וונציה היסטוריה, אמנות ורומנטיקה

וונציה היסטוריה, אמנות ורומנטיקה

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

עיר אמנות מרתקת תהווה נושא לסדרת הרצאות חדשה ומרהיבה. וונציה היא עיר ייחודית, את זה כולנו יודעים. סדרה חדשה זו תציג בפנינו את וונציה כפי שלא מכירים בדרך כלל. נטייל בה כמובן, נראה את כל אתרי האמנות אך הפעם נקדיש תשומת לב להיסטוריה של העיר, נתוודע למבנים ההיסטוריים, לכנסיות, למוזיאונים והגלריות, לתעלות ולאמנים אשר חיו ופעלו בעיר התעלות. נכיר את סגנון הציור הייחודי בוונציה, שנקרא "אסכולת וונציה". נלמד על תחילת הציור בעיר לאחר השתחררותה מההשפעה הביזנטית. נעמוד על הבדלי הסגנון והטכניקה בין פירנצה לוונציה. נצפה בתחילת הציור בעיר, נמשיך עם טיציאן וטינטורטו שהקדימו ביצירותיהם את סגנון הבארוק ולא נפסח על החיים בעיר ובאיים הסמוכים. מתאים לכל מי שהיה ורוצה לדעת יותר ובוודאי מתאים לכל מי שמתעתד להגיע ולראות במו עיניו. נלמד על תופעת ה"מים הגבוהים" המציפים מדי פעם את הכיכר המפורסמת.

 נושאי ההרצאות

הרצאה 1 – כל ההתחלות

מאיים שוממים לאימפריה ימית אדירה. העיר היחידה באיטליה אשר אין לה שורשים מהתקופה של האימפריה הרומית. היא נוסדה אחר כך. נשמע את סיפור ייסודה של העיר, ההשפעה הגדולה של האימפריה הביזנטית, תחילת האמנות הוונציאנית באי המיושב הראשון – טורצ'לו. נגיע עד לפיאצה ולבזיליקה על שם מרקוס ונשמע את סיפורו. האם אכן קבור מרקוס בבזיליקה הנושאת את שמו?… נספר את סיפור מגדל הפעמונים שהתמוטט בין לילה והוקם מחדש "כמו שהיה, במקום שהיה".

הרצאה 2 – הגשרים על "התעלה הגדולה" הפסלים והציורים הראשונים

נטייל בעיר ונכיר את הגשרים באמצעות יצירות אמנות המנציחות את הנוף ונבחין בהבדלים בין אז והיום. נכיר את משפחת בליני השולטת על הציור של המאה ה-15 בוונציה ומבשרת את הגעת סגנון הרנסנס בציור לעיר. נכיר את המורה של לאונרדו דה וינצ'י באמצעות פסל הפרש המפתיע באחת הפיאצות.

הרצאה 3 – מוזיאונים, ברים וקפיצה למנטובה

בכל הרצאה נבקר במוזיאון אחר, הפעם בארמון קא'דורו ונלמד איך היה השילוב בין נצרות לעבר הקלאסי הפגאני. נרים כוסית של משקה בליני ונאכל קרפצ'יו בבר המפורסם ביותר – "הרי'ס בר". כדי להכיר טוב יותר את אחד מאמני וונציה נקפוץ לעיר מנטובה ונבקר בארמון הדוכסים שם. נראה "סרט" ובו אלפי דמויות המספרות סיפור מרתק על שטח של מעל 100 מ"ר של ציורים.

הרצאה 4 – בתי קפה, הספרייה, מגדל הפעמונים ו…ציורים

נתחיל את ההרצאה בשתיית קפה בבית הקפה העתיק ביותר בעיר. נלך, לא רחוק משם, לבניין הספרייה המרשים ונראה מה יש שם. נעלה במעלית אל מגדל הפעמונים לתצפית, נכיר את האמן שהושפע והשפיע על לאונרדו כשביקר בעיר ונראה כמה יצירות ארוטיות המספרות מיתולוגיה.

