הדרום הקסום 2018

סיכום סמינר אמנות ותרבות
דרום איטליה
25.6.18 – 2.7.18

יום 1, יום שני, 25.6.18

יצאנו בטיסת בקר של סאן דור לנאפולי. תחנתנו הראשונה הייתה מנזר מונטה קסינו. לאחר הפסקת צהרים טיפסנו אל מונטה קסינו – המנזר המפורסם הקיים שם למעלה מ 1500 שנה. שמענו את סיפור המקום, למדנו על ההרס המוחלט שלו בהפצצת בעלות הברית ב 1944 ונפעמנו מהשחזור המושלם שלו. ירדנו במחילות אל המוזיאון העשיר ויצאנו אל בית המלון שלנו – לה מדוזה – אשר הרשים מאד את כולנו. התארגנו במלון וירדנו  לארוחת ערב, שם גם ערכנו שיחת הכרות בין חברי הקבוצה.
יום 2, יום שלישי, 26.6.18

את ארוחת הבוקר אכלנו בקומה הרביעית של המלון, ממנה נשקף נוף נפלא של כל אזור המלון. נסענו לנפולי והתחלנו את היום בביקור במוזיאון קפודימונטה, שם נמצא אוסף הציורים של משפחת פרנזה. למדנו על תולדות המשפחה, ראינו את הדיוקנאות שלהם והתעכבנו ליד כמה מיצירות המופת המוצגות במוזיאון כמו יהודית והולפרנס של ארטמיסיה ג'נטילסקי ועוד. לאחר הסיור במוזיאון נסענו ל"ספקה נפולי" – הלב של נפולי. ביקרנו בדואומו המרשים, שם שמענו את סיפור הדם של ג'נריו, הקדוש של נפולי. המשכנו לעבר בית האחווה מהמאה ה-17 – פיו מונטה דלה מיסקורדיה ובו ציורו המרשים והמפתיע של קאראואג'יו – שבעת מעשי החסד.

משם נסענו אל "סולו פיצה" ואכלנו להנאתנו את הפיצה הכל כך מזוהה עם העיר. משם המשכנו ברגל אל כיכר העיריה, ראינו ושמענו על המבצר הניצב על החוף, נכנסנו אל הגלריה על שם אומברטו הראשון, דיברנו על בנין האופרה סן קרלו, הכיכר, ארמון המלוכה והכנסייה אשר מזכירה באופן מפתיע את הפנתיאון ברומא. ירדנו לכיוון החוף, שם המתין לנו האוטובוס וחזרנו אל המלון..
לאחר התרעננות, בילינו בגן המטופח ואכלנו משהו באווירה קסומה ומרגיעה ביותר.

יום 3, יום רביעי, 27.6.18

גם היום נסענו לנפולי. התחלנו בסיור מקיף וממצה במוזיאון הארכאולוגי הלאומי. התחלנו את הסיור באוסף הפסלים היווני ולמדנו על הסגנון הקלאסי של הפיסול ביוון. המשכנו אל הפסלים הרומיים הענקיים שהיו בחזקתה של משפחת פרנזה. החלק המפתיע והמרשים היו הממצאים שנחשפו בפומפיי – הפסיפסים, ציורי הקיר, הפסלים, כלי הבית וכמובן האוסף הארוטי מאד הנמצא ב"חדר הסודי.
מהמוזיאון חזרנו שוב אל "ספקה נפולי" כדי להיכנס אל  גולת הכותרת – קפלה סן סברו, שם ראינו פסלים בלתי אפשריים של דמויות המכוסות בבגד עדין בעדו ניתן להבחין בדמויות עצמן, והכל מקשה אחת של שיש. משם נסענו אל פיאצה פלבישיטו, אותה ראינו ועליה שמענו יום קודם. הפעם המטרה הייתה לעשות שם את הפסקת הצהרים הארוכה בה נותר גם זמן לשיטוט בויה טולדו, רחוב הקניות הראשי של העיר. חזרנו למלון וחלק מאתנו הספיקו לעשות מסאז', לשחות בבריכה וליהנות מתפנוקי המלון המיוחד שלנו.
יום 4, יום חמישי, 28.6.18

