במסגרת עיסוקי כמרצה לתולדות האמנות והמיתולוגיה היוונית אני נשאל לעיתים מזומנות על ספרות מומלצת בנושאים אלה, לכן החלטתי לרכז רשימת ספרים מומלצת ונבחרת הפונה, והמתאימה לשכבות רבות בציבור תאב הדעת.
אין זו רשימה ביבליוגרפית לסטודנט ולחוקר באקדמיה, הרשימה מיועדת לשוחר תרבות ולתלמיד בלימודי בסיס של תולדות האמנות, התרבות והמיתולוגיה היוונית המעוניין להרחיב את השכלתו. בכל אחד מהתחומים שלהלן ישנו מדור מיוחד ובו סיפורת (רומנים היסטוריים ומיתולוגיים), השופכת אור על תקופה, נושא, אישיות וכד'. באמצעות ספרות מן הסוג הזה מתוודע הקורא, שלא באופן אקדמאי ומחקרי אל הנושא ובעתיד יש להניח כי ירחיב את השכלתו וידיעותיו בתחום.
רשימה זו אינה שלמה ואנו פועלים להרחבתה, אשמח, ואודה לכם על נטילת חלק בהרחבת הרשימה, אם ברצונכם להוסיף ספר, בכל אחד מן הנושאים, לחצו כאן או שלחו אלי דוא"ל וכתבו את פרטי הספר וכן כמה משפטים על תוכנו.
המיתולוגיה הרומית
07/04/24
המיתולוגיה הרומית, אפי זיו הוצאת כנרת זמורה ביתן, 2024, 303 עמודים
מן הסתם אתם שואלים את עצמכם בפליאה, "מה, המיתולוגיה הרומית אינה למעשה המיתולוגיה היוונית, רק עם שמות אחרים? יופיטר אינו למעשה זאוס? ונוס אינה אפרודיטה? אך בעצם מיהו יאנוס, שעל שמו נקרא חודש ינואר? ומיהו יולוס שעל שמו נקרא יוליוס קיסר, שהתגאה בהיותו צאצא שלו ? (רמז – התשובה אינה קשורה למיתולוגיה היוונית!)
קדחת הצבעונים, דבורה מוגה
הוצאת כנרת זמורה ביתן, תרגום ענבל שגיב, 2003, 252 עמודים
הימים ימי קדחת הצבעונים שאחזה בהולנד במאה השבע – עשרה. בצלי הפרחים נמכרים במחירים מופקעים, והסחר בהם סוחף ומרגש. קורנליוס, סוחר מזדקן ואספן של חפצים יפהפיים, מזמין את יאן ואן לוס, צייר צעיר ומוכשר, להנציח את דיוקנו על הבד. אלא שככל שמלאכת הציור מתקדמת, כך מתלהטת התשוקה בין סופיה, אשתו הצעירה, ובין האמן. בעוד התשוקות והחלומות מולידים תרמית מורכבת, ההימור הפזיז מוביל אל סוף מסעיר. "חכם, תוסס ועצוב במידה שווה, עלילה קצבית היוצרת ספר שאי – אפשר להניח לרגע" דיילי טלגרף "אינטליגנטי, משכנע, חושני… איזה הישג" גארדיין דבורה מוגה נולדה בלונדון ב1948 – . היא כתבת טלוויזיה מפורסמת באנגליה. זהו ספרה הראשון הרואה אור בעברית.
מוכר הספרים מפירנצה, רוס קינג
תרגום עימנואל לוטם, הוצאת שוקן, 2024
הרנסנס הפיורנטיני מעלה בעיני רוחנו תמונות של ציורי קיר יפהפיים ובנייני פאר, מעשה ידיהם של אמני העיר ואדריכליה. אבל לא פחות חשוב בתקופה זו היה תחום הרוח: היו אלה ציידי כתבי־היד של פירנצה, הסופרים, המלומדים ומוכרי הספרים של העיר, שהפריחו את האבק מעל אלף שנות היסטוריה, שימרו ספרות עתיקה והגו בדמיונם עולם חדש ונאור.
בלב הפעילות הזאת ניצב מוכר ספרים יוצא דופן: וֶספַּסיאנוֹ דָה בּיסטיצ'י. ספריו לא רק הכילו חוכמה עתיקה מאת אפלטון, אריסטו, קיקרו ועוד, אלא גם היו יצירות אמנות בפני עצמם, שהעתיקו סופרים מוכשרים ואיירו טובי המיניאטוריסטים. בין לקוחותיו היו אפיפיורים, מלכים ושליטים מכל אירופה, שביקשו להקים ספריות מפוארות להאדרת שמם.
מוכר הספרים מפירנצה הוא תיעוד מרתק של חברה אינטלקטואלית תוססת על רקע התהפוכות הפוליטיות והדתיות של הרנסנס. זהו גם שיר הלל לספר עצמו ולעוסקים ביצירתו, והוא עוקב אחר המעבר המהפכני מכתב יד לדפוס בימי חייו של אדם מיוחד אחד, ששמו נותר שכוח זמן כה רב: וספסיאנו, אחד מעמודי התווך האמיתיים של הרנסנס.
רוס קינג הוא מומחה ידוע לרנסנס האיטלקי. הוא חיבר ספרים רבים שהיו לרבי־מכר וזכו בתשבחות, וביניהם הכיפה של ברונלסקי, מיכלאנג'לו ותקרת האפיפיור, לאונרדו והסעודה האחרונה וכישוף מטורף: קלוד מונה וציור חבצלות המים. הוא מתגורר באנגליה ליד אוקספורד.
עיר המלאכים הנופלים, ג'ון ברנדט, תרגום עדנה שמש
הוצאת כנרת זמורה ביתן, 2007, 358 עמודים
סיפור עלייתו בלהבות של בית האופרה לה פניצ'ה בוונציה. העיר ונציה, ערב ה-29 בינואר 1996 — שרֵפה מסתורית הורסת את בית האופרה ההיסטורי פֶניצֶ`ה, היכל הקודש של התרבות האיטלקית ומקום העלאתן הראשון של לא פחות מחמש אופרות של ורדי. אובדנו של הפניצ'ה, שבו הועלו במופעי בכורה חמש מהאופרות של וֶרדִי, הוא אסון של ממש לוונציאנים, במיוחד כשמתעורר חשד להצתה.
הציור הגדול, אסף פינקוס, הוצאה: אפיק , 2024, 384 עמודים
בהוראת האפיפיור, נכלאות נזירות וִינְהָאוְזֶן שבסקסוניה בין כותלי המנזר – אין יוצאת ואין בא. אם המנזר, מרגרטה הגדולה בעלת הניסים, מחליטה לרומם את רוחן של הנזירות. לשם כך היא יוזמת יצירת ענק מרהיבה: עיטור בית התפילה בציורי קיר שיתעלו על כל ציור אחר שראה העולם אי־פעם. האחיות נרתמות במרץ למשימה השאפתנית, אך נקלעות לתככים ומזימות במאבק על חסדה של אם המנזר הכריזמטית, שמסתיים באסון.
בחלוף 664 שנים, חושפת פרופ' אלה גושן־צין – חוקרת נערצת מאוניברסיטת תל אביב – את סודותיהן של הנזירות. עולם האקדמיה מקבל את הגילוי המרעיש שלה ושל תלמידותיה במנות שוות של התלהבות ובוז. מחזור הקנאה והקנאות שב ופורץ כאילו לא שכך מעולם.
