לבקר בכנסיות ולהרגיש במוזיאון

לבקר בכנסיות ולהרגיש במוזיאון

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

סדרה חדשה ומרתקת בה נסייר בכנסיות ונרגיש כאילו אנו נמצאים במוזיאון וצופים ביצירות מופת – ציור, פיסול ואדריכלות. הסיור יתנהל על פי סדר כרונולוגי – מהכנסיות הראשונות ועד לכנסיות של המאה ה-20. נלמד על סגנונות האדריכלות השונים ונדע להבדיל ביניהם. נצפה ביצירות מרהיבות ונלמד כיצד להתבונן בהן ולהבין את אשר אנו רואים. הנושאים יכללו כמובן אירועים דתיים מהתנ"ך שלנו ומהנצרות, אך בהחלט נופתע לראות בתוך הכנסיות גם יצירות העוסקות בהיסטוריה ומיתולוגיה.

 

  1. כל ההתחלות

כנסיות הראשונות נבנו ברומא, בארץ ישראל ובאימפריה הביזנטית. נעמוד על מאפייני האדריכלות הקלאסית ונופתע מהנושאים שהעסיקו את ראשי הכנסייה. נתחיל מהכנסייה הראשונה ברומא – סנטה מריה מג'ורה, ונסיים את הסיור בתקופה זו בכנסיית הגיה סופיה באיסטנבול, כנסייה  שהפכה למסגד.

  1. כנסיות ימי הביניים – הסגנון הרומנסקי

עם נפילתה של האימפריה הרומית חל שינוי דרמתי בסגנון הבנייה של הכנסיות. נלמד על המאפיינים של הסגנון הרומנסקי ונבקר בכנסיות המעטות ששרדו עד היום ונבנו בסגנון זה, נבקר ברומא בכנסייה בה קבור הקדוש ולנטיין אשר יום מותו הוא יום האהבה, נבקר בבזיליקה על שם סן מרקו שבוונציה, נסייר בדרום צרפת בעיר ארל, עוד נבקר בכנסייה הגדולה ביותר בסגנון זה הנמצאת בעיר שפייר השוכנת על שפת נהר הריין בגרמניה ועוד.

 

  1. הכנסיות והקתדראלות המרהיבות בסגנון הגותי

סגנון חדש ומרהיב מפציע באירופה, הסגנון שלימים ייקרא הסגנון הגותי. מדוע נוצר הסגנון הזה, כיצד הוא שרת את צרכי הכנסייה, מה היו החידושים המפתיעים באדריכלות החדשה? נתחיל את הסיור הלימודי בקתדרלת נוטרדאם בפריז, נמשיך, לא רחוק משם לסנט-שאפל המפתיעה, נדרים לשארטר ולאמיין ונחזור לפריז כדי לבקר בבזיליקה סנט דני, המכונה "הנקרופוליס המלכותי של צרפת", ובה נקברו המלכים והמלכות של צרפת בקברים מפוארים וייחודיים.

 

  1. סיור קתדראלות באירופה

מפגש מרתק עם הקתדראלות הגדולות ביותר באירופה. נתחיל במילאנו ונעלה אל הגג הנותן הבנה ותצפית מרהיבה על סודות האדריכלות הגותית. נבקר בקתדרלת סן ויטוס שבפראג, נמשיך לווינה ובה נבקר ב"שטפנסדום", הלא היא הקתדרלה המפורסמת של העיר. נמשיך לעיר קלן כדי לצפות ביצירות המופת שבקתדראלה, נבקר גם בבודפשט, בלונדון, בספרד ועוד.

 

  1. פירנצה, סיינה וטוסקנה טרם הרנסנס

נכון, פירנצה היא "ערש הרנסנס," אך כנסיות רבות בעיר ובטוסקנה בכלל נבנו בטרם הגיע הסגנון הרנסנסי במאה ה-15. נבקר בפירנצה בכנסיות – סנטה מריה נובלה, סנטה קרוצ'ה, הדואומו של העיר ועוד. נצא לטוסקנה לביקור בדואומו המרשים והמפתיע שבעיר סיינה ונסיים בדואומו של העיר אורבייטו ובה נגלה את סודות הבנייה של הרומנסק הטוסקני, סגנון האדריכלות שלפני הרנסנס.

 

  1. כנסיות בסגנון הרנסנס באיטליה

מפגש עמוס בסיורים ברחבי איטליה. נתחיל ברומא – כנסיית סן פייטרו אין וינקולי, וכנסיית סנט אגוסטינו ובה ניתקל בהפתעה נעימה – אותיות עבריות בציורי הנביאים, נמשיך לפירנצה ונבקר בכנסיות פחות מתויירות, אך בהן יצירות מופת: כנסיית אוניסנטי, עם יצירות של בוטיצ'לי וגירלנדיו,  סן ביאג'ו בטוסקנה, סן פרנצ'סקו שבארצו ובה יצירת המופת של פיירו דלה פרנצ'סקה, בכנסיית סנטה מריה דאי פרארי שבוונציה ובה יצירת המופת של טיציאן ואמנים נוספים.

 

  1. הבזיליקה הגדולה בעולם – סנט פייטרו בוותיקן ברומא

הכנסייה הגדולה בעולם, עם הכיכר הענקית בחזית, מהוות עד היום מוקד משיכה והתפעלות. נעסוק בהיסטוריה של המבנה, נשמע על האדריכלים הרבים ונראה את יצירות המופת המצויות בכנסייה. נלמד על יצירותיו של ברניני – קברי האפיפיורים וה"חופה" הענקית, נראה את המונומנט של מתילדה מקנוסה וגם של המלכה השבדית, נרד אל הקריפטה בה נמצא קברו של פטרוס ויצירות מופת נוספות.

 

  1. כנסיות הבארוק המפתיעות

הסגנון החדש והמרהיב ביותר – תגובתה של הכנסייה הקתולית לרפורמציה – הוא עוצר נשימה ומשאיר את המבקר פעור פה. נלמד על חידושיו של האדריכל בורומיני ברומא בכנסיית סנט אנייזה, ובכנסיית סן קרלו של ארבע המזרקות ועוד. נמשיך לטורינו כדי לבקר בכנסיות פרי תיכנונו של גאון הבארוק – גואריני. ניסע לאוסטריה לביקור בכנסייה ובמנזר במלק ונסיים בקתדרלה של לונדון, הלא היא סנט פול, בתיכנונו של סר כריסטופר רן.

 

  1. מהבארוק אל המאה ה-20

נשלים בהרצאה זו סיורים והתבוננות ביצירות אמנות נוספות בוונציה, לונדון, בווינה נסייר בכנסיית קרל, בפריז ניכנס אל כנסיית סן סולפיס הבארוקית ואל כנסיית המדלן בסגנון הניאו-קלאסי  ואשר נראית ממש כמו מקדש יווני-רומי. נסיים את המסע בכנסיית "הדמעה" המודרנית והמפתיעה בסירקוזה אשר בסיציליה.

 

 

 

 

הרצאות נוספות

טוסקנה למתקדמים

טוסקנה למתקדמים מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות", 

קרא עוד »

ספרי מופת ויצירות אמנות

ספרי מופת ויצירות אמנות   מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס",

קרא עוד »
דילוג לתוכן