ונציה והסביבה 2012

סיכום הטיול לוונציה ולאזור ונטו – 28.8.12  –   3.9.12

יום מס 1 , יום שלישי, 28.8.12

נפגשנו לפנות בוקר בשדה התעופה ועלינו על טיסת אל על למילאנו. הטיסה עברה בנעימים, מצאנו מיד את האוטובוס ויצאנו לדרכנו לכיוון העיר מנטובה. בדרך עצרנו לכוס קפה ראשון באיטליה, כמובן.
האתר הראשון והמפתיע בטיול זה היה פלאצו דל טה , ארמון של משפחת גונזגה שנבנה בשנים 1525 – 1535. האמן שהיה אחראי על התכנון, הבנייה והציור היה ג'וליו רומאנו, מתלמידיו של רפאל. התפעלנו כולנו מהגלריה של הסוסים, הגלריה של פסיכה וההפתעה הגדולה הייתה הציור האשלייתי על מלחמת האלים בענקים, בחדר שלא הצלחנו לראות היכן מסתיים הקיר הישר והתקרה הישרה. מפתיע ביותר.
משם המשכנו למרכז העיר ולא נכנסנו אל הארמון המוקדם היותר, פלאצו דוקאלה, היות והחדר המפורסם של מאנטנייה היה בשיפוצים, לאחר רעידת האדמה האחרונה באזור. הספקנו ללמוד ולראות את כנסיית סנט אנדראה הרנסנסית של אלברטי ונכנסנו לכנסייה העתיקה ביותר בעיר על שמו של סן לורנצו. לאחר שיטוט קצר במרכז נסענו לוונציה.
הגענו אל המזח, הטרונקטו, ומשם הפלגנו בסירה פרטית אל מלון הילטון וכך עשינו את ההכרות הראשונה עם העיר הנצחית. עייפים עלינו לחדרים ללינת הלילה.

יום מס 2,  יום רביעי,  29.8.12

היום של וונציה החל בשייט מהמלון אל פיצה סן מרקו. המחזה בשייט הקצר היה מרתק וראינו את הפיאצה המפורסמת בעולם מהצד של הים. קיבלנו הסבר על האתרים בפיאצה ותחנתנו הראשונה הייתה הבזיליקה ע"ש סן מרקוס. התפעלנו מאלפי מ"ר של פסיפסים, ראינו את מחיצת הזהב היקרה ועלינו אל המוזיאון כדי לראות את הסוסים המקוריים ואת ההעתקים הצופים אל הפיאצה. מהמרפסת ראינו את השעון מופעל על ידי שני המורים ושמענו את צלצולי הפעמון, פעמיים, כמו בכל שעה עגולה. התחנה השנייה הייתה ארמון הדוג'ים, שם סיירנו בחלק מעשרות האולמות המפוארים וראינו יצירות מרתקות של מיטב אמני וונציה במאה ה-16.
התפזרנו להפסקת צהרים שאותה ניצלו חלק מהמטיילים לעליה למגדל הפעמונים וצפייה בוונציה ממעוף הציפור. היעד הראשון לשעות אחר הצהרים היה מוזיאון קורר בפיאצה, מוזיאון ניאו-קלאסי עשיר וגדול. למדנו על יצירותיו של אנטוניו קאנובה וראינו העתקים ויצירות מקור שלו. שני יעדים מפתיעים ציפו לנו, יעדים בנוסף לתכנית המקורית. הראשון היה שייט  ב"אוטובוס" העירוני לאי סנט ג'ורג'יו מג'ורה כדי לראות את הכנסייה המרשימה של אנדראה פאלאדיו. בתוך הכנסייה שמענו הרצאה קצרה על התפתחות הבזיליקה וגולת הכותרת הייתה יצירתו של טינטורטו, החדשנית והמפתיעה – "הסעודה האחרונה". היעד השני היה גם תחנתנו האחרונה ליום עמוס זה – כנסיית סן זכריה בה עמדנו משתאים מול יצירתו של ג'ובני בליני שתעתעה בעינינו בקשר המדהים של הציור לאדריכלות. הגיע הזמן להפסקה לארוחת ערב, לקניות, לשייט בגונדולות וחזרה אל המלון. רצינו לעשות מפגש הכרות אך חלק היו עייפים ודחינו העניין.

יום מס 3,  יום חמישי,  30.8.12

התחלנו את היום בכנסייה דומניקנית ובה ציורי קיר של טייפולו. משם צעדנו קצרות אל מוזיאון האקדמיה. בילינו בו מעל שעתיים וראינו את המיטב. היות שהיה זה בוקר הרגשנו עצמנו כמעט לבד במבנה העצום והגדוש ביצירות מופת של ציירי וונציה. לאחר הפסקת קפה צעדנו קלות אל האוסף של פגי גוגנהיים העשיר, המפתיע והנועז. בילינו שם שעה קלה והלכנו לראות את כנסיית סנטה מריה דלה סלוטה. כנסייה ברוקית ענקים ומצועצעת, פרי תכנונו של אדריכל צעיר, לונגנה.
משם נסענו בתחבורה הציבורית אל גשר הריאלטו המפורסם ובסביבה עשינו לנו את הפסקת הצהרים הגדולה. לאחר ההפסקה נכונו לנו שוב שתי הפתעות בנוסף לתכנית הגדושה. האחת – מדרגות לולייניות מפתיעות בארמונה של משפחת קונטריני. ההפתעה השנייה הייתה ביקור בתיאטרון המפורסם "לה פניצ'ה". נכנסנו ונדהמנו מהעושר הקישוטי בסגנון הרוקוקו. משם, כל אחד בקצב שלו, עשינו את דרכנו לרציף כדי לשוט למלון, ללילה אחרון בוונציה.

