גדולי הציור בוונציה

גדולי הציור בוונציה

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

סדרה חדשה בה נכיר את סגנון הציור הייחודי בוונציה, שנקרא "אסכולת וונציה". נלמד על תחילת הציור בעיר לאחר השתחררותה מההשפעה הביזנטית. נכיר את משפחת בליני שהחלה לפעול ברוח הרנסנס שנשבה מפירנצה ונעמוד על הבדלי הסגנון והטכניקה בין שתי ערים אלה. נמשיך עם טיציאן וטינטורטו שהקדימו ביצירותיהם את סגנון הבארוק. נכיר את הצייר של יצירות הענק ורונזה ונסיים עם ציירים כמו קאנאלטו, משפחת טייפולו, פרנצ'סקו הייז וציורי הקיר המפתיעים שלהם בהם פיתחו את אמנות "תעתוע העין" והביאה לשיאים מעוררי השתאות, ועוד רבים וטובים.

הרצאה 1 – כל ההתחלות וקצת היסטוריה

מאות שנים השפיע הציור הביזנטי על וונציה. נבחן ונבדוק את ראשית השחרור של אמני וונציה מהשפעה זו. למשפחת בליני הייתה הזכות לשחרר את וונציה מהשפעה זו  ולפתח סגנון ייחודי בציור, סגנון וטכניקה שישפיעו שנים רבות. נתחיל להכיר את המשפחה באמצעות יאקופו, אבי המשפחה.

הרצאה 2 – משפחת בליני

משפחת בליני שולטת על הציור של המאה ה-15 בוונציה ומבשרת את הגעת סגנון הרנסנס בציור לעיר. נכיר את הבנים ג'ובאני וג'נטילה. נלמד על ההבדל בין הציור של וונציה לזה של פירנצה, הבדל שיצר את המושג – "אסכולת הציור של וונציה".

 הרצאה 3 – מאנטניה, קארפאצ'ו וג'ורג'ונה

שלושת ציירים חשובים השאירו את חותמם על ציירי המאה הבאה בוונציה. מאנטניה, הגיס של האחים בליני, קארפאצ'ו אשר על שמו נקרא הבשר הנא ומחזור ציוריו על חיי הקדושה אורסולה וג'ורג'ונה שצייר ישירות על הבד והשפיע גם על לאונרדו דה וינצ'י. נצפה במבחר יצירותיהם ונלמד על השונה בינם לבין הציירים האחרים.

 הרצאה 4 – ציירי המאה ה-15 בוונציה

נלמד על פועלם ונצפה ביצירותיהם של קרלו קריוולי עם ציורי הפרספקטיבה המפתיעים שלו, סבסטיאנו דל פיומבו וציורי המיתולוגיה, ציירי משפחת ויוריני שקישטו את הכנסיות בעיר ואנטונלו דה מסינה הסיציליאני שפעל בעיר והכיר לאיטלקים את ציורי השמן והעדיפם על פני טכניקת הטמפרה המסורתית.

הרצאה 5 – טיציאן

הצייר המפורסם בכל אירופה, חי כמעט מאה שנה, חדשן ונועז יותר מכל קודמיו, העשיר את העולם באלפי יצירותיו המרהיבות והמפתיעות בצבעוניותן. נכיר את החשובות שבהן. נלמד על התעוזה והמהפכנות ביצירותיו, התיאורים המרהיבים של טקסטורות ואפיונים פסיכולוגיים של הדמויות שהנציח, ונחשב למבשר סגנון הבארוק.

הרצאה 6 – טינטורטו

התלמיד (של טיציאן) שעלה על רבו. נסקור את מפעלו העצום, נבקר ב"סקואולה די סן רוקו" וננסה לפענח מדוע כה קינאו בו ציירי וונציה האחרים. נשמע גם על בתו ובניו שהמשיכו את המסורת של אביהם. מפגש זה יאפשר לנו סיור במבנים רבים בעיר.

 הרצאה 7 – פאולו ורונזה

ציורי הענק של ורונזה, תיעדו סיפורי הווי, דת ומיתולוגיה. אחד הציורים הגדולים שלו נמצא מול המונה ליזה במוזיאון הלובר. נפוליון היה זה שגנב אותו מוונציה. נשמע גם על ההסתבכות שלו עם האינקוויזיציה של העיר עקב הנועזות והחירות הרבה שנטל ביצירותיו.

 הרצאה 8 – קנלטו, משפחת טייפולו ועד פרנצ'סקו הייז

ההרצאה האחרונה תעסוק ביצירות "גלויות הנוף" של קנלטו, גוארדי ואחרים שפעלו במאה ה-17 וסיפקו את הביקוש הרבה של מטיילי "הטיול הגדול". נמשיך ונצפה ביצירותיהם הענקיות של משפחת טייפולו שעיטרו קירות ותקרות רבות באירופה, וניפרד עם ציור "הנשיקה" של פרנצ'סקו הייז, הצייר הוונציאני שהיה פרופסור לאמנות במילאנו.

הרצאות נוספות

לבקר בכנסיה

סיפורו של הפסל מיוון העתיקה, ועד לעת החדשה ההיסטוריה של הפיסול – מיוון העתיקה ועד "המזרקה" של מרסל דושאן מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה

קרא עוד »
דילוג לתוכן