ארמון קזרטה

אקטאון והכלבים

הארמון המלכותי בקזרטה, מצפון לנפולי,  הינו מפעל חיים של אחד מהאמנים הגדולים של המאה ה-18 לואיג'י ואנויטאלי (1700 – 1773). ואנויטאלי היה מהנדס, אדריכל, צייר  ופסל מוכשר ביותר. עבד עבור כמה אפיפיורים, ביצע עבודות ברחבי איטליה ובעשרים וחמש השנים האחרונות לחייו הקים את הארמון, את הגנים וחלק מהפסלים שם.

לואיג'י ואנויטאלי
 בשנת 1750 החליט המלך שארל מבית בורבון להקים ארמון במקום אליו התכוון להעביר את כל מנגנון השלטון מנפולי, והטיל את המשימה על האמן האיטלקי שהחל, לאחר אישור התכניות בבניה כבר ב1752. באתר עבדו אלפי איש ואלפי בעלי חיים, כולל פילים שהועסקו בהעברת חומרי הבניה אל האתר. ואנויטאלי נעזר בבני משפחתו המחוננים, ועם מותו בשנת 1773 המשיך בנו את מפעל אביו. במשך השנים מידת האינטנסיביות בעבודה עלתה וירדה בהתאם לתנאים הפוליטיים באזור ולכן העבודה הסתיימה בפועל רק בשנת 1847 אך מוסדות השלטון לא עברו אליו מעולם. שום מלך לא התגורר בארמון דרך קבע, והוא שימש רק לבילויי חופשות של משפחת המלוכה. 

בארמון שמידותיו הם 249 מטר אורך ורוחבו 190 מטר ישנם 1,200 חדרים. ארבע חצרות פנימיות מחוברות זו לזו באמצעות אולם כניסה מרשים ביותר. הארמון שימש במלחמת העולם השנייה את מפקדת בעלות הברית וכיום הוא מהווה אתר תיירות מיוחד במינו. הגנים המטופחים משתרעים על מאות דונמים ומפל מלאכותי מרשים במיוחד מהווה את הקצה הצפוני של האתר הענק. המפל נוצר מבניית אמת מים שאורכה 38 ק"מ. בגנים עשרות פסלים, מזרקות, מערות מלאכותיות ופינות נסתרות. ניתן לטייל בגנים הנרחבים באמצעות כרכרות, או ברגל.

למרגלות המפל, ניצבות שתי קבוצות פיסוליות מרשימות ביותר. בכל אחת מהן דמויות רבות בגודל טבעי. האחת מתארת את ארטמיס ונערותיה משכשכות במים. זיהויה של ארטמיס בין הנערות הרבות הינו קל וברור. רק לאחת מהן, במרכז, יש חצי סהר לראשה – סימן הזיהוי הידוע שלה, על שום היותה אלת הירח. ממול נראית עדת כלבים נובחים על דמות, חציה אדם וחציה העליון איילה. זהו הצייד אקטאון, אשר הגיע למקום הרחצה של ארטמיס ונערותיה בטעות וראה אותן עירומות. עונשו היה אכזרי במיוחד – ארטמיס התיזה עליו מים והפכה אותו לאיילה צעירה. כלבי הצייד, אשר לא זיהו את בעליהם, טרפו אותו למוות.

באזורי הגן הענק מצויים פסלים רבים אשר רובם מתארים סיפורים מן המיתולוגיה היוונית. קבוצה פיסולית מרשימה נוספת מתארת, באמצעות דמויות רבות, את אהבתם של אפרודיטה ואדוניס בטרם הוא יוצא לצייד בו ייפצע פצעי מוות. אפרודיטה, מוקפת בקופידונים מנסה לשווא למנוע את יציאתו לצייד שממנו לא יחזור.

דילוג לתוכן