הסיפורים הקטנים מאחורי היצירות הגדולות

הסיפורים הקטנים מאחורי היצירות הגדולות

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

 

סדרה חדשה מיוחדת במינה. היצירות הגדולות באמנות מסתירות לעתים סיפורים קטנים ומרתקים על האמן, על המזמין, התקופה בה נוצרה היצירה, האנקדוטות הקטנות והמשעשעות ההופכות את הצפייה לסיפור מרתק ומעניין במיוחד. כל תחומי החיים באים לידי ביטוי ביצירות האמנות והחיים עצמם מתוארים גם כן. כל הרצאה עוסקת בנושא חתך אחר וסוקרת את התייחסות האמנות – בציור, פסול ואדריכלות.

 יצירות שעוררו שערורייה

הסיפורים העסיסיים מאחורי יצירות שעוררו בזמנו שערורייה – נבחן את היצירה, נספר על הסערה שחוללה ונגחך לעצמנו היום על מה פרצו  שערוריות בעבר. נלמד על אמות המוסר והצניעות בעבר – אלה אשר מאחוריהן נמצאת תמימות ואלה אשר מאחוריהן נמצאת הצביעות. נראה את טיציאן, קאראואג'יו, מאנה, רודן ורבים אחרים.

מי אמר שאין הומור ובדיחות באמנות?

"האמנות היא בבואה של המציאות", לא כן? בחיים אנו נהנים מדי פעם מחוש הומור, מבדיחות וצוחקים צחוק גדול ומשחרר. גם האמנות מביאה לנו, כבר מן העת העתיקה, רגעים של צחוק, חיוך והרגשה טובה. נסקור יצירות רבות שנועדו להביא חיוך אצל הצופה ונחייך גם אנו. "ההומור הוא ידידנו הנאמן המלווה אותנו בדרכנו, גם באמנות".

מה עושה כתב עברי ביצירות אמנות?

מרגש מאד להביט ביצירת אמנות ולראות בה כתב עברי מוכר. מרתקים הסיפורים מאחורי יצירות אמנות אשר בהן מופיע כתב עברי, בדרך כלל עם שגיאות כתיב גסות ולפעמים בכתב נאה ונכון. מדוע? מה הסיפור המסתתר מאחורי הכתב העברי? מדוע מצאו לנכון אמנים ופטרונים אשר לא ידעו כלל את השפה העברית להשתמש בה ביצירותיהם.

"הגיל השלישי" ביצירות אמנות

האמנות, כבבואה לחיים עוסקת בתיאורי אנשים מבוגרים. במשחק עם הנכדים, בסיפורים על מבוגרים ונערות צעירות כמו בנותיו של לוט, בכבוד שרחשו אל האיש הזקן. הרצאה מרתקת בה נסקור יצירות מופת העוסקות בתיאור המבוגרים.

ציטוטים, גניבות והשפעות באמנות

מה אנו יודעים על הסיפור האמיתי מאחורי גניבה של יצירות אמנות מפורסמות כמו "המלחייה" של צ'ליני? "הצעקה" של מונק? נלמד כיצד נוכל להבחין בהשפעות של אמן אחד על השני ונלמד על ה"ציטוטים" המופיעים ביצירות של אמנים, אף המפורסמים ביותר אשר ראו לעצמם חובה להעתיק יצירות אחרות או רק לצטט אותן. "האומר דבר בשם אומרו, מביא גאולה לעולם" (מגילה ט"ז).

מאולימפיה לטוקיו- הסיפור המרתק של האולימפיאדות, מיוון העתיקה עד ימינו

סיפורם המרתק של המשחקים האולימפיים ביוון העתיקה, על רקע סיפורי המיתולוגיה הקשורים להם, יצירות האמנות המפוארות ב"כפר האולימפי" באולימפיה ומה הקשר בינן ובין המשחקים כיום.

אלף נשיקות ונשיקה…

הנשיקה הינה הקשר הפיזי הראשון בין שניים והמרחק הקטן ביותר ביניהם. ימיה של הנשיקה כימיה של האנושות. נבחן את הנשיקות בתנ"ך, במיתולוגיה היוונית ובנצרות. נראה נשיקות של בני משפחה, נשיקות אהבה ותשוקה, נשיקות של רוע ונשיקות של הערצה וכניעה.  ננסה כך לעמוד על ההבדלים בין הנשיקות על פי האמן, התקופה וההקשר.

