רומא בעיניו של שוחר תרבות ואמנות

רומא בעיניו של שוחר תרבות

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

 

רומא בעיניו של שוחר תרבות מסע מרתק ברומא, עיר הנצח, בירת התרבות המערבית. הסיור יכלול סקירה היסטורית ומיתולוגית, צפייה במבני הפאר של האימפריה הרומית, הנצרות הקדומה, תקופת הרנסנס והשיא – תקופת הבארוק שמרכזה רומא. נלמד על ענקי הבארוק שפעלו בעיר, נסייר בארמונות, בווילות ונגלה "סודות" לא ידועים המסתתרים בכיכרות ובמזרקות של העיר. חובה לכל מי שהיה בעיר ורוצה לדעת עליה יותר.

נושאי הרצאות:
הרצאה 1 – יסודה של רומא

 הסיפור המיתולוגי וההיסטורי משתלבים לסיפור אחד מרתק שקשה לדעת בו מה אמת ומה מיתוס. נשמע את סיפורו של איניאס, הזאבה והתאומים רומולוס ורמוס ונכיר את מלכי רומא עד כינונה של הרפובליקה.
הרצאה 2 – מבני הפאר של רומא האימפריאלית

סיור קסום בעיר הגדולה ביותר בעולם של העת העתיקה. נבקר במבני הפאר אשר מהווים עד היום את הבסיס לאדריכלות הניאו-קלאסית. נכיר את שערי הניצחון ועמודי הניצחון של הקיסרים, הפנתאון, אמות המים ועוד. ננסה להבין מה משמעות המושג – "לחם ושעשועים".

הרצאה 3  – האמנות ברומא האימפריאלית

נסקור את הפיסול והציור ברומא העתיקה, נלמד על ההשפעה של יוון וניכנס למוזיאונים הרבים בהם מוצגות היצירות של אז. נתעכב במיוחד בסקירת היצירות במוזיאון הקפיטוליני ברומא.

הרצאה 4 – הנצרות הקדומה וביטויה באמנות רומא

סיפורה של אמנות הנצרות התחיל ברומא והתפשט לרחבי העולם. כיצד באה לידי ביטוי באמנות הדת החדשה? נטייל בקטקומבות ובכנסיות הראשונות העומדות על תילן עד היום הזה.

הרצאה 5 – "יש לנו אפיפיור"

 כיום, האפיפיור הינו רק דמות דתית בלבד. עד לא מזמן הוא היה ראש מדינה גדולה וחשובה במרכז איטליה, נלמד על כינונה של המדינה בימי הביניים, נלמד את אופן בחירת האפיפיור, נשמע על המלחמות אליהן יצא, על כניעתו או ניצחונו מול ראשי מדינות ונסיים בהסכם המפורסם בינו לבין ממלכת איטליה שהסדיר את מערכת היחסים עד היום.

הרצאה  6 – מוזיאון הוותיקן ברומא

מבלי לעמוד בתור הארוך נסייר באוספי האפיפיורים, ב"חדרים של רפאל" ובחצר המתומנת בה נצפה ב"אפולו בלבדרה", "לאוקאון ובניו" ונלמד על תולדות הפיסול לכל תקופותיו. תחנתנו האחרונה בסיור תהיה הקפלה הסיסטינית – נציץ בה ונשמע על ההיסטוריה שלה.  סיור מקיף וממצה נכרוך בהרצאה הבאה.

הרצאה 7 – הקפלה הסיסטינית והתקרה של מיכלאנג'לו

פאר היצירה של תקופת הרנסנס ושיאו האישי של מיכלאנג'לו בהתמודדות עם טכניקת הפרסקו בציור על גבי תקרות וקירות. נשמע את סיפור המבנה הפרטי של האפיפיורים וננסה להתמצא בין אלפי הדמויות המצוירות באלפיים מ"ר של ציור רנסנסי.

הרצאה 8 – ארמונות ובתי אצולה ברומא

אצולת העיר בנתה לעצמה ארמונות ומבני פאר, לא כולם פתוחים לציבור. ניכנס אל כמה מהם, כמו ארמון ברבריני, ארמון קורסיני, ארמון מאדאמה, וילה פרנזינה, ארמון פרנזה ועוד.

הרצאה 9 – הכנסייה והכיכר הגדולים בעולם

האדריכלות המדהימה של כנסיית סנט פטרוס והכיכר שבחזיתה, מהוות את אחד מהמוקדים המפתיעים של העיר. נסייר בהם, נראה את יצירות המופת בתוך הכנסייה ונשמע סיפורים "מאחורי הקלעים".

הרצאה 10 – "הסודות" של הפיאצות והמזרקות של רומא

סיור מאתגר במקומות המפורסמים כל כך, אשר מאחורי כל אתר מסתתרים "סודות" שיפתיעו גם את אלה המכירים אותם היטב. נכיר גם מזרקות החבויות מן העין ונשמע את סיפורן המרתק.

הרצאה 11 – כנסיות כמוזיאונים

הכנסיות הרבות ברומא מהוות "מוזיאון פתוח וחינמי" לכל שוחרי האמנות. נבקר בהן ונגלה אין- ספור יצירות מופת של גדולי האמנים, החל מאמני הרנסנס – רפאל, מיכלאנג`לו, טיציאן, טינטורטו, ועד גדולי הבארוק – קאראווג`ו, גווידו רני, ברניני, בורומיני ועוד רבים אחרים.

הרצאה 12 – גדולי הבארוק של רומא

"אמרת בארוק – אמרת רומא…". רומא היא בירת הבארוק של אירופה. נעמוד על מאפייני הבארוק באדריכלות, בציור ובפיסול באמצעות סקירת מבנים ויצירות של בורומיני, ברניני וקאראואג'יו שהנחילו לעולם את הסגנון המפואר של המאה ה-17.

 

.

 

הרצאות נוספות

אהבה – זה כל הסיפור

אהבה – זה כל הסיפור   מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי

קרא עוד »

איטליה שלא הכרת

איטליה שלא הכרתם – בראי האמנות מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי

קרא עוד »

מהרוקוקו ועד המאה ה-20

מהרוקוקו ועד המאה ה-20 מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן

קרא עוד »
דילוג לתוכן