שיט על ספינת נהר הולנד בלגיה 2014

סכום הטיול של שייט על ספינת נהר
הולנד בלגיה
3.8.14  –  10.8.14

יום 1 – יום ראשון, 3.8.14
טסנו בטיסת אל על לאמסטרדם והגענו בשעות הצהרים לעיר. תחנתנו הראשונה הייתה המוזיאון הלאומי המחודש – הרייקסמוזיאום. במוזיאון סיירנו באגף של גדולי הציירים ההולנדים. ראינו את ציירי הז'אנר השונים אשר קישטו בציוריהם את בתי תושבי העיר. התעכבנו כמובן ליד שלושת ציוריו של ורמיר, ביניהם "האישה המוזגת חלב" ועשינו השוואה בינו לבין הצייר הידוע פחות, אך האיכותי באותה מידה – פיטר דה הוך. למדנו על הצייר יאן סטיין אשר מחה בציוריו על המוסר הירוד והנציח את הווי התקופה. גולת הכותרת הייתה יצירותיו של הצייר הלאומי של הולנד – רמברנדט. ראינו דיוקנאות שלו, יצירת המופת – "הכלה היהודייה", וכמובן את הציור הנקרא במקור –"פלוגת הקלעים של קפטן בנינג קוק" והקרוי היום בפי כל –"משמר הלילה". עמדנו על החידושים בו לעומת שאר צירי הדיוקנאות הקבוצתיים וניסינו להבין מדוע הציור לא התקבל בהתלהבות בזמנו וכיום הוא נחשב לאחת מיצירות המופת של תולדות הציור.
משם עשינו את דרכנו לספינה – סרנדה 1 אשר תהווה את מלוננו השט למשך כל השבוע. קיבלנו את החדרים, התארגנו ובערב אכלנו את ארוחת הערב הראשונה (מני רבות). לאחריה בילינו בבר לקול צלילי המוזיקה שליוותה אותנו כל הטיול.

יום מס 2 – יום שני, 4.8.14
הספינה עגנה בעיר העתיקה דודרכט. יצאנו לסיור בעיר, התרשמנו מיופייה משם המשכנו לחבל זיילנד וראינו את פרוייקט הדלתא האדיר שמגן על הולנד מפני הצפות הים. חזרנו לספינה לארוחת הצהרים. לאחריה ירדנו ממנה לשעתיים כדי לסייר בקינדרדייק. בכפר זה שוכנות 19 תחנות רוח ששואבות את המים מאדמות הכבול באיזור .התחנות הוקמו באמצע המאה ה-17 ופועלות עד עצם היום הזה.
לאחר ארוחת הערב שמענו הרצאה ראשונה, על ההיסטוריה של האמנות הפלמית, ומבוא לכמה נושאי אמנות בהם נפגוש בסמינר זה.

יום מס 3 – יום שלישי, 5.8.14
הבוקר עגנה הספינה בבריסל. יצאנו באוטובוס לסיור פנורמי בעיר וראינו את אתריה השונים. תחנתנו הבאה הייתה המוזיאון המלכותי לאמנות יפה ובה ראינו את מיטב היצירות של האמנים הפלמים. הסיור היה כרונולוגי והתחלנו עם הנס ממלינג, רוג'יר ואן דר ויידן, יאן   מסיס עם תיאוריו הארוטיים. המשכנו לאולם של פיטר ברויכל האב וראינו את "מלכודת הציפורים", "המפקד בבית לחם" ועוד. באותו אולם ראינו גם את ההעתקים מיצירותיו, אותם יצר בנו הבכור פיטר ברויכל הצעיר. האולם הבא והמרשים היה האולם של רובנס. יצירות ענק, שונות כל כך מהיצירות הפלמיות הקטנות שנוצרו לפניו, והתוודענו בכך לאמן הפלמי הדגול של כל הזמנים. לסיום ראינו שתי יצירות מופת של ז'אק לואי דויד – "מותו של מארא" ו"ונוס ומארס".
משם חזרנו לארוחת צהרים לספינה ומיד אחריה יצאנו שוב למרכז העיר וביקרנו ב"אטומיום" וב"גראנד פלאץ" כיכר העיר הססגונית. כמובן שלא החמצנו את הפסל המאכזב, אך המפורסם מאד – "מניקן פיס" – "הילד המשתין".
לאחר ארוחת הערב שמענו הרצאה על התפתחות הציור הפלמי במאות ה – 14 וה – 15.

