סרטים וספרים מספרים אמנות

סרטים וספרים מספרים אמנות

 מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

 

בסדרת הרצאות זו נעסוק בספרים ובסרטים שבמרכזם עומדת יצירת אמנות או דמותו של האמן. כמו כן נדון ביצירות שבאמצעותן ניתן לסייר באתרי תרבות שונים בעולם.

 פירוט המפגשים:

  1. "שירתה של טרויה" / קולין מקאלוג

האהבה שהציתה מלחמה. ספור מלחמת טרויה בעקבות ה"איליאדה" להומרוס והעיבוד לרומן המרתק של סופרת הספר הקלאסי "ציפורים מתות בסתר".

  1. "הנערה עם עגיל הפנינה" / טרייסי שבליה
    הספר, ולאחריו הסרט בעקבות ורמיר וציירי הולנד במאה ה-17. ההרצאה תפגיש אותנו עם עולם האמנות ההולנדי של המאה ה – 17. נושאים, טכניקות, מחירים, אהבות ואינטריגות בעולם רחב זה.

 "מלאכים ושדים" / דן בראון; "הפרינצ'יפסה" / פיטר פרנגה

רומא על שלל אתריה המרשימים, ברובם יצירתו של ברניני תהווה את נושא ההרצאה. הסיור יתמקד באתרים המוזכרים בספרים ואשר מהווים אתרי סיור פופולרים בעיר. נלמד את סודן של הכנסיות, הפיאצות, הפסלים והרעיונות המהווים את חוט השני של שני רבי המכר.

  1. "התאווה לחיים" / אירוינג סטון

סיפור האוזן המפורסמת ביותר. האם היה זה ואן גוך שכרת לעצמו את בדל האוזן? או שהיה זה גוגן שעשה זאת בעת תגרה בין השניים? סיפור יצירתו של ואן גוך, האמן שלא הצליח למכור אף תמונה בחייו והיום כל זיוף של יצירתו נמכר במיליוני דולרים.

  1. "הברבורים של ליאונרדו" / קארן אסקס

ליאונרדו דה וינצ'י מבלה 20 שנה במילאנו. הספר, המתאר את פעילותו של האמן בעיר ומנסה להסביר את תעלומת "הסעודה האחרונה" ו"המדונה של הסלעים" – יצירות מסתוריות של האמן. נעסוק גם באמנים אחרים שפעלו בסיבה באותה תקופה.

 "הרוחות של גויה" / מילוש פורמן

הבמאי הצ'כי כותב רומן מרתק על חייו הסוערים של גויה ושוזר בו את פעילותו האמנותית הרחבה, את התהפוכות ההיסטוריות העוברות על ספרד, ואת השלכותיהן על היצירה האמנותית. הרצאה בעקבות גויה והציור הספרדי .

  1. "סעודת השייטים" / סוזן ורילנד

רומן קולח וסוחף על רנואר וציורו הגדול "סעודת השייטים" . נבדוק בדקדקנות את תהליך העבודה על הציור, הדמויות המופיעות בו ונרחיב את היריעה אל עבר חייו ויצירתו של רנואר.

 "משחקי האלים" / אפי זיו

הספר האלבומי עוסק במשחקים האולימפיים ביוון העתיקה , בראי האמנות וסיפורי המיתולוגיה. ההרצאה תחשוף בפני הצופה את סודם של חיי הספורט , יצירות האמנות וסיפורי המיתולוגיה השזורים להם יחדיו ומהווים את שיאה של התקופה.

 

  1. "עמודי תבל" / קן פולט

רב המכר העוסק ברקע בבניית קתדראלה נותן את השראתו להרצאה מרתקת העוסקת בתולדות הקתדראלות הגותיות ברחבי אירופה. סקירה מקיפה ומרהיבה של אדריכלות הכנסייה מהסגנון הרומנסקי, הגותי ועד הסגנון הרנסנסי .

 "צופן דה וינצ'י" / דן בראון

סודה של מריה מגדלנה מהווה את הסיבה לאופן ביטוייה באמנות. בהרצאה נחשוף את סודה יחד עם ניפוץ מיתוסים בציורי ה"סעודה האחרונה" של אמנים שונים . ההרצאה תסקור גם את מבנה מוזיאון הלובר בפריז וכמה מהאתרים המוזכרים ברב המכר .

  1. "הכיפה של ברונלסקי" , רוס קינג

הספר פורש יריעה רחבה ומרתקת על אדריכל הרנסנס עצמו, על פירנצה של תחילת המאה ה-15 ועל בנייתה של הכיפה האדירה של הדואומו בפירנצה. הזדמנות נפלאה לסקירת מפעלי הבנייה בסגנון הרנסנס.

12 "קנוניית אפריל", סוסנה פורטס – "הולדת ונוס", שרה דוננט,

   שני הספרים עוסקים במתרחש בפירנצה של המאה ה-15. שלטונם הפורח והמשגשג של בני משפחת המדיצ'י, ניסיון ההפיכה של משפחת פאצי, הרצח של ג'וליאנו דה מדיצ'י ושלטונו של הנזיר הדומניקני הקנאי סבונרולה.

 

  1. "יסורי ארטמיסיה".- סוזן ורילנד

סיפורה המרתק של הציירת, בת המאה ה-17 שהעזה להתלונן על אונס והפרת הבטחת נישואין וזכתה במשפט. היא הפכה להיות ציירת גדולה והייתה לאישה הראשונה בהיסטוריה שהתקבלה לאקדמיה לאמנות בפירנצה., ציוריה שהושפעו מקאראואג'יו מבטאים את תפישת עולמה הפמיניסטי, בכל יצירותיה האישה היא הגיבורה. נשמע את סיפור חייה המרתק ונצפה ביצירותיה המרתקות.

 

 

הרצאות נוספות

יצירות מופת

יצירות מופת – בתולדות האמנות קורס מרתק ומרהיב בו תוקדש כל הרצאה לסקירה ולימוד של יצירה אחת או מחזור של יצירות , מבנה אחד, או נושא

קרא עוד »
דילוג לתוכן