פירנצה טוסקנה ספטמבר 2014

סכום הטיול לפירנצה וטוסקנה

14.9.14  –  20.9.14

יום 1 – ראשון, 14.9.14

יצאנו, בשעה 0600, בטיסת אל על לרומא, והתחלנו את דרכנו לטוסקנה. תחנתנו הראשונה הייתה אורבייטו הנמצאת במחוז אומבריה. נסענו בפוניקולר המקומי לעיר, משם נסענו באוטובוס קטן וצפוף מאד והגענו אל הדואומו המרשים של העיר. למדנו על המבנה הרומנסקי עם ההשפעות הגותיות המרהיבות וזיהינו את כל היצירות בחזית המרשימה. בתוך הכנסייה ביקרנו בקפלת סן בריזיו כדי לראות את ציורי התקרה של פרה אנג'ליקו ואת ציורי הקיר המהממים של לוקה סניורלי, שנתן את השראתו לציורי התקרה של מיכאלאנג'לו בקפלה הסיסטינית. סיירנו גם בקפלת "הנס של בולסנה" וראינו את הפייטה שדומה מאד לזו של מיכאלאנג'לו ברומא. התפזרנו לסיור בסמטאות העיר הקסומה ומשם נסענו לפירנצה.
קיבלנו את החדרים במלון וחלק מאתנו יצאו לסיור ראשון באזור.

יום 2  – שני,  15.9.14

היום הראשון בפירנצה החל בביקור בכנסייה –  סנטה מריה נובלה. שם התפעלנו מיצירתו של מאזאצ'ו – "השילוש הקדוש", ראינו את הקפלה הראשית ובה ציורי קיר מרהיבים של דומניקו גירלנדיו המספרים על חייו של יוחנן המטביל בצד אחד וחייה של מריה ממול. משם חצינו את נהר הארנו והגענו לכנסיית "סנטה מריה דל כרמינה". בכנסייה זו למדנו את טכניקת ציורי הקיר – פרסקו – וראינו את הקפלה המרתקת, קפלת בראנקאצ'י,  בה עבד מאזאצ'ו והצלחנו  להבחין ב 4  ה"ג'ורנטות" בציור גירוש אדם וחווה שלו. משם עשינו את דרכנו בחלק הגבוה של העיר, עצרנו לקפה, חצינו את "פונטה וקיו" – הגשר העתיק והבנוי והגענו אל פיאצה דלה סיניוריה. שמענו הסברים על אדריכלות הרנסנס בבניין האופיצי, ראינו את הפסלים בלוג'יה דאי לאנצי עם פרסאוס הניצב בגאון, יצירתו של צ'ליני ושמענו סקירה על כל אחד ואחד מהפסלים הניצבים בפיאצה. לאחר מכן, עשינו שם את הפסקת הצהריים.
לאחר ההפסקה צעדנו בסמטאות אל הפיאצה של הדואומו. הבטנו בפסלים של ארנלופו די קמביו – האדריכל הראשון של הכנסייה האדירה ובפיליפו ברונלסקי – בונה הכיפה וגדול אדריכלי הרנסנס במאה ה-15. שמענו הסברים על תולדות המבנה ולמדנו גם על מגדל הפעמונים של ג'וטו. משם פנינו אל בית הטבילה ושמענו את סיפורן של שלוש הדלתות והבטנו כמובן בהתפעלות ב"דלתות גן העדן" של גיברטי. נכנסנו אל בית הטבילה בו ראינו וסקרנו את הפסיפס הביזנטי בתקרה, למדנו על יצירות נוספות במבנה הרומנסקי העתיק ביותר בפירנצה ויצאנו כדי להיכנס לדואומו. התרשמנו מגודלו של המבנה, שמענו את סיפור הכיפה של ברונלסקי ואת סיפור היצירות האחרות שישנן שם. לא טיפסנו אל מגדל הפעמונים, אבל ירדנו אל הקריפטה כדי לראות את שרידי הכנסייה הקודמת ואת קברו של ברונלסקי. המשכנו אל בית הגילדות – אורסנמיקלה – על הפסלים בגומחות סביב כל הבניין הגבוה והמרשים. נכנסו אל המבנה כדי לראות את האותיות העבריות בקבוצה הפיסולית ותרגמנו את משמעותן בלטינית. שם טיפסנו מעלה מעלה אל אולם מפתיע בו נמצאות רוב יצירות המקור של היצירות בגומחות בקומת הרחוב אשר הינן העתקים בלבד. סיימנו שם את היום הראשון של פירנצה וכל אחד בילה את הערב בדרכו.

