פירנצה יוני 2018

15.6.18  – 22.6.18
אורלי גילת וד"ר אפי זיו

יום ששי, מס. 1 – 15.6.18

יצאנו, בטיסת אל על לרומא, והתחלנו את דרכנו לטוסקנה. תחנתנו הראשונה הייתה אורבייטו הנמצאת במחוז אומבריה. הפוניקולר המקומי היה בשיפוצים ולכן נסענו באוטובוס צפוף מאד אל הדואומו המרשים של העיר. למדנו על המבנה הרומנסקי עם ההשפעות הגותיות המרהיבות וזיהינו את כל היצירות בחזית המרשימה. בתוך הכנסייה ביקרנו בקפלת סן בריציו כדי לראות את ציורי התקרה של פרה אנג'ליקו ואת ציורי הקיר המהממים של לוקה סניורלי, שנתן את השראתו לציורי התקרה של מיכלאנג'לו בקפלה הסיסטינית. ראינו את הפייטה של איפוליטו סקלצה אשר מצטטת את זו של מיכלאנג'לו ברומא. התפזרנו לסיור בסמטאות העיר הקסומה ומשם נסענו לפירנצה.
הגענו למלון "מילו" הנפלא, הממוקם במרכז העיר, קיבלנו את החדרים במלון ויצאנו לאכול במסעדה סמוכה. חלק מאתנו יצאו לסיור ראשון בעיר הקסומה, פירנצה.

יום שבת, מס. 2 – 16.6.18

את סיורנו בפירנצה התחלנו בביקור במנזר סן מרקו וביצירותיו של הנזיר – פרה אנג'ליקו המעטרות את כולו. התחלנו עם המוזיאון של יצירותיו, עלינו לקומה השנייה והיבטנו בחדרים הרבים אותם קישט בפרסקאות. למדנו על הנזיר הקיצוני ששלט בפירנצה שלוש שנים, סבונרולה,  והצצנו לחדרו. ביציאה מהמנזר ראינו את "הסעודה האחרונה" של גירלנדיו וכתובות בעברית שנחשפו בפיאצה דלה רפובליקה.
המשכנו לעבר פיאצה אנונציאטה ובה ראינו את בית  האסופים, פרי תיכנונו של ברונלסקי ולמדנו שיעורים ראשונים באדריכלות הרנסנס. משם המשכנו למוזיאון פייטרה דורה – מוזיאון עבודות שיבוץ שיש. התפעלנו מהעבודות הססגוניות בקומה הראשונה ונשארנו פעורי פה בקומה השנייה כשהתברר לנו כי ישנם מאות רבות של סוגי שישי, עם תצורות שונות וצבעים מרהיבים. ראינו גם את המכונות המשמשות לחיתוך השיש.
לאחר הפסקה קצרה צעדנו בסמטאות אל הפיאצה של הדואומו. הבטנו בפסלים של ארנלופו די קמביו – האדריכל הראשון של הכנסייה האדירה ובפיליפו ברונלסקי – בונה הכיפה וגדול אדריכלי הרנסנס במאה ה-15. שמענו הסברים על תולדות המבנה ולמדנו גם על מגדל הפעמונים של ג'וטו. נכנסנו אל מוזיאון הדואומו החדש והתפעלנו מגודלו ומכמות המוצגים בו. שמענו את סיפורן של שלוש הדלתות של בית הטבילה וקבוצות הפיסול מעליהן. הבטנו כמובן בהתפעלות ב"דלתות גן העדן" של גיברטי. לא נשכח את פסל העץ של מריה מגדלנה מעשה ידיו של דונטלו ואת הפייטה הנוספת של מיכלאנג'לו. ראינו גם את שתי המרפסות, הקנטוריה, של לוקה דלה רוביה ודונטלו.
אחרי הפסקת הצהרים, פנינו אל בית הטבילה בו ראינו וסקרנו את הפסיפס הביזנטי בתקרה, למדנו על יצירות נוספות במבנה הרומנסקי העתיק ביותר בפירנצה ויצאנו כדי לבקר במוזיאון האקדמיה, אחד משיאי הטיול. סיירנו בכל אולמות האקדמיה ולמדנו על יצירות רבות שם. השיא היה כמובן פסל דוד של מיכלאנג'לו. שמענו הסברים על הפסלים ה"לא גמורים" שלו ונסיבות יצירתם. סיימנו בביקור זה את יום הסיור השני שלנו בפירנצה, ושוב, כל אחד בילה את הערב בדרכו.

