ונציה ושיט על נהר הפו 2013

סיכום הטיול – וונציה ושייט על נהר הפו  2013

יום 1, ששי, 20.9.13
יצאנו בטיסת הבוקר של אל על למילאנו, שם נפגשנו עם אפי ונסענו היישר לעיר המקסימה, ויצ'נזה. המדריכה קרלה המתינה לנו והתחלנו בסיור בעירו של גדול אדריכלי הרנסנס –אנדראה פאלאדיו. תחנתנו הראשונה הייתה "תיאטרו אולימפיקו" פרי תכנונו של האמן. נפעמנו מהתיאטרון העתיק בו הועלו על הבמה מחזות יווניים, ולאחר הפסקה של מאות שנים חזר התיאטרון לתפקד גם כיום. התרשמנו מהבמה והתפאורה הקבועה העשירה. יצאנו אל עבר כנסייה, הראשונה בטיול זה וקיבלנו הסבר ראשוני על אדריכלות כנסייתית. ראינו את האלתר הראשי ובו עבודת שיבוץ שיש מרתקת. הגענו ל"פיאצה דלי סיניורי" – הכיכר המלבנית של האצולה ובחנו עוד מבנים של פאלאדיו שם. לאחר הפסקת קפה קצרה, חזרנו לאוטובוס שהביא אותנו למלון בעיירת המרפא אבאנוטרמה. לאחר ארוחת ערב חגיגית, עלינו לחדרים לשינה ארוכה לאחר יממה כמעט ללא שינה.

יום 2 , שבת, 21.9.13
יצאנו מהמלון בעיירת המרפא והתחלנו לנסוע צפונה. עברנו בעיירות ציוריות מקסימות, חלפנו על פני נופים ירוקי עד והגענו למחוז חפצנו – העיירה פוזאנו, בה נולד ואותה כה אהב הפסל הניאו קלאסי הגדול מכולם – אנטוניו קאנובה. עלינו אל ה"טמפייטו" המרשים אותו הוא תכנן ואף מימן, המזכיר את הפנתאון ברומא. זהו מבנה עצום ומרשים, המשמש ככנסייה והוא נבנה על פי כל כללי האדריכלות הקלאסית.
משם ירדנו אל הבית בו נולד קאנובה ומשמש היום מוזיאון להנצחת פועלו של בן המקום המפורסם. עמדנו על טכניקות הפיסול השונות ועל צורות ההעתקה של יצירותיו ונכנסנו לחלק המרשים והמפתיע –ה"גיבסוטקה". עשרות רבות של יצירותיו, בגודל טבעי נפרשו מולנו. נכון, רובן היו עשויות מגבס אך עובדה זו לא הפחיתה כלל מהתרשמותנו העמוקה לפועלו. קיבלנו הסברים על חלק מיצירותיו שעסקו במגוון רחב של נושאים – מיתולוגיה, נצרות, אלגוריות, קברים, פורטרטים ועוד. מעיירה זו, שוב בנוף נפלא, הגענו לעיר בסאנו דל גרפה. נכנסנו למרכז העתיק שלה והספקנו להתענג על ארוחת צהרים טובה.
תחנתנו הבאה היא הספינה שלנו, "בליסימה" שהמתינה לנו בוונציה. קיבלנו את החדרים, התארגנו, שמענו הסבר על כללי ההתנהגות בספינה ואכלנו את ארוחת הערב הראשונה בספינה.

