שייט של נופים 2017

נהר הריין מבאזל לאמסטרדם
14.7.17  – 21.7.17

בהדרכת גב' דליה ברזילי ד"ר אפי זיו

יום 1,יום ששי, 14.7.17

יצאנו בטיסת אל על לציריך. שם עלינו על אוטובוס ונסענו אל העיר באזל. בדרך שמענו הרצאת מבוא בה נסקרו התקופות השונות בתולדות האמנות על רקע האירועים ההיסטוריים, מהתקופה הקלאסית עד המאה ה-19. טיילנו בעיר, ראינו את מלון שלושת המלכים, עם המרפסת המפורסמת שבה הצטלם הרצל בצילום המפורסם. שוטטנו מעט במרכז העיר ונסענו אל הספינה, המלון הצף שלנו לכל השבוע.
התקבלנו בסבר פנים נאות על ידי הצוות המסור, התארגנו בחדרים והתאספנו לקראת ערב לשמוע על נוהלי החיים בספינה. ארוחת הערב הראשונה הייתה טובה, כמו שאר הארוחות במשך השבוע. התפזרנו לחדרים וכולנו נרדמנו מייד לאחר יום ארוך ומייגע במיוחד.

יום 2, יום שבת, 15.7.17

לאחר ארוחת הבקר , תוך כדי הפלגת הספינה, שמענו הרצאה ראשונה מפי אפי על נושא אדריכלות הכנסיות מהקלאסיקה ועד למאה ה-19. יצאנו, עם איחור קל שנבע מהרבה אי הבנות, אל העיר קולמאר, תחנתנו הראשונה. בעיר הציורית נכנסנו אל מוזיאון אונטרלינדן, מבנה שהיה פעם מנזר. חזינו בהתפעמות בתמונת המזבח המורכבת והיוצאת דופן בעוצמתה, של מתיאס גרינוולד. משם יצאנו אל רכבת תיירים זעירה שהמתינה לנו ובאמצעותה סיירנו ברחובות הקסומים והצבעוניים של העיר העתיקה. החוויה הייתה שובת לב.
תחנתנו הבאה הייתה העיר שטרסבורג. בדרך שמענו על תולדות העיר והאתר הראשון אותו ראינו היה הקתדראלה של העיר. המבנה העצום נבנה בסגנון הגותי והרושם היה אדיר. הבטנו בחזית ונכנסנו פנימה. סיירנו בכנסייה, שמענו הסברים והגענו עד לשעון האסטרונומי המפתיע בגודלו ובייחודו. יש המכנים אותו "הפלא מתמטי", בזכות המנגנון הסבוך המפעיל אותו. יצאנו אל מוזיאון הקתדראלה והתרשמנו מאין ספור הממצאים בו, אשר היו פעם בכנסייה ונלקחו לשימור אל המוזיאון. התעכבנו במיוחד ליד שני פסלי ה"סינגוגה" (היהדות) וה"אקלזיה" (הנצרות) ולמדנו במעט עליהם. יצאנו אל מרכז העיר העתיקה, שוטטנו מעט בסמטאות העיר, ראינו את פסלו של יוהן גוטנברג, ממציא הדפוס ושמענו אודותיו.
חזרנו אל הספינה לארוחת ערב בת 7 מנות, ארוחת גאלה חגיגית של הספינה.

