סיכום הטיול להולנד בלגיה 2013

סמינר אמנות – הולנד ובלגיה
8.7.13 – 15.7.13

יום 1 – יום שני – 8.7.13
טיסת הבקר שלנו באל על הביאה אותנו לקראת צהרים לבריסל. תחנתנו הראשונה הייתה ה"אטומיום" המפורסם, שנוצר עבור תערוכת האקספו שנערכה בעיר. משם נסענו למרכז העיר  כדי לטייל ב"גראנד פלאס" – הכיכר המפורסמת של העיר.  ראינו את ה"מניקן פיס", שוטטנו ברחובות המקסימים מסביב ועשינו שם את הפסקת הצהרים. חלק מהקבוצה התענגו על המולים הטעימים של בריסל. מבריסל יצאנו לעיר גנט. בגנט נכנסנו לקתדראלה סנט באבו כדי להביט ביצירתו המופלאה של האמן יאן ואן אייק – הערצת השה. בפוליפטיך העצום מתוארות מאות דמויות באופן טבעי עד להדהים, חלק  מההסבר המפורט שמענו בקפלה המקורית בה הוצבה היצירה בזמנו ושם ישנה כעת יצירה המהווה העתק מדויק של המקור.
מגנט יצאנו לעיר אנטוורפן, למלון הילטון הנמצא ממש במרכז העיר. התארגנו בחדרים, ירדנו לארוחת הערב ומיד עלינו לישון, עייפים לאחר לילה ללא שינה.

יום 2 – יום שלישי – 9.7.13
את הבוקר התחלנו שוב בעיר בריסל, אליה נסענו כדי לראות את המוזיאון המלכותי לאמנויות יפות ואת מוזיאון מגריט, החדש והמודרני. במוזיאון ראינו כמה מיצירות המופת של ברויכל – האב והבן פיטר, רובנס, ציירים פלמים רבים וקינחנו ביצירותיו של ז'אק לואי דויד – "מותו של מארה" ו"ונוס ומארס". משם נכנסו למוזיאון מגריט וחלפנו על פני מאות מסמכים, רישומים ויצירות מפורסמות אחרות. סידורי הביטחון הנוקשים לא אפשרו לנו הסברים מפורטים.
משם המשכנו בנסיעה לעבר העיר ששימרה את אופייה מימי הביניים – ברוג'. שטנו בתעלות העיר כדי לקבל מושג על אופייה והתחלנו לסייר בה רגלי. תחנתנו הראשונה הייתה הקתדראלה של העיר ובה היצירה היחידה של מיכאלאנג'לו שנמצאת בארצות השפלה – ה"מדונה ובנה". שמנו לב לדמיון בינה לבין ה"פייטה" שלו ברומא. משם המשכנו וסיירנו בעיר המקסימה. בשעות אחר הצהרים המאוחרות נסענו לאנטוורפן ואכלנו את ארוחת הערב במלון.

יום 3 – יום רביעי – 10.7.13
יומה של אנטוורפן החל בביקור בביתו של ניקולס רוקוס, ראש העיר של אנטוורפן בתקופתו של רובנס. היה זה פיצוי אחד על העובדה כי המוזיאון המלכותי לאמנות יפה סגור לרגל שיפוצים. נפעמנו מהבית, מיצירות האמנות הרבות אשר חלקן הועברו לכאן מהמוזיאון המלכותי הסגור. השכלנו רבות מהסרט שהוסרט בפנינו שם. נסענו לאזור העתיק של העיר. ראינו את הכיכר והפסל של הבחור המחזיק בידו של השודד ונכנסנו לקתדראלה  – הגדולה ביותר בארצות השפלה  שם ראינו את שני הטריפטיכונים הענקיים של רובנס – "העלאת הצלב" ו "ההורדה מהצלב" ויצירות נוספות שלו. למזלנו, מתקיימת שם עכשיו תערוכה של ציירים פלמים והנאתנו הייתה גדולה. לאחר הפסקת הצהרים פנינו לביתו של רובנס בעיר והתרשמנו מהחיים שלו במאה ה – 17 עם שתי נשותיו האהובות. מוזיאון נוסף שנכנסנו אליו, כפיצוי נוסף על המוזיאון המלכותי הסגור היה מוזיאון פרטי על שם ואן דר בארג, שם ראינו שתי יצירות מקור נוספות של ברויכל, הצייר שחי באנטוורפן. את יתרת היום בילינו בסיור במדרחוב המפואר והאלגנטי של העיר, חלק עלו לקברו של רובנס הנמצא בכנסיית סנט-ג'קוב הסמוכה אך גם היא הייתה סגורה לרגל שיפוצים. משם טיילנו באופן עצמאי במדרחוב המפורסם של העיר, כל אחד נהנה מערב חופשי וארוחה, שלמחרת שולם עבורה. חזרנו למלון, ללילה האחרון שלנו באנטוורפן.

יום 4 – יום חמישי – 11.7.13
בבוקר עזבנו את העיר אנטוורפן לכיוון אמסטרדם והחלק השני של טיולנו. להפתעת המטיילים, נסענו קודם כל, לראות אטרקציה בלתי רגילה. היה זה מנזר ענק ועתיק ובו נמצא העתק, בגודל הטבעי, של "הסעודה האחרונה" של לאונרדו דה וינצ'י, לא פחות ולא יותר. קיבלנו הסבר ממצה מהנזיר שפתח במיוחד בשבילנו את האתר, התרגשנו כמובן ומשם נסענו לאמסטרדם.
הביקור האמנותי הראשון שלנו היה בבית הכנסת הפורטוגזי העתיק בו התפעלנו מהבנייה ומהמסורת שלא להכניס חשמל למבנה. משם הלכנו לבקר בביתו של רמברנדט, אשר משמש היום כמוזיאון לפועלו של גדול ציירי הולנד. הדגימו בפנינו את תהליך עשיית התחריטים, אשר היו עיסוק מרכזי בפועלו של רמברנדט, הדגימו כמו כן גם את תהליך יצירת הצבעים על ידו. ראינו גם מספר יצירות מקור שלו, של עוזריו ושל אמנים אחרים בני דורו. משם נסענו למלון, קיבלנו חדרים וירדנו לארוחת ערב, טעימה במיוחד.

