלי לבקר בגלריה הלאומית אינו שלם. המוזיאון הייחודי אשר יש בו שפע של יצירות מופת מ"נישואי ארנולפיני" של יאן ואן אייק, יצירות המופת של טיציאן, רובנס, רמברנדט עם "משתה בלשאצר" ונסיים עם ונוס העירומה של דייגו ולסקאז.

 מוזיאון האורסיי בפריז

תחנת הרכבת שהפכה למוזיאון הגדול והחשוב בעולם ליצירות אמנות של המחצית השנייה של המאה התשע עשרה. נלמד מה משמעות הסגנון "הניאו-קלאסי", נבין את מהפכנותם של קורבה ו"המלקטות" של מילה. נמשיך עם אדוארד מאנה ונגיע עד לשכיות החמדה האימפרסיוניסטיות של מונה, רנואר, דגה ורבים אחרים.

מוזיאון ה"פראדו" במדריד

האוסף הגדול ביותר בעולם של הציור הספרדי. נתחיל את סיורנו עם הציירים הפלמיים שהיו נתינים ספרדיים, נמשיך עד לרובנס ונבין את השפעתו של טיציאן עליו. נשאל מדוע יש במוזיאון זה רק יצירה אחת של רמברנדט. נלמד את סודו של ולסקאז ביצירתו "לס מנינס" ונספר את ספור חייו הטראגי של גויה ויצירותיו הפוליטיות

המוזיאונים של ניו-יורק וושינגטון

המוזיאונים הגדולים של ארה"ב מכילים אוצרות אמנות שלא יסולאו בפז, מכל התקופות ובכל הסגנונות. נצפה ביצירות של המטרופולין בניו יורק, כולל מוזיאון ה"קלויסטרס" המפתיע ונמשיך אל הגלריה הלאומית של וושינגטון לצפות שם, בין השאר, ביצירתו של לאונרדו דה וינצ'י. נראה ונסקור את התקופות השונות עד לאמנות המודרנית.

מוזיאון הלובר בפריז (ניתן לחלק ההרצאה לשני חלקים)

המוזיאון הגדול ביותר בעולם מכיל בשלושת האגפים שלו מאות אלפי יצירות, לא נוכל, לצערנו , לראות את כולן… אך נסייר ונראה את יצירות המופת, מכל התקופות נכיר את האמנים הידועים ונתוודע לאמנים רבים, מרתקים אך פחות ידועים. ננסה לעמוד על סודה (או על יחסי הציבור שלה…) של המונה ליזה – כיצד הפכה להיות התמונה המפורסמת ביותר בעולם.

מוזיאוני וונציה – האקדמיה, פגי גוגנהיים ועוד

בהרצאה נסייר בעיר המקסימה – וונציה. ננסה לערוך היכרות עם המוזיאונים החשובים בעיר – האקדמיה, פגי גוגנהיים, קורר ועוד. נכיר את האמנים החשובים שלה – בליני, טיציאן, טינטורטו, ורונזה ואחרים. נלמד גם על היריבות ביניהם. ננצל את ההזדמנות ונסייר בכמה ארמונות שהפכו למוזיאונים מרתקים בעיר.

הקפלה הסיסטינית ברומא

בהמשך לסיור במוזיאון הוותיקן ניכנס לקפלה המפורסמת ביותר בעולם. נשמע את סיפור בניית הקפלה, נלמד על ציורי הקירות , נמשיך לציור התקרה המדהים של מיכאלאנג'לו, ונצפה בפרטים שבביקור עצמו לא ניתן להבחין בהם. נסיים בציור הקיר הענק המתאר את "יום הדין האחרון", גם כן של מיכאלאנג'לו.

מוזיאון האופיצי בפירנצה

המוזיאון הגדול ביותר של תקופת הרנסנס ובו ייצוג לכל האמנים החשובים של התקופה. מבלי לעמוד בתור הארוך נבחן את התפתחות הציור בתקופת הרנסנס מראשוני המחדשים – ג'וטו ובני דורו, עד לשלהי תקופת הרנסנס עם מיכלאנג'לו, רפאל, לאונרדו, טיציאן  ורבים אחרים. נלמד את ההיסטוריה של הבניין ונספר את סיפורו של המסדרון הסודי היוצא ממנו אל עבר פאלאצו פיטי.

