יוון ורומא עד הסגנון הגותי

יוון ורומא ערש התרבות והאמנות

 מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

יוון ורומא העניקו לתרבות העולם המערבי את יסודות האמנות – ציור, פיסול ואדריכלות. נעקוב אחר ההתפתחות, החידושים וההשפעה הגדולה של תרבויות אלה עד ימינו אנו. נשמע על המשחקים האולימפיים ביוון העתיקה, נלמד מדוע המיתולוגיה היוונית חיה ונוכחת בחיינו עד היום, נתפעל מהאמנות הביזנטית המרשימה של הפסיפסים הזוהרים ברוונה ובשאר ארצות אירופה בה השפיעה אמנות זו. נסיים בסיור ולימוד האדריכלות הגותית על שלל הקתדראלות המפוארות באירופה.

 

  1. כרתים – התרבות המינואית (האם זו אטלנטיס האגדית?)

האמנות האירופאית הקדומה ביותר הינה האמנות והתרבות המפותחת בכרתים. ספור הארמון של מינוס בעיר הבירה קנוסוס, הכתב שלא פוענח עד היום וסיפורי המיתולוגיה של הלבירינת והמינוטאורוס ירתקו אותנו במפגש הראשון.

 

  1. תולדות האדריכלות ביוון, מהמקדש היווני ועד ל"בית הלבן"

    מקדשים, תיאטרון וסגנונות הבנייה השונים – הדורי, היוני והקורינתי. עם לימוד סגנונות נצא לסיור מקיף ב"מגנה גרקה" ונראה את הבנייה היוונית בסיציליה, דרום איטליה וכל אגן ים התיכון. האקרופוליס באתונה יהיה התחנה הראשונה שלנו ומשם נמשיך ללמוד את השפעת הסגנון הקלאסי על אירופה וארה"ב במאה ה – 19.

 

תולדות הציור ביוון

 

מציורי הכדים המסוגננים בתקופה הגאומטרית, דרך כדי החרס ובהם ציורים בטכניקת ה"דמות השחורה" וה"דמות האדומה". נכיר את הטכניקות השונות ואת נושאי הציור העוסקים בספורט, אהבה, מיתולוגיה ומלחמות.

  1. הפיסול ביוון ומה הקשר בינו ל"דוד" של מיכלאנג'לו

הפיסול ביוון של אלי האולימפוס וסיפורי המיתולוגיה ישפיע על עתיד הפיסול ויגיע עד מיכלאנג'לו בפסל "דוד" ובפסליו האחרים. נלמד על הבדלי הסגנון , המאפיינים השונים בין התקופה הקלאסית והתקופה ההלניסטית. והפיסול המונומנטאלי ברומא עד פסל הפרש המרשים של מרקוס אאורליוס.

 

  1. מהי מיתולוגיה? מדוע דווקא המיתולוגיה היוונית, ומה לכל זה ולאמנות?

מפגש עם העולם הספרותי, התרבותי והחברתי של יוון ורומא על רקע האתוס המיתולוגי. סיפורה של המיתולוגיה הקלאסית – התנ"ך של העולם המערבי. מסע אל העולם שלפני היווצרות האלים האולימפיים. נבחן מדוע המיתולוגיה היוונית חיה ונושמת עד היום הזה.

  1. המשחקים האולימפיים ביוון העתיקה, האם הם דומים למשחקים האולימפיים כיום ?

נסייר במתחם המפואר ביותר של יוון – אולימפיה. נסקור את המקדשים, המתקנים ונעמוד על סוגי התחרויות תוך צפייה ביצירות האמנות הרבות אשר נמצאות כיום במוזיאון הארכיאולוגי של אולימפיה. נשווה בין אז להיום.

 

7 . פלאי העולם העתיק

מסע במכונת הזמן אל העולם העתיק וסקירה מפורטת ומרתקת כל שבעת פלאי העולם העתיק, מעשה ידי בני אדם. ההרצאה תסקור את ההשפעה של פלאים אלה על עולמנו.

  1. יסודה של רומא

הסיפור המיתולוגי וההיסטורי משתלבים לסיפור אחד מרתק שקשה לדעת בו מה אמת ומה מיתוס. נשמע את סיפורו של איניאס, הזאבה והתאומים רומולוס ורמוס ונכיר את מלכי רומא עד כינונה של הרפובליקה.