יום ראשון, מס. 3 – 17.6.18

התחלנו את היום במתחם סן לורנצו, המתחם היה שייך למשפחת המדיצ'י.  נכנסנו לראות  את הקברים של בני משפחת המדיצ'י – הקפלה המתומנת והמפוארת, העשויה כולה שיש מן המסד ועד לטפחות של בני המשפחה הקבורים שם. לאחריה הגענו אל ה"סקרסטייה החדשה" של מיכלאנג'לו עם הקברים מעשה ידיו. הבחנו בהבדל בין הרושם והפאר הברוקי של קפלת הנסיכים לבין ההוד וההדר השקט הרנסנסי של מיכלאנג'לו.
משם צעדנו אל מוזיאון הפיסול ה"ברג'לו", שם ראינו את "בכחוס וסטיר" של מיכלאנג'לו, פסלים של דונטלו – והחשוב ביניהם – "דוד", הפסל החופשי הראשון בתקופת הרנסנס ופסל העירום הראשון של דמות גיבור ולא אדם וחווה כפי שהיה מקובל לפני דונטלו. ראינו את "דוד" של ורוקיו בו מדגמן לאונרדו הצעיר, למדנו על שני התבליטים של המכרז לדלתות בית הטבילה, שמענו את סיפורו של ברניני ואהובתו קונסטנצה בונארלי וראינו את דמותה אותה פיסל באהבה רבה.
לאחר הפסקת הצהרים סקרנו את פיאצה דלה סיניוריה, ראינו את הפסלים בלוג'יה דאי לאנצי עם פרסאוס הניצב בגאון, יצירתו של צ'ליני, ושמענו סקירה על כל אחד ואחד מהפסלים הניצבים בפיאצה. גולת הכותרת של היום הייתה כמובן הסיור הממצה בגלריה אופיצי. עברנו בצורה מסודרת על פני היצירות הרבות ועל חלקן שמענו הסברים. נזכיר רק חלק מהאמנים – ג'וטו, בוטיצ'לי, פיליפו ליפי, לאונרדו, רפאל, מיכלאנג'לו, טיציאן, ועוד. סיימנו עם קאראואג'יו וארטמיסיה ג'נטילסקי בציורה המדהים – עריפת ראשו של הולופרנס.

