האישה בתולדות האמנות

האישה בעולם האמנות

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

 

האישה – האישה האמנית והאישה המתוארת באמנות, מלווים את ההיסטוריה מאלות הפריון הקדומות, דרך הפיסול והציור היווני והרומי, האישה ברנסנס ובברוק, מרנואר והאימפרסיוניסטים ועד לעת החדשה. נשים רבות עסקו באמנות, בדרך כלל בציור אך נתוודע גם לאמנית הפיסול הטראגית, קאמי קלודל. נעסוק גם ביצירות המתארות את האישה בתנ"ך, חווה אם כל חי,

האישה בנצרות מריה האם מריה מגדלנה וקדושות אחרות וכמובן הנשים במיתולוגיה. ההרצאה האחרונה תוקדש לסיפורה המרתק של אישה אחת, מריה דה מדיצ'י, מלכת צרפת.

 נושאי ההרצאות

נשים עושות אמנות חלק א'

כבר מהמאה ה-15 עסקו נשים ביצירה אמנותית, אך משום מה לא התפרסמו ומרביתן אינן ידועות. הרצאה מפתיעה על ציירות חשובות – מה היו נושאי היצירה שלהן? האם נבדלו מהגברים שעסקו באמנות? דגש מיוחד על הציירת הפמיניסטית החשובה – ארטמיסיה ג'נטילסקי.

נשים עושות אמנות חלק ב'

נמשיך ונעסוק בנשים יוצרות מאוחרות יותר ונתוודע לציירות האימפרסיוניסטיות ברט מוריסו ומארי קאסאט. נלמד על הייחוד שלהם בעולם הגברי האימפרסיוניסטי. נסיים עם הפסלת הטראגית, קאמי קלודל, אשר יצירותיה לא נבדלות כמעט מיצירותיו של המאסטרו והמאהב, רודן.

חווה: האישה הראשונה

כיצד מתוארת חווה באמנות? האם היא ה"פאם פאטאל המסוכנת, או אינה אלא סיבה והזדמנות לתיאור עירום נשי?? נסקור יצירות של אמנים מפורסמים ופחות ידועים, מתקופות שונות העוסקות בחווה, אם כל חי ונעסוק בסוגיה המרתקת הזו.

הנשים בסיפורי התנ"ך

בסיפורי התנ"ך מככבות נשים רבות, אשר כולן הפכו לנושא שגור אצל האמנים. החל מבת שבע שהתרחצה על הגג, יהודית שכרתה את ראשו של הולופרנס ויעל בסיפור על סיסרא. לא נפסח גם על בנותיו של לוט ואשתו של פוטיפר בהטרדה המינית שהעלילה על יוסף.

הנשים במלחמת טרויה

ככל שהדבר נראה מוזר, ניתן לספר את סיפורה של מלחמת טרויה במלואה באמצעות הנשים שגרמו למלחמה, הנשים שהשתתפו בה בצורה פעילה ונשות הגיבורים החוזרים לביתם לאחר המלחמה. סיפור מרתק המסופר אך ורק על ידי נשים.

הנשים בנצרות

מריה האם ומריה מגדלנה הן רק שתיים מהדמויות הנשיות המופיעות בנצרות, וכמובן גם באמנות. איך הן תוארו באמנות? איך תוארו הקדושות האחרות וכיצד נבדיל ביניהן? על כל אלה במפגש ייחודי על הנשים בנצרות.

דמות האישה באמנות יוון ורומא

סקירה היסטורית על התפתחות דמות האישה, החל מיוון הקדומה, דרך המאה החמישית והתקופה ההלניסטית הייחודית. נמשיך אל הציור והפיסול של רומא, הממשיכה את זו ביוון , אך שונה ממנה. נעמוד על ההבדלים והשוני תוך התבוננת ממוקדת באמנות האימפריה הרומאית ודרך טיפולה בדמות האישה.

האישה ברנסנס – מ"לידת ונוס" של בוטיצ'לי ועד ה"פייטות " של מיכלאנג'לו

הרנסנס שיחרר את האישה מדמותה המתייסרת של חווה ומביא את האישה להיות סמל של פוריות, מיניות ושליטה. האישה ברנסנס מרתקת ומפתיעה נעקוב אחר התפתחות הפיסול והציור של דמות האישה בתקופת הרנסנס.

דמות האישה מתקופת הבארוק ועד המאה ה-19

סקירה מרתקת של פיסול וציור של דמות האישה מהעת העתיקה במשך 400 מאות השנים האחרונות. נתחיל מרובנס אשר אהב את האישה המלאה ומשמניה הרוטטים. קאראואג'יו בציור "יהודית והולופרנס", ברניני ביצירתו "האקסטזה של תרזה"  המביאים את תיאור האישה לדרגה הגבוהה של חושניות, ארוטיות ונחישות. נלמד כיצד מיוצגת דמות האישה בברוק. דרך ציירי הרנסנס כמו בוטיצ'לי, רפאל, טיציאן וטינטורטו.

דמות האישה במאות ה – 20- 19

תחילתה בתקופה הניאו-קלאסית במאה ה-19, דמות האישה במאה ה -19 מגוונת ומרתקת. קאנובה מציג את "ונוס" בדמותה של פאולין בורגזה, מילה מצייר את המלקטות העניות ורנואר מציג את העירום הנשי ושר לו שירי הלל. נעבור אל הנשים של רנואר, טולוז לוטרק עם הזונות של פריז. דגה עם רקדניות הבלט,  גוגן ונערות טהיטי נסיים בדמות האישה אצל פיקאסו ונכיר את הנשים הרבות אותן צייר.

הנשים במיתולוגיה היוונית חלק א'

הנשים כאלות חשובות בפנתאון האולימפי שונות זו מזו ומרתקות, כל אחת בפני עצמה. נסקור את תפקידם ופועלן, כפי שהאמנות מביאה אותן אלינו. בחלק א' נעסוק בדמותה של אפרודיטה ונשים יצריות אחרות כמו המינאדות בפמלייתו של דיוניסוס.

הנשים במיתולוגיה היוונית חלק ב'

הנשים כאלות חשובות בפנתאון האולימפי שונות זו מזו ומרתקות, כל אחת בפני עצמה. נסקור את תפקידם ופועלן, כפי שהאמנות מביאה אותן אלינו. בחלק ב' נעסוק בדמויותיהן של ארטמיס, הרה, הסטיה, אתנה ואחרות.

קורותיה של אישה אחת – מריה דה מדיצ'י, מלכת צרפת

דמותה של אישה מרתקת ורבת פנים אשר גדול הציירים, רובנס, תאר את קורות חייה ב-24 ציורי ענק התלויים במוזיאון הלובר בפריז. הרצאת סיכום מרתקת וממצה אשר בה נעמוד על כל המאפיינים של תיאור דמותה של האישה באמנות.

הרצאות נוספות

אהבה – זה כל הסיפור

אהבה – זה כל הסיפור   מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי

קרא עוד »
דילוג לתוכן