סיפורה של פירנצה ומשפחת מדיצ'י

סיפורה של פירנצה ומשפחת מדיצ'י

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

סיפורה של משפחת מדיצ'י הוא סיפורה של העיר פירנצה. באמצעות קורותיה של המשפחה נטייל בפירנצה, בירת אמנות הרנסנס. המשפחה יזמה מפעלי בנייה, הזמינה יצירות אמנות, הייתה פטרונית של אמנים רבים והשקיעה את הונה בעיר. בסדרה מרתקת זו נטייל בעיר הקסומה ונכיר אותה היטב, נספר על בני המשפחה – קורותיהם, פועלם הציבורי והאמנותי ולא נפסח גם על פיסות רכילות המציגות את גדולי המשפחה באור אנושי יותר. נצפה ונלמד על יצירות האמנות המפורסמות של פירנצה – בציור, פיסול ואדריכלות.

הרצאה 1 – הכיפה של ברונלסקי והארמון הראשון

נשמע על ההיסטוריה של פירנצה, נספר את תחילתה של השושלת המפוארת והתבססותה בעיר. נתבונן בארמון הראשון של המשפחה בעיר, נעסוק בשאלת מימון הקמת הכיפה הענקית של הדואומו וסיפור אימוצו של דונטלו כפסל של המשפחה.

הרצאה 2 – לורנצו "המפואר" ומיכלאנג'לו הצעיר

.השליט שזכה בחייו לתואר "המפואר" היה פטרונם של פילוסופים, משוררים, היסטוריונים ואמנים. מיכלאנג'לו התגלה על ידו והתגורר בארמונו עד יום מותו של לורנצו. נשמע ספור מתח – ניסיון ההפיכה של משפחת פאצי, רצח אחיו של לורנצו ועונשה האכזרי של משפחת הקושרים.

הרצאה 3 – מתחם סן לורנצו בפירנצה

 כנסיית המשפחה הגדולה הייתה סן לורנצו, שם היום שוכן שוק העור ההומה אדם. נסייר במתחם, בכנסייה, בקפלת הנסיכים, בקפלה פרי תכנונו של מיכלאנג'לו והקברים של המשפחה אותם פיסל. נסייר גם באולם הספרייה, מעשה ידיו גם כן. לא נפסח גם על השוק המרכזי של העיר.

הרצאה 4  – קוזימו הראשון – סיפור אהבה מרגש

"הדוכס הגדול של טוסקנה" מגיע לנפולי לראות את הכלה ששודכה לו אך מתאהב, במבט ראשון, באחותה, אלאנורה מטולדו. ספור אהבה מרגש ויוצא דופן לתקופה. הזוג מתגורר בפאלאצו ווקיו, בו נבקר ונטייל, נראה גם את הקפלה הקסומה אותה הוא בונה לכבודה.  הדוכס יוזם את בניית המסדרון ה"סודי" של ואזארי מהמשרדים שלו ("האופיצי") אל ארמונו החדש – פאלאצו פיטי.

הרצאה 5 – הוילות והארמונות של בני המשפחה

פאלאצו פיטי, המוזיאון החשוב בפירנצה הינו רק אחד מארמונותיהם של המשפחה. נסייר בחדרים ובאולמות של הפאלאצו ובגני בובולי שמאחוריהם. נצא לסיור בטוסקנה ונבקר בכמה ווילות  של משפחת מדיצ'י.

הרצאה 6 – מלכות צרפת מבנות משפחת המדיצ'י

נסקור את קורות המשפחה במאה ה-16 ונכיר שתי נשים מהמשפחה, בעלות עוצמה רבה אשר הפכו להיות מלכות בצרפת. קתרינה, רעייתו של מלך צרפת אנרי ה-2, ואימם של שלושה מלכים ששלטו בפיקוחה, ומריה, רעייתו של המלך אנרי ה-4 אמו של לואי ה-13. הן הקימו בפריז את גני הטיולרי, את ביתן האורנג'רי, את גני לוקסמבורג והארמון המשמש היום משכנו של הסנט של צרפת.

הרצאה 7 – רובנס, מחזור הציורים הענק על חייה של מריה דה מדיצ'י

נצפה ביצירתו הגדולה ביותר בחייו של רובנס, גדול ציירי ארצות השפלה, המשתרעת על כשלוש מאות מ"ר, ב-24 ציורים מרהיבים, מוצגות כיום במוזיאון הלובר בפריז. זוהי ההזמנה לסיפור חייה המרתק של מריה דה מדיצ'י. נשמע את סיפור חייה ונביט בתמונותיו דרך עיניו של הצייר.

הרצאה 8 – סופה של השושלת והמורשת הגדולה שלה

מאה השנים האחרונות של המשפחה עמדו בסימן של שקיעה ודעיכה. נסקור את פעילותם של הדוכסים האחרונים לבית מדיצ'י ונכיר לאחרון בהם תודה גדולה, על מורשתו הגדולה לעיר פירנצה ולעולם כולו.

כמו כן נכיר את היורשת והצאצאית האחרונה של המשפחה, אנה מריה לואיזה, אשר הורישה לעיר פירנצה את כל נכסי המשפחה – הארמונות, יצירות האמנות, הווילות וכל הרכוש שצברה המשפחה במשך 300 שנה.

 

 

הרצאות נוספות

הציור בארצות השפלה

הסיפור המרתק של הציור בארצות השפלה מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים – "משחקי האלים", "סודות אלי

קרא עוד »
דילוג לתוכן