צפון איטליה 2019

צפון איטליה שלא הכרת

13.6.19  –  10.9.17

בהדרכת  ד"ר אפי זיו ואורנה נוי

יום 1. יום חמישי, 13.6.19
יצאנו בטיסת בוקר של אל על למילאנו ומיד יצאנו לבולוניה. בדרך שמענו הרצאה על התפתחות ההיסטוריה של האמנות לתקופותיה. עצרנו לחנייה קצרה בעיר מודנה, שם ראינו את הדואומו, פאלאצו דוקלה שהפך לאקדמיה צבאית והתבשמנו בסמטאות עיר איטלקית קטנה, ראשונה לסמינר זה. הגענו לבולוניה, התארגנו במלון בו נשהה כל השבוע ויצאנו לארוחת ערב משותפת. את סיור הפיאצות המתוכנן השארנו ליום הבא. היינו עייפים מיום הטיסה וכולנו נרדמנו מיד.

יום 2. יום ששי, 14.6.19
זהו היום של בולוניה. התחלנו את הסיור בנסיעה באוטובוס אל כנסיית "סנט דומניקו" ובו הקבר המפורסם, של דומניקוס, מייסד המסדר הדומיניקני, המעוטר בפסלים , גם של מיכלאנג'לו הצעיר. את הקבר עצמו יצר ניקולו די בארי אשר קיבל בשל עבודתו זו את הכינוי ניקולו דל ארקה. בכנסייה ראינו גם את קברם המשותף של גוידו רני ואליזבט סיראני ולמדנו , שיעור ראשון, על הציור הנוצרי בצפייה על יצירתו של פיליפינו ליפי.
משם נסענו באוטובוס אל המוזיאון העירוני המרתק – "פינקותקה נציונלה". במוזיאון ראינו יצירות מתקופות שונות, החל מאמנים שציירו בסגנון הביזנטי, דרך אמני הרנסנס ועד אמני בולוניה הידועים גוידו רני ומשפחת קאראצ'י להם הוקדשו מספר אולמות במוזיאון.

צעדנו אל מרכז העיר, עשינו במדרחוב את הפסקת הצהרים ולאחריה הדריכה אותנו אורנה בנבכי האוניברסיטה, למדנו על "תמונות המחזור" ונכנסנו לאולם בו נערכו ניתוחי גוויות כחלק מלימודי רפואה, שנקרא תיאטרו אנטומיקו. עברנו בארקדות של העיר המשתרעות לאורך 38 (!) ק"מ והגענו אל הבזיליקה על שם פטרוניוס, הבישוף של העיר. בחזית הנקייה התבוננו בתבליטים של האמן מסיינה – ג'אקופו דה קוורצ'ה. בפנים התפעלנו מהגודל העצום (הכנסייה החמישית בגודלה בעולם) ונכנסנו אל "הקפלה של המלכים", ראינו סצנות מסיפורי המלכים שהגיעו לישו העולל וממול ראינו את הקיר של יום הדין האחרון, כולל הגיהינום ובו, בין שאר הדמויות, גם מוחמד.
משם, בין המדרחובים, נכנסו אל כנסיית "סנטה מריה דלה ויטה" ועמדנו נפעמים מול "הפייטה" של ניקולו דל ארקה המוכר לנו כבר. 6 דמויות הבעתיות ביותר עומדות ומקוננות מול גווייתו של ישו. היצירה כולה עשויה מחימר והייתה יוצאת דופן מאד לתקופתה.
עלינו לקומה השנייה כדי להתפעל מיצירה דרמתית נוספת, של אמן בשם אלפונסו לומברדי.

בפיאצה גרנדה שמענו הסברים על הארמונות המקיפים את הפיאצה, הזכרנו את גרגוריוס ה-13, יליד בולוניה אשר הנהיג את "הלוח הגרגוריאני" המשכנו לפיאצה נטונו (נפטון) ובה קיבלנו הסבר על המזרקה של ג'מבולוניה .
התחנה האחרונה ליום בולוניה הייתה כנסיית סנט פייטרו, הדואומו של בולוניה, והשתוממנו לראות גם שם יצירת "פייטה" הבעתית מאד המזכירה מאד את היצירה הקודמת, גם היא של אותו אלפונסו לומברדי .