יום 3, ראשון, 22.9.13
לאחר ארוחת הבקר החלה הספינה לשוט ממקום המעגן בוונציה לעיירה קיוג'ה. בדרכנו, מהסיפון, ראינו את מראות וונציה היפה, בה נטייל ביומיים האחרונים לטיולנו. לפני ארוחת הצהרים התכנסנו כדי להכיר זה את זה. גילינו כי הקבוצה הקטנה שלנו היא מרתקת וכל אחד ואחת מהווה סיפור מעניין בפני עצמו.
לאחר ארוחת הצהרים נסענו לפדובה. בדרך שמענו מבוא על פועלו וחדשנותו של ג'וטו. הגענו למתחם הארנה ולאחר סיור במוזיאון הארכאולוגי במקום נכנסנו לקפלה של סקרובני, בנו של המלווה בריבית אשר עוטרה בידי ג'וטו. המחזה שנגלה בפנינו, למשך 15 דקות בלבד היה מהמם. הקירות, על ארבע השורות בכל קיר כללו עשרות סצנות נפלאות שצוירו בטכניקת הפרסקו. הן עברו רסטורציה שחשפה את הצבעים המקוריים של הצייר מלפני 700 שנה והמראה ריגש כל אחד מאתנו.
משם הקפיץ אותנו המיניבוס לאזור אחר בעיר, שם נכנסנו לכנסייה הגדולה והעשירה המוקדשת לקדוש אנטוני מפדובה. הייתה זו שעת המיסה של יום ראשון, עובדה שהוסיפה נדבך נוסף להתפעלותנו מהכנסייה המפורסמת, הנקראת בפשטות – איל סנטו – הקדוש.
הספקנו עוד קצת לשוטט בעיר העתיקה ואז חזרנו לספינה, לארוחת ערב ושינה. חלק בילו בבר לצלילי נגן הספינה.

יום 4, שני, 23.9.13
את הבקר בילינו בספינה ושמענו הרצאה של אפי על וונציה. מיד לאחר ארוחת הצהרים יצאנו אל עבר העיר ורונה. הדרך התארכה בגלל עבודות באוטוסטרדה אך הרווחנו נסיעה בריוויירה של ברנטה וזיהינו כמה וילות פרי תכנונו של אנדראה פאלאדיו. הגענו לורונה שם המתינה לנו המדריכה כריסטינה איתה סיירנו לאורך הנהר ושמענו ממנה סקירה על ההיסטוריה של העיר. המשכנו ברחוב לאוני, בצפיפות רבה של אלפי תיירים ותחנתנו הראשונה הייתה "הבית של יוליה", עם הפסל השחוק מרוב חיבוקי התיירים. המשכנו לפיאצה ארבה ומשם לכמה מרכזי שלטון וארמונות שליטים. ראינו גם את קברי משפחת סקאלירי ששלטו בעיר לפני הכיבוש הוונציאני. המשכנו בסיור לאורך המדרחוב האלגנטי וההומה מאד עד הגיענו אל הארנה. האמפיתיאטרון העתיק ביותר בעולם בו נמשכת פעילותו, כמעט ללא הפסק מימי הרומאים ועד היום. בדיוק ביום ביקורנו עמד להתקיים קונצרט רוק ולכן הצפיפות סביבו הייתה כה רבה. בהמשך הגענו לפיאצה ברה ומשם צעדנו אל האוטובוס שהחזיר אותנו אל הספינה בוונציה.
לאחר ארוחת הערב התכנסה הקבוצה והחליטה שלא לנסוע למחרת לעיר מנטובה, מפאת המרחק הרב מוונציה אליה ובמקום מנטובה הוחלט על יום ביקור נוסף בוונציה.

