סכום הטיול לסיציליה – 2009

סכום הטיול לסיציליה

סוכות 2009–10–11

יום 1 3.10.09

הגענו לשדה התעופה של פלרמו לפני הצהרים ושמנו פעמינו היישר לעיירה אריצ'ה השוכנת על ראש צוק גבוה. שם ראינו את המבצר העתיק, שמענו על פולחן עשתורת שהפך לפולחנה של ונוס ודיברנו על תעשיית המרציפנים האופיינית לעיירה. סיירנו בה והמשכנו בדרכנו. עשינו את הדרך אל העיר אגריג'נטו לראות את "עמק המקדשים" . המדריך המקומי, לואיג'י נפולי, הרצה בפנינו על תולדות העיר היוונית הגדולה והעשירה. למדנו על סודות המקדשים הדוריים והתפעמנו מהאופן בו השתמרו. נסענו אל מלוננו במרכז העיר, התארגנו ואכלנו ארוחת ערב. לאחר הארוחה נסענו שוב  לראות את המקדשים, הפעם בלילה, כשהם מוארים ומרשימים עוד יותר. חזרנו ללינת לילה למלון.

יום 2 4.10.09

מיד לאחר ארוחת הבקר נסענו לעיר פלרמו. תחנתנו הראשונה הייתה ההר מונטהפלגרינו בו נמצאה גופתה של הקדושה רוזליה – הפטרונית של סיציליה. משם נסענו אל אחת משכיות החמדה של האי – כנסיית מונראלה שנבנתה על ידי הנורמנים. היה זה יום ראשון ורבים השתתפו במיסה ולכן רק התרשמנו מחלק מהפסיפסים המרהיבים של הכנסייה, המשתרעים על שטח שלמעלה משלושת אלפים מ"ר. רקע הזהב של הפסיפסים מעניק לכנסיה מראה מיוחד במינו.הצלחנו לזהות חלק מהיצירות המספרות מסיפורי ספר בראשית.
את הפסקת הצהרים עשינו בעיירת הדייגים שהפכה למקום נופש על שפת הים – מונדלו. אכלנו שם את ארוחת הצהרים ויצאנו לסיור מודרך בעיר. ערכנו ביקור בכנסיית הקפוצ'ינים וראינו את אופן קבורת המתים שם, מחזה מצמרר לכל הדעות. סיירנו ברחובות העיר ושמענו מהמדריכה סקירה על תולדותיה. נכנסנו אל הקתדראלה של העיר ובצאתנו ממנה היינו עדים לתהלוכה דתית לכבוד מריה של ה"רוזארי". בגלל חסימת האזור לא נכנסנו לבקר בארמון הנורמנים שנסגר עקב כך. נסענו למלוננו לקבלת החדרים ושוב יצאנו, הפעם ל"תיאטרו דיטירמבו" שם חזינו בהופעה מקסימה של פולקלור מקומי שבוצע בחן רב על ידי משפחה מוכשרת ביותר. המשכנו לארוחת ערב במסעדה ובה הצלחנו לעשות היכרות בין משתתפי הטיול, וכמובן מיד מצאנו מכרים משותפים, כמקובל אצלנו. חזרנו למלוננו ללינת לילה.
יום 3 5.10.09
יצאנו עם בקר לעיר צ'אפלו השוכנת לשפת הים, מזרחה מפלרמו. גולת הכותרת של העיר הייתה הביקור בדואומו שלה, אשר גם הוא נבנה על ידי הנורמנים. שם התאפשר לנו ללמוד ביסודיות על הנושאים הנוצרים בציורי הפסיפסים ולעמוד על מבנה הכנסייה. לאחר הפסקה קצרה המשכנו בנסיעה אל עבר עיירת הקרמיקה – סנט סטפנו די קמסטרה אליה העפלנו. שם עשינו את הפסקת הצהרים שלנו.
המשכנו בנסיעה אל עבר עיר הנמל מילאצו בה עלינו על רחפת שהביאה אותנו, לאחר שעה של הפלגה, אל אחד מהאיים האאוליים – ליפארי. נסענו אל מלוננו וההתלהבות ממנו הייתה משותפת לכולנו. המלון, על מרפסותיו משקיף אל העיר והמפרץ – מחזה מלבב ומחמם לב. לאחר שהתארגנו בחדרים הסיעו אותנו, בכמה פעמים, אל המסעדה ששוכנת בתוך הנמל הקטן ושם אכלנו ארוחת ערב טעימה. החזירו אותנו למלון ללינת לילה.