היה זה היום של פומפיי. המדריך האיטלקי, סטפנו, הפתיע אותנו בעברית הטובה בפיו ובחוש ההומור שלו. סיירנו איתו ברחבי העיר העתיקה והופתענו ללמוד על חיי התושבים במקום לפני אלפיים שנה. סבלנו מהחום אך הסיור היה   מרתק.
מפומפיי נסענו צפונה. עצרנו להפסקת צהרים והגענו אל ארמון קזרטה.  המדריכה מקומית ערכה לנו סיור בתוך הארמון המפואר ושמענו מקצת תולדות המקום והאישים הקשורים אליו. יצאנו אל הגנים המשתרעים לאורך של 4.5 ק"מ. באמצעות השאטל נסענו לאורך הגנים, ראינו אין ספור פסלים וגם כאן שמענו סיפורי מיתולוגיה. הצטלמנו צילום קבוצתי למרגלות המפל המלאכותי שנוצר על ידי לואיג'י ונויטלי – הגאון שהיה האדריכל, המהנדס והפסל של
לפנות ערב נסענו לסורנטו, שוטטנו בה ולאחר ארוחת הערב ראינו מופע פולקלור מדהים ב"תיאטרו טאסו" עם המון שירה נפוליטנית והרבה ריקודי טרנטלה. בשעה מאוחרת חזרנו למלון.

יום 5, יום ששי, 29.6.18

יומה של קאפרי. השכמנו קום ונסענו לסורנטו שם חיכה לנו המדריך הוותיק אומברטו אשר ליווה אותנו במשך כל היום. שטנו במעבורת אל האי ומיד נסענו אל העיר אנה קאפרי שם עלינו בכיסאות תלויים אל הר השמש, מונטה סולרו. התפעלנו מהנוף שנגלה מולנו. התחנה הבאה הייתה ביתו של הרופא השוודי הידוע אקסל מונטה שבנה שם את ביתו וכתב את הספר – אגדת סן מיקלה. המשכנו לגני אוגוסטוס ולמדנו את סודו של הבושם המיוחד. חזרנו לסורנטו, בילינו שם שעה קלה וחזרנו אל המלון.

יום 6, יום שבת, 30.6.18

היה זה היום לו ציפינו – החוף האמלפיטני, הידוע בנופים הקסומים שלו, בצוקים היורדים אל הים מתחתינו ובעיירות הציוריות שלאורכו. תחנתנו הראשונה הייתה העיירה פוזיטאנו. ירדנו אליה במיניבוס והמשכנו ברגל, בסמטאות העמוסות לעייפה בתיירים רבים והגענו עד שפת הים. העיירה השנייה הייתה אמלפי, בירתה ההיסטורית של דוכסות אמלפי מימי הביניים. עשינו סיור בכנסייה המוקדשת לאנדראס. ביקרנו בקלויסטר, במוזיאון, בקברו המפואר של אנדראס ובכנסייה המפוארת. לאחר הפסקת הצהרים עשינו דרכנו לעיירה השלישית – ראוולו. סיירנו בווילה רופולו, שם עסקו בהכנות לקונצרט על רקע הנוף הקסום.
ארוחת הערב, הייתה מיוחדת במינה. נסענו בסמטאות סורנטו אל ביתה של מריסה אשר טרחה והגישה לנו אוכל טעים במיוחד, עשיר בכמויות ועם ניחוח של אוטנטיות מופלאה דווקא ביום בו ראינו הכי הרבה תיירים.

יום 8, יום ראשון, 1.7.18

יצאנו אל עבר העיר פאסטום, בה התגלה אתר ארכאולוגי מרשים במיוחד. עמדנו ליד מקדש אדיר ממדים בסגנון הדורי והבנו את עוצמתו של האתר. נכנסנו אך תוך המקדש – חוויה חד פעמית, היות ובדרך כלל לא ניתן לטייל ממש בתוך מקדש עתיק. משם המשכנו אל המוזיאון ובו כל הממצאים שנחשפו באתר. מפורסם הוא הציור שהיה בתוך קבר "הצוללן" – הקופץ אל מותו, קופץ לעולם הבא. נשארנו שם לארוחת צהרים.
משם המשכנו לסלרנו. נסענו בעיר והתרשמנו ממנה, שמענו את ההיסטוריה שלה ואת תפקידה במלחמת העולם השנייה. משם נסענו לעיירת הקרמיקה הידועה – ויטרי סול מארה. הייתה לנו שעה קלה לשוטט ברחובותיה של העיירה המפורסמת.
האתר האחרון לטיולנו זה הייתה העיירה קוה דה טירני, שם קיבלו את פנינו שלוש תהלוכות מרשימות… סיירנו ברחוב הראשי של העיירה וסעדנו, את הסעודה האחרונה המשותפת לטיול זה במסעדה איכותית במיוחד. במסעדה נאמרו דברי סיכום וברכות, הנוסעים העניקו תשר למדריכים, וזו הזדמנות נוספת להודות לכולכם על כך.
יום 7, יום שני, 2.7.18

