סיכום סמינר תרבות ואמנות ברומא

מדריכה ג'נט בן עמי

מרצה ד"ר אפי זיו

יום רביעי, 28.9.22

המראנו בבוקר, בטיסת אל על לרומא. תחנתנו הראשונה, לאחר הקפה הראשון בדרך, הייתה יצירתו המרשימה של ברניני, "האקסטזה של מריה תרזה", בכנסייה הבארוקית סנטה מריה דלה ויטוריה. עמדנו על כשרונו הייחודי של ברניני, אשר יהווה מרכיב חשוב בסמינר האמנות הזה. בדרכנו ליעד הבא עברנו בפיאצה דלה רפובליקה וראינו את הנייאדות הסקסיות העוגבות על דולפינים בתנוחות ארוטיות ביותר. משם המשכנו אל הכנסייה הענקית, העתיקה ביותר ברומא – סנטה מריה מג'ורה. ראינו את הפסיפסים העתיקים, למדנו על מבנה כנסייה קלאסית, עלינו לקברו של ברניני. משם נסענו אל הכנסייה הגדולה סן ג'ובני אין לטרנו, למדנו על הבדלי הסגנונות. מחוץ לכנסייה ראינו את המאמינים העולים על ברכיהם על "המדרגות הקדושות".

לאחר התארגנות ומנוחה קלה במלון, התכנסנו למפגש הכרות בין חברי הקבוצה ואכן, נוצרו קשרים נפלאים. יצאנו לארוחת ערב טובה בסמוך. לאחר ארוחת הערב עברנו דרך  פונטנה די טרווי, הלא היא מזרקת המשאלות. הבטנו בה ובהמונים שביקרו שם. הסברים קיבלנו ביום אחר. משם המשכנו למלון, הנמצא בסמוך.

יום חמישי, 29.9.22

נסענו למדינת הוותיקן, ונכנסו אל המוזיאון הגדול ביותר ברומא – מוזיאון הוותיקן. שוטטנו במסדרונות הארוכים, שמענו הסברים על יצירות נבחרות והתעכבנו במיוחד בכמה תחנות חשובות בו. התחלנו בהסבר על הקפלה הסיסטינית. המשכנו אל החצר המתומנת ובה למדנו על התקופה הקלאסית ביוון באמצעות הפסל "אפולו בלבדרה" (ראינו רק את הצילום כי הפסל היה בשיפוצים) ומיד לאחריו צפינו ב "לאוקון ובניו", היצירה המאפיינת את "הבארוק ההלניסטי" ביוון העתיקה ועמדנו על ההבדלים בין שתי התקופות. התחנה הבאה הייתה   החדרים בהם ציורי הקיר של רפאל. התרכזנו בשלוש יצירות – הוויכוח, אסכולת אתונה והפרנסוס. תחנתנו השלישית הייתה כמובן הקפלה הסיסטינית המרהיבה, בה התפעלנו מהתקרה של מיכלאנג'לו וציורי הקירות המתארים פרקים מחייו של משה, וממול אלו של ישו. יצאנו אל הכיכר והכנסייה של סנט פטרוס בה חזינו ב"פייטה" המפורסמת של מיכלאנג'לו, בחופה – הבלדקינו – של ברניני ("מה שלא עשו הברברים, עשו הברברינים…"), פסלי הענק מסביב לחופה ובמצבת הקבורה לאלכסנדר השביעי ממשפחת קיג'י . יצאנו לפיאצה אותה תכנן ובנה גם כן ברניני ועמדנו על סוד גאוניותו כשראינו את כל העמודים "נעלמים" מנקודת תצפית אחת.

ממדינת הוותיקן התחלנו את דרכנו, לאחר הפסקת צהרים במקום, אל פיאצה נבונה  בדרך ראינו את מבצר סנט אנג'לו, עברנו על "גשר המלאכים" – עוד יצירת מופת של ברניני, והגענו אל פיאצה נבונה. שמענו הסבר על הפיאצה והמזרקה של ברניני – מזרקת ארבעת הנהרות. המשכנו משם לפיאצה קטנה ושם שמענו על פסלו של פאסקווינו (פאשקוויל…) .

משם המשכנו לכנסיית סנט אגוסטינו ובה ראינו את יצירתו של קאראואג'יו – המדונה ועולי הרגל ואת העמודים עליהם מצוירים נביאי ישראל עם אותיות עבריות. המשכנו אל כנסיית לואיג'י דיי פרנצ'זי, כדי לצפות בעוד 3 יצירות של קאראואג'יו, על חייו של מתי האוונגליסט, שליחו של ישו. חלפנו על פני הפנתאון (נכנסנו אליו ביום אחר) והלכנו למלון.

יום ששי, 30.9.22

את היום התחלנו בביקור בווילה פרנזינה בה צייר רפאל, יחד עם ציירים נוספים את סיפור האהבה של פסיכה ואמור וציורי קיר מרהיבים נוספים. התפעלנו מהיכולת שלו בציור אשלייתי מדהים ושמענו את סיפורו של אוגוסטינו קיג'י, האיש אשר עבורו נבנתה הווילה. משם צעדנו אל אזור הגטו היהודי, שמענו את סיפורם של יהודי איטליה בכלל, ואת סיפור הגטו ברומא בפרט. ראינו את מזרקת הצבים ואת בית הכנסת. המשכנו בדרכנו ברגל והגענו אל כנסיית "איל ג'זו", המפתיעה בתקרה האשלייתית שלה ובה שילוב נפלא של ציור, פיסול ואדריכלות – המאפיינים את סגנון הבארוק. יצאנו משם אל עבר כנסיית סנט איגנציו המפתיעה באשלייתיות המדהימה אותה יצר בתקרה אנדראה פוצו וכן ב"כיפה" של הכנסייה שאינה אלא ציור.

