סיכום פירנצה 2022

2.6.22 –  8.6.22

ד"ר אפי זיו וג'נט בן עמי

יום חמישי, מס. 1 – 2.6.22

יצאנו, בטיסת אל על לרומא, והתחלנו את דרכנו לטוסקנה. באוטובוס שמענו הרצאת מבוא כללית על ההיסטוריה של האדריכלות עד תקופת הרנסנס. תחנתנו הראשונה הייתה העיר אורבייטו הנמצאת במחוז אומבריה. נסענו בפוניקולר ובמיניבוס אל רום העיר לראות ולהתפעל מהדואומו המפתיע. למדנו על המבנה הרומנסקי עם ההשפעות הגותיות המרהיבות וזיהינו את היצירות בחזית המרשימה. בתוך הכנסייה ביקרנו בקפלת סן בריציו כדי לראות את ציורי התקרה של פרה אנג'ליקו עם האותיות העבריות בלוחות של משה ואת ציורי הקיר המהממים של לוקה סניורלי, שנתן את השראתו לציורי התקרה של מיכלאנג'לו בקפלה הסיסטינית. ראינו את הפייטה של איפוליטו סקלצה אשר מצטטת את זו של מיכלאנג'לו ברומא.

התפזרנו לסיור בסמטאות העיר הקסומה ומשם נסענו לפירנצה.
הגענו לבתי המלון "מילו" ו"קלימלה" הנפלאים, הממוקמים ממש במרכז העיר, קיבלנו את החדרים במלון ויצאנו לאכול במסעדה סמוכה. חלק מאתנו יצאו לסיור ראשון בעיר הקסומה, פירנצה.

יום ששי, מס. 2 – 3.6.22

את סיורנו בפירנצה התחלנו בביקור במוזיאון הפיסול ה"ברג'לו". הכרנו את המדריכה פרנצ'סקה ונכנסו אל מוזיאון הברג'לו – מוזיאון הפיסול של הרנסנס השוכן בבית המשטרה לשעבר.  שם ראינו את "בכחוס וסטיר" של מיכלאנג'לו, דגמים לפסלים שלו, פסלים של דונטלו – והחשוב ביניהם – "דוד", הפסל החופשי הראשון בתקופת הרנסנס ופסל העירום הראשון של דמות גיבור ולא אדם וחווה כפי שהיה מקובל לפני דונטלו. למדנו על שני התבליטים של המכרז לדלתות בית הטבילה, שמענו את סיפורו של ברניני ואהובתו קונסטנצה בונארלי וראינו את דמותה אותה פיסל באהבה רבה.

המשכנו לעבר פיאצה אנונציאטה ובה ראינו את בית  האסופים, פרי תיכנונו של ברונלסקי ולמדנו שיעורים ראשונים באדריכלות הרנסנס. נכנסנו אל הכנסייה הגדולה בכיכר – סנטיסימה אנונציאטה ולמדנו על עקרונות הבנייה של כנסיות הבזיליקה השונות, שנראה בהמשך השבוע.

לאחר הפסקת צהרים במקום צעדנו לעבר מוזיאון האקדמיה המכיל את הפסל המפורסם ביותר של מיכלאנג'לו – דוד. התפצלנו לשתי קבוצות, על פי דרישות המקום. במוזיאון ראינו יצירות שונות מהן למדנו שיעור ראשון על נושא האיקונוגרפיה, שמענו את הסיפור הטראגי בחייו של מיכלאנג'לו – מצבת הקבורה לאפיפיור יוליוס השני. לנוכח פסל דוד שמענו את המקאמה של חיים חפר, משם הלכנו אל עבר מוזיאון הדואומו החדש והתפעלנו מגודלו ומכמות המוצגים בו. שמענו את סיפורן של שלוש הדלתות של בית הטבילה וקבוצות הפיסול מעליהן. הבטנו כמובן בהתפעלות ב"דלתות גן העדן" של גיברטי. לא נשכח את פסל העץ של מריה מגדלנה מעשה ידיו של דונטלו. התרגשנו לראות את האולם בו מוצבת הפייטה של מיכלאנג'לו, אליה צורפו העתקים של שתי הפייטות שלו – הראשונה מכנסיית סנט פייטרו ברומא והשנייה, האחרונה, ממילנו. ראינו גם את שתי המרפסות, הקנטוריה, של לוקה דלה רוביה ודונטלו. ראינו סרט על מפעלו של ברונלסקי בבניית הכיפה של הדואומו ויצאנו למרפסת בקומה העליונה לראות אותה מקרוב.