הציור הגדול הוא רומן טרגי־קומי שמיטלטל בין הנשגב לבזוי. בלבו עומדים אהבת האמנות ומאבקן של נשים לחרות יצירתית בחברה דכאנית שגובה מהן מחיר כבד על שאיפותיהן. קו העלילה הכפול מעורר מחשבות על היחס שבין ה"אמת" העובדתית ו"הבדיה" שמעלים ההיסטוריונים.
אסף פינקוס הוא חוקר אמנות ימי הביניים, מכהן כפרופסור, ומרצה באוניברסיטאות של תל אביב, וינה ונציה. הציור הגדול הוא ספרו הראשון בפרוזה, לאחר שכתב ספרי עיון רבים. אף שאת כל הדמויות שבספר בדה מדמיונו, סוג התככים המעסיקים אותן אינו זר לו.
מאת: סימונה ואן דר פלוכט
שמח להמליץ על ספר חדש. רומן היסטורי מרתק, המספר על פרשיות בחייו של רמברנדט, שלא היו ידועות עד כה, או שהיו אך בחרו לא לספר על כך כדי לא להשחיר את האמן ההולנדי הדגול. הוא לא היה איש "נחמד" כידוע, והספר הזה מגלה עוד פן אפל בחייו. חובת קריאה לכל שוחר תרבות ואמנות.
ביום חם ביולי 1650 מוצאת עצמה חירטְיֶה דריקס מיטלטלת בכרכרה דוהרת בדרך עפר. אזוקה, סמרטוט דחוף בפיה, היא נלקחת על ידי קציני בית משפט אל מתקן כליאה. האחראי לכך הוא אהובה לשעבר, הצייר רמברנדט ואן ריין.
אין מקום לערעור או למשפט צדק. באשמה של חיי חטא היא נכלאת לשתים־עשרה שנה ב'בית התיקון' בחאודה, מוסד מעורר פלצות, מנותקת מהעולם.
חירטיה מביטה לאחור על מסלול חייה, על הדלות שברחה ממנה, על האיש שאהבה והים לקח ממנה לנֶצח, וחוזרת אל נקודת המפנה — היום שבו החלה לעבוד כמטפלת בביתו של רמברנדט.
עם מותה של ססקיה אשתו, חירטיה נשארת לטפל בבנם הצעיר כמו גם באב הגלמוד. במשך שנים חיים השניים כזוג נשוי, עד ליום שרמברנדט מואס בה. המאבק של חירטיה — אישה בודדה, נחושה, אמיצה — על כבודה ומעמדה אל מול אהובה לשעבר, משפחתה ומוסדות החוק, מתחיל באותו היום..
סימונה ואן דר פלוכט היא סופרת הולנדית מהשורה הראשונה, עטורת שבחים ופרסים. עד כה נמכרו שלושה מיליון עותקים של ספריה ברחבי העולם. היא מתגוררת באלקמאר עם בעלה וילדיה..
קירקה , מדלין מילר,
ספר חדש בהוצאת הכורסא.
קירקה, המכשפה היפהפייה מוזכרת באודיסיאה כמי שנהגה לכשף כל גבר שהגיע אל האי בו היא חיה עד שהגיע אודיסאוס והתאהבה בו. הסופרת יצרה סיפור מרתק (קראתי את הספר ביום אחד, לא הייתי מסוגל להניח אותו מידיי..) ומהפנט אודותיה. היא אמנם נולדה לחיי הנצח של האלים, אבל לא זכתה לרשת את כוחו של אביה הליוס, אל השמש, או את השאפתנות של אמה, הנימפה פֶּרְסֶה. האלים המפחדים מכוחה של קירקה מגְלים אותה לאי נידח, אבל היא אינה מתייאשת, אלא מנצלת את הגלות כדי ללמוד את קסם הצמחים, לאלף חיות בר, לדקלם לחשים ולהתאמן בכישוף רב-עוצמה. לבדה על האי, היא מתבגרת ונהפכת לאישה מלאת תשוקה לחיים. הסופרת מפגישה אותה עם דדלוס, פסיפיאה, האלה אתנה, מדיאה, אודיסאוס כמובן ולבסוף עם פנלופה וטלמכוס. אני ממליץ לקרוא קודם את הפרק השני בספרי החדש "גיבורי המיתולוגיה היוונית", או אז, הסיפור הקצר בספרי יהפוך, כבמטה קסם בידיה הקסומות של הסופרת לרומן מרתק ורחב יריעה.
חובה לכל חובב מיתולוגיה יוונית !
זהו ספרה השני של הסופרת. הספר הקודם "שירתו של אכילס" – מספר באופן מרתק את סיפורו של הגיבור מלידתו ועד מותו. ראו בקורת שלי עליו במדור זה.
מדלין מילר היא סופרת אמריקאית שהתמחתה בלימודים קלאסיים ומלמדת לטינית ויוונית בבית ספר תיכון. קירקה, ספרה השני, הפך לרב-מכר מיד עם צאתו לאור, תורגם לעשרות שפות ונמכר במיליוני עותקים ברחבי העולם .
קראתי, התלהבתי ואני ממליץ לכולם
סיפור מסעה המרתק של איזי, שניפצה מיתוסים, שברה חסמים ופרצה תקרות זכוכית בדרכה מוונדר-לס-וומן, לגיבורה מיתולוגית ומאצ'נסית*. והכל ב-7 צעדים ו-7 גיבורות מיתולוגיה יווניות.
ספר ייחודי זה משלב את חוכמת המיתולוגיה היוונית העתיקה, עם מחקרים אקדמאים; את עולם הקסם עם עולם השכל.
*Muchness
חוויתם את הרגע הזה בחיים, בו קלטתם שהתפשרתם? התפשרתם על עבודה שלא מתאימה או לא מאתגרת, על זוגיות שמרגישה יותר לבד מביחד, על הבריאות שלכם, על עצמכם. אולי בחרתם במה שיש כדי להישאר באזור הנוחות; אולי חששתם לרצות יותר כי לא חשבתם שמגיע לכם (כי אתם 'לא מספיק'); אולי כמו איזי הרגשתם שאתם 'יותר מדי' ועדיף שתהיו קצת פחות, כי השאיפות שלכם לא התאימו לסביבה…
פתאום באמצע החיים, קולות פנימיים אומרים לכם שאתם יכולים יותר, שמגיע לכם, שאתם במקום הלא הנכון. שהגיע הזמן להתחיל לקבל החלטות לעצמכם עבור עצמכם, לקבוע את מהלך חייכם ולנווט את הספינה.
בספרות ובמחקר מתייחסים לקול פנימי זה, כ'קריאה למסע'. הקול מתחיל חלש ומתגבר, עד לנקודה בה שינוי הוא כבר לא אפשרות, אלא חובה. כאילו משהו הבעיר אש בפנים… אש שלא נותנת שקט. הקול הזה הוא קולה של ה'אינלטכיה' שלכם. 'אינטלכיה' הוא מושג פילוסופי יווני עתיק, המסמל את ה'אני הגדול של כל דבר בבריאה'. כמו שה'אינטלכיה' של ורד היא להיות ורד, לכולנו יש יעוד ומטרה שדוחפת אותנו מבפנים. והיא לא תפסיק עד שתתחייבו ותעשו את הצעד הראשון שלכם במסע אודיסאה אישי, או שתחליטו להתפשר.
