השמות הגדולים – המסמך המלא

השמות הגדולים – המסמך המלא

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות.

מחבר הספרים  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית". מדריך סיורי אמנות באירופה.

סדרה חדשה ומרתקת שתחשוף בפנינו את חייהם ויצירתם של אמנים, מהידועים והמפורסמים ביותר, בד בבד עם יצירות מופת של אמנים בעלי כישרון מפתיע ויכולות נפלאות אשר לא זכו, משום מה, ליחסי ציבור ופרסום נאותים. נשמע את סיפור חייהם של האמנים, נכיר את היצירות החשובות שלהם וננסה ללמוד על ייחודם ותרומתם להתפתחות האמנות – הציור, הפיסול והאדריכלות.

רנסנס

משפחת בליני

משפחת בליני שולטת על הציור של המאה ה-15 בוונציה ומבשרת את הגעת סגנון הרנסנס בציור לעיר. נכיר את הבנים ג'ובאני וג'נטילה. נלמד על ההבדל בין הציור של וונציה לזה של פירנצה, הבדל שיצר את המושג – "אסכולת הציור של וונציה".

פרה אנג'ליקו

הצייר הנזיר שהפליא ביצירותיו העדינות והאלגנטיות, התגורר במנזר סן מרקו בפירנצה. משם יצא לערים רבות באיטליה אליהן הוזמן לפאר ביצירותיו את הכנסיות הרבות. נעקוב אחר מסעותיו ונצפה ביצירותיו המפוזרות בכל איטליה.

יאן ואן אייק והציור הפלמי המאה ה-15

בשורת הרנסנס הגיעה גם לארצות השפלה (הולנד ובלגיה של היום). האיש הבולט ביותר היה הצייר שהשתמש במכחול בעל שערה אחת, ובזכוכית מגדלת בציוריו. נסקור את הציור לפניו עם כתבי היד המאוירים כדי לעמוד על החדשנות של הציירים במאה ה-15.

האדריכלים ארנולפו די גמביו ופיליפו ברונלסקי

שני אדריכלי הרנסנס הראשונים שינו את סגנון האדריכלות והנחילו לעולם את הסגנון שהושפע מהעת העתיקה ונקרא בפי כל – סגנון האדריכלות של הרנסנס. נסקור את מפעלי הבנייה שלהם מ"הארמון הישן", הלא הוא פאלאצו וקיו, ועד לדואומו המרשים של העיר עם הכיפה המפורסמת שלה.

דונטלו ומהפכת הפיסול של הרנסנס

דונטלו הוא האיש שבפסל אחד – "דוד" – הביא למהפכה בפיסול, לאחר כאלף שנים של ימי הביניים. נלמד מה היה אופיו של הפיסול לפניו וניווכח כיצד, באומץ רב, תוך ביקורת קטלנית, הביא דונטלו את הפיסול לתקופה חדשה ומפוארת.

הפסלים של העיר פירנצה

בפירנצה ובטוסקנה בכלל, פעלו פסלים רבים להם אנו חייבים תודה על תרומתם הרבה לציבור. נכיר את יאקופו דלה קוורצ'ה עם אגן הטבילה המרשים בסיינה והמזרקה בכיכר, ברתולומיאו אמאנטי ומזרקת נפטון בפיאצה דלה סיניריה בפירנצה. נסיים עם באנדינלי, שפסל הרקולס שלו ניצב בכניסה לפאלאצו וקיו, במקביל לפסל דוד של מיכלאנג'לו.

הפסלים של צפון איטליה בתקופת הרנסנס

הפסלים בצפון איטליה אינם מוכרים לרבים. היצירות המהכניות של אמנים כמו – נחקולו דל ארקה, גווידו מצוני ואחרים משאירות את הצופה פעור פה ומייד נשאלת השאלה כיצד סגנון מהפכני זה, כה מנוגד ל"רוח התקופה" לא מצא את מקומו בספרי תולדות האמנות. ננסה לענות על השאלה ולתקן את המעוות.

פיירו דלה פרנצ'סקה

הצייר החידתי שפעל בעיר אורבינו הפתיע והפליא להשתמש במושג החדש – הפרספקטיבה. חלק מציוריו חידתיים עד היום אך השפעתו הייתה רבה על אמנים רבים אחריו. נסייר בעיר אורבינו, אחת היפות והנסתרות מהעין.

מאנטנייה וציורי "תעתוע העין" הראשונים.

