קאראואג'יו וברניני והבארוק של רומא

קאראואג'יו וברניני והבארוק של רומא

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

 

המאה ה – 17 חוללה מפנה בתולדות האמנות וסגנון חדש ומסעיר נולד – סגנון הבארוק. לאחר מאות שנות הרנסנס, חוללו שני אמנים צעירים מפנה דרמתי. הפיסול, הציור והאדריכלות לבשו פנים חדשות ומפתיעות. ברניני עושה את המהפך בפיסול, קאראואג'יו בציור ובורומיני ואחרים באדריכלות. הפיאצות, המזרקות, הכנסיות עם הציורים האשלייתיים יככבו גם הם בסדרה המרתקת.

  1. קאראואג'יו החדשן והמורד

 

ציוריו של קאראואג'יו מעוררים עד היום התפעלות והערצה. קאראואג'יו בועט במוסכמות, יוצר מהפכה בעולם הציור ומביא בציוריו המפתיעים את סגנון הבארוק בציור.

 

  1. ארטמיסיה ג'נטילסקי והאמנים האחרים הפועלים ברומא

 

הציירת הפמיניסטית המרשימה תפתח את רשימת האמנים הצעירים אשר ראו בקאראואג'יו את הצייר המודרני הראוי לחיקוי והערצה. נלמד על הציירים האחרים שפעלו במקביל ונשווה בין העבודות של האחים קאראצ'י, גווידו רני ואחרים לציוריו של קאראואג'יו.

 

  1. . ברניני ויצירותיו הראשונות

 

ברניני הצעיר מסעיר את רומא בפסליו החדשניים והמפתיעים – "דוד", "אפולו ודפנה", "האדס חוטף את פרספונה". ננסה לעמוד על חידושיו בפסליו המפורסמים ונבחן אותם לעומת הפיסול בדור הקודם.

 

  1. . ברניני משנה את פניה של רומא

 

נסקור את פעילותו של ברניני בכנסיות רבות בהן הביא את בשורה המודרנית. נלמד על "האקסטזה של תרזה", על "לודוביקה" ועל יצירות רבות אחרות שלו. נלמד על "סודות" הפיאצות והמזרקות אותן יצר ושינה את פניה של רומא.

 

  1. . ברניני וכנסיית סנט פטרוס

 

הפיאצה והכנסייה הגדולה בעולם זכתה למנה גדושה של יצירותיו של ברניני. נסקור אותן יחד עם סקירת יצירות מופת של אמנים אחרים המצויות בכנסייה, כמו ה"פייטה" של מיכאלאנג'לו ועוד.

 

  1. הכנסיות הבארוקיות – האשליה ו"תעתוע העין".

 

ברניני, ובעיקר יריבו הגדול בורומיני עושים "סדר חדש" באדריכלות. על רקע מלחמת הדת בין הכנסייה הקתולית לפלג הפרוטסטנטי נבנים מבנים מפתיעים המשלבים ציור אשלייתי, אדריכלות מפתיעה ופניה של רומא משתנים ללא היכר.

 

הרצאות נוספות

דילוג לתוכן