יום 4 6.10.09

לאחר ארוחת הבקר העשירה, אותה אכלנו על המרפסת הגדולה, יצאנו ברגל, מלווים על ידי המדריכה סוזן, לסיור בעיר ליפארי. הגענו אל הנמל הגדול ומשם עלינו אל המצודה. במצודה הבטנו בעתיקות שנחשפו שם ושמענו הסברים על תולדות העיר. נכנסנו אל המוזיאון הארכיאולוגי העשיר בממצאים מתקופות היוונים והרומאים ששלטו בעיר בעת העתיקה. משם פנינו אל הדואומו של העיר המוקדש לברתולומיאו ושמענו את סיפור הוצאתו להורג. לאחר שראינו גם את התיאטרון שעל הצוק הגבוה ירדנו אל הנמל הקטן והתפזרנו להפסקת צהרים.
לאחר ההפסקה נסענו במוניות לנמל הגדול כדי לעלות על ספינה ותחנתנו הראשונה הייתה האי פאנאראה בו סיירנו רגלי, וחלקנו אפילו הספיק לעשות בו קניות בבוטיקים הרבים של עיר הנמל. מהאי הזה המשכנו בהפלגה אל האי סטרומבולי בו סיירנו באמצעות קלנועיות שתמרנו ברחובות הזעירים בין בתי עיירת הקיט וחזרנו לספינה. גולת הכותרת הייתה ההמתנה בלב ים והצפייה בהתפרצויות הר הגעש שנראו כלהבות ולשונות של אש על רקע חשכת הלילה. הפלגנו לליפארי ועלינו שוב לגבעת המצודה לאכול ארוחת ערב במסעדת יוקרה ובכך סיימנו יום גדוש של סיור באיים האאוליים.

יום 5 7.10.09

השכמנו קום כדי להגיע בזמן אל הרחפת שהובילה אותנו חזרה לעיר הנמל מילאצו, שם המתין לנו נהגנו המסור אאורליו והוא הסיע אותנו אל העיר טאורמינה. לאחר סיור חופשי ברחוב הראשי של העיר האלגנטית הזו פגשנו במדריך שלנו, מרצ'אלו, אשר סייר איתנו בתיאטרון היווני-רומי המשקיף אל המפרץ שמתחתינו ואל פסגת האטנה. המשכנו איתו ברחובה של העיר ושמענו סיפורים על קורותיה. משם נסענו כשעה והעפלנו, בסיבובים רבים אל התחנה התחתונה של הרכבל העולה אל הר האטנה. עלינו בקרוניות אל התחנה העליונה ומשם המשכנו באוטובוסים ייעודיים עוד כשלוש מאות מטר לכוון הפסגה. משם המשכנו, לא כולם, ברגל אל אחד הלועות של הר הגעש, תוך כדי הסברים מפיו של מדריך מקומי נעים הליכות. אין ספק שהיה זה מסע לא קל וההולכים בו עמדו בכבוד במשימה. ירדנו באותה דרך ולאחר כשעת נסיעה הגענו לעיר קטניה, התקבלנו במלון השוכן על הטיילת של העיר, התארגנו ואכלנו את ארוחת הערב שם.
יום 6 8.10.09
היה זה יומה של העיר סירקוזה בה ראינו אתרים רבים. נסענו אליה כשעה ממלוננו בקטניה ופגשנו במדריכה ליליאנה שליוותה אותנו במשך כל היום. התחלנו בקטקומבות של סן ג'ובני ולמדנו את סודות הקבורה הקדומה. משם נכנסנו למוזיאון הארכיאולוגי של העיר והתרשמנו מאוסף הממצאים הרב בו. חצינו את הרחוב כדי להיכנס ולהתפעל מהסיפור של הנס המקומי ומאופן בנייתה של כנסיית הדמעה המודרנית. לאחר הפסקת צהרים נכנסנו אל הפארק הארכיאולוגי כדי לראות את התיאטרון היווני הגדול ביותר של סיציליה בו הועלה המחזה "הפרסים" של אייסכילוס לראשונה. נכנסו למערה עם הכניסה המרשימה המכונה "אוזנו של דיוניסוס" ושמענו על אופן החציבה שם.
משם נסענו אל האי אורטיג'יה בה החלה ההתיישבות הראשונה של היוונים בעיר. ראינו את שרידי מקדשו של אפולו, עצרנו בפיאצה ארכימדס כדי לשמוע את סיפורה של הנימפה ארתוזה והמשכנו בסמטאות העיר אל רחבת הדואומו. היה זה מראה מרתק ביותר איך ניצלו את המקדש הקדום של אתנה לבניית הכנסייה. ראינו מבחוץ ומבפנים את העמודים הדורים הענקיים ששולבו באורח מופלא בבניית הכנסייה עם החזית הברוקית השופעת. משם המשכנו אל מעיין ארתוזה ובו מים מתוקים הסמוכים כל כך לים התיכון המלוח. הספקנו עוד קצת לסייר במקום באופן עצמאי ועשינו את דרכנו לאוטובוס שלקח אותנו חזרה לקטניה. בערב יצאנו לאכול במסעדה על שפת הים וחזרנו למלוננו ללינת לילה.

