הרנסנס – סדרת מבוא

הרנסנס – אדריכלות, פיסול וציור – סדרת מבוא

 מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

התקופה המפוארת ביותר בתולדות האמנות הינה תקופת הרנסנס. בה נמצא את כל השמות הגדולים בתחום האדריכלות, הציור והפיסול. הקורס יהווה מסע היסטורי מרתק בו נכיר את הסגנון החדש, לאחר ימי הביניים, את מיטב היצירות, את רעיון ההומניזם החדשני ונכיר מקומות מופלאים באיטליה ובערים נוספות באירופה.

  

פירוט המפגשים:

 

  1. ג'וטו ומזאצ'ו המאה ה – 14 והמחצית הראשונה של המאה ה- 15

 

ג'וטו הוא מבשר הרנסנס אשר ניתק, אחת ולתמיד את סגנון הציור הביזנטי וחידש את הציור המתאר נכונה את המציאות, עם כללי הפרספקטיבה. נסייר בקפלה בפדובה אותה הוא עיטר ונסקור את המשך פעילות האמנות במאה ה– 14. נמשיך עם מזאצ'ו, שבאמצעותו נתוודע לטכניקת ציורי הפרסקו ונכיר אמנים נוספים ששיכללו את נושא הפרספקטיבה והביאו לעולם יצירות מופת נשגבות.

 

  1. האדריכלות של הרנסנס

 

פיליפו ברונלסקי פותח עידן חדש באדריכלות ומחייה את עקרונות הבנייה המפוארת של יוון ורומא. נסקור את פועלו, החל מ"הכיפה של ברונלסקי" בדואומו של פירנצה, כנסיות, מבנים ציבוריים חילוניים כמו "בית המחסה לילדים", ונלמד את סודו של "הפלאצו" הפלורנטיני. נכיר אדריכלים נוספים ונסיים את נושא האדריכלות עם פועלו של מיכלאנג'לו כאדריכל.

 

  1. הציור של ארצות השפלה

 

בארצות השפלה צמח סגנון מרתק ומפעים של ציירים שהתמחו בציורים מיניאטוריים, מיומנות שרכשו מעיסוק רב שנים באיור כתבי יד. נתחיל עם יאן ואן אייק ו"נישואי הזוג ארנולפיני", נמשיך עם תלמידו רוג'יר ואן דר ויידן ונסיים עם שאר האמנים כמו ממלינג, פטרוס כריסטוס וכמובן – פיטר ברויכל.

 

  1. דונטלו וגיברטי – הפיסול של המאה ה– 15

 

שני ענקי הפיסול, אשר השפיעו רבות על מיכאלאנג'לו הם דונטלו וגיברטי. נתחיל ב"דלתות גן העדן" המפורסמות של גיברטי ונמשיך עם יצירותיו של דונטלו – "דוד", הפרש בעיר פדובה, "הקנטוריות" שלו ושל לוקה דלה רוביה במוזיאון הדואומו של פירנצה ונסיים בפסלו האחרון "מריה מגדלנה" בו היא מתוארת באופן אקספרסיבי ייחודי וחדשני.

 

  1. בוטיצ'לי, גירלנדיו ולוקה סניורלי – המחצית השנייה של המאה ה– 15

 

הפריחה התרבותית בתקופת שלטונו של לורנצו דה מדיצ'י מגיעה לשיאה עם האמן בחצרו – בוטיצ'לי אשר למד אצל הצייר הנזיר וההולל – פיליפו ליפי. ננסה לעמוד על הבדלי הסגנון בינם לבין לוקה סניורלי בקפלה אותה הוא עיטר בדואומו של אורבייטו. באמצעות גירלנדיו נסקור את ציורי הקיר שלו בכנסיית סנטה מריה נובלה בפירנצה.

 

  1. לאונרדו דה וינצ'י – האמן והמדען, איש האשכולות

 

ההרצאה תתמקד בפועלו של לאונרדו אשר בעיני רבים מסמל את איש הרנסנס המגלם את רוח התקופה. נסייר במילאנו ונלמד על "הסעודה האחרונה", נסקור את יצירותיו בפיסול ובציור וננסה לעמוד, אחת ולתמיד, על פישרה של ה"מונה ליזה" המפורסמת כל כך.

 

  1. רפאל – גדול ציירי הרנסנס

 

רפאל, בשנות חייו הקצרות הנחיל לעולם יצירות מופת אשר כל צופה עומד נפעם מולם. נסייר ב"חדרים של רפאל" במוזיאון הוותיקן, ב"וילה פרנזינה" המדהימה בציורי "תעתועי העין" שלה ונקנח בסיפור חייו ונישואיו הסודיים.

 

  1. הפיסול של מיכלאנג'לו

 

גדול פסלי תקופת הרנסנס, יוצר עד למותו בגיל 89 עשרות יצירות מופת המשפיעות עד היום על כל עולם הפיסול. נראה את ה"פייטות" שלו, "דוד", "משה", את הפסלים "הבלתי גמורים" שלו ונסייר בקפלת הקברים המפוארת בכנסיית סן לורנצו בפירנצה.

 

  1. הקפלה הסיסטינית ברומא

 

גולת הכותרת של תקופת הרנסנס מגיעה לשיאה בציורי הקירות של הקפלה האפיפיורית ובציור התקרה, מעשה ידיו של מיכאלאנג'לו. ננסה להבין את תכנית התקרה ונצפה בפרטים רבים, אשר בסיורנו במקום לא נוכל להבחין בהם.

 

  1. טיציאן וטינטורטו – הציור בוונציה

 

שני המתחרים הגדולים בוונציה, טיציאן וטינטורטו הפעימו וקישטו את האימפריה הוונציאנית בציורים המספרים מיתולוגיה, תנ"ך ונצרות. באמצעותם נתוודע ליצירות בוונציה ולציורים שלהם המפארים מוזיאונים רבים ברחבי העולם. נלמד על התעוזה והמהפכנות ביצירותיהם שחלקן מבשרות את הגעת סגנון הבארוק.

 

 

 

 

הרצאות נוספות

לבקר בכנסיה

סיפורו של הפסל מיוון העתיקה, ועד לעת החדשה ההיסטוריה של הפיסול – מיוון העתיקה ועד "המזרקה" של מרסל דושאן מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה

קרא עוד »

הציור בארצות השפלה

הסיפור המרתק של הציור בארצות השפלה מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים – "משחקי האלים", "סודות אלי

קרא עוד »

מהרוקוקו ועד המאה ה-20

מהרוקוקו ועד המאה ה-20 מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן

קרא עוד »
דילוג לתוכן