 

  1. מבני הפאר של רומא האימפריאלית

סיור קסום בעיר הגדולה ביותר בעולם של העת העתיקה. נבקר במבני הפאר אשר מהווים עד היום את הבסיס לאדריכלות הניאו-קלאסית. נכיר את שערי הניצחון ועמודי הניצחון של הקיסרים, הפנתאון, אמות המים, הקולוסאום, תוך השוואה למבנים בעת החדשה אשר הושפעו, השפעה ישירה מאדריכלות רומא.

 

10.הציור ברומא ובפומפיי

נטייל בעיר שקמה מהאפר – פומפיי ונלמד באמצעותה על איכות הציור בתקופת האימפריה. נעמוד על הסגנונות השונים ונצפה בחיי היום יום באמצעות הציורים שנחשפו – בפסיפסים ובפרסקו.

  1. הפיסול באימפריה הרומית

מורשתה של יוון באמנות הפיסול נפרשה בפני פסלי האימפריה אשר פיתחו והגדילו את הפסלים לממדים מונומנטליים. נסייר בכמה מוזיאונים בהם מוצגות יצירות הפאר בפיסול שמולם נעמוד משתאים ופעורי פה.

  1. הנצרות הקדומה והסגנון הרומנסקי בימי הביניים

    נלמד מה קרה באירופה אחרי נפילת האימפריה הרומית. מבני הכנסיות הראשונות, מילון הצורות המוקדם של הנצרות, כתבי היד המאוירים – האמנות של ימי הביניים במערב אירופה ומבני הפאר בסגנון הרומנסקי.
  2. אמנות הפסיפס באימפריה הביזנטית

נתחיל בסקירת מבני הפאר של האימפריה, כמו כנסיית הגיה סופיה המרשימה באיסטנבול, נעמוד על סוד הקסם בציורי הפסיפסים של רוונה, סיציליה וארצות המזרח התיכון. על אדמת יוון ועל חורבות התקופה הקלאסית עלתה ופרחה האימפריה הביזנטית – מדינה דתית שאפשרה ציור אך ורק למטרת העברת המסר הדתי להמונים. טכניקת הפסיפס הביזנטי, האופי המייחד את הסגנון המתפשט בכל רחבי אגן הים התיכון ישאיר את חותמו עד תחילת תקופת הרנסנס. נתחיל את הסיור ביוון ונמשיך לרומא, רוונה, סיציליה ועוד.

 

  1. "יש לנו אפיפיור" – כיצד הכל התחיל

כיום, האפיפיור הינו רק דמות דתית בלבד. עד לא מזמן הוא היה ראש מדינה גדולה וחשובה במרכז איטליה, נלמד על כינונה של המדינה בימי הביניים, נלמד את אופן בחירת האפיפיור, נשמע על המלחמות אליהן יצא, על כניעתו או ניצחונו מול ראשי מדינות ונסיים בהסכם המפורסם בינו לבין ממלכת איטליה שהסדיר את מערכת היחסים עד היום.

 

  1. הסגנון הגותי מפציע לעולם

איך נולד הסגנון הגותי המרשים והמפתיע אותנו עד היום? כיצד ומדוע נוצרו התנאים להגעתו של סגנון חדש ומפתיע, לאחר מאות שנים של הסגנון הרומנסקי. נלמד להבדיל בין הסגנונות וכיצד נקבע מהו סגנון גותי. נסייר בקתדראלות המפוארות של אירופה שצצו בערים הגדולות בימי הביניים, טרם הגעתו של סגנון הרנסנס באדריכלות.

 

  1. סיור קתדראלות באירופה

לאחר שלמדנו על עקרונות האדריכלות הגותית, נסייר בקתדראלות המפוארות של אירופה שצצו בערים הגדולות בימי הביניים, טרם הגעתו של סגנון הרנסנס באדריכלות. נסייר בקלן, פראג, בודפשט, מילאנו ועוד

 

הרצאות נוספות

מהרוקוקו ועד המאה ה-20

מהרוקוקו ועד המאה ה-20 מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן

קרא עוד »

פטרוני האמנות באיטליה

פטרוני האמנות ברנסנס האיטלקי מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן

קרא עוד »
דילוג לתוכן