יום 5 –  יום ששי – 12.7.13
הרייקסמוזיאום היה האתר הראשון בו בקרנו. המוזיאון המחודש נפתח לאחרונה לאחר שנים רבות של שיפוצים, ואכן ההתפעלות שלנו הייתה גדולה מהעיצוב, החללים, הקישוטים – עוד לפני שהתחלנו בסיור האמנותי. המוזיאון גדוש ביצירות של אמני הולנד. התחלנו להכיר כמה מהאמנים ההולנדים, ציירי טבע דומם נפלאים, ציירי ז'אנר  ואחרים. גולת הכותרת של המוזיאון היא כמובן תמונת "משמר הלילה" של רמברנדט, אשר בסידור החדש עמדה יחד עם ציורי דיוקן קבוצתי נוספים וכך יכולנו להתפעל עוד יותר מיצירת מופת זו. התרגשות נוספת הייתה לנו עם ציוריו של ורמיר אשר תלויים יחד עם יצירותיו של האמן פיטר דה הוך, שני האמנים שקשה היה להבדיל ביניהם.
לא רחוק משם ניצב לו מוזיאון ואן גוך, תחנתנו השנייה ובו מיטב יצירותיו של האמן יליד הולנד. הפעם היצירות במוזיאון לא היו מסודרות לפי תקופות אלא על פי נושאים, השפעות, טכניקות ועוד.
נסענו לכיר הדאם להפסקת הצהרים ויצאנו לסיור רגלי מרתק בפינות חבויות מהעין ורחובות ציוריים בליווי המדריך המקומי. יצאנו לשייט במשך כשעה בתעלותיה של העיר, ראינו מן המים את הבתים, הארמונות, הגשרים ואת ההווי המיוחד של אמסטרדם. לאחר הפסקה נוספת לארוחת ערב, כל אחד על פי בחירתו, לא החמצנו בקור ב"רחוב החלונות האדומים" באחד מהרבעים העתיקים של העיר, ומשם נסענו למלון למנוחת לילה.

יום 6, יום שבת – 13.7.13
הפארק הלאומי הענק אשר ממוקם בחלקה המזרחי של הולנד ליד העיירה אוטרלו  היה עיקר הבילוי שלנו ליום מקסים זה. המוזיאון ע"ש הזוג קרולר – מולר הינו אחד מאוספי האמנות החשובים ביותר של הולנד וכולל את הריכוז הגדול ביותר של יצירות ואן  גוך. בחנו כל יצירה בתשומת לב רבה וההתרגשות הייתה גדולה כשזיהינו כל כך הרבה יצירות מוכרות ואהובות. היה לנו את הזמן ללמוד גם על ג'ורג' סארא ועוד. גן הפסלים במדשאות הפארק לא השאיר אותנו אדישים ורבים יראו ביום זה את אחד משיאי הטיול. אכלנו שם, במסעדת המוזיאון ויצאנו משם בנסיעה לעיר הארלם.
זוהי עירו של הצייר פרנס האלס, שהקדים את רמברנדט בציורי דיוקן קבוצתי ושמנו לב עד כמה היה שונה ממנו. ביקרנו במוזיאון שלו שהיה פעם בית אבות. היות שבמוזיאון הוצגה תערוכה חדשה העוסקת בהשוואה בין פרנס האלס לרובנס, טיציאן וטינטורטו, לא אפשרו לי להדריך והסיור נערך ללא הדרכה אך ההנאה לא נפגמה. הספקנו עוד קצת לטייל בסמטאות העיר העתיקה אל מול הקתדראלה הענקית של העיר, ראנו את השוק של יום שבת וחזרנו למלוננו, לארוחת ערב אחרונה לטיול זה.

יום 7, יום ראשון – 14.7.13
יצאנו ליום שלם של סיור בערים האג ודלפט. התחלנו בסיור ב"בינהוף" – המתחם של משרדי הממשלה ומשם נסענו למוזיאון העירוני בו מוצגות מרבית היצירות מה"מאוריצהויס" שסגור לרגל שיפוצים. ראינו את "שעור האנטומיה של ד"ר טולפ", מעשה ידיו של רמברנדט, סקיצות וציורים של רובנס ואמנים נוספים. משם נסענו ל"פנורמת מזדך" המדהימה אשר הפתיעה את המטיילים. ראינו את בית הדין הבינלאומי והגענו לכיכר מרכזית כדי לעשות שם את הפסקת הצהריים. חלק מהקבוצה ניצלו את ההזדמנות לסייר במוזיאון המיוחד של האמן ההולנדי אשר, הנמצא במקום.
אחר הצהרים נסענו לעיר דלפט שם נכנסנו לבית מלאכה השומר באדיקות, עדיין, על טכניקת ציורי החרסינה שלו . בעיר עצמה סיירנו בחלק העתיק, חלק מאתנו נכנסו  למרכז ורמיר וחזו במופע אור קולי המתאר את כל יצירותיו, הטכניקה שלו ואופן השימוש בצבעים. שמנו פעמינו לשדה התעופה, טסנו לארץ וכך תם לו עוד סיור אמנות ותרבות נעים ומהנה.