ספרי מופת ויצירות אמנות

פרטי ההרצאה:

מוזיאון טיקוטין - חיפה
11/10/2023
10:30
רביעי
04-6030800
ספרי מופת ויצירות אמנות

ספרי מופת ויצירות אמנות

מדקמרון ועד אגדת סן מיקלה

סדרה חדשה ומרתקת בה נעקוב אחר ספרי מופת מכל הזמנים באמצעות יצירות אמנות – פיסול וציור – שאיירו וסיפרו את העלילות ועקבו אחר הגיבורים הרבים. נספר את סיפורו של הסופר ונשמע את תמצית הסיפור עצמו.

 

דקמרון – ג'ובאני בוקאצ'ו

100 הסיפורים, שסופרו במשך 10 ימים על ידי 10 צעירים בזמן המגפה השחורה, זכו לתיאורים רבים של מיטב אמני הרנסנס ואילך. סיפורים משעשעים עם נופך ארוטי הלהיבו את הקוראים מאז ועד היום. נספר סיפורים ונלמד על היצירות.

הקומדיה האלוהית – דנטה אליגיירי

הפואמה שנכתבה במאה ה-14 פורשת את מסעו של המשורר דרך שלוש ממלכות המתים – השאול, הכור המצרף וגן העדן, במהלך השבוע הקדוש לפני הפסחא כשהוא מלווה על ידי ורגיליוס בשני מדורים ובאהובתו ביאטריצ'ה בגן העדן. הפואמה פורסמה בשנת 1320 ומאז לא פסקו אמנים רבים לאייר ולתאר אותה – מסנדרו בוטיצ'לי ועד סלבדור דאלי.

האיליאדה – הומרוס

האפוס הראשון בעולם המערבי מספר על המתרחש במשך 52 יום, בשנה העשירית למלחמה בין היוונים לטרויה בגלל אהבתה של הלנה לנסיך טרויאני. כבר בציורי הכדים ניסו האמנים לתאר את העלילות, האהבות, ההרפתקאות של גיבורי המלחמה. נקרא באיליאדה לצד האיורים והיצירות.

האודיסיאה – הומרוס

האפוס השני של הומרוס, המתאר בעשרים וארבעה מזמורים, סה"כ 13,000 שורות הכתובות בקצב לירי את 10 שנות נדודיו של אודיסאוס. מסיומה של מלחמת טרויה עד שיבתו לזרועותיה הממתינות של אשתו האהובה והנאמנה. הספור העלילתי מסופר בפלשבק – היבט לאחור – באופן המרתק ביותר. בהרצאה נעמוד על כך ונצפה ביצירות מופת של אמנים בכל התקופות.

האיניאדה – ורגיליוס פובליוס וארו

הפואמה של המשורר הרומי, בן תקופתו של הקיסר אוגוסטוס, על עלילותיו של איניאס הטרויאני, במסעו דרך המלכה דידו בקרתגו ועד כיבוש אזור לטיום באיטליה. הסיפור המסופר ב-12 ספרים הכתובים בקצב לירי, מתחלקים בין ששת הספרים הראשונים המתארים את מסעו של איניאס מטרויה לאיטליה וששת האחרונים מתארים את כיבושיו והצלחותיו בלטיום והעמדת שושלת של שליטים מהם יגיעו רומולוס ורמוס מייסדי העיר רומא.

 

ירושלים המשוחררת – טורקוואטו טאסו

האפוס הגדול הראשון בעת החדשה מספר רומן היסטורי המתרחש בעת מסע הצלב הראשון. נחשב כאחת מפסגות היצירה של הספרות המערבית, ועד שלהי המאה ה-19 היה נדבך חיוני בלימודי הספרות באירופה. אמנים רבים נסחפו בלהט העלילה ותיארו את המסופר ביצירותיהם.

פסיכה ואמור  – אפוליאוס

סיפור האהבה הגדול של האישה היפה ביותר עם אל האהבה עצמו. הסיפור שנכתב על ידי אפוליאוס הרומאי במאה השנייה לספירה ממשיך מאז ועד היום לעורר סוגיות פילוסופיות ופסיכולוגיות מרתקות. בעברית יצאו כבר גרסאות רבות לסיפור האהבה הזה.

מגילת סן מיקלה – ד"ר אקסל מונטה

ספר הזיכרונות של הרופא השוודי אכסל מונתה יצא לאור לראשונה בשנת 1929 וזכה לתרגום לעשרות שפות. הרופא שהתאהב באי קאפרי בנה את ביתו בעיירה העליונה אנאקפרי המהווה עד היום מוקד תיירות אהוב ופופולרי. נשמע את סיפורו ונסייר באי הקסום ונלמד את ההיסטוריה שלו. לא נפסח על "המערה הכחולה" המפורסמת.

 

 

 

דילוג לתוכן