יום 5, שלישי, 24.9.13
לפני הצהרים, בספינה, שמענו הרצאה על מנטובה, אליה לא יצאנו, כזכור, ועוד פרטים על וונציה, בעיקר אמצעי התחבורה בעיר. מיד לאחר הצהרים יצאנו בסירה פרטית אל העיר. מפיאצלה רומא הלכנו, בסמטאות ציוריות, אל הכנסייה הגדולה בעיר – סנטה מריה דאי פרארי. זוהי כנסיה פרנציסקנית מרשימה ביותר. עבודות גילוף בעץ, הציור הגדול של טיציאן – עלייתה של מריה השמימה, ציורים אשלייתיים של בליני, פסל של דונטלו ועוד. משם נכנסנו לבזיליקה על שם סן רוקו המלאה ביצירות טינטורטו. התעכבנו על שתי הגדולות – רוקו מרפא חולים ורוקו בבית הסוהר (לא רוק אלא רוקו…).
תחנתנו הבאה הייתה המבנה המפואר של הסקואולה על שם רוקו. בניין מפואר, בן 2 קומות ובו 61 יצירות של … טינטורטו. כל היצירות הן שמן על בד שהוצמדו לקירות או לתקרה ומוסגרו. ראינו יצירות תנך רבות, סיפורי הנצרות והיצירה המהממת הגדולה ביותר שם – צליבתו של ישו.
לאחר הפסקה קלה יצאנו לקארצוניקו, שהיה סגור (עוד נחזור אליו) וניצלנו עובדה זו לסיור בחלק העיר הנמצא מול מוזיאון האקציה ונכנסנו למוזיאון מוסיקה נפלא ומהמם הנמצא בתוך כנסייה. קצת קפה וחזרה לספינה עם הסירה הפרטית שלנו.
בערב, לאחר ארוחת הערב, השתתפנו בחידון מוסיקלי משעשע בבר, בהנחייתו של אוליבר הכישרוני שהפליא בריקוד קאן קאן מרשים, לא זכינו, אך קיבלנו פרס תנחומים.

יום 6, רביעי, 25.9.13
את הבקר בילינו בספינה ומיד לאחר ארוחת הצהרים נסענו לעיר הקסומה, והפחות מתויירת–פררה. פגשה אותנו מדריכה מקסימה, עמנואלה שגילתה לנו את סודות העיר שהייתה בשיאה בתקופת שלטונה של משפחת אסטה. התחלנו בארמון "היהלומים" – ארמון אשר כל קירותיו החיצוניים מצופים בפירמידות קטנות היוצרות רושם של ראש יהלום. משם נסענו לראות את ארמון השיפנויה המהמם. יש בו אולם ענק, שהיה פעם מעוטר כולו בציורי פרסקו של חודשי השנה. נותרו רק כמה חודשים במצב טוב. החלק העליון מתאר את פעילותו של האל המיתולוגי של החודש, ברצועה מתחת ישנם סמלי הזודיאק של החודש ובחלק התחתון פעילותם של ראשי השלטון. כולנו היינו נפעמים מהיצירות.
משם נסענו למרכז העיר וחזינו במבצר הענק, אשר שימש בחלק מהזמן גם כמשכנה של משפחת הדוכסים. צעדנו אל עבר הקתדראלה שהפתיעה אותנו בגודלה, בחזית המעוטרת שלה, בפנים העצום של המבנה ובמיוחד יום הדין האחרון המושפע כל כך מיום הדין של מיכלאנג'לו בקפלה הסיסטינית. ליד הקתדראלה נמצא המוזיאון שלה ובו יצירות נדירות ביופיין. ראינו את הפסלים המציינים את תריסר החודשים, את השטיחים הענקיים ואת הטריפטיכון הענק של קוסמו טורה. מאחורי יצירה זו מסתתרת לה יצירה פיסולית נפלאה של המדונה והילד, מעשה ידיו של יאקופו דלה קוורצ'ה, איש סיינה. בקומה השנייה ראינו כתבי יד גדולים מעוטרים בצבעוניות מרשימה. הספקנו עוד לסייר עצמאית בעיר, נפרדנו מעימנואלה ונסענו לספינה.
אחרי ארוחת הערב נהנינו , הנאה מרובה, מערב כישרונות בלתי רגילים של צוות הספינה. הפליא בלהטוטיו אוליבר, אשר מתברר כי הוא אינו אלא שחקן, רקדן ולהטוטן נפלא.

