סיכום טיול להאג ואמסטרדם 2017

סיכום הטיול להאג ואמסטרדם
11.5.17  –  15.5.17
בהדרכת הגב' מרב ברק וד"ר אפי זיו

יום 1 , חמישי, 11.5.17

עם בקר עלינו לטיסת אל על לאמסטרדם ושמנו פעמינו לעיר האג. תחנתנו הראשונה הייתה מאוריצהאוס. מוזיאון נפלא ובו יצירות מופת כמו – "שיעור האנטומיה של ד"ר טולפ" של רמברנדט, ציורי גלריה, "סבתא ונכדה" של רובנס, "הנערה ועגיל הפנינה" של ורמיר ויצירות מופת רבות אחרות. עשינו סיור במרכז השלטוני של הולנד והגענו אל המלון הסמוך מאד להתארגנות ומנוחה.

בערב יצאנו לאולם בשכונה הדרומית של האג, לצפות במופע הבלט מיצירותיו של הכוריאוגרף הנודע ג'ורג' בלנשין. המופע כלל ארבע יצירות המקיפות את הסגנונות השונים של בלנשין שיצר בלטים לאורכה של המאה ה-20 באירופה ובניו יורק והיה כוריאוגרף שצמח מן הבלט הקלאסי אל ניצני הבלט המודרני. הערב כלל את היצירות הבאות:
Pyotr Ilyich Tchaikovsky, Theme and Variations, 4th movement from suite no.3 in G major, op. 55

Igor Stravinsky, Apollo (Apollon musagète), version 1947

Louis Moreau Gottschalk, Grande Tarantelle  for piano & orchestra

Igor Stravinsky, Violin Concerto in D
Violin: Isabelle van Keulen

יום 2, ששי, 12.5.17

לאחר ארוחת הבוקר ועזיבת המלון בהאג, נסענו לאמסטרדם. תחנתנו הראשונה בעיר הייתה הרייקסמוזיאון, שם נפגשנו עם הגב' דליה ברזילי, שליוותה אותנו בכל ימי הטיול. במוזיאון ראינו את "מסדרון התהילה" ובו יצירות מופת של גדולי אמני הולנד בתקופת "תור הזהב" – המאה ה-17. ראינו ושמענו הסברים על יצירות הטבע דומם, יאן סטיין, פיטר דה הוך, ורמיר, וכמובן רמברנדט. שיא הסיור היה כמובן "משמר הלילה" של רמברנדט. לאחר הביקור נסענו לראות את העיר באמצעות האוטובוס.
נסענו לאורך נהר האמסטל, שמענו הסברים על נושא המים בהולנד ועל חיי היום יום במדינה זו. בשעות אחר הצהרים הגענו למלון, בו שהינו בשאר ימי הטיול, התארגנו בו לקראת מופע הערב.
בערב, שמענו את הרצאתה של מרב על האופרה "ריגולטו" מאת ורדי. אחת מפסגות היצירה של ורדי, העוסקת בשחיתות השלטון, ניצול נשים, ובעיקר באהבתו של ריגולטו לביתו ונסיונו הנואש להגן עליה מהעולם האכזר, כאשר לאסונו ההגנה הזו הופכת דווקא לפגיעה אנושה בה.
לאחר ההרצאה יצאנו לבית האופרה של אמסטרדם לצפות במופע. האופרה בוצעה בבימוי מודרני, המדגיש את האסון של ריגולטו, אשר מביא למותה של ג'ילדה במו ידיו. ריגולטו אכול החרטה ומלא הייסורים, חי את הסיפור המסוייט של חייו שוב ושוב.

מנצח: Carlo Rizzi

מדלנה:  Annalisa Stroppa

התזמורת הפילהרמונית ההולנדית
מקהלת בית האופרה של אמסטרדם

יום 3, שבת, 13.5.17

את הבקר התחלנו בהרצאה של אפי על לידתו של האימפרסיוניזם ונסענו לביקור במוזיאון ואן גוך. קיבלנו הסבר על האוסף והתחלנו את הסיור מהקומה העליונה, הרביעית. ראינו יצירות מוכרות כמו – "אוכלי תפוחי האדמה", "החמניות", "הבית בארל", "הכיסא של גוגן", "שדה תבואה עם עורבים" (שייתכן והעיד על רצונו להתאבד), דיוקנאות עצמיים שלו ועוד יצירות רבות. שמענו על חייו, ראינו מכתבים שלו, תמונות של בני משפחתו וידידיו ועוד. משם נסענו למרכז העיר לכיכר הדאם וקיבלנו הסברים מפי דליה על הארמון, הכיכר, הרחובות הראשיים ועוד. עשינו במקום הפסקת צהרים וחזרנו למלון.

