הקסם של ונציה

ב"עיר המלאכים הנופלים", ספר על השריפה בבית האופרה של ונציה שרואה עתה אור בעברית, כותב המחבר ג'ון ברנדט: "גם אותי כישפה השלווה של ונציה, וונציה עצמה כישפה אותי עוד יותר. מה שהיה בתחילה משיכה אל יופייה של העיר התפתח עם חלוף הזמן להיקסמות כללית יותר. למן ההתחלה נצרתי בלבי את מלות האזהרה של הרוזן מרצ'לו: 'כולם בוונציה משחקים… ונציאנים לעולם אינם אומרים את האמת. אנחנו מתכוונים בדיוק להיפך ממה שאנחנו אומרים'" (הוצאת כנרת זמורה ביתן, תרגום עדנה שמש).

ברנדט, עיתונאי ועורך מניו יורק שזכה לפרסום רב בזכות ספרו הקודם, "חצות בגן הטוב והרע", מודע לסתירה שיש במשפט הזה. האהבה שלו לעיר אינה מוטלת בספק, אבל הוא יודע שכולם בה משחקים, משקרים, נוהגים בעורמה, מייפים את המציאות ובעצם עוטים מסיכה. הקסם של ונציה מושך כותבים מצוינים כבר מאות שנים. אלא שבוונציה הקסם הזה מלווה תמיד בבעיות. הבעיות צצות בכל תחום אפשרי: אמנות, שימור, אקולוגיה, הפקעת מחירים, התנשאות ויחס עוין של התושבים וסכסוכים פנימיים אין-סופיים.

אופרה

חוט העלילה ב"עיר המלאכים הנופלים" הוא סיפור שריפתו של בית האופרה המפורסם לה פניצ'ה, שעלה בלהבות בינואר 1996. בית האופרה ההיסטורי נחשב לאחת משכיות החמדה של האדריכלות והעיצוב של התרבות האיטלקית. הוא נחנך לראשונה ב-1792 ועלה כבר פעם בלהבות ב-1836. חמש מן האופרות של ורדי הוצגו בו בהצגת בכורה. כל הכרטיסים לעונת האופרה בפניצ'ה נמכרים חודשים מראש.

הקהל בבית האופרה מורכב בעיקר מתושבי העיר, שמדירים רגליהם כמעט מכל האירועים האחרים, כולל הקרנבל, שבו הם רואים אירוע לתיירים. השריפה כילתה את המבנה כולו ונחשבה לאסון כבד. חקירה מאומצת הביאה להרשעתם של שני חשמלאים מקומיים בהצתה, אבל זהו רק קצה הסיפור. הפניצ'ה, כיאה לשמו – עוף החול – קם מאפרו ונפתח ב-14 בדצמבר 2003, לאחר שנבנה מחדש. העונה הנוכחית בפניצ'ה מציגה מבחר מגוון של אופרות: בינואר ובפברואר מעלים בו את "לה רונדינה" של פוצ'יני, לאחר מכן את "אלקטרה" של שטראוס, באפריל את "הספר מסביליה" של רוסיני ובמאי את "טוסקה" של פוצ'יני. מחירי הכרטיסים: בין 70 ל-220 יורו.
ארוחת ערב וקטעי אופרה מ"הספר מסביליה", כולל קוקטיילים ומוסיקה לריקודים לאחר הארוחה.
 www.baglionihotels.com מציעה לאחרונה אפשרות שונה, שעשויה להיות מעניינת – סירה שכורה לנהיגה עצמית בלגונה של ונציה, שאפשר גם ללון בה. ההשכרה לשבוע והמחיר כ-1,300 יורו לסירה שבה יכולים ללון ארבעה מבקרים. 

ממשל איטליה משקיעה בפרויקט ההנדסי 4.2 מיליארד יורו. בוני הפרויקט מדגישים שאין זה סכר שיחסום את הלגונה וישנה את המבנה האקולוגי השביר שלה, אלא מחסום גמיש שייסגר רק כאשר תישמע אזעקת הגאות העולה. "מוזה" אמור להסתיים ב-2012. השנה יחלו סיורים מאורגנים לאתר הבנייה. 

באופן אופייני לוונציה, ראש העיר מאסימו קאצ'ארי, שהואשם בעת כהונתו הראשונה כראש העיר באחריות חלקית לשריפה בבית האופרה ונבחר שוב ב-2005, הוא כיום אחד המתנגדים הבוטים ביותר להקמת מחסום הלגונה. לאחרונה הציג מסמך בן 400 עמודים ובו פתרונות שלדעתו טובים יותר לעיר. מתנגדיו הרבים אומרים שהוא – כפי שמזהיר הרוזן מרצ'לו בציטוט מ"עיר המלאכים הנופלים" – מתכוון בדיוק להיפך ממה שהוא אומר. הסירה מאפשרת לשוטט גם בחלקים אחרים של הלגונה.

