פריז ושייט על הסיין 2012

סיכום הטיול
פריז – שייט על הסיין

יום מס 1 – יום ששי,  3.8.12

עלינו בשעה 0600 בבוקר על טיסת אל על לפריז. עם הגעתנו נסענו למלון, מפואר מאד וממוקם היטב במרכז העיר. יום זה היה בבחינת בונוס לכולנו, היות והקדימו עבורנו ביממה את הטיסה לפריז. אחר הצהרים יצאו חלק מאנשי הקבוצה לסיור ראשון בעיר עם הדרכה. עלינו בשדרה אל עבר שער הניצחון, סיירנו סביבו ושמענו את סיפור הקמתו. משם חצינו אל שדרת האליזה והמשכנו לטייל שם. שאר אנשי הקבוצה טיילו באופן עצמאי, חלק עשו קניות וכולנו הלכנו לישון עייפים לאחר לילה כמעט ללא שינה.

יום מס 2  – יום שבת,  4.8.12

עזבנו את המלון עם המזוודות ויצאנו לסיור נפלא באתרי העיר באוטובוס. המדריך המקומי, גדעון, הפתיע אותנו בשפה העברית שלו וכולנו נהנינו מהסבריו המתומצתים והבהירים. התחלנו באזור לה דפנס, ה"מנהטן של פריז", המשכנו אל שדרת האליזה, חצינו את הסיין על גשר אלכסנדר המקושט ופנינו אל עבר האינבליד, מקום קבורתו של נפוליון. הגענו אל ארמון האליזה, מקום מושבו של נשיא צרפת, ראינו את כנסיית המדלן וסובבנו את כיכר קונקורד. את הפסקת הקפה עשינו בכיכר הבסטיליה. המשכנו בגדה השמאלית אל הפנתאון, ארמון לוקסמבורג והגנים, חצינו את האי וראינו את מרכזה של פריז, מול כנסיית נוטרדאם המפורסמת. את הפסקת הצהרים עשינו בכיכר האופרה ושם נהנינו משעתיים של שוטטות באזור הסואן והמעניין הזה.
בשעה 1500 הגענו אל הספינה. התקבלנו בסבר פנים יפות על ידי אנשי הצוות, קיבלנו את החדרים המרווחים, פרקנו מזוודות, שמענו הסברים על החיים בספינה והוראות הביטחון עליה והגענו לארוחת הערב הראשונה על הספינה. הארוחה הייתה טעימה להפליא, האווירה הייתה נעימה והתחלנו בהכרות עם שתי הקבוצות הנוספות על הספינה – האחת גרמנית והשנייה סינית.
התפזרנו איש איש לחדרו ללינת לילה.

יום מס 3  –  יום ראשון,  5.8.12

לאחר ארוחת הבוקר השתתפנו בתרגיל המדמה מצב חירום, כולנו עלינו על הספון העליון תוך תקווה שזה היה אך ורק תרגיל שלא נאלץ לעבור אותו שוב במצב אחר. התכנסנו בלובי למפגש הכרות עם אנשי הקבוצה. כל אחד סיפר מעט על עצמו ונוכחנו לדעת כי אנחנו חבורה מרתקת של אנשים מכל קצווי הארץ ומקשת רחבה של מקצועות ועיסוקים. את ארוחת הצהרים המוקדמת עשינו, כמו בפיקניק רומנטי, על הסיפון העליון. בצהרים ירדנו לשעתיים אל הכפר הקטן והציורי לס אנדליס. הדריך אותנו איש נחמד – פרד אוליבייה שסיפר לנו על חוויותיו בארץ. שוטטנו בסמטאות העיר, שמענו רבות על המקום ועל הגיבור המקומי – ריצ'ארד לב הארי, מלך אנגליה. לאחר ביקור בכנסייה המקומית, המפוארת יחסית למקום, שם שמענו קצת על מבנה הכנסייה, קינחנו כולנו בקפה, בבית הקפה המקומי, היחיד שהיה פתוח. משם חזרנו ועלינו אל הספינה אשר החלה לאחר זמן קצר, בהפלגה.
לאחר מנוחה קצרה, הוזמנו אל הלובי לקפה ועוגה, לצלילי הפסנתר – נחמד מאד. בשעה 1700 שמענו את הרצאתו של אפי על ההיסטוריה של צרפת, ההיסטוריה של דוכסות נורמנדיה והקשר ההדוק אל אנגליה, מלחמת מאה השנים ופועלה של ז'אן ד'ארק. לאחר מכן השתתפנו בקוקטייל של רב החובל ובו הוצגו אנשי צוות הספינה ואכלנו ארוחת ערב תודה. חלק מאתנו המשיכו את הבילוי והשתתפו בחידון מוסיקלי שנערך בלובי, הגרמנים ניצחו.

