ונציה יוני 2019

סכום סמינר אמנות ותרבות בוונציה

27.6.19  –  3.7.19
בהדרכת
רחל ספיר MA וד"ר אפי זיו

יום חמישי, 27.6.19

יצאנו השכם בבקר בטיסת אל על ישירות לוונציה. שם מצאנו את הסירות שלנו בהן הפלגנו אל המלון בוונציה. לאחר התארגנות קצרה יצאנו לסיור היום הראשון. הגענו אל הפיאצה המפורסמת ביותר בעולם – פיאצה סן מרקו וקיבלנו הסבר להתמצאות במקום. לאחר הפסקת צהרים נכנסנו אל "הבזיליקה של סן מרקו" ועלינו במדרגות למוזיאון. שם ראינו את דגמי הכנסייה והשקפנו מלמעלה על הכנסייה המרהיבה ובה כמעט 4,000 מ"ר של פסיפסים מרהיבים. ראינו את 4 הסוסים הענקיים המקוריים ויצאנו אל המרפסת המשקיפה על הפיאצה, שם מוצבים ארבעה סוסים – העתקים מדוייקים של המקוריים.

ירדנו אל הכנסייה וסיירנו בה. לא החמצנו את ה"פאלה ד'אורו" שכיית החמדה היקרה ביותר של העיר. יצאנו לעבר "ארמון הדוג'ים", ארמון שליטי וונציה. סיירנו בחדרים העצומים המקושטים בציורים של מיטב אמני וונציה – טינטורטו, ורונזה ואחרים. עברנו ב"גשר האנחות" ולמדנו קצת על תולדות העיר ועל מעמדה כאימפריה ימית במשך 1,100 שנה.
תחנתנו האחרונה ליום הראשון שלנו היה מוזיאון קורר. מוזיאון שנוסד ביוזמת נפוליון ובו שכיות חמדה רבות כמו פסלים וציורים של אנטוניו קאנובה – הפסל הניאו-קלאסי של ראשית המאה ה-19 ועוד.
חזרנו למלון, השוכן ממש בסמוך לפיאצה סן מרקו ונפלנו שדודים ועייפים לאחר לילה ללא שינה ויום סיור עמוס.

יום ששי, 28.9.19

בבקר עשינו שיחת הכרות בין אנשי הקבוצה וכמובן מצאנו הקשרים וקשרים בין חברי הקבוצה. יצאנו בהליכה ליעד הראשון שלנו – הכנסייה של הקדושים ג'ובאני ופאולו. ברחבה הגדולה ניצב לו בגאון פסל הפרש, מפקד צבאי בוונציה – קוליאוני. הפרש הוא מעשה ידיו של ורוקיו, האמן מפירנצה שבסדנתו למד לאונרדו דה וינצ'י. ראינו את החזית המפוארת של "סקואולה גרנדה של סן מרקו" עם "תעתועי העין" המצוירים. הבטנו אל חזית הכנסייה העצומה, חזית שלא הושלמה עד היום.

נכנסנו אל הכנסייה הענקית של מסדר הדומיניקנים שנבנתה בחיקוי של הסגנון הגותי. ראינו בה עשרות קברים של דוג'ים ויצירות מופת של ורונזה וג'נטילה בליני. יצאנו משם ועשינו לנו הפסקת קפה בדרכנו אל הגטו היהודי. שמענו את סיפור הקמת הגטו, הגטו הראשון באירופה. עשינו סיור מודרך במוזיאון היהודי וביקרנו באחד מכמה בתי הכנסת הקיימים בגטו.
יצאנו מהגטו אל הפסקת צהרים באזור ומשם המשכנו אל גשר הריאלטו, הגשר הראשון על "התעלה הגדולה" ושמענו את סיפור הקמתו. עלינו עליו, התרשמנו מהאזור ההומה כל כך ועשינו את דרכנו חזרה אל המלון. לאחר מנוחה והתאוששות יצאו רבים מאנשי הקבוצה לארוחת ערב או קניות בעיר המיוחדת בה אנו מבלים ולומדים במשך שבוע ימים.