למסעם של אלו האמיצים, אשר בוחרים לצאת לדרך מאתגרת זו, קוראים 'מסע הגיבור' וזהו סיפורה של איזי – גיבורה אחת שהיא כל הנשים כולן – שיוצאת למסע למצוא את עצמה ועושה זאת בסיוע גיבורות וגיבורי יוון העתיקה.
חבר שאל אותי כיצד ייתכן שלא המלצתי עד כה על הספר הזה. הספר משנת 1988 וייתכן שתוכלו למצוא אותו רק בחנויות לספרים משומשים אך המאמץ לחפש אותו שווה כל רגע. רומן היסטורי סוחף ורחב יריעה על האימפריה הביזנטית בתקופתם של הקיסרית תיאודורה והקיסר יוסטיניאנוס. חובה ! ציטוט מאתר סימניה (אתר מומלץ מאד לספ]רים, כולל רכישה דרכו) המאה הששית לא היתה עידן שלו לקיסרות הביזנטית. על כל גבולותיה של הקיסרות צבאו חילות הפולשים – ההונים, הוונדאלים, הגותים, הסאראצינים, המאורים והפרסים – ואיימו להכחידה. ואולם, בעת ההיא קם לקיסרות מצביא שהפיל חיתתו על כל אויביה: בליזריוס – פרש, קשת, איש חרב ומפקד צבא שעוז רוחו ותושייתו הכו בתדהמה את הכל. בליזריוס הנהיג את חילות הקיסרות לכל אשר שלחו הקיסר יוסטיניאנוס: לגבול המזרחי שעל הפרת, לקרת חדשת שמעבר לים התיכון ולרומא עצמה. בה בעת, בארמון הקיסרות אשר בקונסטנטינופול, הצלחת המצביא מעוררת עליו את קנאתו של הקיסר ושל אשתו תיאודורה, שמרגלים לה בכל פינה. השנים טומנים לבליזריוס פחים ומבקשים להכשיל אותו, את בליזריוס אציל הנפש, הנאמן ואהוב העם, אף ששניהם יודעים שרק הוא תקוותה היחידה של הקיסרות בשעתה הקשה. "יצירה גדולה שיש בה אחדות, אמינות ומעל הכל – תיאור מאופק ונאמן של המאורעות הדרמתיים… הרוזן בליזריוס נכתב כאילו היה סיפור חיים ובה בעת שזור ביד אמן בתולדות אותם הימים בתיאור מפוכח ומזהיר…" הניו-יורק טיימס
רומן היסטורי מרתק דרכו נכיר את עולם האמנות, הגלריות והאמנים בין שתי המלחמות. נתוודע לתחילת הקריירה של אמנים במאה ה-20 ונכיר את דרכי המסחר ביצירות אמנות. נוכל גם להתבונן קצת אחרת על יצירות אמנות. לחובב יצירות אמנות – ספר חובה
בימים אלה של בידוד כפוי, אני כותב את הספר ה-6 שלי על גיבורי המיתולוגיה. זהו ספר המשך והשלמה לספר הקודם שלי – סודות אלי האולימפוס. פרק אחד מהספר הוא על תסאוס מלך אתונה. תוך כדי הכתיבה נזכרתי בשני ספרים מרתקים של הסופרת האנגלייה מרי רינו, שניהם רומנים רחבי יריעה עליו. הספרים הם מות יומת המלך (1958) – תזאוס האגדי עד מות אביו. תרגמה דליה רביקוביץ, הוצאת עם עובד, 1962 וספר נוסף השור מן הים (1962) – שארית חיי תזאוס. תרגם מרדכי ברקאי, הוצאת זמורה ביתן, 1991 ממליץ מאד. ספרים שנקראים בנשימה עצורה
ספר ממש לא חדש. יצא לי לקרוא אותו שוב כעת ואני ממליץ עליו לכל מי שאוהב רומן היסטורי והפעם, על גדול ציירי ספרד – פראנסיסקו גויה. ליון פויכטוואנגר, אמן הרומן ההיסטורי המרתק, הצבעוני, שב בגויא לתחום האהוב עליו ומגולל בלשון קולחת, מלאת-חיות, את סיפור חמש מתוך 82 שנותיו של אחד מגדולי הגאונים שידע העולם – הצייר הספרדי פרנסיסקו גויא (1746-1828); חמש השנים בהן התפתח מצייר חצר חסר חשיבות, לאמן אמיתי, סוער ומרדן, שמעולם לא היסס מלהביע בציוריו מחאה ולהשתמש בהם כבסאטירה, ואשר שינה את תולדות הציור – שנים רבות לפני הולדתו ה"רשמית" של האימפרסיוניזם. גויא היא הגדולה בהצלחותיו של ליון פויכטוואנגר מאז היהודי זיס. הרומן, המשלב בעט אמן מציאות ודמיון, תורגם לעשרים וארבע שפות והופץ במיליוני עותקים. חצר המלוכה הספרדית היא רקע לרומן חברתי-פוליטי תוסס: המלך קארלוס הרביעי, המטומטם והקרנן; רעייתו הנואפת, המלכה מאריה-לואיזה; מאהבה, דון מנואל גודוי, "נסיך השלום", שעלה לגדולה במיטת המלכה המכוערת; ולצידם, ובתוכם – מצייר אותם, מחמיא להם, מתעב אותם ובז להם – גויא, המנהל פרשת אהבים סוערת עם דונה קאיטנה, הדוכסית לבית אלבא; פרשת אהבים שהניבה את תמונות ה"מאחה" הנפלאות. פויכטוואנגר כתב רומן מופת על מצוקת האמן בכל הזמנים; על מאבקו להישרד בסבך התככים הפוליטיים והדתיים ועם זאת לשמור על יושרו האמנותי.
ספר לא חדש, אך גם בו נזכרתי היום, כשחזרתי מהדרכת טיול נפלא של שבוע ימים בוונציה. 1575. המיילדת חנה לוי מצילה את מתיאו התינוק, בן למשפחה עשירה ונציאנית, מרצח על ידי דודו תאב הבצע ונמלטת עמו ועם בעלה האהוב איזק לקונסטנטינופול. משפחתו של מתיאו מתה במגפה, וחנה ואיזק הם כל עולמו. אבל מתיאו הוא יורש ההון של אחוזת וילה די פדובני, וזו מושכת את תשומת הלב של אנטוניו פוסקארי, נוכל שנואש לקבל את ההון לידיו. הוא וצ'סקה, יפהפייה תחבלנית שטווה את דרכה אל חייה של חנה, חוטפים את מתיאו ונמלטים איתו לוונציה. פוסקארי זומם לתבוע אפוטרופסות על מתיאו בפני בית המשפט — ולהרוג אותו לאחר מכן. חנה, הנואשת להציל את בנה, מגיעה בדרך לא דרך לוונציה, מואשמת ברצח דודו של מתיאו ומושלכת לכלא. האם הצדק ייעשה והאמת תצא לאור? "משפט בוונציה", רומן היסטורי סוחף עם גיבורים שופעי קסם בלתי נשכחים, הוא ספר נוסף מאת רוברטה ריץ', ששני ספריה הראשונים, "המיילדת מוונציה" ו"המיילדת מן ההרמון", היו לרבי־מכר בארץ ובעולם. ספרה החדש, "משפט בוונציה", מבטיח לה מקום של כבוד בגלריית כותבי הרומנים ההיסטוריים.