יום מס 4 , יום ששי,  31.8.12

גם היום יצאנו בשייט של המלון, משם בשייט באוטובוס הציבורי אל אזור אחר בו לא ביקרנו עד כה. ירדנו בתחנת סן תומא  והכנסייה הראשונה בה ביקרנו הייתה סן פולו. ראינו הרבה יצירות של טייפולו וכמה של טינטורטו. משם צעדנו בסמטאות קסומות אל הכנסייה הענקית – סנטה מריה דאי פרארי. בכנסייה התפעלנו מגודלה העצום, מעבודות העץ המרהיבות באזור המקהלה, יצירתו המפורסמת והענקית של טיציאן – עלייתה של מריה השמימה, עוד יצירות של ג'ובני בליני וסיימנו במבט אל מצבות הקבורה לכבודם של טיציאן ואנטוניו קאנובה. במרחק של דקות הליכה נכנסנו אל הכנסייה על שמו של סן רוקו ושוב התפעלנו מיצירותיו של טינטורטו.
השיא לאותו יום היה המבנה המפואר של העמותה הנקרא – סקואולה די סן רוקו. כל המבנה מעוטר בעשרות רבות של ציוריו של טינטורטו שזכה במכרז בדרך מאד מקורית. בקומה השנייה ראינו את ציור הצליבה הענק שלו.
בדרך חזרה אל המלון ציפתה לנו הפתעה נוספת בביקורנו במוזיאון קא רצוניקו. היה זה ארמון המשפחה שהוסב למוזיאון ובו מאות יצירות, ציורי קיר אשלייתיים, פסלים ורהוט עתיק. משם עשינו את דרכנו אל המלון להפזקת מנוחה קצרה שלאחריה הגיעה הסירה הפרטית שלנו להשיט אותנו אל הטרונקטו. שם המתין לנו הנהג ג'וזפה שלקח אותנו אל המלון היפה בעיירת המרפא אבאנו טרמה.
את ארוחת הערב סיימנו במפגש הכרות מעניין ומרתק בין כל חברי הקבוצה ועלינו עייפים מאד ללינת לילה.

יום מס 5,  יום שבת,  1.9.12

היה זה אחד מימי השיא של הטיול – פדובה ורוונה. יצאנו מוקדם אל הקפלה של סקרובני אותה בנה ועיטר ג'וטו. נכנסנו לכמה דקות הסבר במבואה ואחר כך נכנסנו כולנו לקפלה. ההתרגשות הייתה גדולה אך הזמן היה קצר, זו הקצבת הזמן הניתנת למבקרים. בקושי הספקנו לזהות את היצירות וכבר נאלצנו לעזוב. משם נסענו לכנסיית סנט אנטוניו הענקית. הייתה שם מיסה אך הספקנו לראות את הכנסייה ולהתפעל מגודלה ועושרה.
מפדובה נסענו לעיר הפסיפסים רוונה, שם פגשנו במדריכה על אופניים, שהייתה יעילה ומאירת פנים. קשה לומר איזה מבנה היה מרתק יותר – כולם היו מפתיעים. ביקרנו בבית הטבילה, בכנסיית סנט אפולינרה נואובו, המזוליאום של גאלה פלצידיה וכמובן גולת הכותרת – כנסיית סן ויטלה המרשימה במיוחד.
נסענו משם חזרה למלון ולאחר ארוחת הערב התכנסנו למעין מסיבת סיום קצרה – שתינו, סיכמנו את הטיול, רינה הקריאה סיכום בחרוזים מפרי עטה, המטיילים העניקו שי לאפי והתפזרנו ללינת לילה אחרונה בטיול זה.

יום מס 6,  יום ראשון,  2.9.12

עזבנו את מלון הספא המקסים בו לנו שני לילות ונסענו לעיר ויצ'נזה. הסיור בעיר, שהיה בנוסף לתכנית המקורית, הפתיע את כולנו. שמענו על פאלאדיו והשקפנו על "וילה רוטונדה" בפאתי העיר. בעיר ציפתה לנו לאורה – מדריכה צעירה וחמודה שהקסימה את כולנו. איתה נכנסנו ל"תיאטרו אולימפיקו", התיאטרון הראשון שהוקם בתקופת הרנסנס, פרי תכנונו של פאלאדיו, כמובן. סיירנו יחד במרכז העיר העתיקה ומשם נסענו לעיר האוהבים ורונה. המדריכה כריסטין הדריכה אותנו בעיר, ראינו את "ביתה" של ג'וליה ובאופן יוצא דופן הצלחנו להיכנס לבית הכנסת שבמרכז העיר. נפרדנו מהעיר בהפסקת צהריים ונסענו אל מילאנו, לשדה התעופה לטיסת אל על לארץ.

יום מס 7,  יום שני,  3.9.12

זה לא היה ממש יום של טיול אלא המשך הטיסה לארץ. הגענו לפנות בוקר, עייפים מאד מטיול עמוס ומלא חוויות.

תודה לכל הנוסעים שהשתתפו בטיול, שנה טובה לכולם ונקווה להתראות בטיולים הבאים.