אהבה – זה כל הסיפור

אהבה – זה כל הסיפור

 

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

סדרת הרצאות חדשה ומרתקת העוסקת, כל כולה, באהבה. מסיפורי אהבה במיתולוגיה היוונית, ועד גילויי האהבה של האמן לאהובתו. סיפורן של המאהבות הגדולות והמפורסמות וסיור בארמונות אשר קושטו בציורי קיר ובפסלים, המספרים סיפורי אהבה. סיפורי אהבה בתנ"ך ובנצרות. מיועד לכולנו, כל האוהבים לאהוב.

נושאי הסדרה:

  1. אפרודיטה, אלת האהבה

הרצאת הפתיחה תעסוק באלה אפרודיטה – וונוס, אלת האהבה והיופי. נשמע על לידתה המופלאה, אהבותיה והרפתקאותיה. בלתי אפשרי לדון באהבה מבלי להכיר את האלה האחראית לאהבותינו. יחד עם ארוס ושלוש הגראציות מחדירות את אש האהבה לתוך הלבבות של כולנו.

  1. סיפורי אהבה במיתולוגיה

המיתולוגיה היוונית עשירה מאד בסיפורי אהבה. נשמע את הסיפורים, נראה יצירות מופת מזאוס ואהובותיו הרבות ועד אפולו ואהבותיו הטראגיות. לא נפסח על פיגמליון, על ריצת האוהבים המפורסמת ועוד.

  1. פסיכה ואמור

סיפור האהבה הגדול של האישה היפה ביותר עם אל האהבה עצמו. הסיפור שנכתב על ידי אפוליאוס הרומאי במאה השנייה לספירה ממשיך מאז ועד היום לעורר סוגיות פילוסופיות ופסיכולוגיות מרתקות. בעברית יצאו כבר גרסאות רבות לסיפור האהבה הזה.

  1. זוגיות, נישואין ואהבה בתולדות האמנות

הרצאה מרתקת העוקבת אחר זוגות מפורסמים בתנ"ך, בהיסטוריה ובנצרות ונבחן כיצד תוארו זוגות אלה ביצירות אמנות. נתחיל מנפרטיטי המצרית ונסיים בנשיקות של רודן וגוסטב קלימט.

5. סיפורן של הקורטיזאנות

המאהבות הגדולות שזכו בתהילת עולם ובמעמד בכיר בחצר המלך.  נכיר את חצרות מלכי אירופה ואת חיי האהבה והחברה שהביאו לעולם את הנשים החשובות שהגיעו למעמדן לא רק בזכות ביצועי המיטה  שלהן.

6. האמן ואהובתו

אמנים רבים תיארו בצורות שונות את מושא אהבתם. בין האהובות היו גם נשותיהם ובין הנשים היו גם אהובותיהם. נלמד להבדיל ביניהן וניכנס לחיים האישיים של האמנים הגדולים.

7 ארמונות שקושטו בסיפורי אהבה

ארמונות ווילות מפוארות היוו כר נפלא לציורים העוסקים בסיפורי אהבה. נטייל בתוך הארמונות ונתוודע לנושא האהוב כל כך על בעלי הארמונות והאמנים ששכרו לקשט אותם בציור ובפיסול – האהבה.

8. אהבת נשים בתולדות האמנות

אהבת נשים הייתה קיימת מאז ומתמיד. ההבדל בהצגת האהבה הזו באמנות עושה את ההבדל בין התקופות. נסייר בין יצירות מופת רבות, הבאות, באצטלה זו או אחרת, לתאר את נושא אהבת הנשים בכל הדורות. נתחיל כמובן בסיפור המרתק של מסאפפו המשוררת מהמאה ה-8 לפנה"ס ונמשיך עד ימינו.

  1. ה"פאם פאטאל" – האישה הקטלנית

הפחד מפני האישה היפהפייה שתוליך את הגבר לאבדון, היה קיים מאז ומתמיד. לא במקרה תואר הנחש המפתה בגן העדן כאישה יפה.. והסירנות בסורנטו? ולורליי על נהר הריין? נסקור את התופעה באמצעות יצירות מופת העוסקות בנושא.

10.סיפורי אהבה בתנ"ך

התנ"ך מספר לנו על אהבות גדולות וקטנות, על האישה האהובה ועל ה"פאם פאטאל", על האישה הגיבורה ועל האישה המסורה. נעקוב באמצעות יצירות אמנות אחרי אהבתה של אשת פוטיפר ליוסף, דוד לבת שבע, שמשון לדלילה, אחשוורוש לאסתר ועוד.

  1. האם והמעריצה האוהבות

סיפורן של מריה האם ומריה מגדלנה. שתיהן, כל אחת בדרכה, אהבו את ישו. נבחן יצירות מופת העוסקות במריה המביטה אל בנה, המיניקה אותו והמנשקת אותו. ננסה לבחון את מערכת היחסים בין מגדלנה לבין ישו החל בנישוק הרגליים שלו וכלה בהבעה המיוסרת שלה מול אהובה הצלוב.

  1. אלף נשיקות ונשיקה…

 הנשיקה הינה הקשר הפיזי הראשון בין שניים והמרחק הקטן ביותר ביניהם. ימיה של הנשיקה כימיה של האנושות. נבחן את הנשיקות בתנ"ך, במיתולוגיה היוונית ובנצרות. נראה נשיקות של בני משפחה, נשיקות אהבה ותשוקה, נשיקות של רוע ונשיקות של הערצה וכניעה.  ננסה כך לעמוד על ההבדלים בין הנשיקות על פי האמן, התקופה וההקשר.

 

הרצאות נוספות

ספרי מופת ויצירות אמנות

ספרי מופת ויצירות אמנות   מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס",

קרא עוד »
דילוג לתוכן