יום שבת, 29.6.19

התחלנו את היום השלישי בחציית "גשר האקדמיה" עליו שמענו סקירה קצרה ופנינו אל עבר רובע "סן פולו". תחנתנו הראשונה הייתה כנסיית "סנטה מראה דאי פרארי" – כנסיה ענקית נוספת, הפעם של המסדר הפרנציסקני בעיר. גם זו כנסייה שנבנתה בחיקוי של הסגנון הגותי ובה התפעלנו מיצירות המופת השוכנים בה. הכרנו את טיציאן, גדול ציירי וונציה בשתי יצירות מהפכניות שלו – "משפחת פאזרו" ו"עלייתה השמימה של מריה", ציור שגובהו 7 מטר. הכרנו משפחת ציירים נוספת – ויואריני, ראינו את יוחנן המטביל של דונטלו, והתפעלנו מיכולות הפיסול בשיש ועבודות גילוף העץ המפתיעות אותן ראינו בכנסייה. עמדנו מול המצבות של אנטוניו קאנובה ושל טיציאן המוצבות זו מול זו.

לאחר הפסקת קפה קצרה נכנסנו אל "סקואולה די סן רוקו" ובה קרוב ל-60 יצירות של טינטורטו. בשתי הקומות של המבנה המפואר. נפעמנו מיכולת הציור המהירה והמרשימה שלו. ראינו יצירות בנושאי התנ"ך, הברית החדשה וסיפורי ניסים של רוקוס. תשומת לב מיוחדת שמנו מול ציור הצליבה הענק בקומה השנייה.
משם צעדנו מרחק קצר אל קא רצוניקו – ארמון פרטי של משפחה שהפך למוזיאון. חלק מהמבנה היה סגור אך בכל זאת הספקנו לראות יצירות מופת ולמדנו עוד על נושא האיקונוגרפיה.
לאחר הפסקת צהרים החל ביקורנו באקדמיה – המוזיאון הגדול והעשיר של וונציה. התחלנו עם טיציאן ו"הצגתה של מריה בהיכל", ראינו רישומים של לאונרדו כולל "האדם הויטרוביאני", "הסערה" המסתורית של ג'ורג'ונה, עוד ציורים של בליני, טינטורטו ואחרים. משם, שוב דרך גשר האקדמיה, חזרנו אל המלון.

יום ראשון, 30.6.19

היום היה מוקדש לביקור בשלושה איים בוונציה. שטנו בסירה פרטית שלנו אל האי הראשון – טורצ'לו. ביקרנו בכנסייה העתיקה ביותר בוונציה ובה התפעלנו מהפסיפס של יום הדין. שמענו הסבר על האיקונוגרפיה המיוחדת של הנושא. ראינו עוד כנסייה, על שמה של הקדושה פוסקה והספקנו גם לסייר במוזיאון של ימי הביניים באי. במוזיאון התפעלנו מהפסיפסים העתיקים ומיצירות מופת נוספות.
מהאי טורצ'לו שטנו אל האי בוראנו. טיילנו ברחוב הראשי ושמענו הסבר על הבתים הצבעוניים הנפלאים של האי. אכלנו שם צהרים והספקנו, לפני שעזבנו את האי להיכנס לכנסייה האחת של האי ובה יצירה של טייפולו.
מהאי הזה שטנו אל האי השוכן מול פיאצה סן מרקו – סן ג'ורג'יו מג'ורה. למדנו על האדריכלות הרנסנסית של פאלאדיו ונכנסנו אל הכנסייה המרשימה. ראינו שם שתי יצירות ענק של טינטורטו – "הסעודה האחרונה" ו"נס המן במדבר". משם הפלגנו אל פיאצה סן מרקו וסיימנו את יום השייט הארוך.

יום שני 1.7.19

גם הבקר חצינו את גשר האקדמיה וצעדנו אל בית המכס הישן המהווה היום אכסניה של יצירות אמנות עכשוויות. ראינו מהפינה את הפיאצה, הספריה של סנסובינו, שני העמודים וכמובן את מגדל הפעמונים. נכנסנו אל הכנסייה הבארוקית "סנטה מריה דלה סלוטה" ועמדנו על ההבדלים הרבים בין הסגנון האדריכלי הבארוקי בו נבנתה כנסייה זו לעומת הכנסייה של פאלאדיו בה ביקרנו אתמול. בתוך הכנסייה המרשימה נכנסנו אל "הסקרסטיה" ובה ציורים של טיציאן, טינטורטו ואחרים.
לאחר הפסקה הגענו אל אוסף פגי גוגנהיים. קיבלנו הסבר כללי על המבנה, על האספנית הידועה על המרפסת והפסל של מרינו מריני. התפזרנו בחדרים הקטנים הרבים של המוזיאון כדי להביט ולבחון את היצירות של גדולי האמנות של המאה ה-20. ניגוד מוחלט ליצירות המוקדמות שראינו יום קודם באי טורצ'לו.