חזרנו אל הפיאצה של הדואומו ולמדנו עוד על המתחם כולו הבטנו בפסלים של ארנלופו די קמביו – האדריכל הראשון של הכנסייה האדירה ובפיליפו ברונלסקי – בונה הכיפה וגדול אדריכלי הרנסנס במאה ה-15. משם נכנסנו אל בית הטבילה המפואר. הוא בשיפוצים ולכן היה חשוך אך ניתן היה להתפעל מהתקרה המתומנת והפסיפס המשתרע על פני מאות מ"ר. שם סיימנו את היום השני.

יום שבת, מס. 3 – 4.6.22

התחלנו את הבקר בהליכה קצרה לעבר כנסיית אוניסנטי בה ראינו שני ציורי קיר – האחד של גירלנדיו והשני של בוטיצ'לי, אשר גם קבור בכנסייה זו, לא רחוק מאחוזת הקבר של משפחת וספוצ'י אשר את סימונטה, בת משפחה זו, הוא העריץ וצייר אותה בכמה מציוריו המפורסמים.

משם צעדנו אל כנסיית סנטה מריה נובלה. עמדנו בכיכר מולה ושמענו את סיפור מרוצי הסוסים שנערכו שם. נכנסנו לכנסייה  והתפעלנו מיצירתו של מאזאצ'ו – "השילוש הקדוש", עם ה"כאילו" קבר מתחת ליצירה של הצליבה.  ראינו את הקפלה הראשית ובה ציורי קיר מרהיבים של דומניקו גירלנדיו המספרים על חייו של יוחנן המטביל בצד אחד וחייה של מריה ממול. הזכרנו כי בעת עבודתו שם עבד אצלו שוליה צעיר בשם מיכלאנג'לו…

משם צעדנו אל אזור השוק של סן לורנצו הצפוף, נכנסנו אל המבנה החדיש המהווה את השוק המרכזי ושם עשינו את הפסקת הצהרים.

לאחר הפסקת הצהרים הגענו לגולת הכותרת של היום – התערוכה הגדולה של דונטלו בארמון משפחת סטרוצי. תערוכה ענקית ובה יצירות שלוקטו ממוזיאונים שונים ברחבי העולם. נזכיר כמה מהם – פסל שיש של דוד, הצלוב, ליד הצלוב של ברונלסקי, לוח מאגן הטבילה בסיינה עם סיפור משתה הורדוס אנטיפס ועריפת ראשו של יוחנן, מריה והתינוק ממוזיאון בודה בברלין, ראש סוס ענקי מהמוזיאון בנאפולי ועוד. בהחלט תערוכה מרשימה ומפתיעה.

כך הסתיים לו היום השלישי לסמינר.

יום ראשון, מס. 4 – 5.6.22

התחלנו את היום עם חוויה מיוחדת במינה. ממש מול מלון מילו ניצבת כנסייה בשם – סנטה טריניטה. הכומר של הכנסייה הכניס אותנו אל חדר המזכירות – סקרסטיה – וחשף בפנינו תגליות מסעירות כמו הבגדים של הכמרים, הפמוטים הצבועים בזהב מצד אחד ועשויים עץ ועוד סודות מרתקים מהנעשה מאחורי הקלעים. עמדנו7 מול הקפלה של משפחת ססטי אותה קישט בציורי פרסקו האמן גירלנדיו. התפעלנו.

