שיט על הדנובה 2019

סיכום השייט על הדנובה
5.8.19  –  13.8.19
מרצה : ד"ר אפי זיו  מדריכה דליה ברזילי
יום 1, שני, 5.8.19

יצאנו בבקר בטיסת לופטהאנזה למינכן, שם המתין לנו מיד אוטובוס שהסיע אותנו לעיר פסאו, לאחר הפסקת קפה בדרך. בפסאו סיירנו רגלית, נכנסנו לכנסייה המוקדשת לסנט סטפן (שנפגוש בו בהמשך), למדנו קצת על מבנה הכנסייה והתפעלנו מהעוגב הגדול ביות באירופה. המשכנו לטייל, ראינו את בית העיריה המצויר והגענו עד המקום בו מתאחדים נהרות האילז והאין עם הדנובה. מקום פסטוראלי המיועד לצילומים הראשונים הרבים של השייט. משם המשכנו אל אזור המזח ועלינו על הספינה שתשמש אותנו כמלון צף למשך כל השבוע.
התארגנו בחדרים, הכרנו את הספינה ואנשי הצוות, עלינו לסיפון העליון בו נבלה הרבה כל השבוע וירדנו לארוחת הערב הראשונה. עייפים מהלילה ללא שינה, נרדמנו מייד והספינה החלה בשייט אל אוסטריה.

יום 2, שלישי, 6.8.19

לאחר ארוחת הבקר התכנסנו בחדר הפרטי שלנו ושמענו הרצאה ראשונה על אדריכלות הכנסיות מהתקופה הקלאסית. לאחר ההרצאה ארגנה דליה שיחת היכרות בין המשתתפים ונוכחנו לדעת עד כמה מגוונת ואיכותית הקבוצה שלנו.
לאחר ארוחת הצהרים נסענו באוטובוס אל האטרקציה הראשונה שסחטה קריאות התפעלות מכולנו – המנזר מלק. זהו מנזר של המסדר הבנדיקטיני שנבנה בסגנון הבארוק המרהיב והססגוני. עברנו כמה חצרות ונכנסנו אל הספרייה המרשימה, צפינו על הנוף ממרפסת התצפית והופתענו מהכנסייה המרהיבה והעשירה של המנזר. סיימנו את הביקור בטיול בגנים ובליקוק גלידה.
חזרנו לספינה לארוחת הערב ועלינו לסיפון לצפות בהמשך השייט והמעבר בתוך המתקנים ("לוקרים") המאפשרים השוואת גבהים בין חלקי הדנובה לצורך מעבר שקט ונוח של הספינה.

יום 3, רביעי, 7.8.19

לאחר ארוחת הבקר שמענו הרצאה על ההיסטוריה המרתקת של אוסטריה. לאחריה, יצאנו מהספינה בעיר ההונגרית אסטרגום, עשינו בה סיור באמצעות רכבת חמודה וקטנה. הסיור חצה את הגבול לסלובקיה הסמוכה וסיירנו בעיירה הסלובקית הסמוכה. שיא הטיול היה הביקור בקתדראלה המרשימה של העיר, שנבנתה במאה ה-19 בסגנון ניאו-קלאסי מרשים ביותר. הנוף מהחזית היה עוצר נשימה. נכנסנו לכנסייה והתפעלנו מגודלה, מהכיפה המרשימה ומהציור הענק באפסיס בו מתוארת מריה העולה לשמיים, העתק חופשי של יצירתו של טיציאן בוונציה.
לאחר ארוחת הצהרים המשיכה הספינה אל עבר בודפשט, אליה הגענו לאחר ארוחת הערב. אחר הצהרים שמענו הרצאה נוספת, הפעם על נושא האיקונוגרפיה – השפה של סימני הזיהוי של דמויות באמנות. בערב, חלק מאנשי הקבוצה ירדו מהספינה לסיור לילי בטיילת שלאורך החוף.

