מהמקדש ביוון ועד "הבית הלבן" – תולדות האדריכלות

 

מהמקדש ביוון ועד לבית הלבן

מסע אל המבנים המפוארים ביותר בעולם

 

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

 

מסע מן הכורסא אל המקדשים, הכנסיות, הארמונות ומפעלי הבנייה הכבירים של האנושות. נלמד על  התפתחות האדריכלות מימי יוון העתיקה ועד לעת החדשה. נבדוק מקורות השפעה והשראה בכל התקופות ונעניק כלים לאבחנה בין סגנונות הבנייה השונים. בקורס יוצגו תמונות מרהיבות ושיחזור של מבנים שאינם שיקנו תחושה של ביקור וצפייה באתר עצמו.

 נושאי ההרצאות

מהמקדש ביוון עד "הבית הלבן"

הרצאה העוסקת באדריכלות הקלאסית של יוון הנחשבת לערש הארכיטקטורה של התקופות הקדומות. השפעתה על מבנים ברחבי אגן הים התיכון – מחוץ ליוון. יוון נחשבת לערש האמנות בכלל והאדריכלות בפרט. נלמד את סודו של המקדש היווני ומה הקשר בינו לבין "הבית הלבן" בוושינגטון. נעסוק גם במבנים נוספים כמו – התיאטרון, האודיאון, האכסדראות ועוד. מידע בסיסי להבנת התפתחות האדריכלות לאורך הדורות.

חידושי האדריכלות המפתיעים של רומא

 ההרצאה תעסוק בחידושי הבנייה הרומאית, אשר שיאה בבניין הפנתאון העומד על תילו עד היום. נערוך "טיול" ברומא, מסע מופלא בין יצירות מונומנטליות מרהיבות. האדריכלים של רומא הקימו מבנים שיעמדו לדורות רבים ומהווים השראה למבנים רבים אחרים, כולל בנין הקפיטול בוושינגטון. נלמד גם על הבזיליקה הרומאית, שערי הניצחון, אמות המים ועוד.

 מימי הביניים: מבחר של סגנונות

 עם נפילת האימפריה הרומאית המערבית באו לעולם סגנונות שונים במזרח ובמערב. במזרח, נכיר את המבנים של הסגנון הביזנטי העומדים על תילם עד היום. במערב, נכיר את הסגנון הרומנסקי שמזכיר את הסגנון הרומי אך כה שונה ממנו.

המבנים המרהיבים והבוהקים של רוונה

 הפסיפסים הבוהקים מאבני הפסיפס המוזהבים ברוונה מלהיבים ומפתיעים באיכותם, הגם, שנוצרו לפני אלף חמש מאות שנה. נטייל בין המבנים השונים, מאוזוליאום, בתי טבילה וכנסיות. נשמע את הסיפורים המסתתרים מאחורי הציורים ונלמד על האדריכלות הביזנטית המפוארת

הכול בזכות הנצרות – הסגנון הגותי

 התפתחות הנצרות באירופה הביאה לבנייה מואצת של כנסיות, בהן הושקע כישרון רב והון עתק. הסגנון הרומנסקי כבר לא היה מתאים ונולד הסגנון הגותי המפואר. נצא לסיור קתדראלות גותיות מרהיב בצרפת, מילאנו, פראג ועוד.

ימים של "לידה מהחדש"

 משמעות ה"לידה מחדש" של אנשי הרנסנס הייתה להחזיר עטרה ליושנה ולהביא לעולם מחדש את מבני הפאר של העולם הקלאסי. נתמקד ברנסנס האיטלקי ונלמד על האדריכלים החדשניים והכישרוניים – ברונלסקי, מיכלאנג'לו, פאלאדיו ואחרים

דלתות של מבנים מפורסמים

אין מבנה בלי דלתות. נסייר בין מבנים רבים וננסה להבין את הרעיון בתבליטי הברונזה והאבן בדלתות ומה משמעותם מבחינת המאמין הנוצרי. נגיע לכנסיות רבות ברחבי אירופה ונסיים ב"דלתות גן העדן" של בית הטבילה בפירנצה.

ארמונות ברומא מתקופת הרנסנס

 נבקר בשני ארמונות ייחודיים ובהם יצירות מופת המותירות את הצופה בפה פעור. ניכנס לווילה פרנזינה ובה יצירותיו של רפאל וצוותו. נמשיך אל ארמון פרנזה, המאכלס כיום את שגרירות צרפת באיטליה ונלמד את סודם של משפחת קאראצ'י שעיטרו את האולם המספר על אהבותיהם של האלים.

הכנסיות המפוארות בעולם

 סגנון הבארוק באדריכלות הביא לעולם עושר של כנסיות מרהיבות בפאר ובעוצמה. איך ומדוע התרחש השינוי הדרמתי מסגנון הרנסנס אל סגנון הבארוק המפתיע? נסייר בכנסיות בארוקיות מפורסמות ונלמד להבדיל בין הסגנונות. בעוד שקתדראלות וכנסיות היו מקוריות כלפי חוץ, הרי כנסיות הבארוק היו מדהימות בגודלן ובעושרן האדריכלי, הציורי והפיסולי.

הקתדראלה הגדולה בעולם

 ביקור ברומא אינו יכול להסתיים ללא ביקור בוותיקן, בו ניצבת כנסיית סנט פטרוס, שהיא הגדולה בעולם. נערוך בה סיור מקיף ונחשוף את סודותיה.

הכנסייה שהחלה כמבנה רנסנסי הפכה להיות הכנסייה הבארוקית המפוארת והגדולה ביותר בעולם. מפגש ראשון עם יצירתם האדריכלית של ברניני ובורומיני.

בחזרה אל השורשים – המאה ה-19 וה-20

 המאה ה-19 הביאה עמה ניסיון של אדריכלים לשחזר את הימים הגדולים של העת העתיקה, הפאר והשיא של התקופה הקלאסית. כך נולד הסגנון הניאו קלאסי, שבא לידי ביטוי במבנים רבים באירופה ובארצות הברית. נעמוד על הקשר בינם ובין מבני התקופה הקלאסית

 

 

הרצאות נוספות

הרנסנס – סדרת מבוא

הרנסנס – אדריכלות, פיסול וציור – סדרת מבוא  מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים",

קרא עוד »

לבקר בכנסיה

סיפורו של הפסל מיוון העתיקה, ועד לעת החדשה ההיסטוריה של הפיסול – מיוון העתיקה ועד "המזרקה" של מרסל דושאן מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה

קרא עוד »
דילוג לתוכן