פירנצה וטוסקנה – 2009

סכום הטיול לפירנצה וטוסקנה – 29.6.09 – 5.7.09

יום 1 – 29.6.09

הטיסה של אל על לרומא יצאה באחור מה אך הגיעה בזמן ואפי המתין לכל הנוסעים בטרמינל ולאחר איתור הנהג שמנו פעמינו לעיר אורבייטו, תחנתנו הראשונה בסיור האמנות לטוסקנה. עלינו בפוני קולר המפורסם והגענו אל הדואומו המרשים של העיר. בתוך הכנסייה ביקרנו בקפלת סן בריזיו כדי לראות את ציורי התקרה של פרא אנג'ליקו ואת ציורי הקיר המהממים של לוקה סניורלי, שנתן את השראתו לציורי התקרה של מיכאלאנג'לו בקפלה הסיסטינית. בחזית הדואומו סקרנו את תבליטי העמוד המספרים את סיפורי הבריאה ואדם וחווה. התפזרנו לסיור בסמטאות העיר הקסומה ומשם נסענו לפירנצה.
קיבלנו את החדרים במלון השקט והמהודר ולאחר ארוחת הערב , הספקנו, חלק מאיתנו , לעשות סיור לילי בעיר.

יום 2  – 30.6.09
את הבקר התחלנו בסיור באקדמיה, בה צפינו ביצירות הבלתי גמורות של מיכאלאנג'לו וכמובן בפסל "דוד" המפורסם והמהמם. עם סיורנו סביבו שמענו את המקאמה של חיים חפר שכתב בזמנו עליו. משם עשינו את דרכנו אל מוזיאון הפיסול ה"ברג'לו". ראינו שם את "דוד "של דונטלו ושל ורוקיו, "בכחוס והסטיר" של מיכאלאנג'לו, תערוכה מקסימה של פסלי ברניני ועוד.
משם יצאנו אל הפיאצה של הדואומו ונכנסנו אל בית הטבילה בו ראינו את הפסיפס הביזנטי בתקרה, שמענו את סיפור יצירתן של 3 דלתות המבנה ויצאנו כדי להיכנס לדואומו. התרשמנו מגודלו של המבנה,
שמענו את סיפור הכיפה של ברונלסקי ואת סיפור היצירות האחרות שישנן שם. לא טיפסנו אל מגדל הפעמונים, ועשינו שם את הפסקת הצהרים שלנו.
לאחר ההפסקה נכנסנו אל מוזיאון הדואומו הסמוך שם ראינו את שתי ה"קנטוריות", זו של דונטלו וזו של לוקה דלה רוביה. ראינו חלק מהפנלים של גיברטי מ"דלתות גן העדן", פסל העץ המדהים "מגדלנה" של דונטלו, ה"פייטה" של מיכאלאנג'לו ועוד.
את ארוחת הערב אכלנו במלון.

יום 3  – 1.7.09

יצאנו ברגל אל כנסיית "סנטה מריה נובלה" כדי לראות את "השילוש הקדוש" של מזאצ'ו, את הקפלה הענקית של דומניקו גירלנדיו ויצירות נוספות. בדרכנו עצרנו לבקר בבית המרקחת העתיק שהיה עם חלק מהמתחם כולו ומשם, חצינו את נהר הארנו והגענו לכנסיית "סנטה מריה דל כרמינה". בכנסייה זו למדנו את טכניקת ציורי הקיר – פרסקו – וראינו את הקפלה המרתקת בה עבד מזאצ'ו והצלחנו להבחין ב 4 ה"ג'ורנטות" בציור אדם וחווה שלו. משם עשינו את דרכנו בחלק הגבוה של העיר, חלפנו על פני "פלאצו פיטי" ו"גני בובולי", חצינו את "פונטה וקיו" – הגשר העתיק והבנוי של העיר והגענו אל "פיצה סניוריה". קיבלנו הסבר על הפסלים והמונומנטים בפיאצה ועשינו שם את הפסקת הצהרים.
לאחר ההפסקה נכנסנו, לשלוש שעות תמימות אל מוזיאון ה"אופיצי" . עברנו בצורה מסודרת על פני היצירות הרבות ועל חלקן שמענו הסברים. נזכיר רק חלק מהאמנים – ג'וטו, ג'נטילה דה פבריאנו, בוטיצ'לי, פיליפו ליפי, לאונרדו, רפאל, מיכאלאנג'לו, טיציאן, טינטורטו ועוד רבים וטובים.
את ארוחת הערב אכלנו במסעדה מקומית, באווירה נעימה . האוכל והיין היו טעימים להפליא.

יום 4 –  2.7.09

תחנתנו הראשונה הייתה הקפלה של קברי הנסיכים לבית המדיצ'י וה"סקרסטיה החדשה" של מיכאלאנג'לו ובה קברי לורנצו וג'וליאנו דה מדיצ'י – שני הדורות. פנינו משם לכנסיית "סן לורנצו" שבנה ברונלסקי וראינו בה עוד ציור של פיליפו ליפי, דוכני המטיף של דונטלו ואת וה"סקרסטיה הישנה" אותה יצר גם כן ברונלסקי עם הפיסול של דונטלו.
את הפסקת הקפה הראשונה שלנו עשינו שם, בלב שוק העור של סן לורנצו. משם, לא רחוק, הגענו למנזר "סן מרקו" בו צייר הנזיר פרא אנג'ליקו את ציורי הקיר בחדרים ובמסדרונות של המנזר ושמענו את סיפורו של סבונרולה, הנזיר הקיצוני ששלט כשלוש שנים בעיר והועלה על המוקד בפיאצה סניוריה. משם הלכנו לבקר בארמון "מדיצ'י-ריקרדי" ובו ראינו את הקפלה הקטנה בה צייר בנוצו גוצולי את ביקור המאגים וכן את האולם בו צייר את התקרה הצייר לוקה ג'ורדנו.
הגענו לפיאצה רפובליקה המהודרת ובילינו , באופן עצמאי את שעות אחר הצהרים. חלק הלכו ל"סנטה קרוצ'ה", לגני בובולי (למרות הגשם), הדואומו, והיו אף שעשו קניות בעיר. את ארוחת הערב אכלנו במלון.