יום מס 4 – יום רביעי, 6.8.14
זה היה היום של אנטוורפן הקסומה אשר כל אנשי הקבוצה התלהבו מאד ממנה. התחלנו בתחנה המרכזית של אנטוורפן שנקראת "ארמון התחנה" הבנויה בסגנון ארט דקו .ראינו שכונת מגורים ציורית –זונרנבורך שבברכם  ושוטטנו בה. משם נסענו לכיכר העיריה ועמדנו מול המזרקה ובה נראה הענק זורק את היד. עמדנו מול הקתדראלה המרשימה, הכנסייה הגדולה ביותר בבלגיה ורעננו את ידיעותינו באדריכלות הגותית. נכנסו אל הכנסייה, תוך השמעת קריאות התפעלות והתחלנו במסע מרתק של צפייה ביצירותיו של רובנס. ראינו את שני הטריפטיכונים הגדולים – "העלאת הצלב" וה"ההורדה מהצלב", ועמדנו על החידוש ביצירותיו. במזבח הראשי התנוססה יצירתו " עלייתה של מריה השמימה". טיילנו באמבולטוריום וראינו יצירות מרתקות נוספות.
לאחר שחזרנו שוב לעיר בתום ארוחת הצהרים, ביקרנו בביתו של רובנס. הבית אשר שופץ ונפתח לקהל בשנת 1936  נתן לכולנו קנה מידה על עושרו של הצייר, על הריהוט בתקופתו, על יצירות שלו ושל בני תקופתו, הגן שהוא יצר והאדריכלות הקלאסית בתכנון המבנה, אותה הוא למד בשמונה שנות שהייתו באיטליה. הכנסייה בה הוא קבור סגורה לשיפוצים וכך נותרה לנו שעה קלה לשיטוט ב"מייר" הלא הוא המדרחוב הראשי של העיר אנטוורפן.
בערב היינו נתונים למתקפה של "פיראטים" ובחסותם הנדיבה הוגשה לנו ארוחת הערב. לאחר ארוחת הערב שמענו הרצאה על רובנס.

יום מס 5 – יום חמישי, 7.8.14
היה זה יום קסום ובו ביקרנו בשתי ערים – גנט וברוז'. בגנט התפעלנו מהיצירה של האחים ואן אייק – "השה המיסטי". למדנו על היצירה מתוך ההעתק המושלם באחת הקפלות הצדדיות ואחר כך ראינו את היצירה המקורית עצמה. יצירה זו נשדדה על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה , נמצאה, והוחזרה למקומה . משנה זו, למשך 5 שנים, תעבור היצירה עבודת רסטורציה יסודית.
מהעיר גנט נסענו לברוז' הקסומה. הסתובבנו בעיר, ראינו את כיכר השוק עם האנדרטה לזכרם של אגמונד והורן שהוצאו להורג על ידי הספרדים, ראינו את כיכר העיריה ושטנו בסירה בתעלות העיר. לאחר ההפסקה נכנסנו לכנסיית "גבירתנו" כדי לחזות ביצירה של מיכלאנג'לו – המדונה והתינוק". את הקברים המפוארים של מקסמיליאן לבית הבסבורג ומריה מבורגונדי לא הצלחנו לראות. הם נמצאים ברסטורציה למשך 4 השנים הקרובות. המשכנו עוד לשוטט בסמטאות הציוריות של העיר והגענו לאוטובוס שלקח אותנו לספינה.
לאחר ארוחת הערב שמענו הרצאה על רמברנדט.

