הבארוק – אדריכלות, ציור ופיסול

הבארוק – אדריכלות, פיסול וציור

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

 

המאה ה – 17 חוללה מפנה בתולדות האמנות וסגנון חדש ומסעיר נולד – סגנון הבארוק. תקופת הבארוק מפגישה אותנו עם אמנות דרמטית, מפתיעה  וחדשנית לאחר תקופת הרנסנס השלווה והנינוחה. לאחר מאות שנות הרנסנס, חוללו שני אמנים צעירים מפנה דרמתי. הפיסול, הציור והאדריכלות לבשו פנים חדשות ומפתיעות. ברניני עושה את המהפך בפיסול, קאראואג'יו בציור ובורומיני ואחרים באדריכלות. הפיאצות, המזרקות, הכנסיות עם הציורים האשלייתיים יככבו גם הם בסדרה המרתקת.

  

פירוט המפגשים:

 הרצאה 1 – שלהי תקופת הרנסנס

 

לקראת סוף המאה ה-16 יוצרים האמנים יצירות ברוח "המנייריזם". זרם חדשני המהווה שלב ביניים לקראת המהפך העתיד להתרחש במאה ה-17. נסקור את פעילותם בציור ובפיסול.

 

הרצאה 2 – קאראואג'יו – מחולל הבארוק בציור

 

האמן הצעיר והסוער, אשר מנתץ, אחת לאחת, את כל המוסכמות המקובלות בציור ומביא לעולם שפע של יצירות נועזות ומרתקות.

 

הרצאה 3 – ארטמיסיה באיטליה, ולסקז בספרד ועוד

 

הציירת הפמיניסטית המרשימה תפתח את רשימת האמנים הצעירים אשר ראו בקאראואג'יו את הצייר המודרני הראוי לחיקוי והערצה. נכיר את יצירתה, נלמד על הציירים האחרים שפעלו במקביל, לה טור בצרפת וולסקז בספרד. נשווה בין העבודות של האחים קאראצ'י, גווידו רני ואחרים לציוריו של קאראואג'יו.

 

הרצאה 4 – ברניני והפיסול של הבארוק  

 

ברניני בעקבות קאראואג'יו יוצר פיסול מסוג חדש. נסקור את יצירות הפיסול שלו המתארות אקסטזה, סערת יצרים והנצחת רגע השיא בסיפור . ברניני הצעיר מסעיר את רומא בפסליו החדשניים והמפתיעים – "דוד", "אפולו ודפנה", "האדס חוטף את פרספונה". ננסה לעמוד על חידושיו בפסליו המפורסמים ונבחן אותם לעומת הפיסול בדור הקודם.

 

הרצאה 5 – ברניני, בורומיני והאדריכלות של הבארוק המשנים את פניה של רומא

 

סגנון הבארוק המלהיב באדריכלות אשר מבשריו הם ברניני ובורומיני  יוצא מרומא ומתפשט בכל אירופה. נסקור את מפעלי הבנייה באיטליה ובארצות נוספות. נסקור את פעילותו של ברניני בכנסיות רבות בהן הביא את בשורה המודרנית. נלמד על "האקסטזה של תרזה", על "לודוביקה" ועל יצירות רבות אחרות שלו. נלמד על "סודות" הפיאצות והמזרקות אותן יצר ושינה את פניה של רומא.

 

הרצאה 6 – ברניני וכנסיית סנט פטרוס

 

הפיאצה והכנסייה הגדולה בעולם זכתה למנה גדושה של יצירותיו של ברניני. נסקור אותן יחד עם סקירת יצירות מופת של אמנים אחרים המצויות בכנסייה, כמו ה"פייטה" של מיכאלאנג'לו ועוד.

 

הרצאה 7 – הכנסיות הבארוקיות – האשליה ו"תעתוע העין".

 

ברניני, ובעיקר יריבו הגדול בורומיני עושים "סדר חדש" באדריכלות. על רקע מלחמת הדת בין הכנסייה הקתולית לפלג הפרוטסטנטי נבנים מבנים מפתיעים המשלבים ציור אשלייתי, אדריכלות מפתיעה ופניה של רומא משתנים ללא היכר.

 

הרצאה 8 – רובנס – גדול ציירי ארצות השפלה

 

רובנס, המושפע משהותו באיטליה מביא צפונה, אל ארצות השפלה, את הסגנון החדש והמפתיע. הוא משלב ביצירותיו את המסורת הפלמית יחד עם החידושים של איטליה.

 

הרצאה 9 – רובנס – מחזור הציורים על חייה של מריה דה מדיצ'י

 

 יצירתו הגדולה ביותר של רובנס, פרי הזמנתה של המלכה האם בצרפת פרושה על פני 24 ציורי ענק במוזיאון הלובר. נסקור את חייה של מריה דה מדיצ'י באמצעות יצירותיו של רובנס.

 

הרצאה 10 – רמברנדט – ראש וראשון לציירי הולנד

 

"משמר הלילה" , המייצג את שיא הווירטואוזיות של רמברנדט מהווה גם נקודת מפנה דרמטית בחייו האישיים והמקצועיים. נסקור את פועלו של רמברנדט ואת השפעתו על בני דורו.

 

הרצאה 11 – ורמיר ו"נערה עם עגיל הפנינה"

 

 הצייר העני מהעיר דלפט הצליח להקסים את כולם ביצירותיו השקטות והנוגעות ללב. ננסה לעמוד על פשר סודו ועל הנוסחה להצלחה.

 

הרצאה 12 – ציורי גלריה ותור זהב של האמנות בארצות השפלה

 

נושאים שונים, ציורי ז'אנר וציורים מרהיבים של בתי אספני אמנות מהווים את הפעילות במאה ה-17 בארצות השפלה. נכיר אמנים פחות ידועים אשא העשירו את עולמם של אספני האמנות בתקופה.

 

 

 

 

 

הרצאות נוספות

הציור בתקופת הרנסנס

מג'וטו בפדובה ועד למיכאלאנג'לו בקפלה הסיסטינית סדרה מרתקת הפורשת לפנינו את סיפורו של הציור בתקופת הרנסנס. ג'וטו, על רקע הציור הביזנטי מחולל את המהפך ומבשר

קרא עוד »
דילוג לתוכן