הרצאה 5 – מוזיאון האקדמיה, הכנסייה של "האחים" וטיציאן

הצייר המפורסם בכל אירופה, חי כמעט מאה שנה, חדשן ונועז יותר מכל קודמיו, העשיר את העולם באלפי יצירותיו המרהיבות והמפתיעות בצבעוניותן. כדי להכיר את יצירותיו ניכנס אל אחת הכנסיות המרשימות ביותר בעיר – כנסיית "האחים", "סקואולה די סן רוקו" – אחד ממוסדות האחווה והצדקה של העיר נציץ במוזיאון האקדמיה שם נראה יצירות נוספות שלו, תוך כדי המשך שוטטות בוונציה.

הרצאה 6 – טינטורטו

נלמד על מוסדות האחווה והצדקה הגדולות של העיר ונכיר את "סקואולה די סן רוקו" אחד המבנים המפוארים בעיר שם צייר טינטורטו, התלמיד (של טיציאן) שעלה על רבו. נסקור את מפעלו העצום וננסה לפענח מדוע כה קינאו בו ציירי וונציה האחרים מפגש זה יאפשר לנו סיור במבנים רבים בעיר.

הרצאה 7 – ארמון הדוג'ים, האופרה "לה פניצ'ה" והצייר ורונזה

את עוצמתה של וונציה נוכל לדמיין תוך כדי ביקור ממצה ומקיף בארמון הדוג'ים. ארמון הדוג'ים של וונציה מהווה עד היום את אחד מהמבנים המרשימים ביותר. נלמד עליו, נסייר בתוכו ונסקור את שלל יצירות האמנות המרתקות המצויות בו. נשמע על התהליך המרתק של בחירתם. שם גם נכיר את אחד האמנים הגדולים – תרתי משמע – של וונציה, ורונזה. ציורי הענק של ורונזה, תיעדו סיפורי הווי, דת ומיתולוגיה. אחד הציורים הגדולים שלו נמצא מול המונה ליזה במוזיאון הלובר. נפוליון היה זה שגנב אותו מוונציה. נבקר גם בבניין האופרה המפורסם "לה פניצ'ה". נספר את סיפורו של האסיר המפורסם בבית הכלא ונבקר בספריה המפוארת עם כתבי היד ומסמכים יקרים נוספים.

הרצאה 8 –הכנסיות של וונציה – עוד יצירות אמנות

הכנסיות הרבות של וונציה מהוות אתר נוסף, ציורי ומרתק של יצירות אמנות מעשה ידי גדולי האמנים של העיר. נסקור כמה מהכנסיות החשובות והמרשימות תוך כדי לימוד הסגנון האדריכלי השונה מאחת לשנייה ונביט ביצירות האמנות בהן.

הרצאה 9- האיים של וונציה, החיים בעיר של תעלות והקרנבל המפורסם

נשוט אל האיים סביב מרכז וונציה ונסייר בהם. נעמוד על אופן החיים בעיר ללא מכוניות, עם מיליוני תיירים מדי שנה. נקנח בסיפור מקורותיו של הקרנבל המפורסם ביותר בעולם ונראה חלק מהאירועים והמסכות.

הרצאה 10 – ארמונות, הגונדולה ואמצעי התחבורה השונים וסוף עידן וונציה כאימפריה

ההרצאה האחרונה תחשוף בפנינו עוד כמה מסודות העיר. נבקר בארמונות שהפכו למוזיאונים, נשמע את סיפור הגונדולה ומה משמעות כל חלק בסירה העתיקה. נכיר את גדולי ציירי "גלויות הנוף" – קנלטו, גוארדי ואחרים שפעלו במאה ה-17 וסיפקו את הביקוש הרבה של מטיילי "הטיול הגדול". נעקוב אחר ארמונות מחוץ לעיר אותם קישטו ציירי משפחת טייפולו ונסיים ב"נשיקה" המפורסמת של אחרון ציירי וונציה.

 

הרצאות נוספות

תולדות היופי

הרצאה או סדרה העוסקת במושג היופי בתולדות האמנות הרצאה אחת או סדרת הרצאות האמנות עוסקת ביופי מאז ומתמיד. מהו יופי ? מה נחשב ליפה? האם

קרא עוד »

רומא של המאה ה-17

רומא של המאה ה -17 מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס",

קרא עוד »
דילוג לתוכן