יום  – 5 3.7.09

יצאנו באוטובוס לעיר סיינה, אשר יום קודם לכן נערך בה ה"פליו" – מרוץ הסוסים המסורתי שמקיים בה מעל 700 שנה ברציפות. הצלחנו לראות את הכיכר המפורסמת ובה עסקו עובדי העירייה בניקוי מסלול המרוץ. עלינו אל הדואומו המדהים של העיר. לאחר התבוננות והסברים על החזית שלו נכנסו אל הכנסייה עצמה. ראינו בה את הקירות עם דמויות האפיפיורים, את הקפלה ובה שני פסלים של ברניני, את דוכן המטיף של פיזאנו, את ציורי שיבוץ השיש ברצפה, את פסלו של דונטלו וסיימנו את הביקור ב"ספריה של פיקולומיני" המדהימה . משם ירדנו אל בית הטבילה המרשים גם מבחוץ וגם מבפנים. עמדנו על סודו של אגן הטבילה, מעשה ידיו של ג'קופו דלה קוורצ'ה, תושב העיר וצפינו בריקועי הנחושת המספרים את סיפורו של יוחנן המטביל.
מסיינה נסענו על עיירה זעירה ומקסימה, מוקפת חומה – מונטהרג'וני והתבשמנו מהאווירה המיוחדת שלה.. תחנתנו האחרונה הייתה עיירת המגדלים סאן ג'ימיניאנו , בה שוטטנו להנאתנו בסמטאות המקסימות.
את הערב בילינו במסעדה בה הוגשו לנו מנות רבות וטעימות לקול צלילי זמרים ונגנים. היו גם שהצטרפו לריקודים ברחבה. ערב מקסים ומהנה לסיומו של יום עמוס וגדוש.

יום 6 –  4.7.09

יצאנו אל העיר פיזה. ביקרנו בכמה מהאתרים החשובים של העיר. נכנסנו לדואומו המרשים ושוב ראינו דוכן מטיף של פיזאנו, ראינו את הנברשת שם הבין בזמנו, גלילאו את סוד עיקרון המטוטלת. נכנסנו אל בית הטבילה העגול והיינו עדים לניסוי אקוסטי מרתק ביותר. ראינו את אגן הטבילה המתומן ועוד דוכן מטיף של פיזאנו. תחנתנו השלישית במקום הייתה ה"קמפו סנטו" – בית הקברות העתיק של העיר בו ראינו סרקופגים עתיקים ליד מצבות קבורה מרשימות מהמאות האחרונות. באזור עשינו הפסקת הקפה .
מפיזה נסענו לעיר לוקה. עיר קטנה מוקפת חומה. חצינו את הרחוב הראשי ונכנסנו אל כנסיית "סאן מרטין" כדי לחזות שם בקבר המרשים של אילרה דל קאראטו, מעשה ידיו של ג'קופו דלה קוורצ'ה, את ציור "הסעודה האחרונה" של טינטורטו ואת ה"וולטו סנטו" – פסלו השחור של ישו. בילינו במקום המקסים הזה עוד כשעתיים, מי בארוחה , מי בקניות ומי בטיול נעים ברחובות העיר.
בערב אכלנו את ארוחת הערב המשותפת האחרונה לטיול הזה. אפי סיכם את הטיול, חיה הקריאה דברי תודה וסכום ועלינו לחדרים כדי לארוז את המזוודות.

יום  – 7 5.7.09

את יומנו האחרון בטיול הקדשנו לביקור בעיירות טוסקניות, האחת יותר מקסימה מקודמתה. התחלנו בעיר ארצו אשר בדיוק באותו יום התקיים בו שוק עתיקות מסורתי. הצלחנו בקושי לראות את הקפלה בה צייר פיירו דלה פרנצ'סקו את אגדת מציאת הצלב הקדוש. משם נסענו לטייל ברחוב התלול של מונטהפולצ'יאנו , עוד עיר מימי הביניים, מקסימה ומרתקת. סמוך לה ראינו וביקרנו בכנסייה רנסנסית – סאן ביאג'ו , פרי תכנונו של דה-סאנגאלו . משם נסענו, בנופים המקסימים של טוסקנה אל העיירה האחרונה בהחלט בטיול זה – פיאנצה. עיירה שקטה וזעירה , בה ניסו ליצור מודל של עיר אידיאלית, ובה בילינו את השעתיים האחרונות לטיול. הדרך לשדה התעופה התארכה, אך הגענו בזמן והספקנו עוד להנות משדה התעופה. הנחיתה התארכה בשעה תמימה והגענו אל בתינו בשעות הקטנות של הלילה.

תם לו עוד טיול אמנות מהנה ומקסים, ולא נותר לנו אלא לחכות לטיול האמנות הבא שלנו. שנהיה בריאים ושמחים, ושוב תודה לכולם