ה"רייקסמוזיאום" באמסטרדם

 המוזיאון הלאומי של הולנד מפתיע בגודלו ובעושר האוסף בו. נכיר אמנים הולנדים רבים, נראה אמנים מוכרים כמו ורמיר, פראנס האלס, יאן סטיין ואחרים. נסיים בספור חייו הטראגי של רמברנדט ובציור המפורסם , הנקרא בטעות – "משמר הלילה".

 נפולי – המוזיאון הארכיאולוגי ו"החדר הסודי"

אוצרות משפחת פרנזה מרומא יחד עם היצירות הארוטיות ביותר שנמצאו בפומפי מהווים את שיאו של הביקור במוזיאון ענק זה . נשמע את סיפורה של העיר פומפי ונתפעל מאוצרות האמנות הרבות שנחשפו בה ומוצגות במוזיאון המפואר של נפולי.

וינה – המוזיאון לתולדות האמנות

הריכוז הגדול ביותר של ציוריי פיטר ברויכל נמצא במוזיאון לתולדות האמנות בווינה. נכיר את האוסף ונצפה באמנים רבים אחרים כמו – ארצ'ימבולדו, טיציאן, רובנס ועוד. כמובן שנקדיש תשומת לב מיוחדת ליצירה המפורסמת של בנוונוטו צ'ליני – "המלחייה", אשר הוחזרה אחר כבוד למוזיאון לאחר שנגנבה ממנו.

מוזיאוני ואן גוך בהולנד

האמן הלאומי של הולנד זכה לשני מוזיאונים מרשימים ביותר להצגת יצירותיו. נבקר בשניהם – האחד מוזיאון ואן גוך באמסטרדם והשני, בלב הפארק הלאומי – מוזיאון קרולר-מולר. נשמע את סיפור חייו הטראגי וננסה להבין את גאוניותו של האמן המפורסם כל כך כיום. ננסה לחשוב יחדיו מה פשר פרסומו של האמן וחלק מיצירותיו. האם באמת בגלל איכותן של יצירותיו?

המוזיאון הקפיטוליני ברומא

 המוזיאון הקפיטוליני ברומא, הניצב על גבעת הקפיטול הוא אחד המוזיאונים החשובים ביותר בעולם לפיסול בתקופת האימפריה הרומית. נראה את "הזאבה הקפיטוליני", "מרכוס אאורליוס על הסוס" ויצירות מופת נוספות. נסייר ונציץ בכמה מוזיאונים אחרים בעיר המציגים יצירות חשובות נוספות, מתקופת האימפריה הרומית.

 מוזיאוני פיקאסו בברצלונה ובפריז

 פיקאסו נולד בספרד ובית משפחתו בברצלונה הפך להיות מוזיאון ייחודי שלו. נבקר בו ומשם נצפין לפריז, לארמון ה"סאל" כדי לראות, ולנסות להבין את אחד מגאוני המאה ה – 20. מרתק ומפתיע. ננסה ללמוד על כמה מהחידושים הגאוניים שלו ונכיר את הנשים בחייו וכיצד תאר אותן ביצירותיו.

מוזיאון ההרמיטז' בסנט פטרבורג

מוזיאון ההרמיטאג' הינו אחד מהמוזיאונים הגדולים, המפוארים והחשובים ביותר בעולם. נספר את ההיסטוריה של המבנה, נראה את הפסל היחידי של מיכלאנג'לו ברוסיה, עקידת יצחק של רמברנדט ונסקור יצירות מופת רבות אחרות במוזיאון.

המוזיאונים בפירנצה –  הדואומו, הברג'לו והאקדמיה

שלושת המוזיאונים האלה מכילים את אוסף הפיסול המלא ביותר של הרנסנס. מ"דוד" של דונטלו ועד  "דוד" של מיכלאנג'לו . ה"פייטה" המאוחרת של מיכאלאנג'לו, "מריה מגדלנה" המגולפת בעץ של דונטלו, שלוש הדלתות מבית הטבילה כולל "דלתות גן העדן" ויצירות מופת נוספות.