המשכנו בצעידה אל עבר הפנתאון, נכנסו אליו. פאר היצירה באדריכלית של האימפריה הרומית.

לאחר ארוחת הצהרים שמנו פעמינו אל מוזיאוני הקפיטול. בדרך , חלפנו על  פיאצה וונציה, קיבלנו הסבר על המבנה לכבודו של המלך הראשון ועלינו לגבעת הקפיטול. ראשית, עשינו תצפית אל עבר הפורום הרומאי. נכנסנו אל המוזיאון, על שני המבנים שלו (המחוברים במעבר תת קרקעי).  ראינו את מיטב יצירות האמנות של האימפריה הרומית כמו מרכוס אאורליוס על הסוס, "הזאבה הקפיטולינית" "הספינריו" – הילד המוציא קוץ מרגלו, "ונוס הקפיטולינית", "הזקנה השיכורה" ועוד. משם חזרנו אל המלון.

יום שבת, 1.10.22

יצאנו בבקר מהמלון אל פונטנה די טרווי, שם שמענו הסברים על המזרקה המפורסמת. המשכנו לויה דל קורסו, התעכבנו מול עמוד הניצחון של מרכוס אאורליוס והמשכנו אל פיאצה דל פופולו. לאחר הסברים על הפיאצה והפסקת קפה, נכנסנו אל כנסיית "סנטה מריה דל פופולו" ראינו את הקפלה ובה שתי יצירות של קאראואג'יו – "העלאת הצלב של פטרוס" ו"המרת הדת של פאולוס". נכנסנו גם לקפלת קיג'י, כדי לראות יצירות של רפאל וברניני . נכנסנו לקפלה נוספת ובה ציורו של הצייר פינטוריקיו.

משם המשכנו אל פיאצה ספניה. הגענו בכוונה אל החלק העליון כדי להשקיף על הכיכר והמזרקה מלמעלה. ירדנו לאיטנו במדרגות בין ההמונים שגדשו את הכיכר והמדרגות אל המזרקה שהוזמנה מאביו של ברניני – פייטרו.  הצבענו על ביתו של שלי אשר משמש כיום כמוזיאון לזכרו ולזכרו של קיטס. צעדנו אל שגרירות ספרד בכיכר ושם  ראינו את המונומנט לכבודה של מריה ובו משה המחזיק במגילה ובפסוק מספר בראשית הכתוב עברית, דוד ועוד שני נביאי ישראל.

משם נסענו במוניות אל אחד משיאי הטיול – הביקור  – גלריה בורגזה. שהינו שם שעתיים מבלי שהבחנו איך הזמן חלף לו ביעף. התחלנו  ביצירות המופת של ברניני – דוד, אותו השווינו כמובן לדוד של מיכלאנג'לו, אפולו ודפנה, האדס חוטף את פרספונה, איניאס אביו ובנו ועוד. התוודענו לציוריו הראשונים של קאראואג'יו וגם את ציורו האחרון – דוד וגוליית. ראינו את יצירתו הניאו קלאסית של אנטוניו קאנובהונוס המנצחת ולמדנו עד כמה דומה סגנון התקופה הזו לסגנון הרנסנס והסגנון הקלאסי ביוון. בקומה השנייה ראינו יצירות של רפאל, בוטיצ'לי, טיציאן ועוד.

ההמשך היה מיוחד במינו, נסענו ברכבת מצועצעת בתוך הגנים של משפחת בורגזה, ולאחר מכן הגענו שוב אל פיאצה ספניה, ומשם למלון.

יום ראשון, 2.10.22

לאחר שעשינו צ'ק אאוט, נסענו לפיאצה פרנזה המרשימה, למדנו עליה ועל המשפחה והמשכנו אל קמפו די פיורי. התייחדנו עם פסלו של ג'ורדנו ברונו ומצאנו את הכתובת על הקרקע "גווילים נשרפים ואותיות פורחות" לזכר שריפת התלמוד בשנת 1553.

משם ביקרנו, כל אחד לחוד בארמון ובגלריה ספאדה שם גם התפעלנו מהמסדרון האשלייתי של האדריכל בורומיני.

התחנה הבאה הייתה מוזיאון דוריה פמפילי, בו ראינו עוד יצירות של קאראואג'יו ואחרים. לאחר הפסקת צהרים עלינו למוזיאון השוכן בארמון ברבריני . בין יצירות המוזיאון ראינו  את יצירתו של קאראואג'יועריפת ראשו של הולפרנס על ידי יהודית, "נרקיס", "הפורנרינה" של רפאל, הווסטלית המצועפת של אנטוניו קוראדיני ועוד.

משם ירדנו אל המלון, נאמרו דברי סיכום, הוענק שי למדריכים (שוב – תודה מקרב לב) ובעזרת מיניוואנים ואוטובוס הגענו לשדה התעופה מוקדם וטסנו חזרה הביתה.

כך תם לו סמינר תרבות ואמנות גדוש וממצה, עמוס מאד – כיאה לסמינר לימודי, תוך תקווה גדולה שלנו כי החוויות, הלימוד והמושגים הרבים אותם למדנו יישארו שגורים אצל כולכם. להתראות בטיולים הבאים ובהרצאות.

ג'נט בן עמי                                                                                ד"ר אפי זיו

נספח

הרצאות מלאות על האתרים והמוזיאונים בהם ביקרנו תוכלו לראות באתר "הרצאות מהכורסא – לחצו כאן