הצייר, שפעל בעיר האמנות הקסומה מנטובה, היה הצייר הראשון בתקופת הרנסנס שהפתיע ב"תעתועי עין" מופלאים. נלמד על המושג הזה שציירים רבים ניסו את כוחם בתחום. נסייר בארמונות העיר ונשמע את סיפורה של משפחת גונזגה, הפטרונית של הצייר

דומניקו גירלנדיו

הצייר החשוב של העיר פירנצה במחצית השנייה של המאה ה-15. סדנתו הגדולה סיפקה יצירות לאצולת העיר ולמבני הציבור שלה. נחשב לצייר של המפורסמים הין אישי פירנצה ("הסלבס"). בין שוליותיו של הצייר היה גם תלמיד צעיר, שאביו דרש מהמאסטרו תשלום עבור הזכות שבנו יעבוד אצלו. למרבית הפלא הוא הסכים לדרישה הלא שגרתית הזו. שמו של התלמיד היה מיכלאנג'לו בואונורטי. נשמע גם על מערכת היחסים בין השניים.

 פיליפו ליפי ובוטיצ'לי

המורה, פיליפו ליפי היה נזיר, צייר מוכשר שהתאהב בנזירה וחטף אותה. נשמע את סיפור חייו המרתק ונלמד על סגנון ה"גראציה" של פירנצה שהוא מולידו. תלמידו המפורסם היה בוטיצ'לי, ובסקירה עליו נבין כמה רבה הייתה ההשפעה של המורה על התלמיד.

קורג'יו והציור בעיר פארמה

האמן, הפחות מפורסם, קורג'יו הפתיע את בני דורו ביצירות ארוטיות במיוחד המספרות סיפורי מיתולוגיה, במקביל לציורי קיר ותקרות בכנסיות ובמנזרים בעיר המספרים סיפורי נצרות. ננצל את ההזדמנות ונסייר בעיר הידועה כעיר אמנות, אוכל ומוזיקה.

לאונרדו דה וינצ'י

האיש ששמו הפך לשם נרדף ל"איש אשכולות" ומפורסם כיום יותר מאשר כל אמן אחר. ננסה לעמוד על אישיותו החידתית, נדודיו ברחבי איטליה ומותו בצרפת הרחק ממולדתו. ננסה אחת ולתמיד לפענח מה סוד פרסומה הגדול של יצירתו "מונה ליזה" ומה מסתתר מאחורי החיוך שלה.

 

 

רפאל – גדול ציירי הרנסנס 

רפאל, בשנות חייו הקצרות הנחיל לעולם יצירות מופת אשר כל צופה עומד נפעם מולם. נסייר ב"חדרים של רפאל" במוזיאון הוותיקן, ב"וילה פרנזינה" המדהימה בציורי "תעתועי העין" שלה ונקנח בסיפור חייו ונישואיו הסודיים.

הקפלה הסיסטינית ברומא והתקרה של מיכלאנג'לו

גולת הכותרת של תקופת הרנסנס מגיעה לשיאה בציורי הקירות של הקפלה של האפיפיורים, בה הם נבחרים ויוצא ממנה "עשן לבן". בקפלה ישנם אלפיים מ"ר של ציורים מרהיבים. השיא הוא כמובן התקרה עם ציורי התנ"ך המפתיעים. נלמד גם מה מצויר על הקירות שקדמו לציורו המונומנטאלי של מיכלאנג'לו, הגאון הצעיר, חסר הניסיון בציור פרסקו. ונצפה בפרטים רבים, אשר בסיורנו במקום לא נוכל להבחין בהם.

מיכלאנג'לו והפיסול שלו

הפסל המפורסם ביותר של תקופת הרנסנס, הטביע את חותמו על התקופה ועל אמנים רבים אחריו, כולל אוגוסט רודן. נסקור ונלמד את יצירותיו, החל מהראשונות – "הפייטה" ו"דוד" וכלה באחרונות, עליהן עבד עד יום מותו בגיל 89. נבחן גם אמנים אחריו שיצירותיו היוו לגביהם מודל לחיקוי.

 ג'וליו רומאנו

הצייר והאדריכל, תלמידו של רפאל וחבר נכבד בצוות שלו למד מהמאסטרו את סודות "תעתועי העין" והדהים את צופי יצירותיו בארמון במנטובה. היה אחראי על בנייתם של ארמונות נוספים ברומא, מנטובה ובמקומות נוספים באיטליה. פעל גם בצרפת בשרותו של המלך פרנסואה ה-1..

