רובנס – האיש, תקופתו ויצירותיו

סדרה מרתקת על גדול ציירי ארצות השפלה

פטר פאול רובנס – האיש תקופתו ויצירותיו

הצייר פטר פאול רובנס היה בחייו "האיש המפורסם ביותר באירופה". ממקום שבתו באנטוורפן הוא הצליח לעבוד עם מלכי ספרד, אנגליה וצרפת. לכולם העניק מפרי מכחולו יצירות הנחשבות היום ליצירות הפאר של סגנון הבארוק המלהיב והגרנדיוזי. ספור חייו האישיים יחד עם סיפור יצירתו הענפה הן הנושא של סדרת ההרצאות המוקדשת כולה לחייו, לתקופתו ולסגנון החדש שהנחיל לעולם.

הרצאה מס. 1 – רובנס הצעיר, לידתו, נעוריו והעולם אליו נולד
רובנס, אשר כל חייו היה אזרח אנטוורפן, לא נולד בה. הוא נולד בגרמניה, לשם הוגלה אביו ומשפחתו. עם חזרתו בגיל צעיר לאנטוורפן הוא נחשף למורשת הציור הפלמית, בה השתלב כצייר וכחבר בגילדת הציירים בעיר.

הרצאה מס. 2 – רובנס ו-8 שנותיו באיטליה
ככל איש משכיל באותה תקופה, ירד רובנס לאיטליה, בה שהה 8 שנים. זו התקופה בה זרח הכוכב החדש והמודרני – קאראואג'יו ממנו למד רובנס את סודות הסגנון החדש, סגנון אותו פיתח רובנס יחד עם המורשת הפלמית עליה התחנך.

הרצאה מס. 3 – רובנס ושנותיו הראשונות באנטוורפן
מיד עם חזרתו לעירו, אנטוורפן, החל בקריירה שנסקה לגבהים עם קבלת משרת צייר החצר של נציגי בית המלוכה הספרדי אשר שלטו בפלנדריה. בד בבד הוא מקבל הזמנות לציורים בקתדראלה המפוארת של עירו והוא יוצר לעצמו רשת חברתית ענפה בכל אירופה. הוא בונה לו ולמשפחתו את ביתו, העומד על תילו עד היום. נסקור את יצירותיו הגדולות באותה תקופה.

הרצאה מס. 4 – רובנס כצייר התנ"ך והמיתולוגיה היוונית
במקביל ליצירותיו הענקיות עבור כנסיות, והצטרפותו למאמץ של ה"קונטר-רפורמציה" הקתולית, עוסק רובנס באינטנסיביות רבה ביצירות מלאות שפעת בשרים וארוטיקה בנושאים הלקוחים מן התנ"ך והמיתולוגיה היוונית. הרצאה זו תתמקד ביצירותיו אלה.

הרצאה מס. 5 – מחזור היצירות עבור מלכת צרפת – מריה דה מדיצ'י
ההזמנה הגדולה, היוקרתית והמרשימה ביותר הגיעה אליו דווקא ממלכת צרפת. במשך שלוש שנים הוא שוקד על 24 יצירות המהוות שיא של עושר ומורכבות איקונוגרפית ויחסי ציבור של המלכה השנויה במחלוקת. הרצאה זו תסקור את מפעלו העצום, המוצג כעת באולם ענק במוזיאון הלובר בפריז.

הרצאה מס. 6 – רובנס – האמן והדיפלומט
כשרונו והשכלתו הגבוהה הביאה לרובנס הזמנות ממלכי אירופה. הוא הצליח לתרום את חלקו כדיפלומט השואף להשכנת שלום באירופה המשוסעת. הוא זכה בתוארי כבוד ממלך ספרד יחד עם קבלת תואר סר ממלך אנגליה. את פעילותו הדיפלומטית הוא יצר באמצעות יצירות העוסקות במלחמה ושלום, אותן נסקור בהרצאה זו.

הרצאה מס.7 – שנותיו האחרונות ושיתופי הפעולה שלו עם אמנים אחרים.
בערוב ימיו, עם נישואיו השניים יצר רובנס במקביל – ציורי נוף פסטורליים יחד עם שיתופי פעולה עם אמנים אחרים, כשהבולט ביניהם הוא יאןברויכל, בנו הצעיר של פיטר ברויכל הזקן. נלמד בהרצאה זו על סוגיה זו של עבודה משותפת של שני ציירים ונעקוב אחר רובנס עד לפטירתו בגיל 63.

הרצאה מס. 8 – רובנס ומורשתו
את רובנס בפרט ואת סגנונו וחידושיו בכלל, נוכל לבחון אצל אמני תקופתו, אשר חלקם התחנכו על ידו בסדנתו הגדולה, במשך מאות שנים הוא היווה מופת ומודל לחיקוי אצל אמנים רבים, נעמוד על השפעתו על ציירי הרומנטיקה בצרפת של המאה ה-19.
 

הרצאות נוספות

פטרוני אמנות באיטליה

פטרוני האמנות ברנסנס האיטלקי מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן

קרא עוד »
דילוג לתוכן