יום 3. יום שבת, 15.6.19
זה היום של רוונה. נסענו כשעה אל עיר הפסיפסים המפורסמת ובחנו מקרוב אתרים רבים. פגשנו במדריכה "הציורית" על האופניים והתחלנו בכנסייה הנמצאת מחוץ לעיר – "סנט אפולינרה אין קלסה". בכנסייה זו השתמר האפסיס המקורי ולמדנו במקום כיצד להתבונן ולהבין את האמנות הביזנטית הייצוגית והסמלית.
משם נסענו אל מרכז העיר, , והתחלנו במסע היכרות עם האתרים הנוספים של העיר. נכנסו לשני בתי הטבילה, ראינו את האיקונוגרפיה הדומה בשני המבנים ולמדנו להתחיל ולזהות קדושים שונים. התפעלנו מהבזיליקה של "סנט אפולינרה נואובו" ובה שני הקירות הצדדיים מלאים עד אפס מקום בפסיפסים מרהיבים.
עצרנו ליד הקבר של דנטה אליגיירי, איש פירנצה הקבור ברוונה ושמענו את סיפור הקבר המפואר. משם, עברנו דרך מה שהיה פעם הגטו היהודי והגענו  מאוזוליאום של גאלה פלצידיה, קיסרית ואחות הקיסר של רומא. ראינו את הפסיפס של "ישו הרועה הטוב" ופסיפסי היונים.
גולת הכותרת, שזכתה לקריאות התפעלות הייתה הקתדראלה של העיר "סנט ויטלה". בכנסייה זו עמדנו מול שני הפנלים האחד של יוסטיניאנוס והשני זה של אשתו הקיסרית תיאודורה. שמענו את סיפור שלטונם והתבוננו גם בשאר מרכיבי הפסיפסים הזוהרים באפסיס של הכנסייה המרשימה, שאינה בזיליקה, מבחינה אדריכלית, אלא מבנה מרכזני.
משם עשינו את הדרך חזרה לבולוניה, ערב חופשי. חלק מאיתנו, בהדרכתה של אורנה יצא בערב אל "פיקו" פארק האוכל העצום וחזרו נפעמים ממנו.

יום 4. ראשון, 16.6.19
זהו יומן של שתי ערים קסומות – מנטובה ופררה. נסענו אל העיר מנטובה ותחנתנו הראשונה הייתה "פאלאצו טה" אחד מארמונות משפחת גונזגה, יצירתו המופלאה של האדריכל והצייר ג'וליו רומנו. כל אולם הרשים יותר מקודמו. ראויים לציון – האולם של הסוסים, הציורים הארוטיים מאד באולם של פסיכה ואמור והאולם המפתיע – ניצחון האלים על הגיגנטים, בו לא הצלחנו להבחין היכן מסתיים הקיר ומתחילה התקרה…

משם נסענו אל מרכז העיר ונכנסנו אל כנסיית "סנט אנדריאה" פרי תכנונו של ליאון בטיסטה אלברטי. נכנסנו אל הכנסייה והופתענו מול גודלה, הפאר הרב ויצירות המופת בה. חלקנו כבוד לצייר מאנטנייה אשר קבור שם. התפעלנו (והתבלבלנו…) מקישוט הקירות ב"תעתועי עין" האופייניים כל כך לכנסייה זו.
עשינו בעיר הקסומה הזו הפסקת צהרים ומשם נסענו אל העיר פרארה.
בפרארה המתינה לנו המדריכה עימנואלה אשר בנועם הליכותיה הוליכה אותנו בין שכיות החמדה של העיר. תחנתנו הראשונה הייתה ה"קסטלו" המבצר המוקף מים, מקום מגוריה בעת צרה של משפחת אסטה, אחד מהגדולים והמרשימים בצפון איטליה. הלכנו אל כנסייה שהייתה צריכה להיות פתוחה אך הכומר שכח להתעורר.. מוצגת שם יצירה של גוידו ממוני, להלן כמה תמונות ממנה.
המשכנו אל עבר מוזיאון הדואומו ובו ראינו פסלים נפלאים המייצגים את חודשי השנה, שטיחים ענקיים המתארים את חייהם של שני קדושי העיר, פסל מרהיב של ג'אקופו דלה קוורצ'ה המתאר את מדונה והילד ואת יצירת המופת של קוסמו טורה – הבשורה. בקומה העליונה ראינו את כתבי היד המרשימים.