פסיכה ואמור – סיפור אהבה מרגש ויצירות מופת בלתי נשכחות

הסיפור המיתולוגי המפורסם של הסופר הרומי אפוליאוס מהמאה ה-2 לספירה, הביא לעולם את אחד מסיפורי האהבה בו שזורים יופי, נדרי אהבה, בגידה והפי אנד מרגש ושמח. נשמע את הסיפור תוך כדי צפייה ביצירות האמנות הנפלאות המתארות את זוג האוהבים והרפתקאותיהם.

שירה ומוזיקה באמנות

"מוזיקה היא שפה שאינה זקוקה לתרגום אלא לציור" (פתגם עממי עתיק). נושא השירה והמוזיקה היה תמיד פופולארי באמנות, כבר מיוון העתיקה. אמנים רבים, בתקופות שונות, עסקו בנושא. ההרצאה תיקח אותך למסע מופלא בעקבות יצירות מרתקות העוסקות בשירה ובמוזיקה.

7 פלאי העולם העתיק

מסע במכונת הזמן אל העולם העתיק וסקירה מפורטת ומרתקת כל שבעת פלאי העולם העתיק, מעשה ידי בני אדם. ההרצאה תסקור את ההשפעה של פלאים אלה על עולמנו.

שינה טובה וחלומות פז

שנתו הראשונה של האדם הייתה מנוחתו האחרונה… ובאמנות? אריאדנה הנרדמת, חלום יעקב והיפנוס אל השינה (וההיפנוזה). נושא השינה מדיר שינה מהאמנים. נעקוב אחר יצירות מופת המתארות שינה וחלומות. סיפורי תנ"ך, מיתולוגיה ועד היפהפייה הנרדמת באגדת העם המפורסמת.

"מעשה ידיים"

נצא לסיור אמנותי בעקבות כפות ידיים ביצירות מפורסמות בתולדות הציור והפיסול. מהידיים של אלוהים ואדם בקפלה הסיסטינית, דרך ידיהם של זוגות בטקסי נישואין, ידיה של המונה ליזה, ועד ידיו החופנות של ברניני בפסלי המיתולוגיה בווילה בורגזה.

יצירות אמנות או הטרדות מיניות ? כנראה גם וגם…

הטרדות מיניות לא החלו בימינו. כבר בתנ"ך מוזכרות כמה הטרדות כאלה, ואף כאלה שהאישה היא המטרידה כמו יוסף, דלילה, בנותיו של לוט. נעסוק בסיפורי הטרדות כאלה באמצעות יצירות מופת מכל הזמנים.

פרחים ביצירות אמנות

"הפרחים הם מילים שאפילו תינוק מסוגל להבינן"… הרצאה מרתקת העוסקת בסיפורם ומקומם של פרחים. נחל מסיפורי המיתולוגיה אודות נרקיס, יקינתון ואחרים, נמשיך עם טבע דומם עם פרחים. ונעקוב אחר פרחים כסמל אהבה, כהד עמום לקרבנות אדם בעת העתיקה, כסמל לתשוקה ולחיזור וגם לנוי ולקישוט.

הרפואה ביצירות אמנות

חולים ורופאים מככבים ביצירות אמנות רבות. נתחיל עם אלי הרפואה במיתולוגיה, נמשיך עם נחש הנחושת התנכ"י ונסיים ביצירות מופת כמו "שיעור האנטומיה של ד"ר טולפ, מעשה ידיו של רמברנדט.

"יש לנו אפיפיור"

כיום, האפיפיור הינו רק דמות דתית בלבד. עד לא מזמן הוא היה ראש מדינה גדולה וחשובה במרכז איטליה, שהתקיימה במשך 1,100 שנה ! נשמע את סיפורה של המדינה הזו, נלמד על אופן בחירת האפיפיור, על המלחמות אליהן יצא, על כניעתו או ניצחונו מול ראשי מדינות , על מפעלי הבנייה שיזמו האפיפיורים ועוד.

הקתדראלות המפוארות של אירופה

אנו עומדים משתאים אל מול יכולת הבנייה של הבנאים שהפציעו במאה ה-11 והביאו לעולם סגנון חדש ומרהיב של מבנים ענקיים, העומדים על תילם עד היום הזה. נשמע על ההמצאות החדשות לעומת הסגנון הקודם, הרומנסקי, ונטייל בין הקתדראלות המפורסמות ביותר.