יום 7, חמישי, 26.9.13
הבוקר, כרגיל עבר עלינו בספינה ושמענו הרצאה של אפי על אמני וונציה אשר בכולם פגשנו בהמשך היום. קיבלנו גם הדרכה לגבי נוהלי עזיבת הספינה מחרתיים.
לאחר ארוחת הצהרים נסענו בשתי מוניות מים פרטיות אל קארצוניקו. ארמון משפחתי שהפך למוזיאון. התפעלנו מגודש יצירות האמנות, רהיטים, חדרי אירוח, פסלים וציורים. גולת הכותרת הייתה פסל ראש אישה מצועפת העשוי כולו שיש של האמן הוונציאני אנטוניו קורדיני.  משם המשכנו אל כנסיית סנטה מריה דלה סלוטה הברוקית. נכנסנו לסקרסטיה ובה יצירות משל טינטורטו – החתונה בכפר קנה ויצירות על נושאי התנ"ך של טיציאן. למעלה, מתחת לכיפה הבחנו בפסלי נביאי ישראל.
תחנתנו הבאה הייתה האוסף של פגי גוגנהיים השוכן בביתה. פקדנו את קברה הסמוך לקברי הכלבים האהובים שלה וסיירנו בחדרים העמוסים ביצירות אמני המאה ה-20 כמו פיקאסו, מגריט, ג'קומטי, חואן מירו, פולוק ורבים אחרים.
התחנה האחרונה, יש אומרים – שיאו של היום – הייתה מוזיאון האקדמיה. שם ראינו יצירות של …טינטורטו, בליני, טיציאן, ורונזה, טייפולו ועוד. אחד משיאי הביקור היה אוצר הרישומים של ליאונרדו דה וינצ'י והמפורסם ביותר הרישום של "האדם הויטרוביאני שלו. הדרך אל הספינה הפרטית הייתה קצרה, הגענו לספינה לארוחת ערב ולאחריה ירדו חלק מהקבוצה אל פיאצה סן מרקו הסמוכה למקום עגינתה של הספינה.

יום 8, ששי, 27.9.13
אחד מימי השיא של הטיול – יום שלם לראות את אוצרות וונציה. יצאנו מיד בבקר, בשתי מוניות מים, ששטו בתעלות צרות וציוריות אל יעדנו הראשון – כנסיית הקדושים ג'ובניופאולו. בפיאצה התרשמנו מהחזית המפתיעה של סקואולה גרנדה ובה תבליטים נמוכים היוצרים אשליה של עומק למרחק רב. באותה כיכר בחנו גם את פסל הפרש קוליאוני, מעשה ידיו של ורוקיו, והשווינו אותו לפסלו של דונטלו אותו ראינו בפדובה. נכנסנו אל הכנסייה העצומה והתגלו בפנינו קברים רבים, מתקופות שונות של דוג'ים. כמו כן ראינו יצירת מופת של בליני וציורי תקרה של ורונזה.
משם המשכנו רגלית, בסמטאות צרות אל גשר הריאלטו והאזור ההומה מאד. התחנה הבאה הייתה הפתעה – המדרגות הלולייניות של ארמון קונטריני. משם הייתה הדרך קצרה לבניין האופרה – לה פניצ'ה. כולנו השמענו קריאות הפתעה כשנכנסנו לאולם וראינו את בנין האופרה העתיק. עשינו שם הפסקת צהרים והמשכנו את דרכנו בסמטאות ההומות אדם לכיוון פיאצה סן מרקו.
בדרכנו לשם הבטנו על חזיתה המצועצעת של הכנסייה על שם משה והגענו אל הכיכר המפורסמת. הספקנו לסייר במוזיאון קורר ובו יצירות מקור של אנטוניו קאנובה, מיודענו מהיום השני לטיולנו. מול הכנסייה המתינה לנו המדריכה מינו ואיתה נכנסו לבזיליקה על שם מרקוס. עלינו במדרגות גבוהות במיוחד אל המוזיאון. משם עשינו תצפית אל הכיכר, ראינו את הסוסים הנראים מלמטה והתפעלנו מארבעת הסוסים המקוריים ! שנוצרו מברונזה לפני כאלפיים שנה, כולם בגודל טבעי. מהמרפסת הגבוהה ראינו מקרוב את אלפי המ"ר של פסיפסים מרהיבים וזוהרים על רקע הזהב. ירדנו אל הכנסייה עצמה, סיירנו בה והתפעלנו כולנו מה"פלהד'אורו" הנוצץ מרוב אבנים יקרות, גילופי שנהב והרבה מאד זהב טהור.
יצאנו מהכנסייה ותחנתנו האחרונה הייתה ארמון הדוג'ים–פאלאצודוקלה. שוטטנו בחצר הענקים עם שתי בארות המים, עלינו ב"מדרגות הזהב" אל חדריו הרבים של הארמון. כולם מקושטים מהרצפה ועד התקרה בציורים, תבליטי עץ מוזהבים, פסלים, רצפה מעוטרת וקיבלנו הסברים על חלק מהיצירות ומשמעותן. חלפנו במעבר מהארמון אל בית הסוהר וראינו את גשר האנחות וגולת הכותרת הייתה האולם הענק והמרשים של המועצה ובו הציור הגדול ביותר של טינטורטו – גן העדן. ביציאה חלפנו על פני הקבוצה הפיסולית של ארבעת הטטרארכים והגענו שוב אל הפיאצה. נותר לנו זמן קצר ליהנות מהכיכר הידועה והמפורסמת וחזרנו, כל אחד בזמנו החופשי אל הספינה.
לפני ארוחת הערב הייתה קבלת פנים בבר ובארוחה עצמה הוצגו בפנינו כל אנשי הספינה. לאחר הארוחה האחרונה של הטיול, הרמנו כוסית שמפנייה בבר והלכנו לישון לקראת היום הגדוש המצפה לנו מחר.