יום שני, מס. 4 – 18.6.18

התחלנו את הבקר בהליכה קצרה לעבר כנסיית סנטה מריה נובלה. עמדנו בכיכר מולה ושמענו את סיפור מרוצי הסוסים שנערכו שם. נכנסנו לכנסייה  והתפעלנו מיצירתו של מאזאצ'ו – "השילוש הקדוש", עם ה"כאילו" קבר מתחת ליצירה של הצליבה.  ראינו את הקפלה הראשית ובה ציורי קיר מרהיבים של דומניקו גירלנדיו המספרים על חייו של יוחנן המטביל בצד אחד וחייה של מריה ממול. הזכרנו כי בעת עבודתו שם עבד אצלו שוליה צעיר בשם מיכלאנג'לו…
כשיצאנו מהכנסייה, המתנו קמעה למוניות שלקחו אותנו אל הצד השני של הנהר, לכנסיית סנטה מריה דל כרמינה. . שם קיבלנו הסבר על טכניקת ציורי הקיר הנקראת פרסקו. נכנסנו אל קפלת בראנקאצ'י וראינו את עבודתם של שלושה אמנים שהבולט ביניהם היה מאזאצ'ו. הבחנו גם בארבע הג'ורנטות אשר בהן לא היה גוון אחיד ברקע.
חצינו את הנהר על הגשר העתיק ביותר בעיר – פונטה וקיו – ולאחר הפסקת צהרים ביקרנו במבנה הגילדות בעבר – אורסנמיקלה. הבטנו על הפסלים בגומחות סביב כל הבניין הגבוה והמרשים. נכנסו אל המבנה כדי לראות את האותיות העבריות בקבוצה הפיסולית ותרגמנו את משמעותן בלטינית. שם טיפסנו מעלה מעלה אל אולם מפתיע בו נמצאות רוב יצירות המקור של היצירות בגומחות בקומת הרחוב אשר הינן העתקים בלבד.
תחנתנו הבאה הייתה פאלאצו וקיו – ארמון השלטון של פירנצה במשך מאות שנים. התפעלנו מהאולם העצום בגודלו, ראינו את קפלה אלאנורה ואת הסטודיולו של פרנצ'סקו דה מדיצ'י.
משם צעדנו אל כנסיית סנטה קרוצ'ה ובה קברים רבים, ביניהם זה של מיכלאנג'לו, מעשה ידיו של ג'ורג'יו ואזארי, קברו של גיברטי ועוד. יצאנו אל קפלת משפחת פאצי, פרי תכנונו של ברונלסקי. סיימנו שם את היום הראשון של פירנצה וכל אחד בילה את הערב בדרכו.

יום שלישי, מס. 5 – 19.6.18

היום האחרון שלנו בפירנצה החל בסיור מרתק בפאלאצו פיטי, ארמונם החדש של בני משפחת מדיצ'י ובו כיום כמה מוזיאונים. ביקרנו בגלריה פלטינה והתפעלנו מהגודש העצום של יצירות מופת שהיו שייכות למשפחה, בנוסף על אלה המצויות באופיצי. התרשמנו גם מחדרי המגורים וסיימנו את ביקורנו שם בטעימה קטנה מגני בובולי העצומים. הזכרנו כי הארמון והגנים נתנו את ההשראה לארמון ולגני לוקסמבורג בפריז, אותן בנתה מריה דה מדיצ'י.
משם צעדנו שוב אל מתחם סן לורנצו. נכנסנו אל כנסיית סן לורנצו המרשימה, פרי תכנונו של ברונלסקי, ראינו שם יצירת מופת של ברונזינו המתארת את שיפודו של המרטיר לורנצו, ראינו את קבריהם של חלק מבני המדיצ'י בסקרסטיה הישנה. יצאנו לעבר הספרייה של משפחת מדיצ'י, פרי תכנונו המזהיר של מיכלאנג'לו ולמדנו על תמיכתם העצומה של בני המשפחה בתרבות ובספרות גם כן.
חזרנו למלון, שם המתינו לנו המוניות,
נפרדנו שם מהמדריכה המקומית, פרנצ'סקה פריג'י, שליוותה אותנו במשך ארבעת הימים שלנו בפירנצה ונסענו לסאן ג'ימיניאנו בטוסקנה, עיירת המגדלים המפורסמת.  שוטטנו להנאתנו בסמטאות המקסימות. חלק מהמטיילים נכנסו אל הדואומו, הפשוט במראהו מבחוץ אך עשיר מאד ביצירות אמנות מבפנים. משם נסענו אל המלון בקרבת העיר פיסטויה, אכלנו ארוחה טובה, ועשינו הכרות מסודרת בין חברי הקבוצה.