דלתות הן לא רק לגן העדן…

אין מבנה בלי דלתות. נסייר בין מבנים רבים וננסה להבין את הרעיון בתבליטי הברונזה והאבן בדלתות ומה משמעותם מבחינת המאמין הנוצרי. נגיע לכנסיות רבות ברחבי אירופה ונסיים ב"דלתות גן העדן" של בית הטבילה בפירנצה.

הקפלה הסיסטינית ברומא

פאר היצירה של תקופת הרנסנס ושיאו האישי של מיכלאנג'לו בהתמודדות עם טכניקת הפרסקו בציור על גבי תקרות וקירות. נשמע את סיפור המבנה הפרטי של האפיפיורים וננסה להתמצא בין אלפי הדמויות המצוירות באלפיים מ"ר של ציור רנסנסי.

סנט פטרוס – הכנסייה הגדולה בעולם

הכנסייה הגדולה בעולם, עם הכיכר הענקית בחזית, מהווים עד היום מוקד משיכה והתפעלות. נעסוק בהיסטוריה של המבנה, נשמע על האדריכלים הרבים ונראה את יצירות המופת המצויות בכנסייה.

ארמונות המספרים סיפורי אהבה

פטרוני האמנות הגדולים, דאגו לקשט את הארמון ואת הווילה בציורי קיר מרהיבים. כמה מעניין יהיה לגלות שהנושא האהוב על כולם, ללא יוצא מן הכלל – הוא סיפורי אהבה. נסייר במבנים מפוארים כאלה ונשמע על סיפורי האהבה.

ה"סודות" של הפיאצות והמזרקות ברומא

לכולנו נדמה שאנו מכירים היטב את הפיאצות והמזרקות המפורסמות ברומא. אם כן, היכן נמצא פסוק מספר בראשית, כתוב באותיות עבריות? מה היה במקום בו נמצאת פיאצה נבונה? מה עושים צבים במזרקה? והיכן סילוני מים מתיזים על עכוזיהן של נערות ארוטיות?

מה עושה אלכסנדר מוקדון ב"ציורי גלריה" ?

מפתיע לראות ב"ציורי גלריה" את אלכסנדר מוקדון שוב ושוב. מהו האירוע אשר הנציח את המצביא הגדול והציב אותו כשחקן בציורים, הנראים לכאורה שגרתיים ואולי אף משעממים. נלמד על "ציורי הגלריה" אשר הנציחו אוספי אמנות בטרם נוסדו המוזיאונים. מדוע נוצרו יצירות אלה ומהם הסיפורים הקטנים והגדולים העומדים מאחוריהם.

אהבת נשים ביצירות אמנות

אהבת נשים הייתה קיימת מאז ומתמיד. נתחיל מסאפפו המשוררת היוונייה ששרה על אהבה לאישה, נמשיך ברמיזות של האהבה ביצירות מופת רבות, נסיים בגוסטב קורבה ואחרים, שנתנו מקום לאהבה הנשית ביצירותיהם. נפגוש גם את טולוז לוטרק, דגה, אגון שילה ואחרים.

"… כולנו היינו פעם ילדים…"

מסע מרתק אל הילדות הקסומה באמצעות יצירות אמנות נפלאות. הפסל הרומי של הילד "מוציא הקוץ", מעללי הרקולס התינוק, משה בתיבה, ישו העולל, משחקי הילדים של ברויכל כל אלה הם חלק מסקירה של ילדים בתולדות האמנות.

"קדימה אוכל…"

"אמור לי מה אתה אוכל ואומר לך מי אתה" (ברילאט סאבארין) משתאות של זלילה וסביאה בעולם העתיק. הסעודה האחרונה, סעודות חתונה, ארוחת בוקר – כל אלה במסע אמנותי בעקבות אוכל וסעודה בתולדות האמנות.

זוגיות ואהבה

"הנשיקה" של רודן, טקסי החתונה מול מקדש הרה באגריג'נטו שבסיציליה – ומה שביניהם. הזוגיות, האהבה – אלות האהבה ואלי הנישואין, קופידון המשלח את חצי האהבה – הם ואחרים יככבו בהרצאה שתסקור את יחסה החם של האמנות, בציור ובפסול אליהם.

הצעקה בתולדות האמנות

כולם מכירים את הצעקה של מונק. היא איננה יחידה ובוודאי לא הייחודית והמרתקת ביותר. בהרצאה תובא סקירה מאלפת של יצירות אמנות, בפיסול ובציור, מהעת העתיקה ועד למאה העשרים, אשר המכנה המשותף להן הינו הצעקה.

