מהרוקוקו ועד המאה ה-20

מהרוקוקו ועד המאה ה-20

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

 התקופה הסוערת והמרתקת של המאה ה-19 תהווה את עיקר הנושאים אשר ילובנו בסדרה. הזרמים השונים והמנוגדים, תחילתו של המודרניזם באמצעות הזרם האימפרסיוניסטי יוצרים עולם חדש של אמנות . הקורס יסקור את פעילות האמנים מתקופת הרוקוקו במאה ה-18 ועד אמני המאה ה-20 – פיקאסו, הסוריאליסטים ואחרים.

  פירוט המפגשים:

 הרוקוקו – הסגנון הקליל של המאה ה-18

פריז וורסאי הופכות להיות מרכז האמנות של אירופה. משם יצאה בשורת הרוקוקו אל שאר ארצות אירופה. מהו הסגנון הזה, מי הם האמנים אשר יצרו בסגנון זה ומדוע הוא עבר מן העולם במהירות כה רבה.

  1. הניאוקלאסיקה בציור – דויד, אנגרה ואחרים

הכמיהה המחודשת לערכי האמנות והתרבות הקלסיים מביאה לעולם סגנון חדש – הניאוקלאסיקה. נבחן את נושאי הציור, סגנונו וייחודו. נקדיש מקום להבנת עקרונות האקדמיה, המושלת בכיפה והמתנגדת לכל חידוש ושינוי.

  1. הרומנטיקה והריאליזם

 שני זרמים חדשניים הקוראים תיגר על שלטונה המוחלט של האקדמיה בעולם האמנות של פריז. נכיר את דלקרואה האיש שהביא את הזרם הרומנטי לציור ואת קורבה, הצייר הריאליסט הנועז ומחאתו . נספר גם על מילה ו"המלקטות" שלו.

  1. מאנה ומונה

 מאנה, "צייר החיים המודרניים" נחשב למהפכן בעיני בני תקופתו ויצירותיו עוררו שערורייה מדי פעם.  מונה, למרות הקשיים והמכשולים מפלס את הדרך לזרם המודרני הראשון בטכניקת הציור – האימפרסיוניזם. נלמד, צעד אחר צעד, מהו האימפרסיוניזם.

  1. רנואר ואימפרסיוניסטים נוספים

יחד עם מונה מנהיג רנואר את הסגנון המרדני והחדש, זוכה לקיתונות של בוז וממשיך בדרכו עד להכרה ולהצלחה המסחררת. נכיר יחד אתו אמנים נוספים שהשתייכו לזרם האימפרסיוניסטי.

  1. אמני הפוסט-אימפרסיוניזם סזאן, טולוז לוטרק גוגן

האימפרסיוניזם סלל דרך לאמנים אשר ראו בו תחנת מעבר להגשמה עצמית בדרכים אחרות. נכיר את האמנים שצעדו הלאה והיוו את הגשר בים האמנות של המאה ה-19 לזו של המאה ה-20.

  1. ואן גוך, האמן המיוסר

    ננסה לעמוד על פשר סודו וקסמו של האמן, שלא הצליח להמתין עד שהעולם יכיר בו והתאבד. יצירותיו של ואן גוך שובות עין ויוצרות ריגוש אצל כל צופה. נסקור רבות מיצירותיו וננסה לעמוד על פשרן.

  1. הפיסול של המאה ה-19 מקאנובה ועד רודן

את המאה ה-19 פותח בסערה האמן האיטלקי אנטוניו קאנובה בפסליו הניאוקלאסיים. פאולין בורגזה הוא המפורסם ביניהם. את המאה מסיים אוגוסט רודן, השונה כל כך מקאנובה, בפסליו הרבים שזכו לשעתוקים אין ספור. בהרצאה נסקור מיצירותיהם ונעמוד על ההבדלים והמאפיינים השונים שלהם.

  1. פיקאסו – חייו, חידושיו ונשותיו

האמן השובר את כל המוסכמות מביא לעולם שפע של רעיונות אמנותיים חדישים אשר יהממו את כל צופיו. ננסה להבין כמה מחידושיו, את דרך מחשבתו ואת יצירותיו הטעונות הסבר.

  1. הסוריאליזם וזרמים נוספים במאה ה-20

סלבאדור דאלי, רנה מגריט ואחרים היו מהמנהיגים הבולטים של הסוריאליזם, הסגנון והדרך העל-מציאותית. ננסה לעמוד על מהותו של הזרם הזה, המורד במוסכמות ורוצה להפתיע את הצופה. נכיר גם כמה מהאסכולות האחרות של המאה ה-20.

הרצאות נוספות

גדולי הציירים של וונציה

סיפורה המרתק של "אסכולת וונציה" והציירים הגדולים של העיר סדרה חדשה בה נכיר את סגנון הציור הייחודי בוונציה, שנקרא "אסכולת וונציה". נלמד על תחילת הציור

קרא עוד »

מהפכנים וסוללי דרך

מהפכנים וסוללי דרך בתולדות האמנות מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס",

קרא עוד »
דילוג לתוכן