משם המשכנו לפיאצה דלה רפובליקה, שמענו הסברים ועלינו להפסקת קפה ותצפית בבניין חנות הכל בו הגדולה.

משם המשכנו בצעידה אל כנסיית סנטה קרוצ'ה. שמענו את סיפורה האישי של ג'נט והסברים על דנטה אליגיירי. נכנסנו לכנסייה אשר בה קברים רבים, ביניהם זה של מיכלאנג'לו, מעשה ידיו של ג'ורג'יו ואזארי, גלילאו גליליי, קברו של גיברטי ועוד. יצאנו אל קפלת משפחת פאצי, פרי תכנונו של ברונלסקי. אחרי הפסקת צהרים הכרנו את המדריכה המקומית סוזאנה ונסענו במוניות אל הגבעה ממנה ישנה תצפית נפלאה על העיר, לרגלי העתים של פסליו של מיכלאנג'לו – דוד ואחרים. משם נסענו שוב במונית אל כנסיית סנטו ספיריטו. ראינו את השוק ההומה בפיאצה ונכנסו אל הכנסייה אותה בנה גם כן ברונלסקי והתפעלנו מגודלה. גם שם היו שני העתקים מפסליו של מיכלאנג'לו. משם צעדנו דרך החלק הגבוה של העיר, חצינו את פונטה וקיו, שמענו הסברים על המסדרון שבנה ואזארי והתפזרנו אל המלונות.

יום שני, מס. 5 – 6.9.22

התחלנו את היום במנזר סן מרקו וביצירותיו של הנזיר – פרה אנג'ליקו המעטרות את כולו. התחלנו עם המוזיאון של יצירותיו בקומה הראשונה, עלינו לקומה השנייה והיבטנו בחדרים הרבים אותם קישט בפרסקאות. למדנו על הנזיר הקיצוני ששלט בפירנצה שלוש שנים, סבונרולה,  והצצנו לחדרו. ביציאה מהמנזר ראינו את "הסעודה האחרונה" של גירלנדיו וכתובות בעברית שנחשפו בפיאצה דלה רפובליקה.

משם המשכנו למוזיאון פייטרה דורה – מוזיאון עבודות שיבוץ שיש. התפעלנו מהעבודות הססגוניות בקומה הראשונה ונשארנו פעורי פה בקומה השנייה כשהתברר לנו כי ישנם מאות רבות של סוגי שישי, עם תצורות שונות וצבעים מרהיבים. ראינו גם את המכונות המשמשות לחיתוך השיש. המדריכה פרנצ'סקה הסבירה לנו על אופן הכנת שיבוצי השיש.

משם המשכנו אל  מתחם סן לורנצו, המתחם היה שייך למשפחת המדיצ'י. נכנסנו אל כנסיית סן לורנצו המרשימה, פרי תכנונו של ברונלסקי, ראינו שם יצירת מופת של ברונזינו המתארת את שיפודו של המרטיר לורנצו, ראינו את קבריהם של חלק מבני המדיצ'י בסקרסטיה הישנה. חלקנו כבוד במרתף לדונטלו, עת עמדנו מול קברו.

לאחר הפסקת צהרים בשוק העור, נכנסנו לראות  את הקברים של בני משפחת המדיצ'י – הקפלה המתומנת והמפוארת, העשויה כולה שיש מן המסד ועד לטפחות של בני המשפחה הקבורים שם. לאחריה הגענו אל ה"סקרסטייה החדשה" של מיכלאנג'לו עם הקברים מעשה ידיו. הבחנו בהבדל בין הרושם והפאר הברוקי של קפלת הנסיכים לבין ההוד וההדר השקט הרנסנסי של מיכלאנג'לו.