יום 4, חמישי, 8.8.19

זהו יומה של בודפשט. התחלנו את הסיור בנסיעה באוטובוס אל עבר אנדרטת המילניום בכיכר הגיבורים. הכיכר מרשימה ביותר, קיבלנו הסברים על הקמתה ומשמעותם של הפסלים הרבים ועמוד הניצחון. משם צעדנו אל המוזיאון הלאומי לאמנות יפה של העיר, השוכן במבנה ניאו-קלאסי המזכיר מקדש יווני-רומי. סיירנו שם וראינו, תוך הסברים את היצירות החשובות במוזיאון. בין האמנים ראינו את ברויכל, רובנס, לוקס קרנך, האנס בלדונג גרין ועוד.
חזרנו לספינה לארוחת צהרים ולאחריה יצאנו לסיור מרתק עם מדריך מקומי, גבור, הדובר עברית ובעל חוש הומור ראוי לציון. ביקרנו בבית הכנסת הגדול של העיר, סיירנו במוזיאון שבקומה השנייה ועמדנו נרגשים מול היצירה של הערבה הבוכייה המנציחה את שמות הנספים בשואה. הביקור כולו היה מרגש ביותר.
משם המשכנו באוטובוס וצפינו בבניין האופרה, בפרלמנט הענק, בגשר השלשלאות והתרגשנו עד מאד כשסיירנו ב"אנדרטת הנעליים" על הדנובה. עלינו אל בודה, שם ירדנו לסיור רגלי. ביקרנו שם במצודת הדייגים ממנה צפינו אל הדנובה והחלק של פשט בעיר, צפינו בכנסייה הגותית המוקדשת למתיאש, סיירנו באזור תוך שמיעת סיפורים ואנקדוטות (כמו האשכים של הפרש המזכות בציון עובר כל סטודנט המשפשף אותן…) מפי המדריך השופע. סיימנו את הסיור בתצפית מזווית נוספת בגבעת גלרט המרשימה ובה אנדרטה של הניצחון המחזיקה בידה ענף עץ תמר ("פותחן הבקבוקים הגדול בעולם…).
חזרנו אל הספינה לארוחת הערב והספינה המשיכה במסעה.

יום 5, ששי, 9.8.19

לאחר ארוחת הבקר שמענו את חלקה השני של ההרצאה בנושא אדריכלות כנסיות והמשתתפים כבר הפכו למומחים בהבדלים שבין הסגנונות השונים בכל התקופות. לאחר ארוחת הצהרים ירדנו מהספינה ושוב ציפתה לנו רכבת עירונית חמודה שבאמצעותה סיירנו בעיר. הפעם המדריכה, אנדראה, לא דיברה עברית אלא אנגלית במבטא סלובקי כבד…הרכבת נסעה במרכז העיר וכך הצלחנו לראות ממנה את הסמטאות המרוצפות, את הקתדראלה על שם סנט מרטין, בית העיריה ועוד. גולת הכותרת הייתה המצודה המרשימה של העיר משם עשינו תצפית פנורמית מרשימה במיוחד. לאחר הסיור ברכבת המשכנו רגלית, לא רחוק מהספינה לאזור היהודי שלך העיר ונפרדנו שם מהמדריכה המקומית.
לאחר ארוחת הערב המשיכה הספינה לאוסטריה, לעיר וינה.

יום 6, שבת, 10.8.19

זהו היום של וינה, הבירה המפוארת של אוסטריה. את היום התחלנו בביקור במוזיאון לתולדות האמנות של העיר השוכן על ה"רינג", מול מוזיאון המדע – שני מבנים מרשימים תאומים וביניהן כיכר מריה תרזה. הביקור כלל צפייה בכמה יצירות של ברויכל (זהו המוזיאון שבו הריכוז הגבוה ביותר של יצירותיו), הכרנו את אשתו השנייה של רובנס והתפעלנו מכמה יצירות שלו, ראינו את הציירים הוונציאנים – טיציאן וטינטורטו, קורג'יו עם יצירותיו הארוטיות, לוקס קרנך ורבים אחרים. כמובן שבמוזיאון כזה ניתן לבלות שעות רבות ולא לראות את הכל.
מהמוזיאון יצאנו למרכז העיר דרך ארמון הופבורג עליו ועל שוכניו (כולל סיסי…) שמענו הסברים בדרך. הגענו אל הקתדראלה – השטפנדום המרשימה בסגנונה הגותי (עוד כנסייה המוקדשת למרטיר הראשון – סטפן). אחרי הביקור בה, גם בפנים, התפזרנו להפסקת צהרים. חלק מהקבוצה הזמין כמובן את המאכל הלאומי – השניצל הווינאי המפורסם, אחרים הזמינו את השטרודל, או את עוגת הזאכר – כל אחד לטעמו.
לאחר הפסקת הצהרים נפגשנו עם המדריך אלכס, ישראלי החי בוינה, ובאמצעות האוטובוס והסבריו המשכנו בהכרת העיר. ראינו את בית הפרלמנט הנראה גם הוא כמו מקדש יווני-רומי, ומולו את הקבוצה הפיסולית שבראשה אלת החוכמה אתנה המחזיקה בידה את אלת הניצחון ניקה. ראינו את בית העיריה העצום הבנוי בסגנון גותי, ובארמונות בארוקיים מפוארים לאורך ה"רינגשטראסה". נסענו אל האזור בו פעל האמן היהודי אוסטרי הונדרדואסר. שמענו על פועלו ויצירקותיו, צפינו בבית אשר אותו הוא קישט ועשינו שם הפסקת קפה במקום המעוצב על פי תפיסת עולמו. המשכנו בנסיעה וחצינו את הדנובה כדי לראות את בניני המשרדים המרשימים של אירגונים בינלאומיים הפועלים מהעיר וחזרנו אל הספינה.
לפני ארוחת הערב נפרדנו מסמי ואילנה שחזרו מוקדם לארץ לרגל "החתונה בהפתעה" של בנם. לאחר ארוחת הערב המשיכה הספינה להפליג אל עבר העיר לינץ.