משם נסענו באוטובוס להכיר את העיר הרנסנסית המפוארת ושמענו מהמדריכה סקירה על פועלה של משפחת אסטה. עצרנו ליד "ארמון היהלומים" המרשים והיוצא דופן בחיצוניותו.
נשארנו בעיר עוד שעה קלה להפסקת ערב קלה ומשם חזרנו לבולוניה.

יום 5. שני, 17.6.19
היום הוא יומה של העיר פדובה. שמנו פעמינו אל  הקפלה אותה עיטר ג'וטו ובזכות יצירתו שם הוא נחשב ל"מבשר הרנסנס". שמנו לב להבדלים הדרמתיים בין הציורים שלו לבין הציור הביזנטי ששימש את כל האמנים במשך למעלה מאלף שנים. דיברנו על הקפלה באוטובוס והגענו אל הקפלה. כולנו התפעלנו והתרגשנו מיצירת המופת של ג'וטו. נשארנו עוד במקום להפסקת קפה קצרה.
משם צעדנו אל מרכז העיר וראינו את בניין האוניברסיטה, את בית הקפה הוותיק – פדרוקי, את ארמון השלטון והמשפט ועשינו שם את הפסקת הצהרים. משם המשכנו אל הכנסייה הגדולה ביותר בעיר – "איל סנטו". לפני כניסתנו בחנו היטב את פסל הפרש של דונטלו, אשר היה פסל הפרש הראשון בתקופת הרנסנס ועמדנו על ההתחלות הקשות של פסל מהסוג הזה.
נכנסנו אל הכנסייה הענקית וגם ממנה התפעלנו. עברנו בקפלת הקבר שלו וראינו את המאמינים נוגעים ומנשקים את הקבר בתקווה לסיוע מהקדוש. למדנו על התבליטים המפתיעים באיכותם של פסלים ששמם לא ידענו כלל קודם לכן. משם נכנסנו אל הקפלה הכי מפוארת בכנסייה – הקפלה של השרידים הקדושים של הקדוש, לשון ולסת. את התבליטים של דונטלו במזבח של האפסיס לא ניתן היה לראות.
המשכנו לטייל בדרך אל החנייה ושמענו הסברים על הכיכר הגדולה והמרשימה הנקראת – "פראטו דלה וולה". האוטובוס המתין לנו בסמוך בפיאצה הנקראת על שמו של יצחק רבין ז"ל. משם המשכנו לבולוניה לערב האחרון בעיר הקסומה.

יום 6. שלישי, 18.6.19
היום הוא יומה של פארמה, אשר הפתיעה את כולנו בעושר האתרים בה. תחנתנו הראשונה הייתה ביקור ממצה ויסודי בחווה המייצרת את הגבינה המפורסמת פרמיג'אנו רג'אנו. למדנו על כל שלבי ההכנה וחלקנו גם קנה שם את המוצרים. כך למדנו על פן נוסף וחשוב בתרבותה של הארץ המקסימה בה אנחנו לומדים ומבלים.
משם נסענו למרכז העיר ונעזרנו במדריכה מקומית. הביקור הראשון היה בכנסיית סנטה מריה דלה סטקטה ובה ראינו יצירה פיסולית נפלאה של "הפייטה" ויצירות מרהיבות של פרמיג'אנינו.