יום מס 6 – יום ששי, 8.8.14
הספינה שטה בלילה לעיר הנמל רוטרדם ומשם יצאנו לטיול בערים האג ודלפט. בהאג התחלנו את הסיור במרכז השלטוני של הולנד – משכנה של הממשלה ומשרדיה. שיא הביקור היה במוזיאון המאוריצהאוס שנפתח לקהל לאחר כמה שנים של שיפוצים. בארמון קסום זה ראינו את "שיעור האנטומיה של ד"ר טולפ" – יצירתו של רמברנדט ויצירות נוספות שלו. ראינו את "הזקנה והילד" של רובנס ויצירות נוספות שלו, פאולוס פוטר, יאן סטיין וכמובן 3 יצירות של ורמיר – "הנוף של דלפט", "דיאנה וחברותיה" וכמובן, היצירה המפורסמת ביותר שלו "הנערה עם עגיל הפנינה".
מהמוזיאון הגענו לארמון העבודה של משפחת המלוכה שבחזיתו מתנוסס בגאווה פסלו של ויליאם ואן אורנייה שליט מדינות השפלה .משם  נסענו לבקר ב"פנורמת מזדך" המפתיעה והמהממת. היה זה ללא ספק בוקר של חוויה מיוחדת. המשכנו לראות את העיר בסיור פנורמי, ראינו את ארמון השלום ובית הדין הבינלאומי  עברנו בחוף הים של סכוונינגן והגענו לדלפט. תחנתו הראשונה הייתה סדנה ובה מייצרים ומציירים את החרסינות המפורסמות, הכחולות, של דלפט. קיבלנו הסבר על תהליכי העבודה. משם נסענו לכיכר השוק. התרשמנו מהקתדראלה בה קבורים מלכי הולנד, מבית העיריה המפואר ממול ומשאר המבנים באזור. לאחר הפסקה נסענו לכיוון הספינה וראינו את העיר רוטרדם השוקקת. עיר שנהרסה כולה במלחמת העולם השנייה והוקמה מחדש באופן מעורר השתאות.
בארוחת הערב החגיגית הוצגו בפנינו כל עובדי הספינה שזכו למחיאות כפיים רמות על השרות המעולה לו זכינו במשך כל ימי הטיול.
לאחר ארוחת הערב שמענו הרצאה, אחרונה לסמינר זה, על ואן גוך.

יום מס 7 – יום שבת, 9.8.14
הספינה השלימה סיבוב מלא וחזרה לנמל היעד – אמסטרדם. את הבוקר בילינו במוזיאון ואן גוך. הפעם, כל הקומות הוקדשו לאמן הגאון והמיוסר. ניסינו להתעכב, למרות הצפיפות הרבה, על המיטב. ראינו את ציוריו הכהים מתקופת הולנד. המשכנו בתקופה הצבעונית של פריז ועמדנו על ההבדלים הדרמטים בין שתי התקופות. המשכנו לראות את יצירותיו מתקופת סן רמי וסיימנו ביצירות האחרונות מהעיירה אובר ליד פריז, שם הוא קבור ליד אחיו תיאו. הספקנו גם לבקר ברובע היהודי ולשמוע סקירה על האזור והיהודים בהולנד. התרשמנו מהאנדרטה הייחודית מאד לשואה וחזרנו לספינה לארוחת צהרים אחרונה.
לאחריה יצאנו לסיור בעיירה הציורית וולנדם ובמוזאון הפתוח זאנסה סחאנס מקום ציורי אף הוא ובכך סיימנו כמעט את הטיול. כמעט אך לא. איך אפשר בלי ביקור וסיור, אותו ערכנו אחרי ארוחת הערב , ברובע החלונות האדומים המפורסם, וחלק מהקבוצה המשיך לקזינו, ליהנות ולהפסיד קצת כסף…

יום מס 8 – יום ראשון, 10.8.14
אכלנו ארוחת בוקר אחרונה בספינה הקסומה, נפרדנו מהצוות, ובמיוחד מג'ובי, המלצר הפיליפיני שלנו ונסענו לשדה התעופה. לאחר איחור של כשעה וחצי, טסנו חזרה הביתה, עייפים אך מרוצים מאד ומלאי חוויות.