עזבנו בצער את המלון הנפלא בו בילינו כל השבוע ונסענו אל שדה התעופה של נפולי לטיסה חזרה הביתה. נפרדנו בחיבוקים. כך הסתיים לו שבוע קסום של טיול אמנות לדרום איטליה.
מקווים להיפגש שוב בהרצאות ובטיולים
תודה שבחרתם לנסוע אתנו

אורלי גילת                ד"ר אפי זיו

נ.ב. רשימת ספרים שהוזכרו בטיול

הכיפה של ברונלסקי, רוס קינג

לקראת המלצתי הבאה על ספרו החדש של רוס קינג, שמתי לב שלא המלצתי על ספרו הקודם, שיצא לאור בארץ כבר בשנת 2003 והנקרא – הכיפה של ברונלסקי. הספר פורש יריעה רחבה ומרתקת על אדריכל הרנסנס עצמו, על פירנצה של תחילת המאה ה-15 ועל בנייתה של הכיפה האדירה של הדואומו בפירנצה. הכיפה, המתנשאת לגובה של מעל 100 מטר הייתה פרויקט הנדסי שאך ורק ברונלסקי העז ליטול עצמו. העז וניצח בגדול. אין זה ספר טכני, זהו למעשה רומן סוחף על חייו של האיש אשר ראו בו הוזה בתחילה ולבסוף הסכימו כולם כי היה אחד מגאוני האנושות. מרתק, מומלץ יצא לאור ע"י הוצאת דביר, בשנת 2003, , תרגום: רוני רייך

מיכאלאנג'לו והתקרה של האפיפיור, רוס קינג

הספר אינו חדש והתחוור לי רק לאחרונה , כי רבים לא מכירים אותו ולכן אני מביא אותו בפניכם, לא כהמלצה אלא כחובה ! לכל מי שאוהב אמנות, היסטוריה וסיפורים אישיים על האמנים. רוס קינג, חוקר אמנות במקצועו, כותב בצורה מרתקת את סיפור ארבע השנים בהם מבלה מיכאלאנג'לו על פיגום בתקרת הקפלה הסיסטינית. הסופר מצייר תמונה נהדרת של חיי היום יום על הפיגום מצד אחד ועל תהפוכות הפוליטיקה ברומא של תחילת המאה השש-עשרה, יחד עם מערכת יחסיו של מיכאלאנג'לו עם האפיפיור, אמנים אחרים וייסוריו לקראת סיום העבודה שעליה אמר וזארי – " אין עוד שום יצירה שתשווה לה, וגם לא תוכל להיות". אין צורך לומר כי מי שעדיין לא קרא את הספר – שירוץ לקרוא אותו מיד.

הגבירה וחד הקרן – טרייסי שבליה

בטיול האמנות לפריז ביקרנו כמובן במוזיאון קלוני – המוזיאון הלאומי לימי הביניים. שם, באולם מרשים במיוחד, תלויים 6 שטיחי קיר מדהימים ביופיים המספרים על חמשת החושים ומתארים גבירה עם חד קרן. כדי להבין את הנושא, הטכניקה, הרעיון והנושא בכללו מצאתי לנכון להמליץ כאן בחום על ספרה של טרייסי שבליה – הגבירה וחד הקרן. כמו בשאר הספרים שלה, העוסקים ביצירות אמנות, שוזרת המחברת עובדות היסטוריות חשובות ומרתקות בספור עלילה. טכניקה זו מסייעת לקורא לקרוא בשקיקה את הספר וללמוד פרק חשוב בתולדות האמנות. זו בוודאי דרך יחידה לשוחר האמנות שלא יתחיל לנבור כעת במאמרים ובספרים מקצועיים העלולים שלא לעניין אותו. אני ממליץ מאד על הספר שיצא בשנת 2003 בהוצאת כנרת בית הוצאה לאור. ההנאה מובטחת.

מלאכים ושדים-הסרט והספר

הסרט – מלאכים ושדים – בעקבות רב המכר של דן בראון. מככבים בו תום הנקס ואיילת זורר הישראלית. אין ספק שלכל מי שנהנה הספר מובטחת חוויה מהנה גם בסרט אשר מתרחש כולו ברומא ! מי ששכח, עוסק הספר בפרשייה מסתורית בת 400 שנה של ארגונים וסמלים עתיקים, שחוצים אתרים מלהיבים ברומא ומגיעים לשיא בקרית הוותיקן – בקפלה הסיסטינית ובפיאצה סנט פטרוס. ספר (וסרט)חובה לכל האוהבים את רומא ומתעניינים בהרפתקאות המשלבות עובדות היסטוריות עם דמיונו ידיעותיו הרחבות של הסופר הפורה דן בראון.