יום 3  – שלישי, 16.9.14

התחלנו את היום השני בפירנצה במתחם סן לורנצו, המתחם שיה שייך למשפחת המדיצ'י.  נכנסנו לראות  את הקברים של בני משפחת המדיצ'י – הקפלה המתומנת והמפוארת, העשויה כולה שיש מן המסד ועד לטפחות של בני המשפחה הקבורים שם. לאחריה הגענו אל ה"סקרסטייה החדשה" של מיכלאנג'לו עם הקברים מעשה ידיו. הבחנו בהבדל בין הרושם והפאר הברוקי של קפלת הנסיכים לבין ההוד וההדר השקט הרנסנסי של מיכלאנג'לו. למדנו גם על האדריכלות הרנסנסית של מיכלאנג'לו. יצאנו כדי להיכנס אל כנסיית סן לורנצו המרשימה, פרי תכנונו של ברונלסקי וסיירנו גם בספריה ש משפחת המדיצ'י, פרי תכנונו המזהיר של מיכלאנג'לו. משם המשכנו  בביקור  במנזר סן מרקו וביצירותיו של הנזיר – פרה אנג'ליקו המעטרות את כולו. ביציאה מהמנזר ראינו את "הסעודה האחרונה" של גירלנדיו וכתובות בעברית שנחשפו בפיאצה דלה רפובליקה. משם עשינו את דרכנו אל מוזיאון הפיסול ה"ברג'לו", שם ראינו את "בכחוס וסטיר" של מיכלאנג'לו, פסלים של דונטלו – והחשוב ביניהם – "דוד", ראינו את "דוד" של ורוקיו בו מדגמן לאונרדו הצעיר, את שני התבליטים של המכרז לדלתות בית הטבילה ועוד.
לאחר הפסקת צהרים עשינו את דרכנו אל פאלאצו פיטי המרשים והעשיר. הביקור בו לא היה כלול בתכנית, אך קיבלנו אותו במקום מוזיאון הדואומו שסגור לרגל שיפוצים. הרושם שעשה עלינו הביקור בארמון היה אדיר. העושר של יצירות המופת, הכמות שלהן, האולמות המפוארים הביאו אותנו להתרגשות רבה. ראינו שם את גדולי האמנים מתקופת הרנסנס והבארוק וסיימנו בביקור זה את יום הסיור השני שלנו בפירנצה, ושוב, כל אחד בילה את הערב בדרכו.

יום 4  – רביעי, 17.9.14

תחנתנו הראשונה להיום הייתה מוזיאון האופיצי. בשל שביתה של עובדי המוזיאון ואחור בפתיחתו הספקנו לטייל עד לפיאצה סנטה קרוצ'ה. חלק מאתנו  נכנסו לכנסייה אשר בה מאות קברים ומצבות, כולל של מיכלאנג'לו, גליליאו, מקיאבלי, גיברטי ועוד. סיירנו בין הקפלות ויצאנו אל קפלת פאצי, פרי תכנונו של ברונלסקי והתפעלנו.
חזרנו אל האופיצי ולאחר המתנה קצרה  נכנסנו, לכמה שעות, אל מוזיאון ה"אופיצי" . עברנו בצורה מסודרת על פני היצירות הרבות ועל חלקן שמענו הסברים. נזכיר רק חלק מהאמנים – ג'וטו, ג'נטילה דה פבריאנו, בוטיצ'לי, פיליפו ליפי, לאונרדו, רפאל, מיכלאנג'לו, טיציאן, ועוד. סיימנו עם קאראואג'יו וארטמיסיה ג'נטילסקי בציורה המדהים – עריפת ראשו של הולופרנס.
לאחר הפסקת צהרים באזור, נפגשנו ליד הדואומו ושמנו פעמינו אל השיא השני ליום זה – הביקור באקדמיה ובה פסלו של מיכלאנג'לו "דוד". עם תחילת הסיור נפרדנו מהמדריכה המקומית הנפלאה שליוותה אותנו כל ימי הטיול – פרנצ'סקה פריג'י והודנו לה על תרומתה לניהול הטיול שלנו בפירנצה. סיירנו בכל אולמות האקדמיה ולמדנו על יצירות רבות שם. השיא היה כמובן פסלו של מיכלאנג'לו. שמענו הסברים על הפסלים ה"לא גמורים" שלו ונסיבות יצירתם. עם הצפייה בפסל "דוד" שמענו את המקאמה של חיים חפר – "לנוכח פני דוד" והתרגשנו. חלק מאנשי הקבוצה המשיכו עוד לסייר ב"פיאצה אנונציאטה". שם סיכמנו את  לימוד האדריכלות החילונית של הרנסנס באמצעות המבנה שבנה ברונלסקי, ועיטר לוקה דלה רובייה במדליונים המתארים ילדים עטופים בחיתולים ושמענו את סיפור המבנה המיוחד.
כך תמו להם שלושה ימים, מאד מרוכזים, של סמינר תרבות ואמנות בפירנצה.

