יוון ערש התרבות, האמנות והמשחקים האולימפיים

יוון ערש התרבות, האמנות והמשחקים האולימפיים

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

 

יוון העניקה לעולם את מורשת התרבות, האמנות והמשחקים האולימפיים. הארכיטקטורה, הפיסול, הציור, המיתולוגיה והמשחקים האולימפיים – מרתקים את בן תרבות המערב עד ימינו אלה. הקורס המקיף  יביא את סיפורה של יוון העתיקה – האמנות, התרבות והמשחקים האולימפיים. הקורס יאפשר לנו הבנה טובה יותר גם לעולמנו התרבותי כיום.

 הרצאה 1 – הנשים במלחמת טרויה

מלחמת טרויה, המלחמה המתועדת הראשונה והמפורסמת כל כך, נגרמה על ידי נשים, הנשים השפיעו על מהלכה והן גם האחראיות לסיומה. הרצאה מרתקת על המלחמה בין יוון לטרויה עם דגש על פעילותן של הנשים.

הרצאה 2 – המשחקים האולימפיים ביוון העתיקה מאולימפיה ועד טוקיו

המשחקים האולימפיים והאולימפיאדות מרתקות מאות מיליוני בני אדם עד היום. 293 (!) אולימפיאדות נערכו באולימפיה במשך כ-1200 שנה. נלמד איך הכול התחיל, כמובן על ידי האלים והגיבורים. מה היה אז ובמה שונים המשחקים הקדומים לאלה של היום. נסקור באופן יסודי את התפתחות המשחקים ואופן ניהולם, נסייר במבנים ובמתקנים אשר שוחזרו בתמונות שיוצגו בצורה מושלמת , נבין את כללי התחרויות ונצפה ביצירות האמנות שבהם מככבים גדולי הספורטאים של אז.

 

הרצאה 3 – מהי מיתולוגיה, מדוע דווקא המיתולוגיה היוונית – ומה לכל זה ולאמנות?

מדוע המיתולוגיה היוונית מרתקת עד היום את המין האנושי. הרצאה בה שזורים סיפורים מרתקים יחד עם יצירות מופת העוסקות בנושא ינסו להסביר לנו, עד כמה המיתולוגיה היוונית חיה, נושמת ואופפת אותנו מכל עבר. מפגש עם העולם הספרותי, התרבותי והחברתי של יוון ורומא על רקע האתוס המיתולוגי. המיתולוגיה הקלאסית – התנ"ך של העולם המערבי ועד ימינו. העולם לפני היווצרות האלים האולימפיים.

 

הרצאה 4 – האדריכלות ביוון מהמקדש היווני ועד "הבית הלבן"

 סיפורה של האדריכלות היוונית והשפעתה על כל ההיסטוריה של האדריכלות עד היום הזה. מקדשים, תיאטרון וסגנונות הבנייה השונים – הדורי, היוני והקורינתי. עם לימוד סגנונות נצא לסיור מקיף ב"מגנה גרקה"  ונראה את הבנייה היוונית בסיציליה, דרום איטליה וכל אגן ים התיכון. נבדוק את השפעת הבנייה ביוון על הארכיטקטורה של הרנסנס והזרם הניאו-קלאסי של המאה ה – 19 .

 הרצאה 5 – סיפורי אהבה וארוטיקה מהמיתולוגיה היוונית

 מה עושים האלים והאלות שם, למעלה, על האולימפוס? בעיקר פלירטים והרפתקאות אהבים. בהרצאה עסיסית נשמע על סיפורי האהבה תוך כדי צפייה ביצירות אמנות מפורסמות, המספרות לנו את סיפורי האהבה של האלים והאלות.

 

הרצאה 6 – האקרופוליס של אתונה

האקרופוליס של אתונה הוא מהמפורסמים שבין שרידי העבר המפואר של יוון העתיקה. נסייר על הגבעה הגבוהה ונסקור את מבני הפאר שהתנוססו שם בעבר. נבקר גם במוזיאון המודרני החדש, והמפתיע כל כך בייחודו, מוזיאון האקרופוליס שלמרגלות הגבעה המפורסמת.

הרצאה 7 – הפיסול ביוון מאפולו עד "דוד" של מיכלאנג'לו

 נסקור את התפתחות הפיסול ביוון החל מההשפעה המצרית ועד לפסגת הישגי הפיסול של המאה החמישית לפנה"ס – "תור הזהב של אתונה".התקופה ההלניסטית על מגוון האסכולות שקמו ברחבי האימפריה שייסד אלכסנדר מוקדון. נבדוק את השפעת הפיסול היווני על הפיסול ברומא, על פסלים ידועים מהעת החדשה ובתקופת הרנסנס וננסה לעמוד על הקשר ל"דוד" של מיכלאנג'לו.

 

הרצאה 8 – להעפיל אל האולימפוס שם נגלה את הסודות של האלים האולימפיים

 מהו האולימפוס והיכן הוא נמצא? מה תפקידיהם של האלים? מה עושים שם האלים? מה הם שותים ואוכלים? פרפראות מחייהם, אהבותיהם וההרפתקאות של האלים. על כל אלה ועוד בהרצאה מרתקת שתוקדש לגילוי סודות אלי האולימפוס

הרצאה 9 – הציור היוון – איך נראו החיים ביוון העתיקה?

ניסע במכונת הזמן אל יוון העתיקה ונכיר את החיים אז, באמצעות ציורי כדי החרס מהתקופה הגיאומטרית ועד ציורי הפסיפסים בפומפי ובסיציליה. מסע מרתק של ציורי עלילות גיבורי המיתולוגיה, ספורטאי תחרויות הספורט, תיאורים ארוטיים של מעשי אהבה ותיאור החיים של העת העתיקה.

הרצאה 10 – הסגנון הביזנטי בציור – מיוון לרומא, רוונה, סיציליה ועוד.

על אדמת יוון ועל חורבות התקופה הקלאסית עלתה ופרחה האימפריה הביזנטית – מדינה דתית שאפשרה ציור אך ורק למטרת העברת המסר הדתי להמונים. טכניקת הפסיפס הביזנטי, האופי המייחד את הסגנון המתפשט בכל רחבי אגן הים התיכון ישאיר את חותמו עד תחילת תקופת הרנסנס. נתחיל את הסיור ביוון ונמשיך לרומא, רוונה, סיציליה ועוד.

הרצאות נוספות

סרטים וספרים מספרים אמנות

סרטים וספרים מספרים אמנות  מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן

קרא עוד »

מהפכנים וסוללי דרך

מהפכנים וסוללי דרך בתולדות האמנות מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס",

קרא עוד »
דילוג לתוכן