בערב, שמענו את הרצאתה של מרב על המלחין קלאודיו מונטורדי ויצירתו המגוונת שנוצרה בין תקופת הרנסנס לתקופת הבארוק. שמענו על ההבדלים בין השירה הפוליפונית (רבת הקולות) לשירה המונודית (בקול אחד) ועל הקשר בין סוג השירה להולדתה של האופרה. כמו כן למדנו על המקורות הנרטיביים של היצירות בתקופה זו, סיפורים היסטוריים וכן סיפורים מהמיתולוגיה.
לאחר ההרצאה יצאנו אל מחוץ לעיר, לאטלייה של בית האופרה (האנגר עצום מימדים, בו  מייצרים ומאחסנים את תפאורות בית האופרה). בתוך האטלייה הכשיר בית האופרה אזור התכנסות ואולם מופעים עשוי עץ. על מצע של חול, תוך שימוש באש ובתלבושות תקופתיות מרהיבות (כולל שריוני מתכת כבדי משקל) ובהשתתפות אנסמבל כלים עתיקים, שמענו וראינו שלוש מיצירותיו של מונטורדי.

מנצח: Christophe Rousset

Narrator – Nicolas Maraziotis
Clorinda – Lissa Meyvis
Tancredi – Pawel Konik

יום 4, ראשון, 14.5.17

בבקר שמענו את הרצאתו של אפי על ההיסטוריה של הולנד בכלל ועל ההיסטוריה של אמני הולנד בפרט. מהמלון נסענו לכיוון העיר הארלם. בדרך עצרנו בחוות גבינות ושמענו הסברים על תהליכי הייצור. חלקנו גם הצטיידו שם בגבינות ובאביזרים. הגענו אל העיר הארלם לסיור והפסקת קפה במרכז העתיק של העיר, הלא הוא כיכר השוק. ראינו את הקתדרלה מצד אחד ואת בית העיריה ממול. משם צעדנו קלות אל המוזיאון של פראנס האלס, וסיירנו בו. ראינו את מיטב יצירות הדיוקן הקבוצתי של האמן, עמדנו מול יצירות של אמנים אחרים בני תקופתו ולמדנו כמה נושאים בנצרות ובמיתולוגיה. עמדנו נפעמים מול בתי הבובות הענקיים ונסענו משם חזרה אל אמסטרדם, למלוננו למנוחת צהרים.

בערב שמענו את הרצאתה של מרב על יוהן סבסטיאן באך, גדול מלחיני הבארוק הגרמני. התכוננו לקראת קונצרט שכלל שתי קנטטות של באך ומיסה קצרה אחת. כאשר הגענו לאולם הקונצרטחבאו (בעל האקוסטיקה הידועה) הופתענו לגלות שחלק מהסולנים הוחלפו וכן גם אחת היצירות. בפועל לא שמענו את קנטטה מספר 79, במקומה בוצעה קנטטה מספר 125.

J.S. Bach – Misa in A, BWV 234
J.S. Bach – Cantate 'Ein feste Burg ist unser Gott', BWV 80
J.S. Bach – Cantate 'Mit Fried und Freud ich fahr dahin' BWV 125
Philippe Herreweghe מנצח:
Collegium Vocale Gent

יום 5, שני, 15.5.17

היום האחרון לטיול החל בביקור בבית רמברנדט. שם ראינו את הסדנה, מכונת הכנת התחריטים, הסטודיו והצבעים, יצירות של בני תקופתו ונשמנו את אווירת המאה ה-17. משם צעדנו לעבר בית הכנסת הפורטוגזי היוצא דופן שפעיל עד היום, ללא חשמל כפי שהיה לפני קרוב לארבע מאות שנה, בזמן שנבנה. הלכנו לאנדרטה המנציחה את השואה, נכנסנו למוזיאון השואה המרשים והעצוב.
המשכנו ועברנו במוזיאון היהודי ואלה שעוד נותר להם כוח ועניין הלכנו למוזיאון ההרמיטאז', סניף של המוזיאון הידוע. קצת התאכזבנו היות ואין שם תצוגת קבע אלא רק תערוכות מתחלפות. חלק ראו את התערוכה על בית רומנוב וחלק ראו עוד יצירות ופעלולים מתור הזהב של הולנד.
לאחר הפסקת צהרים שהוקדשה גם לקניות, נסענו לשדה התעופה. עברנו צ'ק אין מהיר וטסנו הביתה, לאחר עוד טיול מלא חוויות ועניין.
מקווים שהייתה לכם הנאה מושלמת ומצפים לראותכם בטיולינו הבאים ובהרצאות שלנו.