הסיפור המרתק של הציור בארצות השפלה

 

 הסיפור המרתק של הציור בארצות השפלה

 מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

 

 700 שנה של ציור ייחודי שהשפיע על שאר אמני אירופה נוצר בארצות השפלה. נעמוד על ראשית הציור הפלמי של כתבי יד ומיניאטורות ונסקור את פעילותם של גדולי האמנים עד לואן גוך ומונדריאן במאה ה-20.

  1. איך הכל התחיל?

איור כתבי היד המיניאטוריים העניקו, במשך מאות שנים את המיומנות הנפלאה של אמני ארצות השפלה. נראה את "ספר השעות של הדוכס דה ברי" ונתחיל בהיכרות עם גדול אמני המאה ה-14 יאן ואן אייק.

יאן ואן אייק וממשיכי דרכו

בשורת הרנסנס הגיעה גם לארצות השפלה (הולנד ובלגיה של היום). חצר דוכסות בורגונדיה היוותה כר פורה לצמיחתם של ענקי הציור, ממשיכיו של יאן ואן אייק, האיש הבולט ביותר שהשתמש במכחול בעל שערה אחת, ובזכוכית מגדלת בציוריו. נסקור את הציור לפניו עם כתבי היד המאוירים כדי לעמוד על החדשנות של הציירים במאה ה-15.  נכיר אמנים מפתיעים, הגם שאינם מוכרים דיים, כמו רוג'יר ואן דר ויידן, פטרוס כריסטוס ורבים אחרים.

פיטר ברויגל, בניו ונכדיו

הצייר הפלמי הנודע בציורי האיכרים שלו וביכולתו המדהימה להכניס פרטי פרטים לתוך ציוריו. מסע בעקבות "חתונת האיכרים", "מגדל בבל" וציורי מופת נוספים. יצירותיו המפורסמות של ברויכל וצאצאיו ידועות בשל המסרים החברתיים החבויים בהן מצד אחד, ובכישרונו היוצא דופן בתיאור מיניאטורי של הדמויות. ננסה לפענח את הסודות הטמונים ביצירותיו.

  1. הירונימוס בוש המפתיע והמוזר מכולם.

שמו של הירונימוס בוש מהדהד באוזני רבים כצייר מוזר וסוריאליסטי שהקדים את זמנו. נשמע עליו ונבחן כמה מיצירותיו. בתקופתו פעלו אמנים מוכשרים נוספים אשר ננסה בהרצאה לגאול אותם מאלמוניותם, מגיע להם. הם היו וירטואוזים של ממש.

  1. רובנס – גדול ציירי ארצות השפלה

 האמן הפלמי הדגול למד ברומא את חידושי הבארוק אצל קאראואג'יו. את הסגנון המודרני והחדשני הביא אתו לארצות הצפון וזכה שם להערצה ולכבוד, להם איש לא זכה לפניו. נשמע את סיפור חייו האישיים, נבקר בביתו ונעלה לקברו. ננסה לעמוד על פשר הצלחתו והשפעתו על אמנות הציור עד היום.

  1. רובנס וממשיכי דרכו

הסדנה של רובנס באנטוורפן העמידה שורה של אמנים דגולים כמו אנטוני ואן דייק, יעקוב יורדנס ועוד. במקביל, פועלים בצפון אמנים כמו פראנס האלס ואחרים המקדימים את רמברנדט.

  1. רמברנדט – גדול אמני הולנד

 

מציורי התנ"ך שלו ועד "משמר הלילה" – נסקור את יצירות המופת שלו ונשמע את סיפור חייו הטראגי. נופתע לשמוע שבערוב ימיו הוא נשכח לגמרי ורק במאה ה-19 שמו הועלה מתהום הנשייה. ננסה לפתור את תעלומת "יהדותו" של האיש, שחייו היו ממש סיפור "איוב" וכה הרבה לצייר סיפורי תנ"ך בשונה כל כך מציירים אחרים.

  1. ורמיר ו"הנערה עם עגיל הפנינה"

37 ציורים בלבד הספיק הצייר המפורסם מהעיר דלפט לצייר בחייו הקצרים. נסקור את מרביתם וננסה לפתור את תעלומת פירסומו העולמי. נשאל את השאלה המציקה – האם באמת "הנערה ועגיל הפנינה" היא אכן יצירת המופת האיכותית ביותר שלו? נשמע תשובות מפתיעות מאד

 יאן סטין וציירי המאה ה-17

השמות של ענקי הציור בהולנד ובלגיה, אשר יצירותיהם מותירות את הצופה בפה פעור, לא ידועים למרביתנו. מי היו האמנים? מה המפתיע כל כך בציורים שלהם? מדוע לא זכו לפרסום? מה משמעות המונח "ציורי גלריה"?

  1. ואן גוך ופיט מונדריאן

שני אמנים, שני עולמות שונים. תעלומת חייו, יצירתו ומותו של ואן גוך לא פוענחה כראוי עד היום. ננסה, באמצעות סיפור חייו ויצירתו האמנותית לשפוך אור על התעלומה המרתקת. נכיר את האמן שהביא לעולם את הציור המופשט לאחר אלפי שנים של ציור פיגורטיבי.

 

הרצאות נוספות

מהרוקוקו ועד המאה ה-20

מהרוקוקו ועד המאה ה-20 מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן

קרא עוד »
דילוג לתוכן