יום מס. 4 – יום שני,  6.8.12

קמנו מוקדם ויצאנו באוטובוס לנורמנדי עלית עם המדריכה הצרפתייה, טניה. ראינו נוף מעניין, ביקרנו בעיר הנמל לה-הבר ושמענו אודותיה. משם המשכנו לעיירה הציורית אטרטה אשר נופיה וצוקיה שימשו השראה ותפאורה לציירים רבים, בהם קורבה, מונה ואחרים. שוטטנו ברחובות, חלק טיפסו על הצוקים וחזרנו משם לספינה.
לאחר ארוחת הצהרים יצאו חלק מאנשי הקבוצה לסיור קצר בעיירה שלחופה עוגנת ספינתנו. ביקרנו בכנסייה העתיקה של העיר וברחובות השוממים. גשם עז הבריח אותנו לבית קפה ומשם חזרנו לספינה. אחר הצהרים שוב הוזמנו לקפה ועוגה ושמענו הרצאה של אפי על הציור במאה ה-19 לפני הופעת האימפרסיוניזם. ארוחת ערב ולאחריה קונצרט בלובי ובו הושמעו מיטב השאנסונים הצרפתיים וגם קצת אחרים, נהנינו.

יום מס. 5 – יום שלישי,  7.8.12

יצאנו בבוקר באוטובוס אל העיר הונפלר. לפני הגעתנו אל העיר חצינו את הסיין את גשר המיתרים הארוך – 2100 מטר, והגבוה – 230 מטר והתפעלנו כמובן. טיילנו בעיר עם המדריכה טניה, שמענו את סיפורה של העיר ולמדנו על היותה ערש האימפרסיוניזם. בזמן החופשי שוטטנו ברחובות על בתי הקפה האלגנטיים, צפינו במזחים הרבים – העתיקים והחדישים וחזרנו לצהריים לספינה.
לאחר ארוחת הצהרים שמענו הרצאה של אפי על האימפרסיוניזם ועל ביתו של מונה בו נבקר בעוד יומיים. לאחר ההרצאה הוקרן סרט על חייו של מונה. כרגיל, הגישו לנו קפה ועוגה ולאחר ארוחת הערב סיירנו בעיר העתיקה של רואן. ראינו את חזיתה של כנסיית נוטרדאם העתיקה של רואן ושמענו קצת הסברים על הכנסייה, הסגנון הגותי ועל נצרות. משם הלכנו ברחוב הנקרא על שמה של ז'אן ד'ארק, ראינו את השעון האסטרונומי, הגענו אל הכיכר על שמה של הקדושה בה מיתמר צלב ענק המציין את מקום העלאתה על המוקד ב – 30 למאי שנת 1431 ואת הכנסייה החדשה יחסית המוקדשת לה. הכיכר עצמה מקסימה וססגונית וחלק מאיתנו נשארו לבלות בה עוד זמן רב.

יום מס 6 – יום רביעי, 8.8.12

היום הוא יומה של נורמנדי תחתית וכל הקשור ל"יום הארוך ביותר", הלא הוא 6 ליוני, 1944. נסענו לעיר CAEN ושם, במוזיאון הזיכרון צפינו בסרט על אותו יום. היה זה מרתק ומדכא כאחד. המסך מחולק לשני חלקים המתארים בצד אחד את הפלישה של בעלות הברית ומצד שני את הגרמנים. נכנסנו לאגף נוסף של המוזיאון ובו מראות, מוצגים וסרטון נוסף הממחישים ביתר שאת את הפלישה. משם נסענו לחופי אומהה, הנמצאים בעיירה השלווה ST. LAURENT SUR MER . למעט אנדרטה מרשימה, ראינו חופים ארוכים, חול, שמש, מים צלולים והמונים המשתעשעים שם. היה זה ניגוד בולט להתרחשויות, בדיוק שם, בעת הפלישה.
משם נסענו לאורך החוף בין עיירות שלוות אשר בחלקן מוזיאונים שונים לזכר אותם ימים והגענו לאתר POINT DU HOC . זהו אתר אמריקאי המנציח את הקטע הקשה מכל בו פעלו הריינג'רס האמיצים בטיפוס תלול אל המצוקים והבונקרים של הגרמנים. עברנו בכמה נקודות  בהם בונקרים המשקיפים מגבוה אל הים, שרידי תותחים ועוד. כך למדנו והטמענו את נושא הפלישה של בעלות הברית. דרך ארוכה עמדה לפנינו אל רואן, שם המתינה לנו הספינה. שעה קלה לאחר הגעתנו הפליגה הספינה אל העיירה ורנון.
מיד לאחר ארוחת הערב שמענו הרצאה נוספת מפיו של אפי, והפעם היה הנושא – הפיסול במאה ה-19 עם דגש על רודן, אותו נראה כשנבקר בפריז במוזיאון שלו.

