פטרוני אמנות באיטליה

פטרוני האמנות ברנסנס האיטלקי

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

על הסדרה: הרבה מאוצרות האמנות של איטליה הוזמנו ומומנו על ידי משפחות האצולה האיטלקיות. ההון והשלטון הופנו בממדים חסרי תקדים לאספנות של אמנות. כולנו מכירים את משפחת מדיצ'י, אך בסדרה חדשה זו, נלמד על פטרוני האמנות של איטליה, משפחות פרנזה, פאצי, ברבריני ועוד. לא רק אמנות, אלא גם תשוקות, תככים, רציחות ואהבות…

 

 הרצאה 1 – משפחת פרנזה מרומא

 נבקר בארמון פרנזה ברומא המשמש כשגרירות צרפת כיום ובו חדר עם תקרה מדהימה. את שאר האוסף המשפחתי, נראה במוזיאון הארכיאולוגי בנפולי. נבקר גם בארמון פרנזה בעיירה קפארולה מצפון לרומא ובפארמה בה שלטו בני המשפחה.

הרצאה 2 – משפחת בורגזה ווילה בורגזה

 משפחת בורגזה הייתה פטרונית אמנות ממנה יצא אפיפיור שסיים את העבודה על כנסיית סנט פייטרו ברומא. המשפחה אימצה את ברניני הצעיר, הימרה עליו והצליחה בגדול. וילה בורגזה, מעונה של המשפחה, מהווה כיום מוזיאון נפלא נסייר בו ונראה את האוסף הנפלא המוצג שם ונשמע גם את סיפורה של פאולין, אחותו של נפוליון.

הרצאה 3 – משפחת פאצי, אצולה טוסקנית

 משפחה עשירה זו, שהעסיקה את ברונלסקי בבניית הקפלה שלה בפירנצה, הייתה אספנית אמנות חשובה אך נעלמה כלא הייתה לאחר נסיון ההפיכה הרצחני שניסו לנהל נגד משפחת מדיצ'י, עליו נשמע בפירוט.

הרצאה 4 – "מה שלא עשו הברברים, עשו הברברינים"

 האפיפיור אורבנוס השמיני, אחד מבני המשפחה, יזם ובנה בכל רומא. בהרצאה נעסוק בארמון ברבריני, המאכלס כיום את הגלריה הלאומית האיטלקית לאמנות עתיקה, ועוצב על ידי ברניני, ב"חופה" בכנסיית סנט פטרוס, במזרקת הספינה, במזרקת טריטון ועוד.

 הרצאה 5 – משפחת קיג'י והקירות של רפאל

  את קפלת הקבורה של המשפחה בבזיליקת סנטה מריה דל פופולו שברומא, מפארות יצירות של רפאל וברניני. נתבונן בהן וכן בוילה של המשפחה, הקרויה היום פרנזינה, שקירותיה מעוטרות בידי אמני הרנסנס, ובהם רפאל. גם הגנים המקיפים את הוילה הם אטרקציה מעניינת.

הרצאה 6 – בני גונזגה, שליטי מנטובה

 שליטי מנטובה הורישו לבאים אחריהם ארמונות ואלפי יצירות מופת. נבקר בשני הארמונות – ארמון הדוכס וארמון דל טה, ונסקור את האוספים המוצגים בהם, וביניהם יצירות מאת מאנטניה, ג'וליו רומאנו, רובנס ועוד

הרצאה 7 – משפחת אסטה מפררה

 לא רבים מכירים את העיר הקטנה והקסומה, המהווה עדות לעושרם המופלג של שליטיה. נצפה באוספי האמנות המצויים במוזיאון הדואומו, בפינקוטקה הלאומית בעיר ועוד. נשמע את סיפורה הדרמתי של המשפחה, בו שזורים אהבה, רצח ותככים.

הרצאה 8 – משפחת ספורצה – "הכח"

 המורשת הרנסנסית של אימוץ אנשי מדע ואמנות אפיינה גם את בית ספורצה במילאנו. המשפחה העסיקה את לאונרדו, אשר יצר שם במשך 20 שנה ובנוסף לו עסקה באספנות שקדנית של יצירות מופת, המרוכזות כיום במוזיאון בררה אשר במילנו.

 הרצאה 9 – משפחת הבסבורג

 משפחת האצולה ששלטה קרוב ל-700 שנה על שטחים נרחבים באירופה, הייתה גם פטרונית אמנות בלתי נלאית. רבים מבני המשפחה אספו יצירות אמנות מרהיבות וחשובות. נשמע קצת על ההיסטוריה של המשפחה ונתמקד באלו שהיו פטרוני אמנות חשובים.

הרצאה 10 – משפחת סבויה

 משפחת האצולה הוותיקה ביותר באירופה, אשר שלטה במשך 1000 שנים על שטחים נרחבים באירופה, הוציאה מקרבה את המלכים של איטליה, מייסודה של במדינה ועד לאחר מלחמת העולם השנייה. נסקור את פועלה של המשפחה, בדגש על נכסי התרבות שצברה – ארמונות, פסלים וציורים.

הרצאות נוספות

רומא של המאה ה-17

רומא של המאה ה -17 מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס",

קרא עוד »
דילוג לתוכן