 

 

 

 

בוטיצ'לי – סגנון הגרציה והמדונות היפהפיות

 

בוטיצ'לי, מגדולי ציירי הרנסנס, נודע בזכות ציורי המדונות היפהפיות שלו שזכו להצלחה גדולה אצל אצילי העיר פירנצה.
סגנונו, סגנון ה"גרציה" שלו מספק לנו הצצה אל הדוגמנים והדוגמניות היפים ביותר בעיר בתקופתו.
נשמע ונראה  כמובן על יצירותיו של בוטיצ'לי  בקיר של משה בקפלה הסיסטינית ונלמד על נושאי המיתולוגיה ביצירותיו – ה"פרימוורה" ו"לידת וונוס" של איש הרנסנס.

 

לוקה סניורלי
הצייר מהעיר קורטונה שפעל ברחבי איטליה היה האיש שהשפיע יותר מכולם על הציור של מיכלאנג'לו. נלמד על יצירותיו ונבחן כיצד השפיעו יצירותיו על האמן שהיה צעיר ממנו ב-25 שנה. נוקיר את המורה שתלמידו עלה עליו בפרסומו ובגאוניותו. הוא היה בן דודו של ואזארי והשפיע עליו בצעירותו להתחיל בקריירה של אמן.

ג'ורג'יו וזארי

נסיים את הקורס בהיכרות מעמיקה עם הביוגרף של אמני הרנסנס. הוא אמנם לא כתב על עצמו בספרו, אך כהוקרה לפועלו נלמד על יצירותיו בציור, בפיסול ובאדריכלות. הוא עיצב את קברו של מיכלאנג'לו בכנסיית סנטה קרוצ'ה, תכנן את בניני המשרדים של משפחת מדיצ'י – האופיצי ובנה את המסדרון "הסודי" העילי, המחבר בינם לבין ארמונה של המשפחה – פאלאצו פיטי.

טיציאן

הצייר המפורסם בכל אירופה, חי כמעט מאה שנה, חדשן ונועז יותר מכל קודמיו, העשיר את העולם באלפי יצירותיו המרהיבות והמפתיעות בצבעוניותן. נכיר את החשובות שבהן. נלמד על התעוזה והמהפכנות ביצירותיו, התיאורים המרהיבים של טקסטורות ואפיונים פסיכולוגיים של הדמויות שהנציח, ונחשב למבשר סגנון הבארוק.

טינטורטו

התלמיד (של טיציאן) שעלה על רבו. נסקור את מפעלו העצום, נבקר ב"סקואולה די סן רוקו" וננסה לפענח מדוע כה קינאו בו ציירי וונציה האחרים. נשמע גם על בתו ובניו שהמשיכו את המסורת של אביהם. מפגש זה יאפשר לנו סיור במבנים רבים בעיר.

פאולו ורונזה

ציורי הענק של ורונזה, תיעדו סיפורי הווי, דת ומיתולוגיה. אחד הציורים הגדולים שלו "החתונה בכפר קנה" נמצא מול המונה ליזה במוזיאון הלובר. נפוליון היה זה שגנב אותו מוונציה. נשמע גם על ההסתבכות שלו עם האינקוויזיציה של העיר עקב הנועזות והחירות הרבה שנטל ביצירותיו.

הירונימוס בוש וציירי ארצות השפלה במאה ה-15

שמו של הירונימוס בוש מהדהד באוזני רבים כצייר מוזר וסוריאליסטי שהקדים את זמנו. נשמע עליו ונבחן כמה מיצירותיו. בתקופתו פעלו אמנים מוכשרים נוספים אשר ננסה בהרצאה לגאול אותם מאלמוניותם, מגיע להם. הם היו וירטואוזים של ממש.

פיטר ברויכל "הזקן", בניו ונכדיו

הצייר הפלמי הנודע בציורי האיכרים שלו וביכולתו המדהימה להכניס פרטי פרטים לתוך ציוריו. מסע בעקבות "חתונת האיכרים", "מגדל בבל" וציורי מופת נוספים. יצירותיו המפורסמות של ברויכל וצאצאיו ידועות בשל המסרים החברתיים החבויים בהן מצד אחד, ובכישרונו היוצא דופן בתיאור מיניאטורי של הדמויות. ננסה לפענח את הסודות הטמונים ביצירותיו.

ג'וטו ומאזאצ'ו

"מבשרי הרנסנס" – איך הכל התחיל? שני האמנים, שחיו בהפרש של 100 שנה, עשו את המהפך הגדול ביותר בתולדות האמנות – נטשו מאחוריהם את הסגנון הביזנטי ששלט באירופה אלף שנים והביאו לעולם את בשורת הרנסנס.

