מהפכנים וסוללי דרך

מהפכנים וסוללי דרך בתולדות האמנות

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

קורס מתקדם בתולדות האמנות, שיעסוק בסוגיות של חדשנות, בעיטה במוסכמות, נטישת העבר והעזה יצירתית ומחשבתית. כל הרצאה תיוחד לאחד או שניים ממחוללי השינויים ומבשרי התקופה החדשה, מיוון העתיקה ועד הסוריאליזם.

נושאי ההרצאות:

  1. מהפכנים וסוללי דרך ביוון העתיקה

נסקור את האמנות הקלאסית ביוון העתיקה וננסה להבין את המהפך של האמנות בתקופה ההלניסטית לעומת האמנות של המאה ה-5 לפנה"ס. נתייחס גם לאמנות הציור והפיסול ברומא, המהווה המשך ופיתוח של אמנות יוון.

 

  1. ג'וטו ומאזאצ'ו: מבשרי הרנסנס

שני ענקי הציור, אשר 100 שנה מפרידות ביניהם, נחשבים לאמנים שנטשו את האמנות הביזנטית והביאו לעולם את בשורת הרנסנס. מה היה המהפך של ג'וטו לעומת הסגנון הביזנטי ומה היו הצעדים הנוספים של מאזאצ'ו?

 

  1. מהפכני הפיסול של הרנסנס

פסלי הרנסנס העדיפו את חיקוי ההוד וההדר של העת העתיקה לעומת הפיסול הגותי ברחבי אירופה. מדוע נחשב דונטלו לפסל הרנסנס הראשון ומה היה החידוש שלו? נכיר פסלים שהיו חדשניים במידה כזו שלא התקבלו על ידי אנשי התקופה.

  1. ברונלסקי ופאלאדיומחוללי ומבשרי אדריכלות הרנסנס.

נסקור את סגנונות האדריכלות הרומנסקית והגותית כדי להבין את המהפכה של אדריכלים אלה ואת משמעות האדריכלות הרנסנסית.

 

  1. ברניני: מחולל סגנון הבארוק בפיסול

האיש שהעז לקרוא תיגר על מוסכמות הפיסול של הרנסנס ויצר עולם של תיאטרליות, וירטואוזיות מפתיעה, קומפוזיציות חדשות והצגת הדרמה בשיאה.

 

  1. קאראואג'יו: הצייר שיצר את סגנון הבארוק בציור

האמן אשר בעט בפומבי במאפייני הציור הרנסנסי והדהים את בני זמנו בחדשנותו הנועזת. השימוש החדשני באור-צל, הריאליזם הבוטה, בחירת רגע השיא – כל אלה ועוד ביצירות המהפכניות של קאראואג'יו. נלמד גם על כמה ממשיכי דרכו, כמו הציירת ארטמיסיה ג'נטילסקי ואחרים.

 

  1. רובנס ורמברנדט – מחוללי סגנון הבארוק בארצות השפלה.

נסקור כיצד שינו שני הענקים הללו את סגנון הציור המקובל בהולנד ובלגיה של היום והביאו, כל אחד בדרכו את בשורת הבארוק, "המודרנה" של המאה ה-17 אל ארצות הצפון.


  1. מונה ורנואר: לידת האימפרסיוניזם

נסקור את המגמות בציור של המאה ה-19 כדי להבין איזו מהפכה מפתיעה וייחודית יצרו מונה, רנואר וחבריהם בעולם הציור. ננסה להבין מדוע כה התנגדו להם בתחילת פעילותם. מה היה סוד המהפכנות שלהם ומדוע רק הם חשבו על כך.

  1. קאנובה ורודן: פסלי המאה ה-19

קאנובה, הפסל הניאו-קלאסי של ראשית המאה ה-19 פינה את הזירה לפסל אוגוסט רודן, שפעל בסוף המאה והביא לעולם סגנון חדש ונועז, ריאליסטי, הבעתי ומפתיע, השונה לחלוטין מהסגנון שהתווה קאנובה לפניו.

  1. פיקאסו – עולם חדש בפתח.

פיקאסו, מנתץ לראשונה בתולדות האמנות את מושג "החלון" שהחזיק מעמד אלפי שנים ומפתיע בהמצאת הצפייה מנקודות מבט שונות בו זמנית

  1. הסוריאליזם: עולם חדש בפתח

הסוריאליסטים – מגריט, דאלי, חואן מירו ואחרים, גילו לנו את סודות העולם "מעל למציאות". מה היה המהפך שלהם? מדוע הם נחשבים, בין השאר, למבשרי האמנות המודרנית? נתייחס גם לכמה מהעבודות המודרניות יותר שבאו לעולם בעקבותיהם.

 

הרצאות נוספות

גדולי הציור בוונציה

גדולי הציור בוונציה מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי

קרא עוד »
דילוג לתוכן