הנצרות – פיענוח ה"צופן" הנוצרי באמנות

 

פענוח הצופן הנוצרי באמנות

סיור אמנותי בכנסיות ובמוזיאונים

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

 

לאמנות הנוצרית יש שפת סימנים המיוחדת לה והיא תופסת בה תפקיד מרכזי. תפקידה הוא, בין היתר, להעביר מסר דתי ומוסרי לקהל הרחב שצופה ביצירות האמנות. הקורס יתמקד בזיהוי והבנת יצירות אמנות העוסקות בנצרות והממלאות את הכנסיות והמוזיאונים ברחבי העולם. סיפורי הנצרות מהווים את הנושא העיקרי של יצירות האמנות בכל התקופות.

המבקר במוזיאון או בכנסיה, עומד נפעם, אך נבוך, מול שפע הציורים והפסלים המספרים את סיפורי ישו, יוחנן המטביל, מריה מגדלנה, הקדושים והמרטירים ושאר נושאים ודמויות מן הנצרות.

הקורס אינו קורס על הנצרות אלא קורס באמנות. בקורס ננסה לפענח את ה"צופן הנוצרי" באמנות, על ידי הצגת מאות רבות של יצירות אמנות, מכל התקופות תוך כדי הסבר ה"אטריבוטים" ולימוד הכללים העשויים לפענח לנו את היצירות. נרחיב ונעמיק את הידע הבסיסי המוכר לרבים בצורה יוצאת דופן ומרתקת.

 

  1. הרצאת מבוא – אדריכלות הכנסייה

 כיצד נולדה הבזיליקה הנוצרית? נלמד על סגנונות הבנייה השונים לאורך ההיסטוריה, נלמד להבדיל בין הסגנונות השונים ונכיר את חלקי הכנסייה. הרצאה, הפורשת לעצמנו את תולדות האדריכלות מהתקופה הקלאסית ועד ימינו (מספר הרצאות 1 – 3).

  1. איך דונטלו, רפאל, קאראואג'יו ואחרים מתארים את יוחנן המטביל?

 נכיר ונלמד לזהות באמנות את האיש שנקרא "הנביא האחרון של הברית הישנה והנביא הראשון של הברית החדשה". יצירות אמנות רבות נוצרו על סיפור חייו המרתק. כמו כן, נערוך סיור בבתי טבילה מפורסמים הקשורים אליו.

  1. מריה האם – האישה אותה ציירו ופיסלו יותר מכל דמות אחרת

נעקוב באמצעות יצירות אמנות אחר חייה של האישה, המתוארת באמנות מלידתה ועד מותה. נלמד כיצד ראו האמנים את תפקידה החשוב כ"יולדת האל" . ננסה באמצעותה להבין את "הצופן הנוצרי" באמנות.

  1. ניסים ונפלאות – חייו של ישו כמקור בלתי נדלה של יצירות אמנות

 יצירות מופת רבות של גדולי האמנים, אותם נראה במוזיאונים ובכנסיות מתארות את הנסים שביצע, כמו רפוי חולים, החייאת מתים, הליכה על המים, ייצור יין ממים ועוד סיפורים רבים. נבין כיצד הפכה האמנות את סיפורו לאמנות נשגבה.

  1. הצליבה של רפאל ו"הפייטה" של מיכלאנג'לו

 צפייה ביצירות המופת המתארות את הרגעים המכוננים של הדת הנוצרית וחייו של ישו לא ישאירו את הצופה אדיש מולן. נראה יצירות מפורסמות ונתרשם גם מיצירות של אמנים פחות ידועים אך מפתיעים ביצירותיהם.

  1. היצירות הארוטיות המתארות את מריה מגדלנה

 נעמוד מופתעים מול יצירות ארוטיות ונועזות של מריה מגדלנה, וננסה לעמוד על הסיבות אשר התירו לאמנים לתאר את מריה מגדלנה חשופה כל כך, ולעתים אף עירומה ממש. נכיר את יצירותיהם של טיציאן, אל גרקו, קאנובה ורבים אחרים.

איך נבדיל בין השליחים ?

 המפגש יוקדש להתבוננות והבנה של יצירות אמנות המתארות את השליחים ופעילותם לפני ואחרי מותו של ישו. נלמד כיצד ניתן, במבט אחד, להבדיל ביניהם. תוך כדי כך נלמד על טכניקת הפרסקו והסקו בציורי הקיר.

  1. איך קשורה המיתולוגיה היוונית לתיאורם של המרטירים באמנות?

 האמנות הנוצרית שאבה מותגים רבים מהמיתולוגיה היוונית ושילבה אותם באמנות הנוצרית. נלמד על הדומה והשונה בין אמנות המיתולוגיה היוונית והאמנות הנוצרית בתיאורי המרטירים והקדושים.

  1. הרצאת סיכום – קריאת מחזורי היצירות הרבות בכנסיות ובמוזיאונים

 לסכום הקורס נצפה ונסקור מחזורי יצירות, המכילים יצירות רבות, זו בצד זו, המתארות את סיפורי הדת, כולל הטקסים השונים – הסקרמנטים. נסכם לעצמנו כיצד נוכל להפיק תועלת והנאה בביקורים הבאים שלנו במוזיאונים ובכנסיות.

 

תוספות להכנה

פטרוס ופאולוס – מייסדי הדת הנוצרית

 

ראשי הכנסייה ומייסדי הדת הנוצרית. כיצד הפך היהודי המאמין, תלמידו של רבן גמליאל למייסד דת חדשה.

 

 

הקדושים, המרטירים והנזירים

 

אגדות על אנשים שעשו נסים, ההוצאות להורג האכזריות והאופן בו מוצגים כולם ביצירות אמנות פופולריות.

 

 

 

הרצאות נוספות

ספרי מופת ויצירות אמנות

ספרי מופת ויצירות אמנות   מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס",

קרא עוד »

מהפכנים וסוללי דרך

מהפכנים וסוללי דרך בתולדות האמנות מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס",

קרא עוד »

יצירות מופת

יצירות מופת – בתולדות האמנות קורס מרתק ומרהיב בו תוקדש כל הרצאה לסקירה ולימוד של יצירה אחת או מחזור של יצירות , מבנה אחד, או נושא

קרא עוד »
דילוג לתוכן