 

בארוק

ברניני – מחולל סגנון הבארוק בפיסול

כבר בילדותו התגלה ברניני כ"ילד פלא" ואומץ מיד על ידי קרדינל בורגזה, שהזמין ממנו את יצירות המופת הראשונות שלו. נתוודע להעזה, לחדשנות ולחזונו של ברניני בפיסול היצירות הראשונות שלו, העוסקות בסיפורי המיתולוגיה היוונית.

בורומיני ומהפכת האדריכלות של תקופת הבארוק

יריבו המושבע של ברניני המפורסם לא זכה לתהילה לה הוא זכאי בגין חדשנותו והפתעותיו באדריכלות. את המהפך הסגנוני של התקופה יש לזקוף לזכותו. נטייל בעקבות עבודותיו, ונגיע גם לערים ומבנים בהם פעלו ממשיכי דרכו הווירטואוזית.

ציירי משפחת קאראצ'י מבולוניה

משפחה של ציירים מחוננים הפליאו במכחולם והיו עמוסי עבודה. הם פעלו בתקופתו של קאראואג'יו אך יצרו בסגנון שונה לחלוטין. יצירותיהם עוסקות במגוון נושאים רחב – מסיפורי מיתולוגיה ארוטיים במיוחד ועד לסיפורים מהתנ"ך והברית החדשה. נסקור את פעילותם בבולוניה ובארמונות וכנסיות ברומא. נעניק להם את הפרסום וההוקרה הראויים להם.

קאראואג'יו האיש שחולל את סגנון הבארוק בציור

האיש המרדן והנועז אשר באמצעות הניגודים החריפים בין אור לצל, הריאליזם הבלתי מתפשר הביא לעולם סגנון חדש ונועז – סגנון הבארוק אשר ישפיע באופן דרמטי על הציור מאז ועד היום מה מייחד את האמן העבריין והגאון? נסקור את חייו המרתקים, ואת החדשנות הנועזת שלו בניתוץ המוסכמות.

רובנס – גדול ציירי ארצות השפלה

האמן הפלמי הדגול למד ברומא את חידושי הבארוק אצל קאראואג'יו. את הסגנון המודרני והחדשני הביא אתו לארצות הצפון וזכה שם להערצה ולכבוד, להם איש לא זכה לפניו. נשמע את סיפור חייו האישיים, נבקר בביתו ונעלה לקברו. ננסה לעמוד על פשר הצלחתו והשפעתו על אמנות הציור עד היום.

רמברנדט ו"משמר הלילה"

מציורי התנ"ך שלו ועד "משמר הלילה" – נסקור את יצירות המופת שלו ונשמע את סיפור חייו הטראגי. נופתע לשמוע שבערוב ימיו הוא נשכח לגמרי ורק במאה ה-19 שמו הועלה מתהום הנשייה. ננסה לפתור את תעלומת "יהדותו" של האיש, שחייו היו ממש סיפור "איוב" וכה הרבה לצייר סיפורי תנ"ך בשונה כל כך מציירים אחרים.

 

ארטמיסיה ג'נטילסקי ומיכאלינה

הציירת הפמיניסטית האמיצה. מהווה מודל לחיקוי – אישי ואמנותי. לסיפור חייה, האישיים והאמנותיים, אין אח ורע בתולדות האמנות. בהזדמנות זו נחשוף את הציירת מיכאלינה הפלמית ששמה ופועלה נחשפו רק לאחרונה.

ורמיר ו"הנערה עם עגיל הפנינה"

37 ציורים בלבד הספיק הצייר המפורסם מהעיר דלפט לצייר בחייו הקצרים. נסקור את מרביתם וננסה לפתור את תעלומת פירסומו העולמי. נשאל את השאלה המציקה – האם באמת "הנערה ועגיל הפנינה" היא אכן יצירת המופת האיכותית ביותר שלו? נשמע תשובות מפתיעות מאד.

 

יאן סטין וציירי המאה ה-17 בארצות השפלה

השמות של ענקי הציור בהולנד ובלגיה, אשר יצירותיהם מותירות את הצופה בפה פעור, לא ידועים למרביתנו. מי היו האמנים? מה המפתיע כל כך בציורים שלהם? מדוע לא זכו לפרסום? מה משמעות המונח "ציורי גלריה"? על כל ועוד, בהרצאה האחרונה בסדרה

המאה ה-19 וה-20

קאנובה ורודן: פסלי המאה ה-19

קאנובה, הפסל הניאו-קלאסי של ראשית המאה ה-19 פינה את הזירה לפסל אוגוסט רודן, שפעל בסוף המאה והביא לעולם סגנון חדש ונועז, ריאליסטי, הבעתי ומפתיע, השונה לחלוטין מהסגנון שהתווה קאנובה לפניו.