יום 7 9.10.09

יצאנו בבקר לכיוון פנים האי לעיר אנה. מפאת סתימת הרחובות בעיר עקב טיולים של תלמידי המקום לא התאפשר לנו להגיע לשרידי המבצר שהקים שם פרידריך השני ולהשקיף משם על מרכז האי שהיווה את אסם התבואה הגדול ובו התקיים פולחנה של האלה דמטר, אלת הדגן, ובתה פרספונה שנחטפה על ידי האדס, אל השאול.
המשכנו מהעיר אנה אל הווילה המרשימה – וילה קזאלה רומנה – וילת הפסיפסים המפורסמת של האי. אין ספק שהיה זה אחד משיאי הטיול. במשך למעלה משעה עברנו מחדר לחדר והבטנו נפעמים באלפי מ"ר של פסיפסים מרהיבים שסיפרו בציור את הווי המקום והתקופה. שיאו של הביקור היה בחדר הבנות בביקיני שנראו עוסקות במקצועות ספורט שונים. משם נסענו אל העיר קטניה כדי לסייר במרכזה. ראינו בפיאצה של הדואומו את פיסלו של ואקאריני המתאר פיל ועליו אובליסק. כמובן שמיד נזכרנו ביצירה המקורית של ברניני הנמצאת ברומא בחזיתה של כנסיית סנטה מריה סופרה מינרבה. שמענו על הקדושה של העיר, סנטה אגתה ונכנסנו לדואומו הנקרא על שמה. הספקנו לסייר בעיר באופן חופשי, וחלק מאיתנו ניצלו זאת לקניות וחזרנו למלוננו.
בערב אכלנו את ארוחת הערב על שפת הבריכה במלון והייתה זו הארוחה המשותפת האחרונה שלנו לטיול המקסים והמייגע בסיציליה. נאמרו מילות סיכום ותודה על ידי הנוסעים, שתי המלוות, גלי ואיילת הודו בדבריהן לכולנו, אפי סיכם בקצרה את הטיול והמשתתפים העניקו שי למדריכים. התפזרנו לחדרים כדי לארוז המזוודות.

יום 8 10.10.09

עם שחר יצאנו לשדה התעופה הסמוך ובדרך נפרדנו מהנהג האדיב שלנו, אשר גם הוא קיבל שי מהנוסעים. הגענו ראשונים כך שתהליך הביקורת הביטחונית עבר במהירות, הספקנו עוד קצת להנות משדה התעופה ועלינו אל מטוס ארקיע שהחזיר אותנו לארץ. כך הסתיים לו טיול גדוש ומרתק באחד מהאתרים המעניינים – סיציליה.