הפרינצ'יפסה

את הספר הנפלא הזה קראתי ברומא, ישבתי בפיצה נבונה ובאתרים אחרים שם. לאחר קריאת הספר המרגש הזה, תוכלו להבין עד כמה זה היה מסעיר – לקרוא אותו ברומא ! ברומן המשלב עובדות ובדיה מפיח הסופר הגרמני פיטר פרנגה רוח חיים בדמויותיהם של לורנצו ברניני ופרנצ'סקו בורמיני, שני האדריכלים שהקימו במאה השבע-עשרה את "רומא החדשה", וביריבות המרה ששררה ביניהם. לרומא של שנת 1623, המצפה בקוצר רוח לבחירתו של אפיפיור חדש, מגיעה צעירה אנגלייה יפהפייה, פיקחית ותאבת חיים וחופש. שמה קלריסה, אך בפי כל היא מכונה פרינצ'יפסה – נסיכה. בביתה העשיר והמכובד של דודניתה היא פוגשת את לורנצו ברניני ופרנצ'סקו בורומיני ונשבית בקסמיהם. שניהם אמנים גאונים: ברניני הוא פסל, גבר מבריק, אלגנטי, אהוב הנשים וחביב האפיפיור; בורמיני הוא סתת, בעל כישרון יוצא דופן, מופנם ושואף לשלמות. אל מול התפאורה רבת ההוד של רומא – עיר של ניגודים, של ברק ושל אומללות, של כאוס ושל גאונות – היא לומדת מהם את רזי האמנות והאהבה. כשלכס עולה אפיפיור חדש הוא ממנה את ברניני ובורמיני לאדריכלים של רומא החדשה – עיר של ארמונות, כנסיות ושכיות חמדה שלא תהיה שנייה לה בעולם. אולם אהבתם של השניים לקלריסה מאיבה על הפרויקט השאפתני והופכת את שני הידידים לאויבים מושבעים. הפרינצ'יפסה הוא רומן היסטורי רחב יריעה הכתוב בתנופה ובנדיבות ומשכיל להפוך את רומא המתחדשת לגיבורה של ממש, מלאת חיים וכוח. עלילתו, המבוססת על אירועים היסטוריים, מכסה תקופה של חמישים שנה ויותר, שבה נולדו בעיר יצירות מופלאות שאותן ניתן לראות ולהעריץ עד היום.

סודות אלי האולימפוס, ד"ר אפי זיו

המיתולוגיה היוונית עדיין מרתקת קוראים רבים ברחבי העולם, ונוכחת בכל תחומי החיים. אך אף אם נדמה שאנו בקיאים בה, יש עוד שלל סיפורים ודמויות שרק מעטים מכירים. ספרו של דר, אפי זיו מתחקה אחר פולחני האלים ומקורם, מספר את הרפתקאותיהם ומציג את היחסים ביניהם, ואת אלה שבינם לבין דמויות אחרות במיתולוגיה.
תמצאו בו מידע מקיף וממצה על כל אחד מהאלים. אין עוד צורך לחפש בנפרד ולדלות את הסיפורים, התפקידים והתכונות של כל אל מספרים וממקורות שונים – כולם מרוכזים בצורה מסודרת ונוחה.
וגם: תמצאו בו מאות יצירות אמנות מרהיבות שנוצרו בהשראת המיתולוגיה. בספר מפורטים הכללים הפשוטים שעל פיהם תוכלו לזהות את הדמויות ואת הסיפור המיתולוגי עצמו בתוך היצירה.

הצופן הנוצרי באמנות, ד"ר אפי זיו

​"הצופן הנוצרי באמנות" הינו ספר חדש הסוקר את התפתחות האמנות הנוצרית והכוללת כמובן יצירות על התנ"ך. תוך כדי הצגת הדמויות החשובות ותיאורן ביצירות האמנות.
בשפה קולחת וברורה מתאר הספר את האירועים והדמויות מהיבט אחד ויחיד – יצירות האמנות העוסקות בהם.  בספר כללים פשוטים אשר על פיהם אפשר ללמוד לזהות את הדמויות ואת הסיפור בכל יצירה העוסקת בנושא.
הספר ערוך לפי נושאים, עם אינדקס אטריבוטים, ובו למעלה מ-600 תמונות.