היום חזרתי מטיול שהדרכתי בוונציה, ונזכרתי כי לא המלצתי עד כה, משום מה, על הספר הנפלא והקסום המתרחש בוונציה במאה ה-18. ואף פעם לא מאוחר לקרוא ספר טוב ! הסיפור המרתק של תשוקות ותככים, אמיתות מפוקפקות ושקרים ארסיים, שילוב של עובדות ודמויות היסטוריות – מרקחת נבונה ומרתקת כיאה לרומן מתח היסטורי. הגיבורים הם ויוואלדי וגיבורת הספר אנה מריה דל ויולין המושכת את תשומת ליבו של המלחין הדגול שפעל בוונציה. על רקע החיים בוונציה בתקופה נועזת וסוערת במיוחד, ניגודם של החיים האפרוריים בפנימיה , יוצאת אנה מריה לחפש את זהותה. בחיפושיה היא מגלה עולם מרהיב – מפתה ומרתיע כאחת – עולם חושני וססגוני שעד כה הוסתר מפניה. החיים התוססים של האצולה המקומית, קרנבל המסכות, נשפים סוערים ופניה האחרים של הכנסייה הקתולית שעל ברכיה חונכה. מומלץ ביותר ! הוצאת אריה ניר, 2008
קיץ, 1890. וינסנט ואן גוך מגיע לאוֹבֶר-סוּר-אוּאָז, כפר צרפתי פסטורלי המושך אליו אמנים עירוניים. שם יבלה הצייר את הקיץ האחרון בחייו, תחת טיפולו של ד"ר גאשה – רופא הומיאופתי, צייר חובב ואספן אמנות. ואן גוך יצייר באותם ימים יותר מ-70 ציורים, שניים מהם דיוקנאות של מרגריט, בתו בת העשרים של ד"ר גאשה, המטפלת באביה ובאחיה מאז מות אמה. בזמן שילכוד את דמותה של מרגריט ואת הגנים שהיא מטפחת ויעבירם אל הקנבס, ילכוד ואן גוך גם את לבה. בשילוב מתוחכם בין רומן היסטורי לסיפור אהבה, הציור האחרון של ואן גוך מתאר את החודשים האחרונים בחייו של וינסנט ואן גוך ואת מערכת היחסים הטרגית בין צעירה מלאת תקווה לאמן על סף ייאוש. *** אליסון ריצ'מן היא סופרת אמריקאית מצליחה. הרומנים שלה תורגמו עד כה לחמש-עשרה שפות והיא זכתה להכרה בארצה ובעולם. ספריה גן המכתבים, אהבה אבודה, שעות הקטיפה ודמעות של אהבה זכו בארץ להצלחה מסחררת.
הפעם אני ממליץ על ספר שלי. הספר הראשון שלי הוא הספר "מיתולוגיה עכשיו" הינו לקסיקון מרהיב, ראשון ויחיד מסוגו בשפה העברית, הספר מאגד בתוכו כ- 200 מונחים ומושגים מהמיתולוגיה היוונית אשר אנו משתמשים בהם בשפה היומיומית. הספר מהודר ומשובץ ברפרודוקציות מהאמנות הקלאסית והמודרנית. סיפורי המיתולוגיה וגיבוריה היו זה מכבר לבני-בית בתרבות המערב, חדרו לשפות המודרניות ועיצבו תפישות עולם ומושגים. פרומתיאוס הביא את האש, האור וההארה לבני האדם, אתינה הביאה את החכמה וארוס את חיצי האהבה. אלה ועוד גיבורי מיתולוגיה הסעירו את דמיונם של אמנים ויוצרים וטבעו מטבעות לשון, בכל השפות, אשר שגורות בפי כל, עד היום. השפה העברית המתחדשת הושפעה אף היא מאוצרות התרבות המיתולוגית ואימצה לחיקה עשרות מושגים ומונחים מעולמה הקסום. ייחודו של ספר מרתק זה, המוגש לכל מי שמתעניין בתרבות, באמנות ובמיתולוגיות היוונית והרומית, הוא בכך שהשכיל לשלב את הרבדים האטימולוגיים של השמות והמונחים, בשימושים העכשוויים שלהם ובסיפורי המיתולוגיה עצמם, להנאתו ולהרחבת דעתו של הקורא. להזמנת הספר במחיר מוזל עם הקדשה אישית מד"ר אפי זיו – יש לשלוח המחאה ע"ס 120 ש"ח (כולל דמי משלוח) לכתובת – רח' צביה לובטקין 19, כפר סבא, 4439730. את ההמחאה יש לכתוב לפקודת רובנס ניהול והשקעות בע"מ. או, בהעברה בנקאית, פרטים יימסרו במייל. תודה מראש
לאחרונה, יצא ספר חדש בסדרה – אמנות הרנסנס באיטליה בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה. המחבר אליק מישורי. הספר, הינו אחרון בסדרה ועוסק בציור בוונציה. החלק השני והאחרון נקרא – אחרית דבר : נציגים של הרנסנס בשיאו הספר מרתק, הכתיבה קולחת ומעשירה. והערה אישית. ברצוני להודות מקרב לב למחבר, מר אליק מישורי על עבודתו המופלאה ב-12 היחידות . למדתי המון ונעזרתי רבות בספריו. יישר כח מר אליק מישורי
הספר ממש לא חדש, פורסם בשנת 1978 ותורגם לעברית ב-1995. נתקלתי בו שוב, לרגל עבודתי על הכנת הרצאה על משפחת ספורצה ממילאנו, יורשת השושלת של ויסקונטי, המככבת גם היא בספר המרתק. הספר עוסק במספר משברים שפקדו את אירופה במאה ה-14, ואגב כך מתאר את הלכי הרוח ואת המאפיינים השונים של התקופה. הספר סוקר מספר רב של מלחמות, מאבקים ואסונות שפקדו את מערב אירופה במהלך המאה, בהם מלחמת מאה השנים, הדבר השחור וההתפרצויות האנטישמיות שבאו בעקבותיו ופרשיות רבות אחרות. הספר גם מתאר את חייהם של האנשים משכבות החברה השונות- אצילים, אבירים, אנשי דת ואיכרים ומציג את הפערים ביניהם. כמו שאר ספריה של ההיסטוריונית היהודיה – אמריקאית מרתק, כתוב בצורה קולחת ומציג לקורא עולם אחר מכל מה שיודע הקורא, שאינו היסטוריון. נולדה בשנת 1912 ונפטרה בשנת 1989.