משם, בדרך של סמטאות עתיקות נכנסנו אל הדואומו של העיר. הדואומו, אשר מבחוץ הינו חסר קישוט לחלוטין, אך בפנים הוא מעוטר ומקושט עד אפס מקום ביצירות מרהיבות. שיא היצירה היא הכיפה המעוטרת על ידי הצייר קורג'ו אשר פעל רבות בעיר. התפעלנו גם מהתבליט של אנטלאמי על ההורדה מהצלב, אותו יצר לפני כשמונה מאות שנה. הוא היה גם האדריכל הראשון של הדואומו ובית הטבילה.
יצאנו מהדואומו ונכנסנו אל בית הטבילה המרשים והמפואר – עדות לעושרה של העיר בתקופת ימי הביניים והרנסנס, עמדנו על מרכיבי העיטורים הרבים שלו.

משם, לאחר הפסקת צהרים, צעדנו אל תחנתנו האחרונה בעיר – מנזר הנשים סן פאולו, ובו ראינו את החדרים שצויירו עבור אם המנזר. הרושם העז היה מהחדר של קורג'יו שצייר, במנזר, נושאי מיתולוגיה ואלגוריות.
נסענו למילאנו, התארגנו במלון מקסים בבעלות ישראלית ויצאנו לארוחת ערב משותפת, אחרונה לטיול זה. נאמרו דברי ברכה וסיכום, המדריכים קיבלו שי מהנוסעים (- הזדמנות נוספת שלנו להודות לכולכם על כך), הצטלמנו וחזרנו למלון ללינת לילה.

יום 7. רביעי, 19.6.19
היום האחרון של סמינר האמנות והתרבות במילאנו, החל בביקור במוזיאון ה"בררה" של מילאנו. המוזיאון נמצא באקדמיה לאמנות וממוקם בסביבה קסומה וייחודית. מרבית אנשי הקבוצה לא הכירו את המוזיאון והוא היווה הפתעה מיוחדת במינה. ראינו את פסלו של קאנובה – נפוליון, ציורים של בליני, מאנטניה, טינטורטו וכמובן את יצירות המופת של פיירו דלה פרנצ'סקה, רפאל וקאראואג'יו.

קינחנו ביצירה האחרונה במוזיאון, "הנשיקה" של הצייר הוונציאני, פרנצ'סקו הייז.
עשינו הפסקת קפה באזור התוסס של מוזיאון הבררה ומשם, המשכנו לכיוון הדואומו. עמדנו מול החזית של לה סקאלה, למדנו על המונומנט של לאונרדו. נכנסנו לגלריה על שם ויטוריו עימנואלה השני, המלך הראשון של איטליה וראינו את סמלי שלוש ערי הבירה של איטליה ואת הסמל של משפחת סבויה.
יצאנו משם ועמדנו נפעמים מול הדואומו העצום, השלישי בגודלו בעולם והיחידי באיטליה שהינו מבנה גותי על כל היבטיו של הסגנון הזה. נכנסנו אל הדואומו המרשים, סיירנו בו ועמדנו על עקרונות הבנייה של הסגנון הגותי. יצאנו ועלינו במעלית אל גג המבנה העצום, ואין ספק כי הייתה זו חוויה עצומה שלא תישכח במהרה.
התפזרנו לשוטט במילאנו באופן עצמאי. חלק מהקבוצה ביקרו ב"קסטלו" וראו את פסלו האחרון של מיכלאנג'לו, חלק נכנסו אל בניין האופרה לה סקאלה, וחלק אף הצליחו לעשות קניות…
משם נסענו אל שדה התעופה, לטיסתנו הביתה, וכך תם לו סמינר תרבות ואמנות ממצה ומקיף בצפון איטליה.
תודה לכל הנוסעים ולהתראות בטיולים הבאים.