לינה

לא קל למצוא חדר פנוי ב"לה קאלצ'ינה", אבל כדאי לנסות. הפנסיון המשפחתי הזה מכיל 27 חדרים. הוא מקום צנוע ונעים, עם שירות ויחס טובים ובמחיר סביר להפליא לעיר כוונציה – בין 100 ל-150 יורו לחדר זוגי ללילה עם ארוחת בוקר. אין מעלית או טלוויזיה בחדר, אבל המקום נקי ונעים. המיקום מצוין וצופה על תעלת ג'ודקה. פרטים באתר www.lacalcina.com.

העתיד והסכר

ונציה עדיין שוקעת ומוצפת כ-100 פעמים בשנה והנבואות השחורות על היעלמותה עדיין נשמעות בתכיפות גדולה. כיאה לוונציאנים, גם בנושא זה אין שום הסכמה. הפתרון שנבנה כעת הוא הפרויקט שמכונה "מוזה" (. אם הסועדים רוצים להישאר ללון במלון הם ייאלצו להיפרד מ-330 יורו נוספים.

המוזיאון הימי

באופן מוזר המוזיאון ההיסטורי הימי הוא אחד האתרים הפחות מתוירים בעיר. לאחרונה אפילו ביטלו את דמי הכניסה כדי לעודד ביקורי תיירים. המוזיאון מציג את ההיבט הימי בהיסטוריה של העיר ואפשר לראות בו תיעוד של בניית גונדולות (בקומה העליונה), ספינות עתיקות, מפות היסטוריות, דגמים, תמונות, ציורים ועיטורים שקישטו את חרטום ספינות. יש כאן תיעוד של גיבורים ימיים נשכחים מעט, אבל הפרטים חשובים פחות מן המבנה והמיקום. המוזיאון ניצב בקמפו סן באג'ו, בחלקו המזרחי של רובע קאסטלו. הכי נוח להגיע באמצעות ואפורטו (האוטובוס הימי) לתחנת "ארסנלה" ומשם ללכת מעט ברגל.

תחבורה

כולם בוונציה הולכים ברגל. הוונציאנים צועדים מהר ולא תמיד מפגינים סבלנות כלפי תיירים שמשוטטים לאטם. אם רוצים להשתמש בתחבורה ציבורית, ואפורטו הוא האפשרות הטובה ביותר. המחיר סביר יחסית לנציה – כ-6 יורו לנסיעה. מוניות המים אמנם יפות ומפתות יותר, אבל המחירים עלולים להאמיר עד עשרות יורו לשיט לא ארוך.

שיט רומנטי בגונדולה יעלה כ-60 יורו לחצי שעה וילווה בתחושה אווילית משהו. החברה הבריטית "קונוואסר" .

הקרנבל

ונציה נערכת עכשיו לקרנבל החורף השנתי שייפתח ב-25 בחודש ויינעל ב-5 בפברואר. הנושא השנה הוא "תחושה – שישה חושים לששת רובעי העיר". הרעיון הוא שהמבקרים בקרנבל יוכלו לחוות את העיר בחמשת חושיהם וליהנות ממנה אפילו בחוש שישי, שלו זוכים כנראה במשך הקרנבל. מאמץ מיוחד הושקע הפעם כדי לפזר את האירועים גם לאזורים המרוחקים קצת יותר מכיכר סן מרקו. רבעים כסנטה קרוצ'ה, קאנארג'יו ואפילו ג'ודקה יארחו אירועים, נשפים ותהלוכות. בשנות ה-60 גרו בוונציה 150 אלף תושבים. עכשיו מתגוררים בה רק כ-60 אלף.

לפני כחודש הוסב אחד מבתי הספר היסודיים האחרונים בעיר למלון. במשך השבועיים של הקרנבל מתארחים בעיר בכל יום יותר תיירים ממספר התושבים. הבעיה המרכזית שעמה מתמודדים בעיר בתקופה האחרונה היא התלונות הרבות על הפקעת מחירים לתיירים. מסעדות ובתי קפה נדרשים להציג בכניסה תפריט עם מחירים מדויקים. הרשויות בעיר מפצירות בתיירים לברר מראש מה מחיר הארוחה שהם מזמינים כדי להימנע מחוסר נעימות מהסוג שעליו דיווח לאחרונה "גרדיאן" הבריטי: זוג אנגלי סעד בכיכר סן מרקו וסירב בתוקף לשלם את החשבון שהאמיר ל-600 יורו.

לא הקסם שקע
העיר ונציה מושכת אליה תיירים כבר מאות שנים, למרות הצפות, בעיות שימור, הפקעת מחירים ויחס עוין של התושבים אל המבקרים.
כמה עצות לקראת קרנבל החורף השנתי
מאת משה גלעד, עתון "הארץ", 11.1.08

דילוג לתוכן