רומא של המאה ה-17

רומא של המאה ה -17

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

 

המאה ה – 17 חוללה מפנה בתולדות האמנות וסגנון חדש ומסעיר נולד – סגנון הברוק. לאחר מאות שנות הרנסנס, חוללו שני אמנים צעירים מפנה דרמתי. הפיסול, הציור והאדריכלות לבשו פנים חדשות ומפתיעות. ברניני עושה את המהפך בפיסול, קאראואג'יו בציור ובורומיני ואחרים באדריכלות. הפיאצות, המזרקות, הכנסיות עם הציורים האשלייתיים יככבו גם הם בסדרה המרתקת. הקורס יסקור ביסודיות תקופה סוערת זו ונצליח להכיר היטב גם את שאר אמני הברוק, אשר מהם תצא הבשורה לכל אירופה , לרובנס, רמברנדט ואחרים.

 נושאי ההרצאות:

  1. המהפכן שחולל את סגנון הבארוק בציור

 

קאראואג`יו, האמן העבריין אשר בגאוניותו שינה לעד את פני הציור, בעט במוסכמות של סגנון הרנסנס והביא לעולם סגנון נועז, מהפכני, בוטה דרמתי ומפתיע. נעמוד על חידושיו בהשוואה למקובל לפניו בתחום הציור.

 

  1. ממשיכי דרכו של קאראואג`יו

 

אמנים רבים הושפעו מהמהפכנות של קאראואג`יו וציירו בסגנונו. אחת מהן הייתה הציירת המפורסמת ארטמיסיה ג`נטילסקי. יחד עם זאת, ציירים אחרים בתקופתו יצרו בסגנון אחר ושונה. נכיר את בני משפחת קאראצ`י מבולוניה, שיצרו ברומא את אחד האולמות המפתיעים ביותר בארמון פרנזה.

 

  1. ברניני מחולל סגנון הבארוק בפיסול

 

כבר בילדותו התגלה ברניני כ"ילד פלא" ואומץ מיד על ידי קרדינל בורגזה, שהזמין ממנו את יצירות המופת הראשונות שלו. נתוודע להעזה, לחדשנות ולחזונו של ברניני בפיסול היצירות הראשונות שלו, העוסקות בסיפורי המיתולוגיה היוונית. "אפולו ודפנה", "האדס חוטף את פרספונה" ואחרים יהוו את תחילת הכרותינו עם האמן הצעיר.

 

  1. ברניני הפסל של הכנסייה הקתולית

 

הכנסייה רתמה את ברניני וגייסה אותו למלחמה נגד הרפורמציה הפרוטסטנטית, שעשתה נפשות בקרב המאמינים. באמצעות יצירותיו המרהיבות והמפתיעות סנט פטרוס תיאר את קדושי הנצרות סייע ברניני להעמקת האמונה בלב הצופים. נסייר בכנסיות, בגשר המלאכים ונלמד כיצד סייעו יצירותיו לכנסייה הקתולית.

 

  1. סנט פטרוס הכנסייה הבארוקית הגדולה והמפתיעה

 

תרומתו של ברניני ניכרת בכל פינה בכנסיית סנט פטרוס, שהיא הגדולה ביותר בעולם. הפיאצה הגדולה, פרי תכנונו המבריק של ברניני, קובעת אמות מידה חדשות לתכנון כיכר. המונומנטים הרבים בתוך הכנסייה משאירים את הצופה פעור פה לנוכח הווירטואוזיות שלו עם שיש וחומרים נוספים. נסקור אותן יחד עם סקירת יצירות מופת של אמנים אחרים המצויות בכנסייה, כמו ה"פייטה" של מיכאלאנג'לו ועוד.

 

  1. ה"סודות" של הפיאצות והמזרקות

 

כולנו מכירים את מרבית הפיאצות והמזרקות הידועות של רומא. במפגש זה נלמד להכיר גם את הפחות מפורסמות ונעמוד על ה"סודות" של הפיאצות היותר מוכרות. נגלה את פשר שמותיהן ואת הדמויות המפוסלות המככבות בהן ואפילו נעמוד משתאים מול כתב עברי באחת הפיאצות המפורסמות ביותר.

 

  1. כנסיות הבארוק המפתיעות

 

האדריכלות של הבארוק שברה את כל הכללים שהיו נהוגים בתחום במשך מאות שנים. שילוב של ציור ופיסול באדריכלות, הביא לעולם מראה מדהים ומפתיע של "תעתועי עין" מרהיבים אשר הצופה עומד מולם ומשתאה בפה פעור.

 

  1. השפעת הבארוק של רומא על אירופה

 

כיצד עולם האמנות שמחוץ לרומא משתנה גם הוא בעקבות הבשורה המגיעה משני ענקי האמנות – ברניני וקאראואג`יו? נבחן איך מושפעים רובנס, ולסקז, רמברנדט ואחרים בציור. נלמד על פסלים באירופה אשר יצרו בהשפעת ברניני.

 

הרצאות נוספות

התנ"ך בראי האמנות

  ך.   התנ"ך בראי האמנות  מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי

קרא עוד »

"הרנסנס בשיאו"

סיפור חייהם ויצירתם של 3 גדולי הרנסנס – לאונרדו, מיכאלאנג'לו ורפאל. הקורס יעסוק בהרחבה בספור היצירה של תקופת הרנסנס כפי שבאה לידי ביטוי בחייהם וביצירתם

קרא עוד »

לבקר בכנסיה

סיפורו של הפסל מיוון העתיקה, ועד לעת החדשה ההיסטוריה של הפיסול – מיוון העתיקה ועד "המזרקה" של מרסל דושאן מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה

קרא עוד »
דילוג לתוכן