הספר יצא לאור כבר בשנת 2007 וכעת אני קורא בו שוב ומתענג על כל רגע בקריאתו. רומן היסטורי-מיתולוגי על חייו של אודיסאוס מלידתו ועד מותו. הסופר מצליח לארוג בו סיפורי מיתולוגיה רבים כבדרך אגב ויוצר בכך ספר מרתק גם למי שמכיר את סיפורי המיתולוגיה. מאד מומלץ. מתוך הביקורת על הספר ספר זה משחזר את סיפורו של אודיסאוס ומבקש את האמת שמאחורי האגדה. נחשפים בו ילדותו ונעוריו, סיפור אהבתו לפנלופה, חלקו המיוחד במלחמת טרויה ודרכו הארוכה, הרצופה תלאות מסמרות שיער, שבסופה שב והגיע לביתו – לבדו. ואולם הקורא מתוודע לא רק אל התלאות שלו ושל אנשיו, אלא גם אל גלגולן של ההרפתקאות בסיפורים. וכשהאירועים מצמיחים כנפיים, הם מפליגים הרחק אל מעבר לתחום המציאות; עלילות אודיסאוס הופכות לאגדות מופלאות, והקורא מפליג איתן ממש כמו שעשתה פנלופה בשעות הארוכות שבהן הקשיבה לסיפוריו של אישה האהוב באותו לילה שלא תם. יחיעם פדן הוא עורך ומתרגם של ספרי נוער. לפני שנים אחדות יצא למסע בעקבות אודיסאוס, ובו ביקש לחשוף את זהות הארצות שהגיבור נקלע אליהן במסעותיו ואת סוד דמותו המיוחדת והמורכבת. כששב ממסעו ידע שיש בשני אלה הרבה יותר ממה ששיער בתחילה. הוצאת כתר
סיפור על אהבה, קנאה, תככים ופחד מוות; על אומץ לב ומסירות נפש. הרומן מעלה על נס את דמותה של האישה ששינתה את פני העולם, בעושר של צבעים ריחות וצלילים מחיה הרומן את המאה ה- 16 על שלל דמויותיה- אנוסים, מלכים ואצילים, בדרך הילוכה של דונה גרציה על פני ארצות וימים; פורטוגל, פלנדריה-אנטוורפן, ונציה, פרארה, שלוניקי, קושטא וטבריה. ומתאר את האופנה, אדריכלות- מבנים, מוסיקה, מחול, מאכלים ומנהגי התקופה הן במערב והן במזרח . המחברת הינה הסופרת מיכל אהרוני רגב
לראשונה יוצא לאור בישראל ספר מרהיב ורחב יריעה ונושאו – כיצד לפענח יצירות אמנות העוסקות בתנ"ך ובנצרות. מטרתו לאפשר לצופה לזהות ולהבין את יצירת האמנות שהוא ניצב מולה. "הצופן הנוצרי באמנות" סוקר את התפתחות האמנות הנוצרית, הכוללת כמובן יצירות על התנ"ך. תוך כדי הצגת הדמויות החשובות ותיאורן ביצירות האמנות. . בשפה קולחת וברורה מתאר הספר את האירועים והדמויות מהיבט אחד ויחיד – יצירות האמנות העוסקות בהם. בספר כללים פשוטים אשר על פיהם אפשר ללמוד לזהות את הדמויות ואת הסיפור בכל יצירה העוסקת בנושא. הספר ערוך לפי נושאים ובו למעלה מ-600 תמונות. יוצא לאור בהוצאת כנרת זמורה ביתן
עוד ספר מתח מרתק של דן בראון, מחברם של "מלאכים ושדים", "צופן דה וינצ'י" ועוד. הפעם ציר העלילה מתבסס על "הקומדיה האלוהית" של דנטה אליגיירי ומרבית העלילה מתרחשת בפירנצה. כל אוהבי פירנצה יתמוגגו לקרוא עלילה סוחפת הנעה בין שכיות החמדה של העיר. חבל, שהמתרגמת לא נעזרה בדובר איטלקית כדי להימנע מטעיוית גסות ומביכות באיות של שמות האמנים. אם נתעלם מחיסרון זה, הרי שהספר המרתק, על כל הדמיון הרב שמפגין הסופר לא יניח לקורא להניחו מידיו עד הדף האחרון. הוצאת מודן, 2013, 533 עמודים. מומלץ בחום!
משפחת בלוך-באואר הייתה שושלת יהודית רבת עוצמה שהטביעה את חותמה על חיי הכלכלה והאמנות בווינה של שלהי המאה התשע-עשרה. בן המשםחה, הסוחר העשיר םרדיננד באואר, הזמין מהצייר גוסטב קלימט, דיוקן של אשתו, אדלה בלוך-באואר. המפגש בין קלימט לאדלה היפהפיה הוליד את אחד הסמלים המובהקים של אמנות התקופה, הציור המפורסם – דיוקן אדלה באואר. הספר , כעת גם הסרט, מספר את סיפורם של שני הגיבורים – הצייר והמודל שלו. הציור זכה לתהודה עולמית בין השאר לאחר שנרכש על ידי רון לאודר תמורת 135 מליון דולר. הסרט שנעשה בעקבות המלחמה העיקשת של היורשת לקבל לידה את הציור שהוחרם על ידי הנאצים זוכה להצלחה גם כן. פן הוצאה לאור, ידיעות אחרונות, ספרי חמד
עוד סיפורי מיתולוגיה בצורת ספר מתח הנקרא ברצף והמביא את כל האגדות המיתולוגיות בשזירה נפלאה ומרתקת. אכילס – חצי אל, בן מלך, לוחם שאיש אינו יכול להביס, אגדה בחייו. פֶּטְרוֹקְלוֹס – נער חלש ועדִין שמגורש מביתו אחרי שהרג בן אצילים בשגגה, מתבגר לצד אכילס והופך לחברו הטוב, ולבסוף לאהובו. שירו של אכילס לוקח את אחד הסיפורים הידועים והמסעירים ביותר של המיתולוגיה היוונית, ומצליח לשלב באופן מושלם בין אפוס היסטורי לבין סיפור אהבה רגיש וכואב. אכילס ופטרוקלוס מתמודדים עם גיל ההתבגרות ועם הגורל, שמטיל צל על כל אחד מהם. יחסיהם מגיעים לפרשת דרכים כשהלנה מספרטה, היפה בנשים, נחטפת לטרויה ומציתה את אש המלחמה בין יוון לטרויה. אכילס מתמודד עם הפיתוי שבתהילת עולם, ופטרוקלוס, קרוע בין אהבה לפחד, מצטרף אף הוא. הם יוצאים למלחמה, בבלי דעת מהם המבחנים שמזמנות להם אלות הגורל. מדלין מילר, מרצה ליוונית עתיקה שזהו ספרה הראשון, מפליאה להפיח חיים בסיפורו העתיק של אחד הגיבורים הגדולים במיתולוגיה היוונית, והופכת אותו לסיפור חדש, מרגש ויפהפה, שמצליח להיות קלאסי ומודרני בעת ובעונה אחת. שירו של אכילס זכה בפרס אורנג´ היוקרתי ולשבחי הביקורות.
זה עתה סיימתי לקרוא ספר מרתק, עוד אחד מני רבים העוסקים בתיאוריות קונספירציה מרתקות. ברצוני להדגיש כי המלצותיי לגבי ספרות מהז'אנר הזה נובעת מהעובדה כי הרקע ההיסטורי, חברתי, דתי ותרבותי ממחישים לנו בבהירות רבה את התקופה בה מתרחשת העלילה, העשוייה בדרך כלל להיות דמיונית במידה רבה או מועטה. 99 התיזות הסודיות שכתב ג'ובאני פיקו, מגדולי הפילוסופים של תור הזהב של התרבות האיטלקית, טמנו בחובן סוד שעשוי היה לשנות את מהלך ההיסטוריה. בתיזות הללו, שנלוו אל 900 התיזות שכתב ופורסמו, חשף הרוזן דלה מיראנדולה כי האל, הישות העליונה, הוא למעשה אישה והישות הזאת משותפת לכל הדתות. הכס הקודש, שפרסום התיזות הסודיות הללו יכול היה לפגוע אנושות במעמדו, הכריז מלחמת חורמה ברוזן ורדף אותו על פני איטליה ועל פני אירופה כולה. אם לא די בכך, יצאו האפיפיור אינוצ'נצו השמיני והקרדינל רודריגו בורג'ה לציד מכשפות חסר רחמים ושותת דם במטרה לפגוע בדימוי האישה, והכול כדי שגם אם התיזות הללו יתפרסמו בסופו של דבר, הן לא יזכו לאמון הציבור. עלילת הספר נעה במקביל על שני צירי זמן: תקופת הרנסאנס והימים שקדמו למלחמת העולם השנייה. מצד אחד הוותיקן שיעשה הכול כדי להשיג את הספר ולמנוע את פרסומו, ומצד שני הרייך השלישי שרואה בספר הזה כלי חשוב במאמציו לקדם את תורת הרייך. בכישרון רב מצליח המחבר להוביל את הקורא בנפתולי תקופת הרנסאנס על כל קסמיה: אפיפיורים, קרדינלים, מאהבות, תככים ומזימות, תוך שימוש בשפה עשירה, קולחת ונעימה לקריאה. עלילת הספר נעה סביב הנופים המרהיבים של טוסקנה, פירנצה, ארצו ורומא, שהן הגיבורות של הרומן המרתק הזה לא פחות מהדמויות האנושיות המובילות את עלילתו.