יום 3, יום ראשון, 16.7.17

מיד לאחר ארוחת הבקר, ירדנו מהספינה וסיירנו רגלית בעיירה המעניינת, שפייר, אחת משלוש ערי השו"ם – שפייר, ורמייזא ומגנצא, בה היו קהילות יהודיות מפוארות שנכחדו במשך ההיסטוריה. האתר הראשון היה הקתדראלה הענקית הבנויה בסגנון רומנסקי מובהק, הכנסייה הגדולה ביותר בעולם בסגנון זה. למדנו על הכנסייה ועל הסיבות לבנייה של מבנה כה ענק בעיירה בה התגוררו באותה תקופה רק 500 תושבים. התפעלנו הן מהמבנה החיצוני והן מהפנים, שם ראינו תבליטים המספרים את סיפור הפסיון של ישו וציורי קיר המתארים סצנות מהתנ"ך. יצאנו אל מרכז העיר העתיקה ונכנסנו לבקר במוזיאון היהודי בו שמענו על הקהילה שחייתה שם בעבר, ראינו את שרידי בית הכנסת ואת המקווה. כולנו התרגשנו. לאחר הפסקת קפה במקום חזרנו אל הספינה לארוחת הצהרים.
לאחריה, שמענו הרצאה של אפי, הרצאת מבוא על פיענוח "הצופן הנוצרי" באמנות. בשעות אחר הצהרים עגנה הספינה בעיר מנהיים ממנה נסענו אל העיר היידלברג. ראינו עיר קסומה הבנויה משני עברי הנהר. עלינו באמצעות פוניקולור אל טירת העיר המשקיפה על האזור כולו. צפינו בחבית היין הגדולה בעולם, שמענו את סיפורה, השקפנו על העיר מלמעלה וחזרנו באוטובוס אל הספינה לארוחת ערב ולינה.

יום 4, יום שני, 17.7.17

הספינה עגנה הבקר בעיירה רודסהיים. התחלנו את הסיור להכרת העיר וההיסטוריה שלה באמצעות רכבת מקומית לתיירים אשר נסעה ברחובות העיר, בין הכרמים והביאה אותנו אל מוזיאון לכלי נגינה עתיקים. קיבלנו הסברים שם ממדריכה של המוזיאון אשר הדגימה בפנינו את פעילותן של כמה תיבות נגינה והתמוגגנו. משם עלינו ברכבל אל המקום הגבוה בעיירה בה נוצר בסוף המאה ה-19 מונומנט ענק הנקרא "גרמניה" לזכר איחוד גרמניה, הרייך הראשון, בשנת 1888. היום בו הכריז ביסמרק על וילהלם הראשון כקיסר גרמניה. מרשים ביותר. חזרנו בקרוניות אל העיר וטיילנו עצמאית אל הספינה.
לאחר ארוחת הצהרים, הפליגה הספינה לאורך נהר הריין, בין עיירות קסומות ונופים מרהיבים של כרמים, מצודות, בתים מצועצעים ומבצרים. השיא היה המעבר הצר ליד מצוק לורליי. שמענו את האגדה ואת שירו של היינריך היינה על הנימפה הסורקת את שערה הזהוב. הספינה הגיעה עד למפגש נהר הריין עם נהר המוזל, מקום בו שוכנת העיר קובלנץ. ירדנו לסיור רגלי בעיר. תחילתו של הסיור הייתה צפייה אל האנדרטה הענקית לזכרו של וילהלם הראשון מהמקום הנקרא – הפינה הגרמנית. משם המשכנו לאורך נהר הריין ונכנסנו אל מרכז העיר העתיקה. ראינו את בית העיריה, את הקתדרלה של העיר והתפזרנו. חלק חזרו אט אט אל הספינה לארוחת הערב וחלק נשארו בעיר לקניות, אוכל וקפה. בערב ראינו בבר מופע פולקלור נחמד.

יום 5, יום שלישי, 18.7.17

בקר של שייט בנופים הנפלאים של הריין איפשר לנו לשמוע שתי הרצאות (אחת במקום הערב של אתמול בו בילינו בקובלנץ). הרצאה ראשונה עסקה במיתולוגיה היוונית וייחודה לעומת כל המיתולוגיות הקדומות האחרות. השנייה עסקה בהבדלים בין הרנסנס והבארוק בציור.
לאחר ארוחת הצהרים ירדנו אל העיירה קוכם. עוד עיירה קטנה אך ציורית וקסומה. שוטטנו ברחובות, שמענו הסברים על העיר וחזרנו לספינה. חלק מהנוסעים נשארו בעיירה וחזרו עצמאית.
בארוחת הערב הפתיעו אותנו "פיראטים". היו אלה המלצרים המחופשים אשר שיוו אופי של ארוחה בספינת פיראטים, עם אי סדר על השולחנות, הגשה קולנית, צעקות וכל זאת מבלי לפגוע כמובן באיכות הארוחה. היה חביב ונחמד.