לאחר הפסקת הצהריים הגענו אל בית האופרה – לה פניצ'ה. היה לנו שם סיור מודרך. המדריכה סיפרה על תולדות המבנה וסיירה איתנו באולם, בתאים, באולמות השונים ולמדנו מעט על כמה מזמרי האופרה הידועים שהופיעו שם.
מהאופרה צעדנו אל הכנסייה האחרונה לטיול זה – סן זכריה. מתברר שגופתו של זכריה, אביו של יוחנן המטביל, הובאה לוונציה והכנסייה הזו מוקדשת לו ושם גם ראינו את קברו. הכנסייה הזו מיוחדת באוסף המרשים של ציורים שאף אחד מהם לא נלקח למוזיאון וקירות הכנסייה מכוסים בצפיפות מרשימה בציורם רבים. עמדנו והתפעלנו מציור אחד של ג'נטילה בליני בו הוא מפליא ביצירת "תעתוע עין" יוצא דופן.

יום שלישי, 2.7.19

בבקר ערכנו שיחת סיכום קצרה, יום לפני עזיבתנו את וונציה. לאחר מכן פנינו אל היום המיוחד הזה – זה היום של הביאנלה. שוב שטנו בסירה פרטית אל הגנים שם נמצאת חלק מהתערוכה הדו שנתית המפורסמת. המתינו לנו שתי מדריכות מקומיות שהדריכו אותנו בין הביתנים השונים. הביקור הראשון היה כמובן בביתן הישראלי, שם שמענו הסבר מפי מנהל הביתן זה כמה שנים על הרעיון המרכזי של האמנית – בית חולים שדה. משם המשכנו לביתנים נוספים.
לאחר הפסקת הצהריים, נכנסנו אל החלק השני של הביאנלה, החלק שנמצאה ב"ארסנלה". גם שם כבר המתינו לבואנו שתי מדריכות שלקחו אותנו לביתן המרכזי ובו יצירות רבות, שונות ומשונות, מרשימות ביותר ומרשימות פחות, מובנות יותר ומובנות פחות. משם הייתה הדרך קצרה אל המלון וכך הסתיים לו סמינר האמנות והתרבות בוונציה.

יום רביעי, 3.7.19

התעוררנו מוקדם בבקר, הגיעו סירות לבית המלון ושטנו אל שדה התעופה. שם נפרדנו זה מזה, נציגת הקבוצה הקריאה מכתב תודה מרגש למדריכים והוענק להם גם שי. הגענו אל השדה והמראנו לתל אביב.
זו ההזדמנות הנאותה של המדריכים להודות לקבוצה על השתתפותם, על עירנותם ועל ההתעניינות הרבה שגילו בטיול. מצפים לראותכם בטיולים הבאים.
רחל ספיר, MA                           ד"ר אפי זיו
נספחים
הרצאות מלאות על חלק מהערים בהם ביקרנו תוכלו לראות באתר
http://www.lecturesonline.co.il/unknown-italy/

רשימת הספרים שהוזכרו בטיול:

הרוזן בליזריוס, רוברט גרייבס
רומן מרתק על האימפריה הביזנטית

מאמר על תיאודורה, רעייתו של יוסטיניאנוס
לחצו כאן

הגבירה וחד הקרן, טרייסי שבלייה
בקשר לטכניקה של אריגת השטיחים שראינו בפרארה

הבתולות של ויואלדי,
על החיים בוונציה במאה ה-18

התופת של דן בראון
חלק מהעלילה מתרחש בוונציה

הקורטיזנה, שרה דוננט
על חיי החברה בוונציה במאה ה-16

עמודי תבל, קן פולט
בקשר לטכניקה של בניית קתדראלות

הברבורים של לאונרדו, קארן אסקס
בקשר ל-20 השנים בהם חי לאונרדו במילאנו

סודות אלי האולימפוס, אפי זיו
בקשר לכל סיפורי המיתולוגיה ששמענו

משחקי האלים, אפי זיו
בקשר למשחקים האולימפיים בעת העתיקה, הספר היחידי בעברית

הולדת ונוס, שרה דוננט,
בקשר לפירנצה בזמנו של סבונרולה

מיכלאנג'לו והאפיפיור, קינג רוס,
בקשר לטכניקת הפרסקו

הפרינצ'יפסה, פיטר פרנגה,
על חייו של ברניני ויצירותיו

הצופן הנוצרי באמנות, אפי זיו
איך להבין יצירות אמנות העוסקות בתנ"ך ובנצרות

דילוג לתוכן