עוד ספר, קולח ומותח, הפורש יריעה נוספת על מריה, תקופתה, החברה ודמויות רבות המוכרות לנו מהסיפור הנוצרי. לכל חובבי הרומנים ההיסטוריים אשר הדמיון וההיסטוריה חבוקים זה בזה עד בלי די. בהחלט מומלץ לאוהבים סוגה ספרותית זו. הוצאת יהל, 295 עמ'
אני שמח וגאה להוסיף לרשימת הספרים המומלצים את ספרי החדש, השלישי במספר, אשר יצא היום. מה חדש ושונה בסודות של אלי האולימפוס? תמצאו בו מידע מקיף וממצה על כל אחד מהאלים. אין עוד צורך לחפש בנפרד ולדלות את הסיפורים, התפקידים והתכונות של כל אל מספרים וממקורות שונים – כולם מרוכזים בצורה מסודרת ונוחה. וגם: תמצאו בו מאות יצירות אמנות מרהיבות שנוצרו בהשראת המיתולוגיה. בספר מפורטים הכללים הפשוטים שעל פיהם תוכלו לזהות את הדמויות ואת הסיפור המיתולוגי עצמו בתוך היצירה (אטריבוטים). תמצאו את הספר בחנויות הספרים, תוכלו לרכוש אותו גם דרכי (עם הקדשת המחבר…) באחת ההרצאות הבאות.
ספר חדש, המספר בגוף ראשון את סיפורה של הלנה היפה מטרויה, האישה אשר בעטייה פרצה המלחמה בת 10 השנים בין היוונים לטרויאנים, ונסתיימה בחורבנה המוחלט של טרויה. הספר הוא רומן מרתק בו מתארת הלנה את קורותיה החל מילדותה בארמון מלך ספרטה ועד לסופה המר. חלקים גדולים של הרומן נעוצים ומבוססים על המקורות הספרותיים, אך כמו כל רומן, לקחה המחברת חופש יצירתי כדי להוסיף עלילות משנה מפתיעות. בהחלט יש בספר הזה תוספת פיקנטית לידע שלנו על הלנה, על ההווי של יוון הקדומה ועל המלחמה המפורסמת כל כך. ראוי לציון כי המחברת, פרנצ'סקה פטריאצו, הינה בת 19 ! וכותבת מגיל 15. פרצ'סקה, סטודנטית ללימודים קלאסיים באוקספורד, מוכשרת ונועזת כאותה הלנה שבה הפיחה רוח חיים. מומלץ !
הספר אינו חדש, הוא יצא לאור בשנת 2004, אך כמו יין טוב, אף הוא משתבח עם הזמן. יצא לי לאחרונה להישאל על גניבות וזיופים והתשובות שלי לקוחות כולן מספר מרתק זה. זהו סיפורו האישי של דורון לוריא שאת עבודת הדוקטורט שלו עשה על נושא זה. חשיפה כפולה הוא סיפור יוצא דופן, אמיתי לחלוטין, על התחקות אחר מקורותיה של תמונה, שמתחתיה נחבאה תמונה אחרת. בחתירתו לגלות מי צייר את התמונה, הפך דורון לוריא לבלש, ובמשך כרבע מאה נדד על פני ארצות כדי לאסוף את כל חלקי הפאזל שירכיבו את התשובה. ספר מרתק, מאלף, מחכים, כתוב בהומור נפלא – מומלץ בחום !
זהו הספר השלישי של קתלין מקגואן בסדרת "מרים המגדלית". הפעם העלילה מתרחשת בעיר פירנצה והגיבור הוא לא אחר מאשר לורנצו דה מדיצ'י, המכונה "המפואר". תואר שדבק בו עוד בחייו.כהרגלי, איני מתייחס לאבחנה בין עובדות לדמיון בסיפור העלילה. המרתק בספר הוא תיאור החיים בפירנצה בתקופת הרנסנס, מפגש עם גדולי האמנות של אז, ניתוח יצירות מופת מנקודת מבט מפתיעה ושונה – כל אלה עושים את הספר למרתק ביותר ומהנה עד מאד. מומלץ ביותר. הספר יצא בהוצאת זמורה-ביתן, דביר. 2012, 423 עמודים.
הספר השני בטרילוגיה המרתקת שבמרכזה התיאוריה על חייה של מריה מגדלנה וצאצאיה עד היום הזה. בעקבות הצלחתה במרדף אחר מגילות הקלף החבויות שכתבה מרים המגדלית, מקבלת העיתונאית מורין פסקל חבילה מוזרה ובתוכה מסמך עתיק בלטינית המסתיים בחתימה מוצפנת. מתברר שהמסמך נכתב בידי אישה יוצאת דופן, מטילדה מטוסקנה, שההיסטוריה התעלמה ממנה ואולי אף העלימה את דבר קיומה. מטילדה, רוזנת ולוחמת בת המאה האחת-עשרה שנישאה בסתר לאפיפיור, תובעת ש"מסמכים וכתבי יד יקרי ערך" יושבו אליה ומניעה את מורין לצאת למסע חיפוש מסוכן ברחבי איטליה וצרפת. עד מהרה מתחוור למורין ולאהובה סינקלייר שהם עומדים לחשוף תגלית מרעישה: "ספר אהבה", הבשורה שכתב ישו במו ידיו. אך אם לא יזדרזו, ייפול הספר לידיים הלא נכונות וייעלם לנצח. ספר האהבה, פרי מחקר מעמיק, הוא מסע חיפוש עוצר נשימה בינות ליצירות האמנות והאדריכלות החשובות בעולם. זהו הספר השני בטרילוגיית "שושלת המגדלית". קתלין מקגואן כתבה את המיוחלת, הראשון בטרילוגיה, רב-המכר של "ניו יורק טיימס" שתורגם ליותר מ-30 שפות. היא מתגוררת בלוס אנג´לס עם בעלה ושלושת בניהם.