יום רביעי, מס. 6 – 20.6.18

תחנתנו הראשונה היום הייתה העיר פיזה. תחנתנו הראשונה במקום הייתה ה"קמפו סנטו" – בית הקברות העתיק של העיר בו ראינו סרקופגים עתיקים ליד מצבות קבורה מרשימות מהמאות האחרונות. משם נכנסנו אל בית הטבילה הענק והעגול והיינו עדים לניסוי אקוסטי מרתק ביותר. ראינו את אגן הטבילה המתומן ואת דוכן המטיף של האב והבן ממשפחת פיזאנו. משם עברנו אל הדואומו המרשים  וראינו עוד דוכן מטיף של משפחת פיזאנו, ראינו את הנברשת שם הבין בזמנו, גלילאו את סוד עיקרון המטוטלת, ראינו את התקרה הישרה והמוזהבת ויצאנו לכיוון המגדל הנטוי שעשה עלינו רושם עז למרות הכרותינו עמו רבת השנים באזור עשינו  הפסקת צהרים .
מפיזה נסענו לעיר לוקה. עיר קטנה מוקפת חומה תחנתנו הראשונה הייתה  הדואומו של העיר, כנסיית "סאן מרטין" כדי לחזות שם בקבר המרשים של אילרה דל קאראטו, מעשה ידיו של ג'קופו דלה קוורצ'ה, את ציור  "הסעודה האחרונה" של טינטורטו ואת ה"וולטו סנטו" – פסלו השחור של ישו, אשר יש מאמינים כי גולף על ידי ניקודמוס בעצמו. משם המשכנו לסייר בעיר וראינו את הכיכר בה היה בזמנו האמפיתיאטרון בתקופת רומא. בילינו בלוקה, במקום המקסים הזה עוד כשעה וחזרנו למלון, לארוחת ערב אחרונה לטיול זה.
נאמרו דברי סיכום, הוענק לאורלי ולאפי תשר עם מילות ברכה, וזו הזדמנות נוספת שלנו להודות על כך לכל חברי הקבוצה.

יום חמישי, מס 7 – 21.6.18

יצאנו, עם המזוודות, באוטובוס לעיר סיינה, נפגשנו עם המדריכה המקומית. עלינו אל הדואומו המדהים של העיר. לאחר התבוננות והסברים על החזית שלו נכנסו אל הכנסייה עצמה. ראינו בה את הקירות עם דמויות האפיפיורים, הקפלה ובה שני פסלים של ברניני – מריה מגדלנה והירונימוס, את דוכן המטיף של פיזאנו, את ציורי שיבוץ השיש ברצפה, וסיימנו את הביקור ב"ספריה של פיקולומיני" המדהימה מעשה ידיו של הצייר פינטוריקיו ועוזרו הצעיר – רפאל. משם ירדנו אל בית הטבילה המרשים גם מבחוץ וגם מבפנים. עמדנו על סודו של אגן הטבילה, מעשה ידיו של ג'קופו דלה קוורצ'ה, תושב העיר וצפינו בריקועי הנחושת המספרים את סיפורו של יוחנן המטביל. נשארנו בעיר עוד כשעתיים כדי להתבשם מהאווירה וכדי לשוטט בסמטאות הייחודיות שלה.
לאחר הפסקת צהרים נכנסנו אל  בית העירייה העתיק. נכנסנו אל החדרים המקושטים בציורי קיר מרהיבים, חלקם מלפני כ-700 שנה וקיבלנו הסברים עליהם. הפיאצה המיוחדת של העיר בה נערכים, פעמיים בשנה, מרוצי הסוסים המפורסמים של העיר – ה"פליו", שקקה חיים וראינו את ההכנות למרוץ ה"פליו" הראשון שייערך בשבוע הבא.
מסיינה נסענו לשדה התעופה, לטיסתנו הבייתה. תם לו סמינר אמנות יוצא דופן בפירנצה של המדיצ'י ובטוסקנה.
תודה גדולה לכל המשתתפים !!!