יום 6, יום רביעי, 19.7.17

הבקר הפתיעה אותנו הספינה והגענו מוקדם מן הצפוי אל העיר קלן. כמובן שהתארגנו מיד להגיע אל העיר. חלק הלכו ברגל וחלק נסעו במוניות. ביקרנו בקתדראלה המפורסמת והמרשימה שנבנתה במשך 632 שנה ונחנכה רק בשנת 1880. ראינו את החזית ונכנסנו פנימה. התעכבנו ליד "צלב גרו" – הצלב הראשון בו נראה ישו מת על הצלב. המשכנו באמבולטוריום וראינו קפלות מרשימות. אחד השיאים היה תיבת השרידים של שלושת המלכים העשויה זהב ומקושטת בעשרות רבות של דמויות מתובלטות, הכל מזהב טהור. ראינו את "ויטראז' הפיקסלים" של גרהרד ריכטר, זיהינו יחד דמויות רבות מהתנ"ך ומהברית החדשה ויצאנו אל הכיכר שבחזית. הספקנו לשתות קפה וחזרנו במוניות לארוחת צהרים בספינה.
אחר הצהרים המתין לנו אוטובוס שהסיע אותנו שב אל מרכז העיר. כאן התפצלנו – חלק שוטטו במדרחוב לקניות, חלק הלכו למוזיאונים, ואת כולנו תפס לפתע גשם שוטף שכמובן שינה את התכניות של כולנו. האוטובוס המתין לנו וחזרנו לספינה.
ארוחת הערב הייתה חגיגית וכללה 8 מנות. לאחריה נערך בבר מופע חביב בביצועם של עובדי הספינה. היה נחמד, שתינו, רקדנו והלכנו לישון.

יום 7, יום חמישי, 18.7.17

הספינה המשיכה להפליג לכוון אמסטרדם ואנחנו ניצלנו את הזמן לשמוע עוד 2 הרצאות. האחת עסקה בהבדלים שבין תקופת הרנסנס והבארוק בפיסול. השנייה הייתה מבוא ליצירות שנראה אחר הצהרים ועסקה בתולדות הציור ההולנדי. אחרי ארוחת הצהרים המתין לנו האוטובוס שהסיע אותנו לרייקסמוזיאום. נכסנו שם אל "היכל הכבוד". מסדרון המזכיר כנסייה רבת קפלות אשר בכל אחת מהן היו יצירות של גדולי הציור ההולנדי ב"תור הזהב" של הולנד במאה ה-17. ראינו את פיטר דה הוך ויוהנס ורמיר, יאן סטיין, פראנס האלס ועוד. גולת הכותרת כמובן היו יצירותיו של רמברנדט – גילדת האורגים, "הכלה היהודיה", דיוקן עצמי וכמובן "משמר הלילה" – הציור המפורסם ביותר שלו.
משם הלכנו למוזיאון ואן גוך המכיל עשרות יצירות שלו שנמסרו על ידי אחיינו. סיירנו בכל הקומות והתעכבנו ליד יצירותיו המפורסמות – הבית הצהוב, החדר בארל, החמניות, הכסא של גוגן, ההעתקים שיצר מציוריו של ז'אן פרנסואה מילה, אכלי תפוחי האדמה ועוד רבות נוספות.
יצאנו לאוטובוס אשר באמצעותו עשינו סיור פנורמי בעיר וחזרנו לספינה, חלק מהמטיילים נשארו להמשך סיור בעיר.

יום 8, יום ששי, 21.7.17

היום האחרון לטיול הנפלא שכלל בעיקר נופים מרהיבים לאורך מסלול נהר הריין – עיירות קסומות, ערים עתיקות, מוזיאונים, הרצאות בנושאי אמנות, אוכל טוב ובשפע ומצב רוח נפלא של אנשים הנמצאים בחופש ובשייט תענוגות.
יצאנו הבקר מהספינה לשדה התעופה, עלינו על מטוס אל על והגענו הבייתה.