יום מס 7 – יום חמישי, 9.8.12

היום הוא יומו של קלוד מונה. מיד בבוקר נסענו אל ביתו. היינו הראשונים שם. בקרנו בביתו הגדול, בגנים המטופחים להפליא, עלינו על הגשר המפורסם, הידוע כה רבות מציוריו והשקפנו על פרחי המים, הנופרים, הערבה הבוכייה, חבצלות המים ועוד סוגים רבים. נכנסו אל הסטודיו הענק שלו, אשר משמש כיום כחנות מזכרות גדולה, גם שם נהנינו. חלק הספיקו גם לטייל ברחוב קלוד מונה וליהנות מבתי הקפה ובגלריות הרבות בעיירה ג'יברני. בטרם עלינו על הספינה הספקנו קצת לסייר בעיר ורנון, שם עגנה הספינה. הופתענו מהכנסייה הגותית המרשימה של העיר, שמענו שוב על נושא הגותיקה, טיילנו ברחובות וחזרנו לספינה, אשר מיד הפליגה לכיוון פריז.
לאחר ארוחת הצהרים שמענו את הרצאתו האחרונה לטיול זה של אפי, בה התרכזנו בליבון ההבדלים והמאפיינים של הסגנון הרומנסקי והגותי. כמו כן שמענו הוראות מנהלה אחרונות לירידה מן הספינה ששימשה אותנו בנוחיות ובשרות יוצא מן הכלל במשך ימי הטיול. הלכנו לנוח לקראת ארוחת הערב החגיגית הערב.
הערב נפתח בקוקטייל חגיגי, לאחריו  נכנסו למסעדה ובה הוגש לנו תפריט עשיר במיוחד. הוצגו בפנינו, בטקס חגיגי, כל אנשי צוות הספינה. לאחר ארוחת הערב, הגשנו את התשר לאנשי הספינה, אשר כל הנוסעים השתתפו בו. נהנינו עוד מהמוסיקה, שתינו והתפזרנו לחדרים.

יום מס 8. יום ששי,  10.8.12

זהו היום של פריז. יצאנו בבקר באוטובוס לגני טיולרי, למדנו על המקום, טיילנו והכרנו כמה פסלים מתוך עשרות הפסלים המפוזרים בגנים. נכנסנו אל מוזיאון האורנג'רי, המוזיאון הידוע ובו ציורי הענק של מונה המתארים את פרחי המים מהגנים שלו בג'יברני. בעזרת האוזניות שקיבלנו שם סיירנו גם בקומה התחתונה ובה יצירות משל רנואר, סזאן, מטיס, פיקאסו ורבים אחרים. חצינו את כיכר קונקורד אל עבר כנסיית המדלן, נכנסנו אליה והתפעלנו מהמבנה הניאו-קלאסי המרשים מאד. לפני שעלינו לאוטובוס הספקנו לסייר, קצת לקנות, בחנות המעדנים הידועה והיקרה – פושון. חזרנו לארוחת הצהרים לספינה.
אחרי ארוחת הצהרים יצאנו שוב לטייל ושמנו פעמינו אל הקתדראלה של פריז, הלא היא נוטרדאם של פריז. שמענו על החזית המרשימה, נכנסנו פנימה לסיור ויצאנו כדי לראות את צידה האחורי. עשינו הפסקה וחזרנו אל האוטובוס דרך הרובע הלטיני השוקק חיים.
לאחר ארוחת הערב התכנסנו בלובי לערב סכום וסיום הטיול. אפי הודה לכולם על פועלם בימי הטיול, בשם הקבוצה נאמרו על ידי חנה דברים מרגשים והוגשה לאפי מעטפה עם תשורה נדיבה של אנשי הקבוצה. זו הזדמנות שלי להודות שוב על כך לכל אחד ואחת. נשארנו לשחק משחק משעשע והאווירה הייתה נעימה וחברית ביותר.

יום מס 9 – יום שבת, 11.8.12

זהו יומנו האחרון, והארוך מאד בפריז. יום גדוש ביותר ציפה לנו. תחנתנו הראשונה הייתה מוזיאון רודן. צפינו ולמדנו על יצירותיו החשובות ויצאנו משם בטעם של עוד. משם נסענו לרובע הלטיני, נכנסנו לכנסייה העתיקה – סנט ג'רמין דה-פרה, ישבנו בבתי הקפה הוותיקים בהם ישבו אישים מפורסמים בעבר והשמש האירה לנו פנים. משם נסענו לראות את ארמון לוקסמבורג ולטייל בין גניו. התחנה הבאה הייתה שער הניצחון אותו סקרנו מקרוב וראינו את מרכיביו וההשפעה של שערי הניצחון הרומיים הבולטת כל כך. את הפסקת הצהרים בילינו בליבה של פריז – הלא הם שדרות האליזה. אחר הצהרים נכנסנו למוזיאון הנמצא ב"ארמון הקטן" הנמצא מול "הארמון הגדול". עלינו על האוטובוס כדי לראות ממנו מראות נוספים של העיר, כמו פיסלה המוזהב של ז'אן ד'ארק, רחוב ריבולי הייחודי והגענו אל מרכז פומפידו, תחנתנו האחרונה בטיול זה. עמדנו על מרכיבי הבנייה החדשנים של המבנה המעורר עד היום ויכוחים נוקבים ורבים מאנשי הקבוצה נכנסו למבנה ותהו לפשרו. טיילנו באזור, מי בקניות ומי בבתי הקפה. נפגשנו עם האוטובוס, נסענו לשדה, הגענו ראשונים וטסנו חזרה הביתה.
כך הסתיים לו טיול נפלא בו שילבנו נופש, תרבות והנאה.