אורלי גילת                             ד"ר אפי זיו

נ.ב. רשימת ספרים שהוזכרו בטיול

הכיפה של ברונלסקי, רוס קינג

לקראת המלצתי הבאה על ספרו החדש של רוס קינג, שמתי לב שלא המלצתי על ספרו הקודם, שיצא לאור בארץ כבר בשנת 2003 והנקרא – הכיפה של ברונלסקי. הספר פורש יריעה רחבה ומרתקת על אדריכל הרנסנס עצמו, על פירנצה של תחילת המאה ה-15 ועל בנייתה של הכיפה האדירה של הדואומו בפירנצה. הכיפה, המתנשאת לגובה של מעל 100 מטר הייתה פרויקט הנדסי שאך ורק ברונלסקי העז ליטול עצמו. העז וניצח בגדול. אין זה ספר טכני, זהו למעשה רומן סוחף על חייו של האיש אשר ראו בו הוזה בתחילה ולבסוף הסכימו כולם כי היה אחד מגאוני האנושות. מרתק, מומלץ יצא לאור ע"י הוצאת דביר, בשנת 2003, , תרגום: רוני רייך

מיכאלאנג'לו והתקרה של האפיפיור, רוס קינג

הספר אינו חדש והתחוור לי רק לאחרונה , כי רבים לא מכירים אותו ולכן אני מביא אותו בפניכם, לא כהמלצה אלא כחובה ! לכל מי שאוהב אמנות, היסטוריה וסיפורים אישיים על האמנים. רוס קינג, חוקר אמנות במקצועו, כותב בצורה מרתקת את סיפור ארבע השנים בהם מבלה מיכאלאנג'לו על פיגום בתקרת הקפלה הסיסטינית. הסופר מצייר תמונה נהדרת של חיי היום יום על הפיגום מצד אחד ועל תהפוכות הפוליטיקה ברומא של תחילת המאה השש-עשרה, יחד עם מערכת יחסיו של מיכאלאנג'לו עם האפיפיור, אמנים אחרים וייסוריו לקראת סיום העבודה שעליה אמר וזארי – " אין עוד שום יצירה שתשווה לה, וגם לא תוכל להיות". אין צורך לומר כי מי שעדיין לא קרא את הספר – שירוץ לקרוא אותו מיד.

הגבירה וחד הקרן – טרייסי שבליה

בטיול האמנות לפריז ביקרנו כמובן במוזיאון קלוני – המוזיאון הלאומי לימי הביניים. שם, באולם מרשים במיוחד, תלויים 6 שטיחי קיר מדהימים ביופיים המספרים על חמשת החושים ומתארים גבירה עם חד קרן. כדי להבין את הנושא, הטכניקה, הרעיון והנושא בכללו מצאתי לנכון להמליץ כאן בחום על ספרה של טרייסי שבליה – הגבירה וחד הקרן. כמו בשאר הספרים שלה, העוסקים ביצירות אמנות, שוזרת המחברת עובדות היסטוריות חשובות ומרתקות בספור עלילה. טכניקה זו מסייעת לקורא לקרוא בשקיקה את הספר וללמוד פרק חשוב בתולדות האמנות. זו בוודאי דרך יחידה לשוחר האמנות שלא יתחיל לנבור כעת במאמרים ובספרים מקצועיים העלולים שלא לעניין אותו. אני ממליץ מאד על הספר שיצא בשנת 2003 בהוצאת כנרת בית הוצאה לאור. ההנאה מובטחת.

מלאכים ושדים-הסרט והספר

הסרט – מלאכים ושדים – בעקבות רב המכר של דן בראון. מככבים בו תום הנקס ואיילת זורר הישראלית. אין ספק שלכל מי שנהנה הספר מובטחת חוויה מהנה גם בסרט אשר מתרחש כולו ברומא ! מי ששכח, עוסק הספר בפרשייה מסתורית בת 400 שנה של ארגונים וסמלים עתיקים, שחוצים אתרים מלהיבים ברומא ומגיעים לשיא בקרית הוותיקן – בקפלה הסיסטינית ובפיאצה סנט פטרוס. ספר (וסרט)חובה לכל האוהבים את רומא ומתעניינים בהרפתקאות המשלבות עובדות היסטוריות עם דמיונו ידיעותיו הרחבות של הסופר הפורה דן בראון.