שרה דוננט הינה המחברת של שני ספרים מרתקים העוסקים בהיסטוריה ואמנות. האחד – "הולדת ונוס" על סוף המאה ה-15 בפירנצה. השני – "הקורטיזנה" , על וונציה במחצית הראשונה של המאה ה-16. ספרה החדש עוסק בקורותיהן של נזירות במנזר בעיר פררה, בסוף המאה ה-16. מנזר סנטה קתרינה המקומי מלא בנשים אצילות שנישאו לישו, שכן רבות מהן לא הצליחו למצוא להן בעל בעולם שבחוץ. אל המנזר נכנסת סרפינה בת השש-עשרה, שמשפחתה עקרה אותה מסיפור אהבה אסור, והיא זועמת ונחושה להימלט. הגעתה מפרה את ההרמוניה ואת היציבות במנזר, שבראשו עומדת מדונה קיארה, הבקיאה בפוליטיקה כשם שהיא בקיאה בתפילה. היא מעבירה את הטירונית סרפינה לחסותה של סואורה צואנה, הנזירה המלומדת שמנהלת את המרפאה ומטפלת בכל מיני התחלואים, החל במגפות ובמלנכוליה וכלה בפצעים שמקורם בנזירות עצמן. בין השתיים נרקמת מערכת יחסים מיוחדת תחת עינן הפקוחה של הנזירות האחרות, בעיקר אחראית הטירוניות סואורה אומיליאנה, נושאת דגל האדיקות הנוקשה, וסואורה מגדלנה המסתורית, הכלואה בתאה עם היסטוריה של אקסטזות וחזיונות.
הספר אינו חדש, אך לאחרונה, בעקבות הרצאה שלי על ורמיר ביקשו המאזינים פרטים עליו. סוזן ורילנד הינה סופרת ידועה שכתבה כמה ספרים מרתקים על אמנים ויצירות אמנות. בין הספרים שלה – "סעודת השייטים" , על יצירתו בשם זה של רנואר, "יסורי ארטמיסיה", על חייה של ארטמיסיה ג'נטילסקי ועוד. הספר הזה, "נערה בכחול יקינתון" עוסק בתעלומה סביב יצירה של ורמיר. בעולם כולו יש רק 35 ציורים של ורמר. הייתכן שהציור ה36 – שרד 350 שנה עד לימינו אלה? מורה אמריקני למתמטיקה טוען כי ברשותו ציור מקורי מדהים של ורמר, ובו נערה צעירה לבושה בכחול יקינטון יושבת ליד שולחן וצופה מבעד לחלון. הציור אכן נראה של ורמר, אך אין כל הוכחות לכך. הוא ירש את הציור מאביו, שלימים מתברר כי היה נאצי שפיקח על גירוש יהודי הולנד ובזז אותו מבית משפחה שנשלחה להשמדה. הסיפור מתאר את גלגוליו של הציור דרך בעלים שונים: אשת איכר, סטודנט בוהמייני, בעל אוהב הצופן סוד, ולבסוף הצייר ורמר עצמו ובתו מגדלנה, היא היא הנערה המצוירת בכחול יקינטון. כמו ציוריו של ורמר, הסיפור מאיר ברגישות את הרגעים החרותים בחייהם של בני האדם, שבהם האהבה משנה את פניה, התקווה אובדת, היופי לובש ופושט צורה. והעובדה המופלאה נותרת בעינה, כיצד פרי ידיו ומחשבותיו של בן אנוש יכול להתקיים לעד ולענג את הלב הרבה אחריו. זהו הרומן השני של הסופרת האמריקנית סוזן פרילנד, רב – מכר עטור שבחים ופרסים.
פריז של שלהי המאה ה-19. קאמי קלודל, פסלת צעירה ויפהפייה, מגיעה לפריז עם אחיה הצעיר פול, ופרצה בסערה לתחום שהיה עד אז נחלתם של גברים בלבד. מלאת תשוקה לפיסול ואהבה, היא הופכת לעוזרת ולמאהבת של אוגוסט רודן, שהיה הראשון שגילה את גאוניותה והיה זה שהוביל אותה, שלא ביודעין, אל אובדנה. קאמי התוססת מנסה להשתחרר מאחיזתו של רודן ולפרוש כנפיים כפסלת בזכות עצמה, ומתחילה בשקיעה איטית לעבר חיי עוני ובדידות שבהם היא מאבדת אט אט את שפיותה. בעוד היא שוקעת פול ממריא. משורר, מחזאי ודיפלומט צרפתי. הוא בצוותא עם אימו חותם על הצו שישלח אותה לשלושים שנות אשפוז כפוי במוסד סגור עד מותה. יחד איתה נשכחת גם יצירתה. יעברו שנים רבות, לאחר מותה שצרפת תגלה את גאוניותה של קאמי קלודל ותשיב לה את כבודה האבוד. בתוך סיפורם האישי והנוגע ללב של שני האחים קלודל, נפרשת לפני הקורא פריז של סוף המאה ה-19 ותחילת המאה העשרים. הסופרת דומיניק בונא, הוצאת מעריב, 2008.
הספר יצא לאור בשנת 2009 אך רק כעת יצא לי לקרוא אותו ואני ממהר להמליץ עליו לפניכם. הספר מגולל את הרפתקאותיו של ג'וזפה פגמינו, נוכל השורד בעולם של אמצע המאה ה-14. המלצתי נובעת מיכולתו המרשימה של הסופר לתיאור איטליה של אותה תקופה, המגפה השחורה, הווי ותרבות עממית של התקופה המשתקפים דרך אימרותיו ופעילותו של גיבור הספר. לעתים קרובות קשה לנו להבין כיצד חיו בני האדם בימי הביניים, אילו מנהגים ואמונות טפלות שררו בעולם זה. לאחר קריאת הספר המרתק נפתח בפנינו צוהר קטן המאפשר לראות תמונה חיה ומרתקת של טוסקנה, אומבריה ורומא של אז.