התסרוקות והשיער המטופח

סיור מרתק בחיפוש וסקירת נושא התסרוקות וטיפוח השיער. נתחיל ממצרים העתיקה, דרך יוון ורומא, המצח ה"גבוה" של נשות הרנסנס, התסרוקות של מאדאם דה פומפדור ונסיים בתצוגות אופנתיות של תסרוקות ביצירות אמנות בימינו.

האור בתולדות האמנות

"אור הבוקר אינו זקוק למנורה" (ר' משה אבן עזרא) מסע מרתק בעקבות האור ביצירות האמנות. האור הטבעי של התקופה הקלאסית מפנה מקום לאור המסתורי ולאור הנר של תקופת הבארוק. האור האימפרסיוניסטי והאור של ז'ורז' סארא הניאו-אימפרסיוניסטי.

"תעתועי עין"

ציור מהווה לכאורה אשליה של מציאות. אך ישנן יצירות שקשה יהיה להאמין כי אלו הם ציורים ולא מציאות ממש. מה שנקרא "אשליה אופטית מוחלטת". נסקור את ראשיתה של וירטואוזיות מפתיעה זו ונסייר לאורך השנים עד ימינו אנו.

עונות השנה

ארבע עונות השנה היו תמיד נושא פופולרי באמנות ופטרונים רבים הזמינו יצירות על הנושא. נסקור יצירות של ברויכל, ארצ'ימבולדו, בושה ורבים אחרים. ננסה לעמוד על הדומה ועל השונה ונחשוב יחדיו מדוע הנושא היה כה חשוב בכל התקופות.

המידות הטובות והמידות הרעות

מהן המידות הנעלות והמידות הרעות? את כולן – הטובות והרעות – מייצגות נשים ! ננסה לבחון את מחזורי היצירות העוסקות במידות הללו, ונבחן עד כמה הן אוניברסליות ואקטואליות עד היום.

בעלי חיים בתולדות האמנות

"בעלי חיים אינם שואלים שאלות ואינם מותחים ביקורת" – איך הם נראים בעיני האמן? סקירה מרתקת של בעלי חיים המופיעים ביצירות אמנות. נבדוק מדוע דווקא בעל חיים זה מתואר ביצירה ולא אחר, נספר את הסיפור שמאחורי היצירה. מתאים למי שאוהב בעלי חיים ואמנות.

הדיוקן – ("משמר הלילה" היא תמונת דיוקן?)

דיוקן אישי, קבוצתי, זה של הפטרון, זה של האמן, השליט וגם דיוקנה של המאהבת הסודית. סיור מרתק בתולדות ציורי הדיוקן מקיסרי רומא ועד לדיוקן העצמי של גדולי האמנות.

"רוקדים עם כוכבים" … בתולדות האמנות.

שולמית – הרקדנית והפרס שלה – ראשו של יוחנן המטביל, ריקודי המינאדות בהילולות של דיוניסוס, ריקודי האיכרים של ברויכל – סיור מרתק בתולדות האמנות בחיפוש אחר הריקוד.

נביאי ישראל ביצירות אמנות

מסע אמנותי מרתק בעקבות יצירות מופת בהן מופיעים נביאי ישראל. המסע יתחיל בתקרה של הקפלה הסיסטינית, מעשה ידיו של מיכלאנג'לו וימשיך לעבר אתרים מרתקים וייחודיים.

מהמקדש ביוון עד ל"בית הלבן"

"האדריכלות היא מוזיקה חצובה באבן" (הנרי ג'יימס) סקירה מרתקת של התפתחות האדריכלות, בה נתבונן במבנים היסטוריים מפורסמים. נתחיל ביוון ורומא, נמשיך אל הקתדראלות הגותיות ונסיים ב"בית הלבן" בוושינגטון.

סוס ורוכבו

פעם, לא היו חיים בלי סוס. "מלכות תמורת סוס" (שייקספיר במחזה ריצ'ארד השלישי). הסוס מיוצג באמנות בכל התקופות ובכל הסגנונות. ההרצאה תעסוק בדימויים הרבים של הסוס ורוכבו בתולדות האמנות. מהעת העתיקה ועד לביטויו של הסוס באמנות המודרנית.

הנשים במלחמת טרויה

 המלחמה הגדולה בין היוונים לטרויה החלה בגלל האישה היפה ביותר בעולם. מפליא הוא שמלחמה, הנערכת על ידי גברים, מספרות אותה נשים – הנשים הגורמות למלחמה, הנשים הפועלות תוך כדי הלחימה וגורלן של הנשים לאחר סיום המלחמה. מרתק.