יום 7, ראשון, 11.8.19

לאחר ארוחת הבוקר שמענו הרצאה על המיתולוגיה היוונית אז והיום. ניצלנו את הבקר לסיכום. נאמרו דברים על ידי המדריכים ואנשי הקבוצה אמרו את דברם והעניקו להם תשר מכובד וזו הזדמנות נוספת שלנו להודות לכולם מקרב לב על כך. הזדמנות זו נוצלה על ידי דליה והקבוצה לברך את הח"מ ואת אשתו, מיקי, לרגל 50 שנות נישואין שחלו באותו יום. ושוב – תודה לכולכם על כך.
הספינה הגיעה בצהרים אל העיר לינץ. לאחר ארוחת הצהרים ירדנו מהספינה ועלינו לאוטובוס שם המתינה לנו מדריכה מקסימה בשם קתרינה אשר הקסימה את כולנו בשפתה הברורה והעניינית. נסענו בהדרכתה אל הכנסייה הנמצאת במקום הגבוה ביותר של העיר. גם הכנסייה מרשימה ביותר והתצפית משם הייתה    ???   . ירדנו אל העיר וסיירנו ברחובותיה. נכנסנו אל בית העיריה שם התהלכנו על מפה מצולמת ענקית של העיר. המשכנו בסיור בחלק העתיק של העיר ועמדנו בכיכר קטנה שם מסומן באריחים לבנים המקום בו עמד בזמנו בית הכנסת שנותץ לפני שנים.
ארוחת הערב האחרונה בספינה היתה חגיגית ועשירה במיוחד וכולנו התפזרנו לחדרים לארוז מזוודות.

יום 8, שני, 12.8.19
זהו – הסתיים השייט הקסום והכפי. לאחר ארוחת הבקר האחרונה בספינה ירדנו ממנה, עם המזוודות בעיר פסאו – ממנה התחלנו את המסע הנפלא. עלינו לאוטובוס שהמתין לנו ונסענו, לאחר הפסקת קפה בדרך אל מינכן. הסיור בעיר החל, כמובן, בביקור בכפר האולימפי ועמידה מול האנדרטה המרגשת לספורטאים הישראלים שנרצחו שם באולימפיאדה שנערכה בשנת 1972.
משם המשכנו אל מרכז העיר וניצלנו את העבודה שהגשם לא פסק כדי להיכנס למרכז קניות אותו ניצלנו בחלקנו לקניות ובעיקר לאכול צהרים (התרגלנו כבר לאכול 3 ארוחות כל יום, לא כן?). בשעות אחר הצהרים המשכנו אל המרכז העתיק של העיר וסיירנו במדרחוב המפורסם. ראינו את הכיכר הנקראת מריאןפלאץ, את בית העיריה הישן והמפואר, הבנוי בסגנון גותי עם שעון מפורסם שמתחתיו שתי מרפסות ובהן דמויות הנעות בשעות מסוימות לקול צלילי הפעמונים. ראינו את הכיכר הסואנת על שם קרל ובה המזרקה הססגונית.
לקראת ערב, חזרנו שוב אל האוטובוס ונסענו לשדה התעופה לטיסה הביתה.
כך תם לו שייט התענוגות והתרבות על הדנובה.