רובנס, רמברנדט והבארוק של צפון אירופה

רובנס, רמברנדט והבארוק של צפון אירופה

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

 

המאה ה-17 בתולדות האמנות עמדה בסימן השפעות המהפכה בכל תחומי האמנות שהתחוללה ברומא באמצעותם של ברניני וקאראוג'יו. הקורס יתאר את החידושים בתחומי האמנות כפי שבאו לידי ביטוי בארצות הצפון ובעיקר בארצות השפלה, הלט הם הולנד ובלגיה של היום. הידועים מבין אמני הבארוק הם רובנס ורמברנדט, אך לא נפסח על אמנים רבים אחרים שפעלו באזור באותה תקופה.

 

נושאי הקורס

 מסורת הציור הפלמי עד המאה ה-17

כדי להבין את עוצמתה של המהפכה בציור של המאה ה-17 יש להכיר את מסורת הציור עד לאותה תקופה. נבחן ונסקור את התפתחות הציור החל מאיורי כתבי היד, דרך יצירותיהם של אמני ארצות השפלה, המכונים "פרימיטיביים" ועד לפיטר ברויכל "הזקן".

  1. רובנס והשפעת הבארוק של רומא

רובנס, האמן שכונה "הצייר המפורסם ביותר בעולם", שהה 8 שנים באיטליה והביא משם את בשורת המהפך של הבארוק. נבחן כיצד החלה הקריירה המזהירה של רובנס הצעיר, כיצד הושפע ממראה עיניו ברומא ונלמד על יצירותיו הראשונות לאחר חזרתו אל אנטוורפן.

  1. רובנס – הצייר הגדול של ארצות השפלה

בהרצאה זו נסקור רבות מיצירותיו של רובנס וננסה להבין עד כמה גדולה הייתה המהפכה שנוצרה בעקבות יצירותיו המרשימות. נסקור את יצירותיו באנטוורפן, בספרד ובאנגליה. נשמע את סיפור חייו האישיים אשר יש בהם כדי ללמד אותנו על אורח חייו של אמן מצד אחד ואיש העולם הגדול מאידך.

  1. רובנס ומלכת צרפת – מריה דה מדיצ'י

ההזמנה הגדולה ביותר של רובנס התקבלה מהמלכה האם של צרפת, מריה דה מדיצ'י, אלמנתו של המלך אנרי הרביעי ואמו של לואי ה-13. 24 הציורים הענקיים, המוצגים כיום במוזיאון הלובר בפריז, מהווים דוגמא למחזור ציורי תעמולה ויחסי ציבור יחד עם הבנה יסודית ומעמיקה באלגוריה ובמיתולוגיה היוונית.

  1. רובנס והמורשת שלו

גדולתו של אמן נמדדת בהשפעתו על אמנים אחרים. ננסה ללמוד עד כמה השפיע רובנס על אמנים אחרים, החל מבני תקופתו וכלה במאה ה-20. נסקור יצירות של תלמידיו כמו אנטוני ואן דייק, ג'ורדנס ואחרים, יחד עם אמני המאה ה-19 דלקרואה והאימפרסיוניסטים במטרה ללמוד על מורשתו הגדולה.

  1. רמברנדט – מהתהילה של איש צעיר אל השכחה בסמוך למותו

רמברנדט הפציע בשמי הציור של הולנד כמטאור. הוא הפך לצייר החשוב ביותר באנטוורפן, למפורסם ולעשיר בין הציירים הרבים עד .. הציור "משמר הלילה" המפורסם. מה עשה את רמברנדט לחדשן ולמפורסם ומה עשה אותו לאמן שאיש אינו יודע היום את מקום קבורתו.

  1. רמברנדט וציורי התנ"ך

רמברנדט נחשב לגדול ציירי סיפורי התנ"ך ודמויותיו. גם אם הדבר אינו מפתיע לאור ריבוי הזמנות מאנשים פרוטסטנטים, יהיה זה מפתיע להיווכח כיצד התעמק הצייר בנושאי יצירתו, וכיצד נוכל גם אנו, עם הספר והתנ"ך, ללמוד פרטים על הדמויות והסיפורים, אותם לא ידענו עד כה. נלמד אותם מרמברנדט.

  1. "ציורי גלריה" ו"ציורי ז'אנר"

נושאי הציור של אמני ארצות השפלה הרבים עסקו בתחומים צרים לכאורה של נושאים בהם עסקו כל ימי חייהם. נלמד להכיר אותם אך גם נוקיר אותם בזכות רבדי העומק השונים אותם העניקו לציורים אשר לא מתגלים אל הצופה במבט ראשון.

הרצאות נוספות

תולדות היופי

הרצאה או סדרה העוסקת במושג היופי בתולדות האמנות הרצאה אחת או סדרת הרצאות האמנות עוסקת ביופי מאז ומתמיד. מהו יופי ? מה נחשב ליפה? האם

קרא עוד »

הציור בארצות השפלה

הסיפור המרתק של הציור בארצות השפלה מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים – "משחקי האלים", "סודות אלי

קרא עוד »
דילוג לתוכן