יום 5 – חמישי, 18.9.14

עזבנו את המלון בפירנצה ונפרדנו מהעיר בתצפית מרהיבה מפיאצה מיכלאנג'לו . המשכנו אל העיר פיזה. נכנסנו אל בית הטבילה הענק והעגול והיינו עדים לניסוי אקוסטי מרתק ביותר. ראינו את אגן הטבילה המתומן ואת דוכן המטיף של האב והבן ממשפחת פיזאנו . תחנתנו השנייה במקום הייתה ה"קמפו סנטו" – בית הקברות העתיק של העיר בו ראינו סרקופגים עתיקים ליד מצבות קבורה מרשימות מהמאות האחרונות. משם עברנו אל הדואומו המרשים  וראינו עוד דוכן מטיף של משפחת פיזאנו, ראינו את הנברשת שם הבין בזמנו, גלילאו את סוד עיקרון המטוטלת, סיירנו בטרנספט שנפתח לקהל לאחר שנים שלא ניתן היה לראות אותו בשל פיגומים, ראינו את התקרה הישרה והמוזהבת ויצאנו לכיוון המגדל הנטוי שעשה עלינו רושם עז למרות הכרותינו עמו רבת השנים. באזור עשינו  הפסקת צהרים .
מפיזה נסענו לעיר לוקה. עיר קטנה מוקפת חומה. חצינו את הרחוב הראשי ונכנסנו אל הדואומו של העיר, כנסיית "סאן מרטין" כדי לחזות שם בקבר המרשים של אילרה דל קאראטו, מעשה ידיו של ג'קופו דלה קוורצ'ה, ראינו גם את ציור  "הסעודה האחרונה" של טינטורטו ואת ה"וולטו סנטו" – פסלו השחור של ישו, אשר יש מאמינים כי גולף על ידי ניקודמוס בעצמו. בילינו במקום המקסים הזה עוד כשעה ארוכה. משם נסענו אל המלון הנמצא בלב אזור כפרי ליד העיר פיסטויה. אכלנו יחד ארוחת ערב טובה.

יום 6  – ששי, 19.9.14

יצאנו באוטובוס לעיר סיינה, נפגשנו עם המדריכה המקומית ועלינו אל הדואומו המדהים של העיר. לאחר התבוננות והסברים על החזית שלו נכנסו אל הכנסייה עצמה. ראינו בה את הקירות עם דמויות האפיפיורים, הקפלה ובה שני פסלים של ברניני – מריה מגדלנה והירונימוס, את דוכן המטיף של פיזאנו, את ציורי שיבוץ השיש ברצפה, וסיימנו את הביקור ב"ספריה של פיקולומיני" המדהימה מעשה ידיו של הצייר פינטוריקיו ועוזרו הצעיר – רפאל. ירדנו אל בית הטבילה המרשים גם מבחוץ וגם מבפנים. עמדנו על סודו של אגן הטבילה, מעשה ידיו של ג'קופו דלה קוורצ'ה, תושב העיר וצפינו בריקועי הנחושת המספרים את סיפורו של יוחנן המטביל. משם המשכנו אל בית העיריה ונכנסנו אל החדרים המקושטים בציורי קיר מרהיבים, חלקם מלפני כ-700 שנה. את הפסקת צהרים עשינו בפיאצה המיוחדת של העיר בה נערכים, פעמיים בשנה, מרוצי הסוסים המפורסמים של העיר – ה"פליו".
מסיינה נסענו אל תחנתנו האחרונה להיום, עיירת המגדלים סאן ג'ימיניאנו. נכנסנו אל הדואומו, הפשוט במראהו מבחוץ אך עשיר מאד ביצירות אמנות מבפנים. התכבדנו בגלידה טעימה אותה כיבדה אותנו רחל בשם סולו איטליה ושוטטנו להנאתנו בסמטאות המקסימות. במלון סעדנו את הארוחה האחרונה לסמינר, נאמרו בה מילות תודה, מורי כדרכו הקריא מפרי עטו וכך סיימנו את היום לפני נסיעתנו הביתה.

יום 7  –  שבת, 20.9.14

את יומנו האחרון בטיול הקדשנו לביקור בעיירות טוסקניות, האחת יותר מקסימה מקודמתה. התחלנו בעיר קורטונה, כדי להתפעל מהעיירה השוכנת כה גבוה. נכנסנו לדואומו, הלא כל כך מרשים ולמוזיאון ממול בו ראינו עוד לוקה סניורלי אשר אתו  גם פתחנו את השבוע באורבייטו. בדרכנו השקפנו על עיירות ציוריות קסומות בנופים המקסימים של טוסקנה. העיירה האחרונה בהחלט בטיול זה הייתה – פיאנצה. עיירה שקטה וזעירה , בה ניסו ליצור מודל של עיר אידיאלית, ובה בילינו את השעה האחרונה לטיול. הדרך לשדה התעופה התארכה, אך הגענו בזמן והספקנו עוד להנות משדה התעופה.

תם לו עוד סמינר של אמנות ותרבות מהנה ומקסים, ולא נותר לנו אלא לחכות לטיול האמנות הבא שלנו. שנהיה בריאים ושמחים, ושוב תודה לכולם !