פרנסואה בושה

 צייר תקופת הרוקוקו בפריז, המפורסם ביותר בזמנו, צייר החצר של גב' פומפדור , פטרונית התרבות החשובה של צרפת. נלמד על שאר ציירי הרוקוקו וננסה להבין מדוע התקופה הזו פחות מפורסמת מתקופות אחרות בתולדות האמנות.

בוגרו, קבנל

ואחרים היו הציירים המפורסמים ביותר בפריז של המאה ה-19. הם היו ציירי הזרם הניאו קלאסי, אשר היה הזרם הממסדי. ננסה לפתור את התעלומה איך קרה שהציירים המפורסמים ביותר אז אינם מוכרים היום כלל.

רנואר והולדת האימפרסיוניזם

גדול ציירי האימפרסיוניזם רעב ללחם בתחילת דרכו. נבחן את המהפכה שלו ושל חבריו, ביניהם מונה, וננסה ללמוד מה הייתה החדשנות ביצירותיהם ומדוע הם לא התקבלו על ידי הממסד האמנותי. נשמע גם את הסוף הטוב של אותם אמנים שהפכו להיות מפורסמים, נערצים ועשירים מאד.

 

ז'אק לואי דויד וסגנון הניאו-קלאסיקה בציור

הצייר שהיה משרתם של הרבה אדונים – מהמלך , דרך המהפכה הצרפתית ועד לנפוליון. ננסה להבין מה הוא היסוד הקלאסי בציוריו וכיצד התבלט והפך לצייר הראשון והחשוב בתקופתו.

 

 

מונה – ראשון הציירים האימפרסיוניסטים

 

האיש המרתק שהביא לעולם את סגנון הציור הנועז והמודרני הראשון – האימפרסיוניזם. נסקור את תולדות חייו מהתקופה בה רעב ללחם ועד ימיו האחרונים כאחד הציירים המפורסמים ביותר והעשירים מאד.

 

 

פול גוגן

האיש שבילה כעשר שנים מחייו באיים האקזוטיים שבאוקיינוס השקט

נשאר חידתי עד היום. האם היה אמן בחסד עליון? פדופיל סדרתי? "פרא אציל"? אחד ממניחי היסוד לאמנות המודרנית? בהרצאה מרתקת נשמע על חייו, יצירתו, אהבותיו ומותו בטרם עת

 

ואן גוך, האמן המיוסר

   ננסה לעמוד על פשר סודו וקסמו של האמן, שלא הצליח להמתין עד שהעולם יכיר בו והתאבד. יצירותיו של ואן גוך שובות עין ויוצרות ריגוש אצל כל צופה. נסקור רבות מיצירותיו וננסה לעמוד על פשרן.

 

פיקאסו ותחילתה של האמנות המודרנית

פיקאסו, האיש והאגדה. נסקור את פעילותו הענפה של האיש אשר ניפץ את כל הכללים והטביע את חותמו על כל אמני המאה ה-20 האמן השובר את כל המוסכמות מביא לעולם שפע של רעיונות אמנותיים חדישים אשר יהממו את כל צופיו. ננסה להבין כמה מחידושיו, את דרך מחשבתו ואת יצירותיו הטעונות הסבר. האמן ששבר את כל המוסכמות הביא לעולם שפע של רעיונות אמנותיים חדישים, שהממו את כל צופיו. ננסה להבין כמה מחידושיו, את דרך מחשבתו ואת יצירותיו הטעונות הסבר.

 

הסוריאליזם: עולם חדש בפתח מאגריט וסלבאדור דאלי

הסוריאליסטים – מגריט, דאלי, חואן מירו ואחרים, גילו לנו את סודות העולם "מעל למציאות". מה היה המהפך שלהם? מדוע הם נחשבים, בין השאר, למבשרי האמנות המודרנית? נתייחס גם לכמה מהעבודות המודרניות יותר שבאו לעולם בעקבותיהם. מה הקשר בינה לבין זיגמונד פרויד? מה ההבדל בין הסוריאליזם הפיגורטיבי והמופשט? נסקור את התפתחות התנועה ואת יצירות המופת של מגריט ודאלי.

 

 

 

 

הרצאות נוספות

סרטים וספרים מספרים אמנות

סרטים וספרים מספרים אמנות  מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן

קרא עוד »
דילוג לתוכן