הפילוסופית של פטר פרנגה, מי שחיבר את רב המכר "הפרינצ'יפסה", מתאר את המאבק בין ההשכלה לכנסייה ערב המהפכה הצרפתית, תוך כדי סיפור אהבה בין הפילוסוף דידרו לסופי וולנד. פיטר פרנגה, ד"ר לפילוסופיה, החל לכתוב בגיל 46 והפך לאחד הסופרים המוכרים והאהובים בגרמניה. ספרי העיון והרומנים ההיסטוריים שלו תורגמו למעלה מעשרים שפות. ספרו "הפילוסופית" מתאר את המאבק בין ההשכלה לכנסיה בצרפת ערב המהפכה הצרפתית, דרך סיפור האהבה הנרקם בין הפילוסוף דני דידרו לסופי וולנד, צעירה יתומה שהפילוסופיה הנאורה משנה את חייה. הקריאה בספר הינה אמצעי מרתק ללימוד התקופה ההיסטורית בצרפת, ערב המהפכה הצרפתית. הוצאת האנציקלופדיה על יד דידרו ואחרים היוותה אבן דרך בתולדות ההשכלה. הספר מביא בצורה מרתקת את התהליכים ההיסטורים של התקופה באמצעות רומן מרתק הנקרא בנשימה עצורה. הוצאת ידיעות ספרים
נכון, הספר לא חדש, בוודאי רהים גם ראו את הסרט שנוצר בעקבותיו. בהרצאה שנתתי על גויה התברר שרבים לא מכירים את הספר ולכן אני ממליץ עליו כאן. זה אמנם ספר דמיוני אך הרקע ההיסטורי, הדמות של גויה, תיאור הסטודיו, האכניקה שלו, יחסיו עם מזמינים – נותנים לקורא פיסת היסטוריה של האמן ולכן אני ממליץ מאד על הספר. להלן תמצית העלילה – אינס בילבטואה, בתו של סוחר עשיר המשמשת דוגמנית ומוזה של צייר החצר פרנסיסקו גויה, מואשמת בכפירה על-ידי האינקוויזיציה, נחקרת בעינויים ומושלכת לכלא. אביה הנואש מתחנן בפני גויה שיציל אותה. גויה פונה לידידו, האינקוויזיטור הכוחני והשאפתן לורנסו קסמרס, כדי שיעזור לו לחלץ את אינס. אולם לורנסו מנצל את תומתה של אינס היפה וזונח אותה לאנחות. כעבור כעשרים שנה, ממש לפני שצבא צרפת פולש לספרד, גויה – שאיבד כבר בינתיים את שמיעתו והפך לאדם קודר – נכנס לתקופתו היצירתית המפורסמת ביותר. לורנסו, שהוחרם בינתיים על-ידי הכנסייה וברח לצרפת, חוזר לספרד כתובע הראשי מטעם נפוליון וכתומך נלהב ברעיונות המרכזיים של המהפכה הצרפתית. עם ביטול האינקוויזיציה על-ידי הצרפתים, יוצאים כל האסירים לחופשי וביניהם גם אינס שהקשר היחיד שנותר לה מחוץ לחומות הוא גויה. היא הופכת לבת חסותו, והוא יוצא לחקור את עברה. מפת הכוחות של אירופה ממשיכה להשתנות והתוהו ובוהו שב לספרד עם פלישת צבאו של ווילנגטון המבקש להשיב את השלטון לספרדים. לורנסו ניצב בפני פסק-דין מוות ומחפש בן-ברית חדש. שום דבר לא ימנע בעדו מלהציל את עצמו ומלהסתיר את הסוד שימיט עליו חרפה. רומן היסטורי סוער זה, על רקע פרפוריה האחרונים של האינקוויזיציה הנוצרית בספרד ועליית קרנה של המהפכה הצרפתית, משלב אירועים אמיתיים עם בדיה ומצייר תקופה סוערת ומרתקת דרך חייהן של שלוש דמויות מרכזיות: לורנסו, האינקוויזיטור הכוחני העובר שינויים קיצוניים במהלך הרומן, גויה, הצייר המפורסם והרב-גוני שתמונותיו משקפות את שהתחולל מול עיניו, ואינס, המוזה והמודל של גויה, שגורלה מיטלטל בין שני הגברים. מתרגם:אביטל ענבר שנת הוצאה:2006
רוברט האריס. תירגם מאנגלית: מרדכי ברקאי, הוצאת זמורה ביתן, 317 עמ', 74 שקלים . לספר שתי עלילות המתנהלות במקביל; הראשונה מתפתחת מחוץ למסגרת הסיפורית במבזקים אינפורמטיביים וענייניים, הלקוחים מספרות מדעית העוסקת בוולקנולוגיה, אותו ענף בגיאולוגיה הדן בחקר הרי געש. אלה מופיעים מיד לאחר כותרות הפרקים (שאינן אלא ציון הזמן – מעין ספירה לאחור בשעון החול ההולך ואוזל, שיביא בסופו של דבר להתפרצות הווזוביוס), ומתארים בלשון מדעית ויבשה את הסערה המאגמתית המתרגשת במעיו של הר הגעש – שהיה רדום במשך אלפי שנים והחל מתעורר לתחייה – שלב אחר שלב, עד לה להתפרצות (22-23 באוגוסט), וכן את ההתפרצות עצמה (24-25 באוגוסט, 79 לספירה) – שקברה תחתיה את פומפיי והרקולנאום. מרקוס אטיליוס פרימוס, אלמן צעיר ומהנדס מים (אקוואריוס) מרומא, נצר למשפחה של מהנדסי מים שבה עבר המקצוע מאב לבן, מגיע למיסנום שבצפון מפרץ נאפולי, מקום משכנו של הצי הקיסרי, במחצית אוגוסט 79. הוא מגיע לשם משום שהאקוואריוס הממונה על האקווה אוגוסטה, אקסומניוס, נעלם מבלי להותיר עקבות. עוד בטרם הצליח להתמודד עם היחס העוין והלעגני של צוות העובדים המקומי, נופלות על אטיליוס צרות אחרות: במים מתגלית גופרית המרעילה את בריכות הדגים של האיש העשיר באזור, ובבריכה הפלאית מאגר המים העצום שבו הסתיימה האקווה אוגוסטה, מתחיל מפלס המים לרדת במהירות. אטיליוס מבין מיד שקיים כשל כלשהו במערכת האוגוסטה, אך אין לו מושג היכן אירעה התקלה. מעדויות של נוסעים עולה שהמים בכל הערים המחוברות לאמת המים, למעט פומפי, פסקו מלזרום.
במוצאי שבת, 8.7.1617, בלב פריס, הוצאה להורג לאונורה גליגאי, בת הלוויה וחברת הילדות של המלכה האם, מרי דה מדיצ'י, אלמנת המלך אנרי הרביעי האהוב. לאונורה, איטלקייה במוצאה, נמצאה אשמה בהתייהדות, פגניזם, כישוף ומגיה, שוד כספי הכתר הצרפתי, ריגול, ואיסוף מודיעין לטובת איטליה. ראשה נערף וגופה הועלה על המוקד לקול מצהלות ההמונים. זהו סיפור בו עולה המציאות על כל דמיון, על אודות התנהגותם של בני האדם. סיפורה של גליגאי הוא סיפורן של נשים בחיי הציבור, של השנאה לזרים ולחולים, סיפורו של המון עם המבקש לקחת חלק בחיים הפוליטיים וסיפור השלטון המתמרן את ההמון לצרכיו. יערה בר-און, מחברת הספר המרתק עוסקת בהיסטוריה חברתית ובלימודי תרבות. מחקרה מתמקד בחיי יום-יום, בקבוצות שוליים ובנשים. הוצאת כרמל, ירושלים, 2010.
ספר חדש של רוברט האריס, מחבר רב המכר פומפיי. זהו רומן מרתק על קיקרו – הסנטור הצעיר והמבריק , נואם מרתק הנחוש לכבוש את האימפריום – הכוח העליון במדינה. אימפריום הוא סיפור עולמה האלים והבוגדני של הפוליטיקה הרומית. הסיפור, הנקרא בצורה קולחת נכתב על ידי טירו, מזכירו ואיש סודו של הסנטור.באמצעותו נפרשת לפני הקורא יריעה נרחבת על חייה הפוליטים של האימפריה הגדולה במאה הראשונה לפני הספירה. "התלהבותו של רוברט האריס מעולם התחבולות התככני של הפוליטיקה ברומי סוחפת עד בלי די". התירגום – מרדכי ברקאי, הוצאת זמורה ביתן , 2009
"שירתה של טרויה" הוא רומן מרתק. ממיטב כתיבתה של קולין מקאלוג, מחברת רב המכר – "ציפורים מתות בסתר". הרומן מתאר את הטראגדיה של מלחמת טרויה, סיפור בן שלשת אלפים שנה על אהבת נצח, שנאת עד, נקמה, בגידה, כבוד ותהילה. העלילה, קולחת ומרגשת כמו נכתבה בראשונה, מסופרת על ידי גיבוריה, ועוברת מדמות לדמות. כל הרוצה לשמוע את סיפור מלחמת טרויה מתחילה ועד הסוף המר של כל הגיבורים מוזמן לקרוא בשקיקה את הרומן המרתק. זו גם הדרך הטובה ביותר לזכור את נפתולי העלילה ואת שמות הגיבורים. הספר יצא לאור בעברית בשנת 2000 בהוצאת מודן.