משם צעדנו אל ארמון השלטון – פאלאצו וקיו. התפעלנו מהאולם העצום בגודלו ששימש אולם ההתכנסות של הסיניוריה. נכנסנו בשתי קבוצות קטנות אל ה"סטודיולו" של פרנצ'סקו דה מדיצ'י ושמענו על מקצת מהיצירות הרבות שם. ראינו את קפלה אלאנורה עם ציורי הקיר שצוירו על ידי ברונזינו ובהם קריעת ים סוף וניסים שונים שעשה משה במדבר. ראינו את האולמות והחדרים הרבים, כולל האולם בו צייר ג'ורג'יו ואזארי את ארבעת יסודות העולם.

כך הסתיים לו יום נוסף בסמינר של פירנצה.

יום שלישי, מס. 6 – 7.6.22

גולת הכותרת של היום – הסיור הממצה בגלריה אופיצי. עברנו בצורה מסודרת על פני היצירות הרבות ועל חלקן שמענו הסברים. נזכיר רק חלק מהאמנים – ג'וטו, בוטיצ'לי, פיליפו ליפי, לאונרדו, רפאל, מיכלאנג'לו, טיציאן, ועוד. סיימנו עם קאראואג'יו וארטמיסיה ג'נטילסקי בציורה המדהים – עריפת ראשו של הולופרנס. הסיור ארך כשלוש שעות אשר במהלכו עשינו הפסקת קפה על הגג של הלוג'יה.

משם עברנו אל מבנה הגילדות בעבר – אורסנמיקלה. הבטנו על הפסלים בגומחות סביב כל הבניין הגבוה והמרשים. נכנסו אל המבנה כדי לראות את האותיות העבריות בקבוצה הפיסולית ותרגמנו את משמעותן בלטינית. עלינו לקומה השנייה, למוזיאון, בו מוצגים כל הפסלים המקוריים המוצבים בנישות בקומת הרחוב. מהקומה השלישית עשינו תצפית נוספת על העיר.

תחנתנו האחרונה בפירנצה הייתה פאלאצו פיטי, ארמונם החדש של בני משפחת מדיצ'י ובו כיום כמה מוזיאונים. ביקרנו בגלריה פלטינה והתפעלנו מהגודש העצום של יצירות מופת שהיו שייכות למשפחה, בנוסף על אלה המצויות באופיצי. התרשמנו גם מחדרי המגורים וסיימנו את ביקורנו שם בטעימה קטנה מגני בובולי העצומים. הזכרנו כי הארמון והגנים נתנו את ההשראה לארמון ולגני לוקסמבורג בפריז, אותן בנתה מריה דה מדיצ'י.

כך הסתיים לו סמינר אמנות ממצה ומרתק בפירנצה.

יום רביעי, מס 7 – 8.6.22

עזבנו את פירנצה ובדרכנו לרומא נסענו לשתי עיירות ייחודיות בטוסקנה. הראשונה – עיירה מיניאטורית בשם מונטהרג'וני, ובה למדנו במבט אחד על אופן בנייתן של עיירות וערים בימי הביניים וברנסנס. משם נסענו לעיירה, זעירה גם כן בשם פיינצה. העיירה תוכננה להיות מודל ל"עיר אידיאלית" והאפיפיור שנולד בה, פיוס השני, הזמין אדריכל כדי לתכנן אותה. שמענו גם על כך.

משם נסענו לשדה התעופה, עלינו על טיסת אל על ושבנו, כל אחד לביתו.

חלק ב' –

1. מצגת על "האביב" של בוטיצ'לי – נא לחצו כאן
  2. סדרה בת 8 הרצאות שלי על פירנצה + הרצאות על האמנים שפעלו בעיר+ סדרה על המוזיאונים – נא לחצו כאן – 7 ימים חינם ואחר כך מינוי שנתי או חודשי
  3. ספרים שהוזכרו בטיול, כולם מומלצים.