הפרינצ'יפסה

את הספר הנפלא הזה קראתי ברומא, ישבתי בפיצה נבונה ובאתרים אחרים שם. לאחר קריאת הספר המרגש הזה, תוכלו להבין עד כמה זה היה מסעיר – לקרוא אותו ברומא ! ברומן המשלב עובדות ובדיה מפיח הסופר הגרמני פיטר פרנגה רוח חיים בדמויותיהם של לורנצו ברניני ופרנצ'סקו בורמיני, שני האדריכלים שהקימו במאה השבע-עשרה את "רומא החדשה", וביריבות המרה ששררה ביניהם. לרומא של שנת 1623, המצפה בקוצר רוח לבחירתו של אפיפיור חדש, מגיעה צעירה אנגלייה יפהפייה, פיקחית ותאבת חיים וחופש. שמה קלריסה, אך בפי כל היא מכונה פרינצ'יפסה – נסיכה. בביתה העשיר והמכובד של דודניתה היא פוגשת את לורנצו ברניני ופרנצ'סקו בורומיני ונשבית בקסמיהם. שניהם אמנים גאונים: ברניני הוא פסל, גבר מבריק, אלגנטי, אהוב הנשים וחביב האפיפיור; בורמיני הוא סתת, בעל כישרון יוצא דופן, מופנם ושואף לשלמות. אל מול התפאורה רבת ההוד של רומא – עיר של ניגודים, של ברק ושל אומללות, של כאוס ושל גאונות – היא לומדת מהם את רזי האמנות והאהבה. כשלכס עולה אפיפיור חדש הוא ממנה את ברניני ובורמיני לאדריכלים של רומא החדשה – עיר של ארמונות, כנסיות ושכיות חמדה שלא תהיה שנייה לה בעולם. אולם אהבתם של השניים לקלריסה מאיבה על הפרויקט השאפתני והופכת את שני הידידים לאויבים מושבעים. הפרינצ'יפסה הוא רומן היסטורי רחב יריעה הכתוב בתנופה ובנדיבות ומשכיל להפוך את רומא המתחדשת לגיבורה של ממש, מלאת חיים וכוח. עלילתו, המבוססת על אירועים היסטוריים, מכסה תקופה של חמישים שנה ויותר, שבה נולדו בעיר יצירות מופלאות שאותן ניתן לראות ולהעריץ עד היום.

סודות אלי האולימפוס, ד"ר אפי זיו

המיתולוגיה היוונית עדיין מרתקת קוראים רבים ברחבי העולם, ונוכחת בכל תחומי החיים. אך אף אם נדמה שאנו בקיאים בה, יש עוד שלל סיפורים ודמויות שרק מעטים מכירים. ספרו של דר, אפי זיו מתחקה אחר פולחני האלים ומקורם, מספר את הרפתקאותיהם ומציג את היחסים ביניהם, ואת אלה שבינם לבין דמויות אחרות במיתולוגיה.
תמצאו בו מידע מקיף וממצה על כל אחד מהאלים. אין עוד צורך לחפש בנפרד ולדלות את הסיפורים, התפקידים והתכונות של כל אל מספרים וממקורות שונים – כולם מרוכזים בצורה מסודרת ונוחה.
וגם: תמצאו בו מאות יצירות אמנות מרהיבות שנוצרו בהשראת המיתולוגיה. בספר מפורטים הכללים הפשוטים שעל פיהם תוכלו לזהות את הדמויות ואת הסיפור המיתולוגי עצמו בתוך היצירה.

הצופן הנוצרי באמנות, ד"ר אפי זיו

​"הצופן הנוצרי באמנות" הינו ספר חדש הסוקר את התפתחות האמנות הנוצרית והכוללת כמובן יצירות על התנ"ך. תוך כדי הצגת הדמויות החשובות ותיאורן ביצירות האמנות.
בשפה קולחת וברורה מתאר הספר את האירועים והדמויות מהיבט אחד ויחיד – יצירות האמנות העוסקות בהם.  בספר כללים פשוטים אשר על פיהם אפשר ללמוד לזהות את הדמויות ואת הסיפור בכל יצירה העוסקת בנושא.
הספר ערוך לפי נושאים, עם אינדקס אטריבוטים, ובו למעלה מ-600 תמונות.