 בריסל – המוזיאון המלכותי לאמנות יפה ומוזיאון מגריט

 בריסל מתגאה במוזיאון המלכותי שלה, ובצדק. מיטב הציירים הפלמים מיוצגים במוזיאון המלכותי – רובנס, ואן דייק ואחרים. לפני כמה שנים נפתח בצמוד למוזיאון הוותיק – המוזיאון של הצייר הסוריאליסטי הבלגי רנה מגריט. נלמד גם עליו ונצפה ביצירותיו המפתיעות.

 ברלין – מוזיאון פרגמון ואחרים

במוזיאוני ברלין נמצא את מזבח זאוס מפרגמון, נפרטיטי ממצרים, שערי אישתר מבבל יחד עם גדולי האמנים מכל התקופות. סיור ממצה במוזיאונים של ברלין.

 לונדון – אוסף משפחת וואלאס והמוזיאון על שם ויקטוריה ואלברט

שני מוזיאונים – האחד מייצג את תקופת הרוקוקו ואורח החיים של האצולה בתקופה והשני מציג שטיחים של רפאל, יצירות של ברניני, קאנובה ואת ההעתקים של יצירות המופת של הרנסנס האיטלקי.

אנטוורפן – עיר של אמנות

ביקור בעיר שלמרבית הפליאה מהווה עיר אמנות מרהיבה. נתחיל בביקור במוזיאון המלכותי לאמניות יפות, נמשיך לביתו של רובנס, לביתו של ראש העיר ניקולס רוקוס ונסיים בקתדראלה המרשימה ובה יצירות מופת של האמנים הפלמים.

הכנסיות ברומא – האוסף הנפלא של הציור האיטלקי

 הכנסיות ברומא מהוות אכסניה מפוארת לגדולי האמנות האיטלקית. נעבור מכנסיה לכנסיה כדי לראות את יצירות המופת של גדולי האמנים האיטלקיים – מיכלאנג'לו, רפאל, קאראואג'יו, ברניני ועוד.

 האג – מאוריצהויס ו"הנערה עם עגיל הפנינה"

המוזיאון הייחודי של האג שוכן בארמון מלכותי מרשים. נצפה ביצירות ורמיר – בהן הציור הכי מפורסם שלו – "הנערה עם עגיל הפנינה", נצפה ב"שעור האנטומיה של ד"ר טולפ" מעשה ידיו של רמברנדט וב"ציורי גלריה" מרתקים המספרים את סיפור האספנות של המאה ה – 17.

המוזיאונים באתונה, דלפי ואולימפיה

סיור בעולם היווני העתיק – בפיסול, ציור ואדריכלות. נתחיל במוזיאון הארכיאולוגי הלאומי באתונה ונמשיך למוזיאון החדש והמודרני שלמרגלות האקרופוליס. נצא לדלפי כדי לעמוד על סוד האורקל הכי מפורסם ומשם נצא לסיור בעקבות המשחקים האולימפים של יוון דרך האתר והמוזיאון הארכיאולוגי באולימפיה .

המוזיאונים של מינכן

בעיר קיימים מעל 80 מוזיאונים. נבקר בכמה מהם – האלטה פינקותקה, גלרית התמונות הישנה ובה מיטב יצירות המופת של אמני אירופה בכל הזמנים, הגלפטוטק גלריית הפיסול העתיקה ובה מיטב הפיסול של יוון ורומא, גלריית התמונות החדשה: נויה פינקוטק גלריית שהוקמה בשנת 1853 על ידי המלך לודוויג הראשון של בוואריה, האוספים החשובים בעולם של יצירות אמנות מהמאה ה -19.

מוזיאון קונדה בשנטילי – צרפת

 המוזיאון הקסום השוכן בארמון מפואר, שהיה בבעלות משפחת האצולה הצרפתית קונדה. נסייר במבנה המרשים ונתבונן ביצירות המופת המוצגות במוזיאון, אחד האוספים הגדולים של צרפת. ביניהן שלוש הגראציות של רפאל, בוטיצ'לי, הציירים הפלמים ומיטב הציור הצרפתי.

 

 

 

 

הרצאות נוספות

אהבה – זה כל הסיפור

אהבה – זה כל הסיפור   מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי

קרא עוד »

הרנסנס – סדרת מבוא

הרנסנס – אדריכלות, פיסול וציור – סדרת מבוא  מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים",

קרא עוד »
דילוג לתוכן