סיפורן של הקורטיזאנות

המאהבות הגדולות שזכו בתהילת עולם ובמעמד בכיר בחצר המלך.  נכיר את חצרות מלכי אירופה ואת חיי האהבה והחברה שהביאו לעולם את הנשים החשובות שהגיעו למעמדן לא רק בזכות ביצועי המיטה שלהן.

האמן ואהובתו

אמנים רבים תיארו בצורות שונות את מושא אהבתם. בין האהובות היו גם נשותיהם ובין הנשים היו גם אהובותיהם. נלמד להבדיל ביניהן וניכנס לחיים האישיים של האמנים הגדולים.

סיפורי אהבה במיתולוגיה היוונית

המיתולוגיה היוונית עשירה מאד בסיפורי אהבה. נשמע את הסיפורים, נראה יצירות מופת מזאוס ואהובותיו הרבות ועד אפולו ואהבותיו הטראגיות. לא נפסח על פיגמליון, על ריצת האוהבים המפורסמת ועוד.

OMG – אלוהים שלי

אלוהים נוכח בחיי האנושות בכל מקום מאז ומתמיד. מקומו כמובן, לא נפקד גם ביצירות אמנות רבות. נסקור תיאורי אלים, אלוהי ישראל, השילוש הקדוש הנוצרי ונעמוד על הדומה והשונה ביניהם. האדם ובוראו באמנות.

ה"פאם פאטאל" – האישה הקטלנית

הפחד מפני האישה היפהפייה שתוליך את הגבר לאבדון, היה קיים מאז ומתמיד. לא במקרה תואר הנחש המפתה בגן העדן כאישה יפה.. והסירנות בסורנטו? ולורליי על נהר הריין? נסקור את התופעה באמצעות יצירות מופת העוסקות בנושא.

המראה (ראי) ביצירות אמנות

המראה קיימת כבר במצרים ונשים השתמשו בה לקישוט ואיפור. האמנים השתמשו במראה להציג וירטואוזיות של ציור מכמה נקודות מבט. בהרצאה מרתקת נסקור את התפתחות השימוש במראה כאמצעי בציורים מפתיעים.

"חתימתו" של האמן על יצירתו

סיפור ה"חתימה" של האמן מרתק ומשעשע. החתימה המקובלת כיום צעירה בשנים ואינה מוכרת עד המאה ה-19. נעמוד על ה"חתימה" כבר בציורי הכדים ביוון העתיקה, נמשיך לרנסנס והבארוק ונסיים בכמה "חתימות" מפתיעות מימינו אנו.

השלום ביצירות אמנות

"שלום – הראשונה בברכות אנוש והנעלה מכולן" (פתגם סיני עתיק). האמנות היא בבואה של החיים ומקומו של השלום והפיוס תופס מקום נכבד ביצירות אמנות. נסקור רבות מהן ונעמוד על הנסיבות ליצירתן, על השונה והדומה בין יצירות רבות אשר כולן עוסקות בנושא.

איקונוגרפיה – הכלי להבנת יצירת אמנות

איקונוגרפיה הינה מילה המורכבת משתי מלים ביוונית – איקון – תמונה, גרפיה – כתיבה. האיקונוגרפיה הינה שפה אשר במקום אותיות ומלים יש בה סימנים מוסכמים, הנקראים אטריבוטים. באמצעות האטריבוטים נוכל לזהות את הדמויות והסיפור בכל יצירה. הרצאה מרתקת הלוקחת אותך צעד צעד לקראת לימוד הנושא החשוב הזה.

"טבע דומם" ביצירות אמנות

הטבע הוא התגלות האלוהים… האמנות – התגלות האדם. סקירה מרתקת של התפתחות ציורי ה"טבע הדומם" מציורי מצרים, יוון העתיקה ורומא ועד לטבע הדומם ב"סעודה על הדשא" של אדוארד מאנה והציירים האימפרסיוניסטים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הרצאות נוספות

יצירות מופת

יצירות מופת – בתולדות האמנות קורס מרתק ומרהיב בו תוקדש כל הרצאה לסקירה ולימוד של יצירה אחת או מחזור של יצירות , מבנה אחד, או נושא

קרא עוד »

גדולי הציור בוונציה

גדולי הציור בוונציה מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי

קרא עוד »
דילוג לתוכן