יום 9, שבת, 28.9.13
היום האחרון לטיול. נפרדנו בבוקר מאנשי הספינה, נחמדים ואדיבים כולם, לא בהם היה האשם של אי ההפלגה בנהר הפו. האוטובוס לקח אותנו ממש למרכז מילאנו, מול האופרה דלה סקלה. אליה לא נכנסנו, רק הבטנו בחזית, הלא מרשימה שלה. בפיאצה התעכבנו על המונומנט שהוקם שם לכבוד ליאונרדו דה וינצ'י שבילה ויצר 20 שנה בעיר הזו. חצינו את הגלריה על שמו של המלך ויטוריו עמנואל השני, המלך הראשון של איטליה. מבנה ניאו קלאסי מרשים עם חנויות יוקרה ומסעדות וממנו הגחנו לראות את הדואומו של מילאנו, אחד המבנים הגדולים שראינו בטיול. נכנסנו לדואומו, הכנסייה הגותית היחידה באיטליה והתרשמנו מגודלו ומשפע הפסלים, הקברים, הויטראז'ים והקשתות הגותיות האופייניות. השיא היה הטיפוס אל גג המבנה. לא ממש טיפסנו, עלינו במעלית ומשם נגלה לעינינו מראה מרהיב ומרשים ביותר. התומכות הדואות המקושטות בצפיפות רבה, המגדלונים, הפסלים האנכיים והמראה של הכיכר למטה בה נראו בני האדם כחגבים. אכן, אחת מגולות הכותרת של הטיול.
משם המשכנו לעוד מוזיאון, האחרון בטיול – מוזיאון הבררה הנמצא לא רחוק משם. ראינו את פסלו של קאנובה –נפוליון – ובכך סגרנו מעגל מהיום הראשון בו בקרנו בבית הולדתו וראינו את פסל הגבס שלו. במוזיאון ראינו ציורי קיר שהועתקו בשלמותם אל המוזיאון, מאנטניה בציורו המפורסם של ישו בהקצרה נפלאה, ציורים של בליני, טינטורטו וורונזה– את כולם כבר הכרנו מוונציה. עמדנו מול ציורו של רפאל – נישואי מריה ויוסף וסיימנו את הביקור מול יצירתו של פרנצ'סקו הייז – הנשיקה.
נשאר לנו עוד זמן לקפה באזור ההומה של הבררה ומשם נסענו אל שדה התעופה. בדרך נאמרו דברי סיכום על ידי אפי, מורי ועודד. הקבוצה נתנה תשורה למדריך, וזו ההזדמנות הנוספת שלי להודות על כך לכולכם. הטיסה הביתה גלשה אל היום העשירי של הטיול, הגענו לפנות בקר עייפים אך מלאי חוויות.